Permalänk
Medlem

Skaffa sparkonto.

Har alltid haft mina pengar på ett konto men tänkte skaffa ett till där jag kan lägga undan redan sparade pengar och sätta in pengar varje månad. Jag har googlat lite på sparkonto men vet inte vad jag ska välja eller hur jag ska gå tillväga (har Handelsbanken).

Verkar som det finns en hel djungel med olika företag man kan spara hos.

Ränta: 6,60 - 10,75 %
Räntans bindningstid: 0 mån - 3 år
Insättningsgaranti: Nej Sparkrav: 100 - 50 000 kr
Fria uttag: Inga - Obegränsat
Mer info
hos Fundior
Fundior Finans & Försäkring har som ambition att skapa de bästa möjliga villkoren för dig som kund. Höga sparräntor och flexibla försäkringsprodukter är bara en del av våra ambitioner. Vi vill också att det ska vara enkelt att vara kund hos oss.

Bra eller dålig? Finns det bättre? Bör jag gå in på Handelsbanken och prata med dem eftersom jag redan är kund hos dem?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonno:

Har alltid haft mina pengar på ett konto men tänkte skaffa ett till där jag kan lägga undan redan sparade pengar och sätta in pengar varje månad. Jag har googlat lite på sparkonto men vet inte vad jag ska välja eller hur jag ska gå tillväga (har Handelsbanken).

Verkar som det finns en hel djungel med olika företag man kan spara hos.

Ränta: 6,60 - 10,75 %
Räntans bindningstid: 0 mån - 3 år
Insättningsgaranti: Nej Sparkrav: 100 - 50 000 kr
Fria uttag: Inga - Obegränsat
Mer info
hos Fundior
Fundior Finans & Försäkring har som ambition att skapa de bästa möjliga villkoren för dig som kund. Höga sparräntor och flexibla försäkringsprodukter är bara en del av våra ambitioner. Vi vill också att det ska vara enkelt att vara kund hos oss.

Bra eller dålig? Finns det bättre? Bör jag gå in på Handelsbanken och prata med dem eftersom jag redan är kund hos dem?

Räntesatsen du räknar upp (6,60-10,75%) verkar väldigt hög, särskilt om man ställer det i förhållande till en mycket kort bindningstid. Jag har ingen koll på företaget som sådant, men jag vet att de mer framstående bankerna har betydligt lägre räntor trots att de samtidigt har en avsevärt längre bindningstid. Det finns en tråd om just Fundior här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Generellt sett, både när det gäller utopiska sparräntor såväl som banker som lovar guld och gröna skogar, brukar det vara så som någon skriver i just den tråden; om det er för bra ut för att vara sant så är det oftast det.

Edit: efter att ha kollat runt lite skulle jag å det starkaste avråda från att placera pengar i Fundiors sparkonto. Varför? För att det finns en hel del information som visar på att det antagligen inte är det seriösaste av företag, men framförallt för att de saknar insättningsgaranti. Med andra ord kan du bli av med hela beloppet om det skiter sig för företaget.

Permalänk
Medlem

Undvik Fundior, det har inte statlig insättningsgaranti. Mellan 3% och 3.5% ränta kan du räkna med, finns en uppsjö av ställen att spara på där ute. Använder själv https://www.hoistspar.se/ (3.15% ränta, fria uttag och instättningsgaranti).

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Som de andra säger verkar det riskabelt att sätta in pengarna på ett konto utan insättningsgaranti.

Permalänk
Medlem

Har hört att Bluestep brukar ligga ganska bra till sett till räntor.
Men det beror ju på om du vill ha fria uttag, hur länge du har tänkt spara osv. Kolla t.ex. http://www.compricer.se/sparande/index_gwo.php?utm_expid=5485... och jämför, står om dom har insättningsgaranti osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av voro12:

Har hört att Bluestep brukar ligga ganska bra till sett till räntor.
Men det beror ju på om du vill ha fria uttag, hur länge du har tänkt spara osv. Kolla t.ex. http://www.compricer.se/sparande/index_gwo.php?utm_expid=5485... och jämför, står om dom har insättningsgaranti osv.

Såg faktiskt ut som att Bluestep hade riktigt bra ränta där, men som med allt annat står räntan i proportion till hur lång tid du är villig att binda dina pengar till ett och samma sparkonto. Det är förstås ett oundvikligt faktum, men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet när man letar efter högräntekonton. Lång bindningstid=hög ränta, så enkelt är det. Jag skulle vilja påstå att merparten av de mer etablerade sparkontona erbjuder relativt likvärdig ränta om man är villig att slå ut sitt sparande över 3-5 år, så den enskilt viktigaste aspekten (enligt min högst subjektiva syn på saken) är att se till så att man har insättningsgaranti på sitt konto. Har man inte det kan hela historian sluta olyckligt om banken går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Undvik Fundior, det har inte statlig insättningsgaranti. Mellan 3% och 3.5% ränta kan du räkna med, finns en uppsjö av ställen att spara på där ute. Använder själv https://www.hoistspar.se/ (3.15% ränta, fria uttag och instättningsgaranti).

