Foxconn erkänner barnarbetare

Permalänk
Melding Plague

Foxconn erkänner barnarbetare

Elektronikjätten Foxconn har tidigare uppmärksammats för dåliga arbetsförhållanden. Nu erkänner företaget att man brutit mot lagen som förbjuder barnarbete.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat med hur det landet ser på sina egna.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Skandal enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med tanke på vilket land det gäller, men det känns ju som att det är skolornas fel i det här fallet.

"made in childna"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nej det kom ju inte direkt som en chock, hade snarare varit det om det verkligen inte hade förekommit barnarbete.

Sen är det ju helt foxconns fel tycker jag, dem får väll se till att kolla vad det är för folk dem tar in! Som att säga typ "jag trodde att det vita pulvret jag köpte på gatan var mjöl, så det är säljarens fel att jag sitter i fängelse nu!"
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Svenskarna bryr sig inte ändå, de är glada att få köpa sin elektronik så billigt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Apple stöttar barnarbete, snälla rikstäckande media, skapa rabalder!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Svenskarna bryr sig inte ändå, de är glada att få köpa sin elektronik så billigt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, så länge Svensson får sin ajfån 5 så är det inga problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Inget som förvånar direkt. Men frågan är om foxconn är värre än andra fabriker, misstänker att detta inte är helt ovanligt i kina.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Det här känns ju inte direkt som något blockbuster nyhet. Dessutom känns det som om rubriken är saxad ur aftonbladet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Men vad är skillnaden mellan detta och ungdomar i Sverige som börjar sommarjobba när de är 14 år? Jag vet iaf att jag redan jobbat och fått betalt när jag var 14.

Sedan att de har praktik och får lära känna en arbetsplats, hur skiljer sig det från den PRAO man har/hade för några år sedan?

Tycker det känns som hyckleri. Sålänge barnen inte tvingas jobba eller att de inte får betalt skulle jag inte vilja kalla det barnarbete.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kan nog säga utan att himla att säkerligen upp emot hälften av de större bolagen i kina har barnarbetare. Antingen blir man uber utbildad eller så blir men en fabriks slav från barnsben. Det är väl därför dom drillar sina barn som militären gör med dom gör lumpen. Antingen blir man framgångsrik eller så blir man utnyttjad. Med en sån kraftig population finns det inte mycket val för människor med medel betyg.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Från den fakta som presenterats i artikeln, låter rubriken för artikeln, "Foxconn erkänner barnarbetare", som om aftonbladet skrivit den...

Visa signatur

FD Arc Midi: Asus P8P67pro | 2500K @ 4,3GHz | 2x HD7970 | 16GB RAM | Crucial M4 256GB
Ultrabook: UX32VD w/ 840 Basic 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig se massor med barn i åldrarna 12-16 år gå och dela ut reklam på helgerna här i Sverige, många föräldrar uppmuntrar det också. Då ska vi inte prata om alla gånger jag själv blev utskickad av skolan att städa upp skräp vid någon skog, eller då jag blev tvingad att gå på Prao på ett dagis (Allt detta mot min vilja dessutom).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men vad är skillnaden mellan detta och ungdomar i Sverige som börjar sommarjobba när de är 14 år? Jag vet iaf att jag redan jobbat och fått betalt när jag var 14.

Sedan att de har praktik och får lära känna en arbetsplats, hur skiljer sig det från den PRAO man har/hade för några år sedan?

Tycker det känns som hyckleri. Sålänge barnen inte tvingas jobba eller att de inte får betalt skulle jag inte vilja kalla det barnarbete.

Precis, det är ju likadant här, 1h handledning sen jobbar du resterade 39h den veckan själv. Det med att man ska göra en anställds jobb medan den övervakar är ju bara en dröm.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Är det bara praktik är det ju skitbra, men i verkligheten är det nog inte så.

Vi i Sverige börjar med prao redan i högstadiet dvs i samma ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Men iphone 5 är så tunn och komponenterna är så små och nu när ipad mini är på g så kommer det att behövas massor med barn för att montera ihop dom. Och eftersom det är "praoelever" så blir Apples vinst ännu större. It's a win-win, så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Svenskarna bryr sig inte ändå, de är glada att få köpa sin elektronik så billigt som möjligt.

Du med va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men vad är skillnaden mellan detta och ungdomar i Sverige som börjar sommarjobba när de är 14 år? Jag vet iaf att jag redan jobbat och fått betalt när jag var 14.

Sedan att de har praktik och får lära känna en arbetsplats, hur skiljer sig det från den PRAO man har/hade för några år sedan?

Tycker det känns som hyckleri. Sålänge barnen inte tvingas jobba eller att de inte får betalt skulle jag inte vilja kalla det barnarbete.

Håller med helt och hållet.

Det finns gott om riktigt barnarbete på andra ställen där barn jobbar utan lön och/eller under slav förhållanden 80h i veckan.

Kan inte se hur det är ett problem om skolor skickar ut 14 åringar att praktisera som får betalt och kanske t.o.m. är där frivilligt (framgår inte såvitt jag kan se).

Problemet är snarast att man alltid hackar på Foxconn bara för de är ett kännt namn och en stor måltavla...

Permalänk
Medlem

fattar inte? om detta klassas som barnarbeta så har vi det i sverige också....

Jag har haft prao 2 veckor 2 gånger i grundskolan där jag skulle jobba och det för inga pengar.
Sen har jag sommarjobbat sen jag var 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Apple stöttar barnarbete, snälla rikstäckande media, skapa rabalder!

aftonbladet hade redan igår.

"14 åringar jobbar på iphone fabrik" nåt sådant stod det.

enligt AB så är det bara iphone fabrik

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att bygga själv.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Men vad är skillnaden mellan detta och ungdomar i Sverige som börjar sommarjobba när de är 14 år? Jag vet iaf att jag redan jobbat och fått betalt när jag var 14.

Sedan att de har praktik och får lära känna en arbetsplats, hur skiljer sig det från den PRAO man har/hade för några år sedan?

Tycker det känns som hyckleri. Sålänge barnen inte tvingas jobba eller att de inte får betalt skulle jag inte vilja kalla det barnarbete.

Skillnaden är precis samma dom den är annars. arbetsvillkor. Det gör det ju inte precis bättre att barn också utsätts för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Era perspektiv på praktik är nog lite skeva när det kommer till de förhållandena som finns i foxconns fabriker. Dvs. det går inte att applicera den svenska "praktimodellen" på denna situation, då arbetet där borta är lite mer krävande än våra 40h/v (alltså inget man rimligen begär av en stackars 14åring, och i den bästa av världar inte av någon så klart).

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Jag gjorde praktik på en glassfabrik när jag var 15. Det är väl bara bra att ungdomarna får känna på arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Varför skriver ni om detta och på villket sätt är det barnarbete vid ett tillfälligt praktikantskap?

Som jag uppfattat det så är detta bara ett brott mot det regelverk som är till för att motverka barnarbete i kina, inte faktiskt barnarbete i form av "the employment of children in any work that deprives children of their childhood, interferes with their ability to attend regular school, and that is mentally, physically, socially or morally dangerous and harmful."

Det känns lite som att jag läser aftonbladet när ni förvränger det som skett för att det ska låta intressantare.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Tiderna förändras, när jag fick mitt första sommarjobb var jag 11 år, vilket enligt mig inte är något speciellt. I slutet på näringskedjan står ändå varje svensson och letar efter det billigaste.

Visa signatur

|| T420 ||

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Men vad är skillnaden mellan detta och ungdomar i Sverige som börjar sommarjobba när de är 14 år? Jag vet iaf att jag redan jobbat och fått betalt när jag var 14.

Sedan att de har praktik och får lära känna en arbetsplats, hur skiljer sig det från den PRAO man har/hade för några år sedan?

Tycker det känns som hyckleri. Sålänge barnen inte tvingas jobba eller att de inte får betalt skulle jag inte vilja kalla det barnarbete.

Ja, det framgår inte direkt i artikeln. Kanske är det så att praktikanterna (interns) inte bör utföra den typen av arbete. Med andra ord har de kanske behandlats som vilken anställd som helst och det är kanske inte helt lämpligt med "arbetsläger" för fjortonåringarna.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Jag jobbade för 20kr timmen med att gräva drenering och köra/skyffla grus på en skottkärra när jag var 13 år hela sommrarna och så fort jag fick chansen under helger/kvällar jobbade jag för pengar till Commodore hårdvara/spel så jag arbetade så mycket som möjligt när jag var liten. Självalt och något jag ville göra för jag ville ha pengarna, nu hade jag säkerligen bättre förhållanden men det var ändå långa dagar och fysiskt krävande så man var slut när man gick till sänga på kvällen men det var utan tvekan värt det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.