HTC släpper J Butterfly i Japan med rekordhöga 440 ppi

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Kul med lite mobilnyheter som inte har med apple att göra för en gångs skull.

Kul med lite mobilnyheter om en taiwanesisk telefon som ska släppas i Japan.
Undrar när det skrivs om dom månadsgamla nyheterna om nordiska telefoner som skall släppas i Sverige...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dallebull:

Wtf? Tycker inte att pixlarna är särskillt stora på min S2, dubbla dpin känns mest bara overkill, men bra att någon slår fapple på fingarna iallafall

Skrivet av Marquzz:

1920x1080 är tufft på en 5" skärm, men ganska onödigt. Jag har 1280x720 på min S3:as 4,8" skärm och jag har inte en chans att se pixlarna. Har även ändrat dpi så att allt är mindre.

Hmm, jag kan klart se pixlarna på min S3 om jag har den relativt nära (20-25 cm från ögonen). Jag klagar absolut inte, skärmen är riktigt trevlig (minus banding på mörka gradients), men visst finns det ändå saker att förbättra till framtida modeller!

S II har ~219 PPI, medans min gamla Desire S hade ~252. Att gå från den till S III (strax över 300, men PenTile) var ett rejält kliv uppåt - man märkte direkt att text var mycket skarpare, till den nivån att vissa fonter plötsligt kändes suddiga på den gamla.
Jag tror det är lite att man måste se det IRL för att inse skillnaden. Jag tyckte att min gamla iPod touch (före retina) var halvt OK, men ser ju rent fruktansvärd ut mot dagens skärmar. Klivet till retina var ju enormt stort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

haha epic, apple's retina display kan slänga sig i väggen

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Hm, batteriet var ju oroväckande litet. 5" 1080 och en quadcore S4 med 12% större batteri än One X?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Levereras utan batteritid.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

"snabbare processor" , vad ska jag med det till?

tycker dagens mobiler sköter spotify ,sms,samtal och video bra.
Eller kanske sms:en kommer snabbare fram eller samtalen låter bättre ? hmm svårt detta.

aldrig ens kollat speccen för mobiler.

Bättre hårdvara leder till bättre mjukvara. Sen så finns det en tydlig skillnad i hastighet, det är bara att kolla hur mycket snabbare Apples A6 renderar webbsidor och öppnar upp appar än tex. Galaxy S3 soc klarar av.

Stör mig lite på att det här bakåtsträvande snacket förekommer på en sida för hårdvarufantaster. "Vad ska jag med en bättre processor?" borde snarare ersättas med "Wow, en bättre processor, den ska jag ha!"

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Grymt. Tycker 1080p duger bra på min 46" tv haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

1920x1080 är tufft på en 5" skärm, men ganska onödigt. Jag har 1280x720 på min S3:as 4,8" skärm och jag har inte en chans att se pixlarna. Har även ändrat dpi så att allt är mindre.

Men om man ansluter telefonen till en extern skärm/tv så kommer väl telefonen fortfarande bara kunna som max leverera sin egen upplösning eller?
I sådant fall är det ju rätt användbart att ha högre upplösningar för att få märkbar kvalité på externa skärmar

Permalänk
Medlem

Själv har jag en urgammal mobil, men när mobiltelefoner blir mera robusta(att dem kan ersätta en enkel pc), då kan jag tänka mig att skaffa den ny telefonen som klarar av att integrera med TV/skärm tangent bord och mus på ett enkelt och felfritt sätt. Då tycker jag att det är värt att köpa en "smartphone" för 6k eller mer. annars är jag nöjd med det jag har, smsa och ringa.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk

Sonys motsvarighet med 5" skärm är exakt lika stor till yttermåttet som min HTC One X, förutsätter att HTC lyckats med samma bedrift.

Permalänk
Medlem

Sannolikt en LG skärm då de presenterade en sådan skärm tidigare i år.

Permalänk
Medlem

Förstår att vissa gillar stora skärmar. Men just grundfunktionen telefon med så stora skärmar går ju helt förlorad.
Sedan kul att höra om att designen tilltalar vissa. Ni skulle bara veta hur dumma ni ser ut på stan med de där stekpannorna vid huvudet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Förstår att vissa gillar stora skärmar. Men just grundfunktionen telefon med så stora skärmar går ju helt förlorad.
Sedan kul att höra om att designen tilltalar vissa. Ni skulle bara veta hur dumma ni ser ut på stan med de där stekpannorna vid huvudet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte prio 1 är ett ringa längre, ringa är bara en bonus

Permalänk
Snusfri

Såg trevlig ut, synd bara att det är en HTC.
Skulle gärna vilja se en 5.5" skärm med minst 1920x1080 upplösning.