Några åsikter om stället?
Funderar på öppna ett och bunkra upp lite lätt.
3,15% är rätt bra om man jämnför med swedbank:

e-sparkonto
0,85%
Sparkapitalkonto
0,65%/0,10%

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Några åsikter om stället?
Funderar på öppna ett och bunkra upp lite lätt.
3,15% är rätt bra om man jämnför med swedbank:

e-sparkonto
0,85%
Sparkapitalkonto
0,65%/0,10%

Mja en bättre jämförelse är ju Swedbanks fasträntekonton. 3 mån bindningstid 2,2% i skrivande stund. http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/bankkonton/fa...

Men är man fri att flytta runt pengar så är ju en nischbank att föredra framför storbankerna. 3,0 - 3,5% är ungefär vad man får i dagsläget utan att ha större summor. Annars är Marginalen Bank seriösa och ger 3,65% vid 12 mån bindningstid. http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Hograntekonto/#%C3%...

Alltid om det är något ställe som sticker ut med mycket högre ränta än konkurrenterna så ska man fråga sig varför just de personerna är så otroligt desperata efter att få lägga vantarna på dina sparpengar.

Sen ska man ju betala skatt på räntan också så i praktiken täcker kontosparande upp för inflationen men inte så mycket mer. Se det som en värdesäkring av sparpengarna och som en kul grej, snarare än en investering. Tips är att om nu låser på t.ex. 1 år så ska ni fortsätta spara även ränteavkastningen. För annars så minskar ju sparkontot i reellt värde pga inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Mja en bättre jämförelse är ju Swedbanks fasträntekonton. 3 mån bindningstid 2,2% i skrivande stund. http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/bankkonton/fa...

Men är man fri att flytta runt pengar så är ju en nischbank att föredra framför storbankerna. 3,0 - 3,5% är ungefär vad man får i dagsläget utan att ha större summor. Annars är Marginalen Bank seriösa och ger 3,65% vid 12 mån bindningstid. http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Hograntekonto/#%C3%...

Alltid om det är något ställe som sticker ut med mycket högre ränta än konkurrenterna så ska man fråga sig varför just de personerna är så otroligt desperata efter att få lägga vantarna på dina sparpengar.

Sen ska man ju betala skatt på räntan också så i praktiken täcker kontosparande upp för inflationen men inte så mycket mer. Se det som en värdesäkring av sparpengarna och som en kul grej, snarare än en investering. Tips är att om nu låser på t.ex. 1 år så ska ni fortsätta spara även ränteavkastningen. För annars så minskar ju sparkontot i reellt värde pga inflationen.

okay, tanken var mer att ha just på långsikt sparande, men att kunna droppa in lite till och från med jämna mellanrum när man ser att man har lite extra över.
Men ändå kunna plocka ut rätt snabbt vid behov.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har resurs banks sparkonto

Räntan var på 4% när jag öppnade kontot, men tror den ligger på 3,5% nu.
Insättningsgaranti på 100 000€
Fria uttag
Ingen minsta summa att spara

Man får en kod och kan koppla ett konto till detta sparkonto, vill man föra till sparkontot är det som vanligt via lnternetbanken, vill man föra pengar ifrån sparkontot så ringer man till kundtjänst och uppger kod och summa, pengarna finns ofta på kontot samma dag eller dagen efter.

Fungerar förvånansvärt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag har resurs banks sparkonto

Räntan var på 4% när jag öppnade kontot, men tror den ligger på 3,5% nu.
Insättningsgaranti på 100 000€
Fria uttag
Ingen minsta summa att spara

Man får en kod och kan koppla ett konto till detta sparkonto, vill man föra till sparkontot är det som vanligt via lnternetbanken, vill man föra pengar ifrån sparkontot så ringer man till kundtjänst och uppger kod och summa, pengarna finns ofta på kontot samma dag eller dagen efter.

Fungerar förvånansvärt smidigt.

Du glömde nämna att man måste ha deras kreditkort för att få det kontot. Har samma och är nöjd

Permalänk
Medlem

Tänk på att räkna bort inflation innan du binder upp pengar. T ex, sätter du in 100 kr och räknar med 2% inflation så måste du få ut 100 * (1,02^3) = 106 kr bara för att inte gå med förlust.