Microsoft tar upp kampen mot Spotify och Itunes med Xbox Music

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar upp kampen mot Spotify och Itunes med Xbox Music

I tuff konkurrens om lyssnarna introducerar Microsoft den nya musiktjänsten Xbox Music Store, som bland annat går upp mot Spotify och Itunes.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ointressant, kommer att floppa!

Permalänk

"...tar upp kampen..."

Ni kanske har missat att Xbox Music är en fortsättning på Zune och ZunePass som har funnits i flera år redan? Men ok, eftersom Xbox Music släpps även i Sverige (dock för 99,-/mnd istället för $9.99) kan man väl se det som att de tar upp kampen

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Om största spelaren i ligan, Spotify, fortfarande inte går i vinst efter flera år så kommer aldrig Sonys eller Microsofts liknande musiktjänster aldrig klara sig tror jag.

Permalänk
Medlem

På mitt Xbox 360 spelar jag o tittar på film, sitter inte o lyssnar på musik.
Tycker tjänsten borde heta Windows Music, Xbox Music tycker jag inte passar då tjänsten även kommer till Windows/Windows Phone 8-baserade system som datorer, surfplattor och telefoner.

Skrivet av raggelito:

Ointressant, kommer att floppa!

Det tror jag inte. Ser folk på vänlistan som lyssnar på musik o radio på 360, dom och många andra kan finna det här intressant.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Hade gärna betalt mer för okomprimerad musik, eller iaf möjligheten att ändra till det. Bandbreden borde ju finnas...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Ointressant, kommer att floppa!

Eftersom? Som sagt tidigare så erbjuder de redan en liknande tjänst.

Jag kommer prova. Om det är bättre än Spotify så byter jag.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Nej jag håller mig till Spotify!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Det släpps bara till Windows 8, Windows Phone 8 samt Xbox 360. Om Windows RT räknas med där tror jag.

Jag som har Windows Phone 7.5 får köra Spotify.

Källa: The Verge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror att även jag håller mig till Spotify om nu inte detta visar sig vara bättre.

Fast, varför skickas det ut till XBOX först? Självklart finns det de som föredrar att lyssna på musik vid XBOXen, men jag gissar att PC-användarna har större nytta för det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Om största spelaren i ligan, Spotify, fortfarande inte går i vinst efter flera år så kommer aldrig Sonys eller Microsofts liknande musiktjänster aldrig klara sig tror jag.

Den måste inte gå med vinst för att få stanna. Detta är ju ett bra sätt för MS att locka fler till W8 och Windows Mobile. Man måsta tänka större än bara vinst/förlust för själva tjänsten.

Permalänk
Medlem

Vem blir först med sin egen version av mjölk då, Microsofts, Google eller Apple...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Om största spelaren i ligan, Spotify, fortfarande inte går i vinst efter flera år så kommer aldrig Sonys eller Microsofts liknande musiktjänster aldrig klara sig tror jag.

Njae. Spotify är ju fortfarande i sin tillväxtfas och att de får med (stora) förluster är inte helt oväntat. Undrar dock hur det går för dom år 2013 d¨å de har en dyr USA-introducering en bit bakom sig.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

Det jag vill se är Forza och Gears of war serierna till W8!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte riktigt googla fram några siffror på hur många låtar spotify har (kan inte kolla deras hemsida härifrån), men 30 miljoner låter iaf konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej jag håller mig till Spotify!

av vilken anledning då? du har ju inte ens provat det...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Åh! Så sent som idag pratade jag med min kollega om hur snyggt å fint Zune var när det kom, men då bara i USA där man fick fula till sig ett medlemskonto osv. Synd att de knött in xbox i namnet, men zune tjänsten (som den var förr) och dess gui är så förbaskat snyggt att jag bytar på direkten, bara de har ett låtutbud som motsvarar spotify (samt kunna skicka låtar till vänner osv).
Mer Zune till folket! <3

Permalänk
Medlem

Inget W7 stöd? Bara det gör att jag tycker illa om tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Eeeeh.. Nej tack..

