Permalänk
Medlem

Skillnad på CL9 och CL10?

Hejsan!

Jag befinner mig just nu i den magnifika Hufvudstaden Stockholm och tänkte köpa mig 8gig mer minne då jag har 8gig hemma och vill ha 16gig.

Mitt moderkort är: ASUS Sabertooth P67

Just nu har jag Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 installerat och jag ser i denna stund som jag surfar på komplett att den nyare CL10 finns också. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10.

Vad är det för speciellt med CL10 gentemot CL9?
Kan jag kombinera CL9 med CL10 i min dator med mitt moderkort, eller skall jag (som jag tänkt) bara köpa 8gig av dem CL9 jag redan har?

Tack för mig,
TrueType.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

CL 9 är lite, med betoning på lite, snabbare än CL10, det bör inte inte vara nått problem att blanda CL 10 och CL9 stickor. Men du får antagligen ställa ner dina CL9 stickor till CL10.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

CL 9 är lite, med betoning på lite, snabbare än CL10, det bör inte inte vara nått problem att blanda CL 10 och CL9 stickor. Men du får antagligen ställa ner dina CL9 stickor till CL10.

Så du menar på att CL9 är bättre än CL10?? Låter för mig ologiskt, då CL10 låter som nyare.
Vänligen bekräfta att detta är vad du menar, att CL9 är bättre än CL10 och att du inte skrivit fel.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

CL9 är snabbareän CL10 lägre siffra snabbare minne
med MHZ är det tvärtom

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Så du menar på att CL9 är bättre än CL10?? Låter för mig ologiskt, då CL10 låter som nyare.
Vänligen bekräfta att detta är vad du menar, att CL9 är bättre än CL10 och att du inte skrivit fel.

desto lägre desto snabbare

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Så du menar på att CL9 är bättre än CL10?? Låter för mig ologiskt, då CL10 låter som nyare.
Vänligen bekräfta att detta är vad du menar, att CL9 är bättre än CL10 och att du inte skrivit fel.

L:et i CL står för latency - latens - "väntetid"...

Därför är mindre bättre...

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Så du menar på att CL9 är bättre än CL10?? Låter för mig ologiskt, då CL10 låter som nyare.
Vänligen bekräfta att detta är vad du menar, att CL9 är bättre än CL10 och att du inte skrivit fel.

CL9 och 10 är inga uppdateringar av någon sort av teknik eller programvara. CL står för CAS Latency och lägre latens är snabbare högre. Men vanligt användande kommer du säkert inte någon skillnad alls. Den största skillnaden mellan RAM är storleken.

Edit: Oj här kom det in många snabba svar samtidigt ^^

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

lägre tightare timings = snabbare så vad Lideri menar är helt korrekt.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Lägre nummer är snabbare och detta har väldigt låg prestanda skillnad i normal datoranvändning. Vill du veta mer rekommenderar jag att googla fram någon artikel eller dylikt.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

CL9 är snabbareän CL10 lägre siffra snabbare minne
med MHZ är det tvärtom

Skrivet av berggrenaren:

desto lägre desto snabbare

Okej, tack skall ni ha, då köper jag helt enkelt ett par CL9 till.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Lägre nummer är snabbare och detta har väldigt låg prestanda skillnad i normal datoranvändning. Vill du veta mer rekommenderar jag att googla fram någon artikel eller dylikt.

Okej, nej det räcker med den informationen tack, men hur kommer det sig då att (enligt komplett som jag länkat ifrån) är CL10 10kr dyrare än CL9 om CL9 är bättre?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Okej, nej det räcker med den informationen tack, men hur kommer det sig då att (enligt komplett som jag länkat ifrån) är CL10 10kr dyrare än CL9 om CL9 är bättre?

konstiga prissättningar sker hela tiden, är det samma märke?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

konstiga prissättningar sker hela tiden, är det samma märke?

Japp, samma märke, som storebror och lillebror då lillebror slår storebror i en fight.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Okej, nej det räcker med den informationen tack, men hur kommer det sig då att (enligt komplett som jag länkat ifrån) är CL10 10kr dyrare än CL9 om CL9 är bättre?

CL10 minnet är 1x8GB medan CL9 är 2x4GB

Permalänk
Inaktiv

Tillgång och efterfrågan styr priset. Tex är 320GB playstation3 billigare än 160GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Så du menar på att CL9 är bättre än CL10?? Låter för mig ologiskt, då CL10 låter som nyare.
Vänligen bekräfta att detta är vad du menar, att CL9 är bättre än CL10 och att du inte skrivit fel.

det är en tidsangivelse, kortare tid är i regel snabbare
i korthet är det tiden i nanosekunder det tar att göra en modul tillgänglig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Black_Pete:

CL10 minnet är 1x8GB medan CL9 är 2x4GB

Vilket, för att förtydliga, bland annat är en fördel för att man då kan ha 4x8GB istället för bara 4x4GB, om moderkortet har fyra platser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

CL10 minnet är 1x8GB medan CL9 är 2x4GB

Oj, såg inte det...

