Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM, råd

Hej alla,

Jag har idagsläget 8 GB av detta minne:

http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/datorkomponenter/min...

Funderar på att uppgradera med lika mycket till så att jag hamnar på totalt 16 GB RAM.

Jag vet att det inte är speciellt mycket pengar det handlar om, men är det värt det? I ävrigt har jag en 3570K CPU och ett ASUS 560ti DCII TOP grafikkort.

Ska uppgradera GPU senare i år till ett 7970 mest troligt. eller åtminstone i den prestandaklassen.

Kommer att mestadels köra MMO såsom Guild Wars 2 och eventuellt World of Warcraft, och kanske laddar jag upp Football Manager 2013 om jag blir på det humöret.

Min fråga är alltså - får jag någon prestandavinst i dessa applikationer och är det värt pengarna?

Tacksam för råd, även om det är en liten investering.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Prestanda vinst vette sjutton men då ram är så billigt som det är just nu så varför inte
Ska själv byta från Amd till Intel och kommer också köpa 16Gb man vet aldrig när man kommer att behöva det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Prestanda vinst vette sjutton men då ram är så billigt som det är just nu så varför inte
Ska själv byta från Amd till Intel och kommer också köpa 16Gb man vet aldrig när man kommer att behöva det

Skickades från m.sweclockers.com

Med utgångspunkt i ditt svar så kommer jag nog att avvakta tills dess att jag behöver mer minne. Hellre lägger jag 600 kr mer på grafikkortet senare i år istället. Tack för svaret!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Hej alla,

Jag har idagsläget 8 GB av detta minne:

http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/datorkomponenter/min...

Funderar på att uppgradera med lika mycket till så att jag hamnar på totalt 16 GB RAM.

Jag vet att det inte är speciellt mycket pengar det handlar om, men är det värt det? I ävrigt har jag en 3570K CPU och ett ASUS 560ti DCII TOP grafikkort.

Ska uppgradera GPU senare i år till ett 7970 mest troligt. eller åtminstone i den prestandaklassen.

Kommer att mestadels köra MMO såsom Guild Wars 2 och eventuellt World of Warcraft, och kanske laddar jag upp Football Manager 2013 om jag blir på det humöret.

Min fråga är alltså - får jag någon prestandavinst i dessa applikationer och är det värt pengarna?

Tacksam för råd, även om det är en liten investering.

Spel använder aldrig mer än 4GB i dagsläget ändå, så 4GB räcker so far, men 8GB är way to much EGENTLIGEN, har man 8GB ram är man SAFE.. Men minnen kostar ju knappt inget längre, men skulle jag vara dig skulle jag lägga lite mer krut på grafikkort kanske, ev ett bättre eller köpa ett till och köra SLI

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

är nog lite onödigt och köpa mer ram kanske ett kit med 2x2 GB till och kör ramdisk på dem två

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb