Foxconn erkänner barnarbetare

Permalänk
Medlem

Jag jobbade kvällar/natt på ett tryckeri när jag var 14-18 för att få extra pengar att röra mig med.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

"Den som går i grundskolan och är mellan 13 och 15 år får ha ett lätt och ofarligt arbete. Det kan till exempel vara enkelt kontorsarbete, ‡lättare arbete i affär, som att plocka upp och märka varor, men tonåringen får inte göra några tunga lyft och får inte arbeta i kassa, ‡lättare restaurangarbete, som brickplockning, lättare trädgårdsarbete, ‡paketering (inte tunga föremål)."
"Den som går i grundskolan och är 13–15 år får jobba högst 2 timmar per dag under en skoldag och högst 7 timmar per dag under en skolfri dag. Man får jobba högst 12 timmar per vecka."

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf

Så... hur mycket jobbade dem på Foxcone? de måste jobbat mer än 12 timmar i veckan och inga tunga lyft innan vi kan klaga i alla fall.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

"Den som går i grundskolan och är mellan 13 och 15 år får ha ett lätt och ofarligt arbete. Det kan till exempel vara enkelt kontorsarbete, ‡lättare arbete i affär, som att plocka upp och märka varor, men tonåringen får inte göra några tunga lyft och får inte arbeta i kassa, ‡lättare restaurangarbete, som brickplockning, lättare trädgårdsarbete, ‡paketering (inte tunga föremål)."
"Den som går i grundskolan och är 13–15 år får jobba högst 2 timmar per dag under en skoldag och högst 7 timmar per dag under en skolfri dag. Man får jobba högst 12 timmar per vecka."

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf

Så... hur mycket jobbade dem på Foxcone? de måste jobbat mer än 12 timmar i veckan och inga tunga lyft innan vi kan klaga i alla fall.

Nu var det visserligen praktik de verkar ha gjort. Jag hade i var fall Prao på 40 timmar i veckan som jag blev tvingad till utan lön.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Samma här jag hade en praktik på en rör och el firma när jag var 14-15 där dom lät mig pilla med saker jag uppenbarligen sakna behörighet till.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Precis, det är ju likadant här, 1h handledning sen jobbar du resterade 39h den veckan själv. Det med att man ska göra en anställds jobb medan den övervakar är ju bara en dröm.

Precis, och varför ska Foxconn kritiseras hårdare än svenska företag? Jag minns att min PRAO gick ut på att min handledare satte mig i ett sjukt osorterat arkiv, och där fick jag sitta tills allt var sorterat och omorganiserat. Vill inte låta dryg eller så, men jag anser att det är bra att människor får lära sig hur arbetslivet ser ut tidigt i sina liv, precis som att det är bra att kunna tvätta, diska, deklarera och betala räkningar innan man flyttar hemifrån och sitter själv.

Framtiden blir lättare att hantera om man vet vad man har framför sig.

Skrivet av Ixos:

Håller med helt och hållet.

Det finns gott om riktigt barnarbete på andra ställen där barn jobbar utan lön och/eller under slav förhållanden 80h i veckan.

Kan inte se hur det är ett problem om skolor skickar ut 14 åringar att praktisera som får betalt och kanske t.o.m. är där frivilligt (framgår inte såvitt jag kan se).

Problemet är snarast att man alltid hackar på Foxconn bara för de är ett kännt namn och en stor måltavla...

Precis som du skriver är det lätt att hacka på andra länders företag, i hopp om att förminska landets och företagets status. Kan rada upp åtminstone 10 svenska företag som ligger i diverse moraliska gråzoner för barnarbete.

Problemet är att folk tror att Sverige har något slags kontrollerande universalorgan, som ser till att alla lagar alltid följs(eller att alla i Sverige följer lagarna). När det däremot kommer till Asiatiska länder tror folk att man får vara glad om man lyckas få ut ett par kronor per dag, och överlever hem utan att få handen avkapad.

Jag säger inte att det som Foxconn gör är bra, men jag skulle gärna se mer bevis innan anklagelserna börjar flyga. Om detta var riktat till ett svenskt företag(minns ni Ace of Sweden?) så ges företaget alltid möjligheten att möta anklagelserna och med våra etiska koder får alltid den anklagade svara på tal.

Hoppas att jag inte trampar på någon tå nu, men jag har sett hur medias makt kan forma miljontals invånares åsikter.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Ja, det framgår inte direkt i artikeln. Kanske är det så att praktikanterna (interns) inte bör utföra den typen av arbete. Med andra ord har de kanske behandlats som vilken anställd som helst och det är kanske inte helt lämpligt med "arbetsläger" för fjortonåringarna.

Problemet är att om det inte framgår några tydliga bevis, beror det oftast på att det inte finns några. Om det dock är som du säger är jag helt med dig, men fram tills dess att bevis framgår förstår jag inte vad meningen är...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vänta, men praktikanter är väl inte samma sak som arbetare?
Eller är det för att de fått lön?

Vi praoar i sverige med, utan lön, de e visst ok :S

Edit: och ordet "Barnarbete" för tankarna till <10 åringar som syr skor under en piska, inte 14åringar som praktiserar, fast "Ungomsarbete" kanske inte är ett lika slagkraftigt ord i desa sammanhang... *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Skillnaden är precis samma dom den är annars. arbetsvillkor. Det gör det ju inte precis bättre att barn också utsätts för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Från den information jag lyckats få fram kan jag säga att det inte finns något som helst belägg för att arbetet i sig skulle varit olämpligt och orättvist.

Vet du något som jag inte vet, eller går du efter den generella uppfattningen?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Operatören:

Apple stöttar barnarbete, snälla rikstäckande media, skapa rabalder!

Liksom Acer, Amazon, Cisco, Dell, HP, Microsoft, Motorola, Nintendo, Samsung, Sony, Toshiba och mååånga fler.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Svenskarna bryr sig inte ändå, de är glada att få köpa sin elektronik så billigt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle lätt betala mer en produkt var tillverkad i Sverige eller inom EU/USA/Kanada etc, problemet är att det är så svårt att hitta såna tillverkare och i vissa fall går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Era perspektiv på praktik är nog lite skeva när det kommer till de förhållandena som finns i foxconns fabriker. Dvs. det går inte att applicera den svenska "praktimodellen" på denna situation, då arbetet där borta är lite mer krävande än våra 40h/v (alltså inget man rimligen begär av en stackars 14åring, och i den bästa av världar inte av någon så klart).

Tycker du att de är bättre att dessa barn bor på gatan med riskerna som finns där, t.ex. sexhandel? Så länge barnen jobbar av egen vilja så ser jag inget fel i detta. Sen är barn där borta mer mogen än här och klarar därför tuffare jobb. Dom blir vuxna tidigare medan här kan man va fjortis när man är 20år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag skulle lätt betala mer en produkt var tillverkad i Sverige eller inom EU/USA/Kanada etc, problemet är att det är så svårt att hitta såna tillverkare och i vissa fall går det inte.

Skulle jag definitivt inte göra, för en sådan produkt skulle vara sinnessjukt dyr (i Sverige fallet) då facken sett till att varenda fabriksarbetare skall vara höginkomsttagare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Jag skulle lätt betala mer en produkt var tillverkad i Sverige eller inom EU/USA/Kanada etc, problemet är att det är så svårt att hitta såna tillverkare och i vissa fall går det inte.

Skulle tro att du är en av i så fall !!
Jag hade blivit mer förvånad om det inte förekom "barnarbete" på dessa fabriker, sen vad barnarbete innebär är en definitions fråga då jag anser att det förekommer i Sverige också! Rubriken på nyheten luktar lite www.Aftonclockers.com

Permalänk
Medlem

"Ja, min iPhone är så ung och fräsh att den är byggd av en 14 åring."

Alltså, kan förstå att ur 1,2 miljoner anställda kan det vara svårt och som 100 av dom är minderåriga. Det är ganska många människor...
Det ska givetvis inte ha hänt alls, men tänk så här. Om 100 av deras anställda är minderåriga så är det 0,001% i avrundade siffror. Det är för de flesta inom felmarginalerna. Så ur ren skär storleks synpunkt så är det helt acceptabelt men ur en moralisk synpunkt är det inte okej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Skulle jag definitivt inte göra, för en sådan produkt skulle vara sinnessjukt dyr (i Sverige fallet) då facken sett till att varenda fabriksarbetare skall vara höginkomsttagare.

Precis, vad är det dom får i timmen där borta. Några kronor?

Permalänk

När jag gick i skola var det till och med förbjudet att få pengar/lön när man praoa. På praktik platserna jag varit på så har det däremot varit så att jag fått göra sånt dom inte orkar göra.

I högstadiet så fick jag en halv meters pappershög som jag skulle strimla per dag. På en annan plats fick jag förstöra hårddiskar ena veckan och andra veckan rulla ut och kasta kasettband

Synd att praktiken är så oseriös på många ställen

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

När jag såg rubriken tänkte jag direkt "jaha, ytterligare lite sensationsiver kryddat med lite go moralpanik.."...men kommentarerna var i detta fallet riktigt sansade! Bra jobbat läsare. Kasst försök redaktionen. Nu tar vi och städar upp lite i andra moralpanikträsk också...! (olaga kopiering != stöld)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

När jag gick i skola var det till och med förbjudet att få pengar/lön när man praoa. På praktik platserna jag varit på så har det däremot varit så att jag fått göra sånt dom inte orkar göra.

I högstadiet så fick jag en halv meters pappershög som jag skulle strimla per dag. På en annan plats fick jag förstöra hårddiskar ena veckan och andra veckan rulla ut och kasta kasettband

Synd att praktiken är så oseriös på många ställen

Äsch, de blir vad man gör det till, jag lyckades få jobberbjudande på ABB's kontor i Thailand efter en praktik som började som din. Jag tog däremot tag i skiten direkt o frågade om jag inte fick göra något av betydelse, tillexempel utvärdera deras kundrelationer. Mycket riktigt fick jag då också göra det och 2 av mina slutsatser om åtgärder åtgärdades direkt och jag fick därefter jobberbjudande som 17-årig svensk, i Thailand, på ABB's kontor! Va framåt, ta för dig, våga!

Slutsats: Praktiken blir vad du gör den till, våga skaffa dig ett nätverk av kontakter tills du ska ut i arbetslivet !

PS. Jag valde dock att tacka nej till jobbet och avslutar nu mina universitetsstudier i Holland men trots det gått flera år sen min praktik och jag fick erbjudandet så står det tydligen fortfarande kvar för mig enligt ett mail från den chefen, så vem vet jag kanske drar till Thailand o jobbar med svensk lön efter avslutade studier tack vare en praktik!!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Inaktiv

Blev förbannad först, men sen när jag läste artikeln så handlar det alltså om praktikanter från en skola som klassas som barnarbete, något som lika gärna kunde hänt här i Sverige?

Inte direkt femåringar som sitter och bygger iPhones? Lite aftonbladetrubrik på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Blev förbannad först, men sen när jag läste artikeln så handlar det alltså om praktikanter från en skola som klassas som barnarbete, något som lika gärna kunde hänt här i Sverige?

Inte direkt femåringar som sitter och bygger iPhones? Lite aftonbladetrubrik på den...

Samma tanke här haha..

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av swec:

företagets anläggningar har av människorättsorganisationer liknats vid arbetsläger

Vet inte om det är ett ställe som jag tycker några barn borde "praktisera" på...

Att få en tråkig praktik på ett företag här i Sverige kanske inte borde jämföras med arbetsförhållanden i Kina!

Permalänk
Medlem

Inser ni att Foxconn har 1 200 000 anställda och samtidigt är självmords antalet bland arbetarna är högt. kineser jobbar många gånger mer i veckan än vad vi svenskar gör och sen tycker ni det är rätt att barn jobbar oanmält på den här fabriken med förhållanden som bryter mot de mänskliga rättigheterna.
sweclockers användare ni är fan sjuka, jag blir ledsen när jag läser de här kommentarerna.

redigerat, brist på källor

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Du med va?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vi alla för annars hade vi inte ens kunnat surfa in på Swecklockers då nästan all hårdvara tillverkas i Asien.

Permalänk
Skrivet av swe021:

Äsch, de blir vad man gör det till, jag lyckades få jobberbjudande på ABB's kontor i Thailand efter en praktik som började som din. Jag tog däremot tag i skiten direkt o frågade om jag inte fick göra något av betydelse, tillexempel utvärdera deras kundrelationer. Mycket riktigt fick jag då också göra det och 2 av mina slutsatser om åtgärder åtgärdades direkt och jag fick därefter jobberbjudande som 17-årig svensk, i Thailand, på ABB's kontor! Va framåt, ta för dig, våga!

Slutsats: Praktiken blir vad du gör den till, våga skaffa dig ett nätverk av kontakter tills du ska ut i arbetslivet !

PS. Jag valde dock att tacka nej till jobbet och avslutar nu mina universitetsstudier i Holland men trots det gått flera år sen min praktik och jag fick erbjudandet så står det tydligen fortfarande kvar för mig enligt ett mail från den chefen, så vem vet jag kanske drar till Thailand o jobbar med svensk lön efter avslutade studier tack vare en praktik!!

Jag säger inte att pratik är dåligt absolut inte, jag vet många som har fått jobb där de praktiserat. Däremot verkar flera företag ta in praktikanter för att mer få gammalt skärp städat/fixat än att hjälpa/lära praktikanten

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

. kineser jobbar många gånger mer i veckan än vad vi svenskar gör

Det gör det flesta länder, det är inte vi som sätter normen, vi är rätt slappa här i landet.

Skrivet av mackeee:

och sen tycker ni det är rätt att barn jobbar oanmält på den här fabriken med förhållanden som bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Oanmält? Det var 14 åringar som blev ditskickade av sina skolor, förmodligen på praktik eller dylikt. Vilka förhållanden bryter mot mänskliga rättigheter menar du?

Jag blir ledsen över att det finns folk som bara sväljer gråsossarnas propaganda utan att tänka själva. Kina är inte det hemska U-land som det utges för att vara i Sverige, men det är ju typiskt Svenskt också att kritisera alla andra länder så man slipper inse alla problem vårt eget land har.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toye666:

Vet inte om det är ett ställe som jag tycker några barn borde "praktisera" på...

Att få en tråkig praktik på ett företag här i Sverige kanske inte borde jämföras med arbetsförhållanden i Kina!

Självklart inte, det jag menade var att detta handlade om 14åringar som praktiserade på ett företag, inte att man systematiskt anställde barn i femårsåldern för att bygga produkter, det är ju stor skillnad dom emellan.

Sen trodde jag att Foxconn hade skärpt till sig rejält, men det är väl bara lögn då? (förvånar mig inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

Inser ni att Foxconn har 1 200 000 anställda och samtidigt är självmords antalet bland arbetarna är högt. kineser jobbar många gånger mer i veckan än vad vi svenskar gör och sen tycker ni det är rätt att barn jobbar oanmält på den här fabriken med förhållanden som bryter mot de mänskliga rättigheterna.
sweclockers användare ni är fan sjuka, jag blir ledsen när jag läser de här kommentarerna.

redigerat, brist på källor

Newsflash: världen är inte svart och vit. Mer nyheter kl 22.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jag säger inte att pratik är dåligt absolut inte, jag vet många som har fått jobb där de praktiserat. Däremot verkar flera företag ta in praktikanter för att mer få gammalt skärp städat/fixat än att hjälpa/lära praktikanten

Jo visst förstår jag alla gånger vad du menar men det jag ville ha sagt egentligen var väll att den praktiken började jävligt tattigt men jag lyckades ändå vända den till något bra med eget initiativ

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tycker du att de är bättre att dessa barn bor på gatan med riskerna som finns där, t.ex. sexhandel? Så länge barnen jobbar av egen vilja så ser jag inget fel i detta. Sen är barn där borta mer mogen än här och klarar därför tuffare jobb. Dom blir vuxna tidigare medan här kan man va fjortis när man är 20år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycker alltså att lösningen på Asiens problem är att sätta barn i arbete, istället för att lösa de riktiga problemen? Anledningen till att de "blir vuxna tidigare" beror på att de tvingas till det. Det är inte på något sätt positivt att barn inte får lov att vara barn.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Äsch, de blir vad man gör det till, jag lyckades få jobberbjudande på ABB's kontor i Thailand efter en praktik som började som din. Jag tog däremot tag i skiten direkt o frågade om jag inte fick göra något av betydelse, tillexempel utvärdera deras kundrelationer. Mycket riktigt fick jag då också göra det och 2 av mina slutsatser om åtgärder åtgärdades direkt och jag fick därefter jobberbjudande som 17-årig svensk, i Thailand, på ABB's kontor! Va framåt, ta för dig, våga!

Slutsats: Praktiken blir vad du gör den till, våga skaffa dig ett nätverk av kontakter tills du ska ut i arbetslivet !

PS. Jag valde dock att tacka nej till jobbet och avslutar nu mina universitetsstudier i Holland men trots det gått flera år sen min praktik och jag fick erbjudandet så står det tydligen fortfarande kvar för mig enligt ett mail från den chefen, så vem vet jag kanske drar till Thailand o jobbar med svensk lön efter avslutade studier tack vare en praktik!!

Du är väl medveten om att alla inte kan få alla fina erbjudanden som du ev. har fått, hur mycket de än visar framfötterna? Det går liksom inte ihop logiskt sett. Om du nu har lyckats så bra som du säger, good for you. Men så där ser inte verkligheten ut för alla.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.