Skrivet av anon200213:

Tillgång och efterfrågan styr priset. Tex är 320GB playstation3 billigare än 160GB.

Haha, ja det är ju också väldigt konstigt...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TrueType:

Haha, ja det är ju också väldigt konstigt...

Nej, det är inte så konstigt. Produkter som få vill ha prissätts högt för att det annars inte är ekonomiskt att sälja dem. Jag förstår din tanke, men tänk på t ex DDR3 vs DDR2. Trots att DDR3 är snabbare får du 4GB för 137 kr, medan billigaste 4GB DDR2 kostar 370:- – och då är det 2x2GB (vilket är sämre än 1x4GB). Detta beror på att det säljs så oerhört mycket mer DDR3, och det går därför att sälja dem billigare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så vilket minne presterar bättre 1333 Mhz CL5 Eller 1600 CL 9 ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

beror på vad du ska göra

Edit:
Om det är low latancey du vill ha så 1333 cl5. men då ska då även sänka commandrate till 1 sänka tras ras rastocas mm så att det blir en stor skillnad. samt höja minnena till kanske 1600-1877mhz via överklockning
Om det är minnesbandvredd du vill ha så 1600 cl9

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan cl9 och cl10 är egentligen försvinnande liten, och spelar mindre roll än hastigheten på minnena, men visst lägre är så klart bättre

vid 1600mhz (som är det vanliga idag) är skillnaden i latens mellan cl9 och cl10 endast 1,25 nanosekunder. jämför du istället minnen med olika hastighet så är ofta den totala latensen mindre på snabbare minnen, trots att de kanske har ett högre latensnummer. 1600mhz cl10 har en latens på 12,5 nanosekunder jämfört med 1333mhz cl9 som har 13,5 nanosekunders latens. detta eftersom cl står för hur många cykler latensen är på, och med snabbare minnen hinner man ändå med nån extra cykel på kortare tid

här står lite mer för den som vill veta http://en.wikipedia.org/wiki/Ddr3#Modules

edit: det här var inte menat som ett svar till bekric, men det passade ju bra ändå. bandbredden kan du också se i min länk

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam

När jag gjorde lite research inför en föreläsning om DDR minnen jag skulle hålla i så blev jag förvånad över hur lite faktisk skillnad CL gjorde. Och detta var på DDR2 tiden där den procentuella skillnaden mellan CL4 och CL5 är mer än vad det är mellan CL9 och CL10.

I praktiken anger värdet CAS Latancy det antalet klockcykler minnet behöver vänta innan det får lov att börja läsa (på en ny kolumn tror jag det var), sedan läses det en hel del klockcykler på den kolumnen innan det är dax för en ny CL väntetid.

CL5 på 1000MHz tar således lika lång tid som CL10 på 2000MHz.

Faktiska skillnader mellan ett par CL var ytterst små och räknades inom ental procent prestanda vilket i sig var inom felmarginalen för de mätningar jag gjorde.

På gamla DDR1 tiden var det däremot lite mer skillnad, när vi pratade 50% ökning i CAS Latancy om man jämförde CL2 och CL3.

I princip den enda fördel jag ser med låg CL sedan DDR2 är att minnen med låg CL ofta (men inte alltid) går att klocka upp bättre om man släpper lite på inställningarna. DVS ett 1600MHz CL8 minne kan oftast potentiellt nå högre maxklock om man sätter upp CL till 9 än ett minne som är 1600MHz CL9 i grund.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

edit1: Staving mm
Det är därför om du vill ha låg latency du måste kolla på cmd också.
Ta min gamla dator som exempel 1560mhz cl5 cmd 1t

Jag hade alltså 5cl och en fördröjning på 1 innan minnet får frågan. Väldigt förenklat 5+1=6
En dator som kör cmd 2t och cl 10 på 1600mhz 2+10 =12
Så det är helt klart att det kommer gå fortare innan jag börjar få svar.
Sen om jag dessutom tweackar ras ras to cas. tras. och en massa andra minnes timing så blir skillnaden mer, jämfört med att köra standard. Jag märker skillnaden som jag förstått det gör inte de flesta det. Men det är lite som 60vs120hz vissa märker andra inte. Däremot så märker de flesta skillnaden då det går tillbaks från ett system med snabb responsen till ett som inte är lika snabbt. Men snackar vi bara en cl hit eller dit och man inte vill ändra resten också, så ja det spelar ingen roll. Precis som fluf säger. Sen är det inte så mycket som hänt på mhz som hänt sedan sdram heller. (därav 266mhz i min sign) Se richie.f länk till wiki.

Edit2:

Edit3:
Kan tillägas att jag kan ha bränt minneskontrollern på i5-750 med så låga timings som 5cl och cmd 1t (sen minns jag inte resten). Den räknar fel sen något år tillbaks.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.