Permalänk
Medlem

får väl testa, men gissar på att det suger lika mycket som Spotify ^^

Permalänk
Medlem

Innan det får stöd för Windows 7, OS X, iOS och Android kommer jag inte ha en möjlighet att prova det, något jag tror att jag inte är ensam om. Jag skulle också dra mig för att betala för en tjänst som jag inte kan använda på samtliga plattformer, när det finns alternativ som fungerar på samtliga plattformer.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Skrivet av morxy49:

av vilken anledning då? du har ju inte ens provat det...

Varför skulle jag byta? Spotify är bättre helt enkelt. Det funkar dessutom på Linux. Tror du Xbox Music kommer göra det? Det kommer vara låst till Windows som det brukar vara med Microsoft.

Vissa saker behöver man inte ens testa för att inse att man redan kör eller kan köra ett bättre alternativ. Jag håller mig till Spotify det är en bra tjänst!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Värst vad många klagar. Bara för att det Microsoft betyder det inte att mer konkurrens är dåligt.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför skulle jag byta? Spotify är bättre helt enkelt. Det funkar dessutom på Linux. Tror du Xbox Music kommer göra det? Det kommer vara låst till Windows som det brukar vara med Microsoft.

Vissa saker behöver man inte ens testa för att inse att man redan kör eller kan köra ett bättre alternativ. Jag håller mig till Spotify det är en bra tjänst!

Var inte så säker på det se bara på skydrive. Office mm tror inte det är helt omöjligt att ms fixar detta utanför sina egna system. Linux kan va tveksamt dock eftersom de är en så liten marknad. Och större delen av användarna har ett ms hat i sitt dna;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Om det förbiser Windows 7 är det ju kört redan där. Sen vill jag inte ha igång TV för att lyssna på musik, då är det bättre med HTPC/Spotify och en sedvanlig fjärr för att sköta musiken.

Windows 8 som desktop OS är redan fördömt av många, mig inkluderat. Tvivlar starkt på att en halvdan musiktjänst ändrar det minsta på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var inte så säker på det se bara på skydrive. Office mm tror inte det är helt omöjligt att ms fixar detta utanför sina egna system. Linux kan va tveksamt dock eftersom de är en så liten marknad. Och större delen av användarna har ett ms hat i sitt dna;)

Skickades från m.sweclockers.com

Slänga med stora ord som hat ska man tänka sig för innan man säger eller för den delen skriver. Men visst är Microsoft också ett monopol företag med kriminella metoder. Finns en del sådana. Ser absolut ingen fördel med denna tjänsten över Spotify. Kan dock tänka mig att du som gillar allt Microsoft gör kommer köra på detta. Det brukar vara så med de som gillar Microsoft de har det i sitt DNA.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nöjer mig med ubuntu one music. Efter ett tag med spotify kom jag fram till att jag tjänar på att köpa låtarna. Så pass lite lyssnar jag på musik.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Slänga med stora ord som hat ska man tänka sig för innan man säger eller för den delen skriver. Men visst är Microsoft också ett monopol företag med kriminella metoder. Finns en del sådana. Ser absolut ingen fördel med denna tjänsten över Spotify. Kan dock tänka mig att du som gillar allt Microsoft gör kommer köra på detta. Det brukar vara så med de som gillar Microsoft de har det i sitt DNA.

Nu ska du inte ta alla skämt personligt här men du förstår nog vad jag menade med det. Och nej jag kommer troligtvis inte köra med detta utan fortsätta med grooveshark pga vana, men kan inte säga om detta är bättre/sämre förrän jag testat.
Att jag skulle gilla allt ms gör, kan jag inte heller påstå men hittills är windows det operativsystem på pc som tilltalar mig. Troligtvis eftersom jag kört det sålänge och blivit van typ sen win 3,11.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Hade gärna betalt mer för okomprimerad musik, eller iaf möjligheten att ändra till det. Bandbreden borde ju finnas...

Jag kan hålla med dig på ett sätt fast samtidigt är det nästan omöjligt att höra skillnad på okomprimerat mot tex en mp3 i 320 som man bland annat kan få i spotify som max. Men visst med okomprimerat så vet man att kvaliteten garanterat är max.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett steg i rätt riktning och väldigt kul att ett så stort företag som microsoft tar tag i detta. Kanske kan det öppna upp sinnet hos alla trångsynta skivbolag, detta är framtiden, kommer det en tjänst med okomprimerad musik vore det helt underbart.

Visa signatur

Tofu bud