Är riktigt sugen på en Note 2, men upplösningen på 1280x720 är för låg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Verkar vara en leksak fylld med kisel och inget för mig.

Visa signatur

ska hitta på en ny först ...

Permalänk
Medlem

Ball telefon, synd bara att HTC är riktigt dåliga på att uppdatera Adroid bara.
Inte för att de andra tillverkarna är mycket bättre dock..
Nä fan, ska det vara Android ska det vara Nexus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Bättre hårdvara leder till bättre mjukvara. Sen så finns det en tydlig skillnad i hastighet, det är bara att kolla hur mycket snabbare Apples A6 renderar webbsidor och öppnar upp appar än tex. Galaxy S3 soc klarar av.

Stör mig lite på att det här bakåtsträvande snacket förekommer på en sida för hårdvarufantaster. "Vad ska jag med en bättre processor?" borde snarare ersättas med "Wow, en bättre processor, den ska jag ha!"

Vem är bakåt strävande?
en sida för hårdvarufantaster , så man måste vara hårdvarufantast för att passa in här?

snacka om att dra folk över en kant för att man inte tycker som en del andra.
Nae, tänk om , tänk rätt.

För mig kvittar det om en webbsida tar 1 sec längre tid eller en app öppnas någon sec snabbare.
så bråttom har jag inte min vardag.

Så länge jag är nöjd med mobilen och fyller mina uppgifter på ett bra sätt, så kvittar den om processor är sämre eller dyligt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det över 4" är det näst intill omöjligt att sköta basala funktioner med en hand, och då tappar man poängen lite tycker jag. Men det är ju som sagt en smaksak.

Har du verkligen prövat en större skärm? Jag trodde också att det skulle vara så. Men sen prövade jag en galaxy nexus som är 4,6" och köpte även den. Det är inga problem att göra allt med en hand. Jag kan smsa, surfa och allt annat med en hand utan några problem. Jag har inte några stora händer heller. Pröva och se, för det fungerar väldigt bra att göra basala funktioner med en hand på större skärmar, dock är 4,6-4,7" max vad jag bekvämt kan göra med en hand.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Snart blir telefoner så stora att man får ha hands free till de och en ryggsäck för att släpa på skiten. Är det ingen som faktiskt använder telefonen för att prata i och typ när de rör sig då det är en smula positivt att ha en hand fri?

Permalänk
Medlem

Hoppas att man slipper hörda ordet retina igen.
Då ordet är fult och standarden är långt bakom dom andra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Snart blir telefoner så stora att man får ha hands free till de och en ryggsäck för att släpa på skiten. Är det ingen som faktiskt använder telefonen för att prata och typ när de rör sig då det är en smula positivt att ha en hand fri?

Jag har inga problem med min s3, tror inte det blir besvärligare med denna. Har man inte bebishänder så går det att ringa med en hand utan problem. Min dotter kan greppa en 3.5" smartphone.. Inte har du väl så små händer att det är en maxstorlek?

Om du sedan inte vill ha en större är en annan sak.

Permalänk
Musikälskare

Behövs den upplösningen på mobiler eller skapar man bara ett behov aka försäljningsknep

Hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Vem är bakåt strävande?
en sida för hårdvarufantaster , så man måste vara hårdvarufantast för att passa in här?

snacka om att dra folk över en kant för att man inte tycker som en del andra.
Nae, tänk om , tänk rätt.

För mig kvittar det om en webbsida tar 1 sec längre tid eller en app öppnas någon sec snabbare.
så bråttom har jag inte min vardag.

Så länge jag är nöjd med mobilen och fyller mina uppgifter på ett bra sätt, så kvittar den om processor är sämre eller dyligt.

Jo du bör vara en hårdvarufantast för att passa in här eftersom det är ett forum tillhörande en specifikt hårdvaruinriktad tidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Behövs den upplösningen på mobiler eller skapar man bara ett behov aka försäljningsknep

Hmm

Vadå behövs?
Isåfall behöver man hdupplösning på tv?

Sen är ju inte riktigt pixeldensiteten på skärmen samma sak som upplösning.

PPI=Pixels per inch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Levereras utan batteritid.

Japan är så hitech att det säkert kommer radiostyrda helikoptrar som byter batteri åt dig såfort det börjar bli lågt. Eller så tjänar du såpass mycket pengar att du bara kastar den och tar fram en ny..

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

KDDI heter väl den Japanska teleoperatören iallafall. De har inte bytt namn sen jag jobbade där för 6 år sen.

Kul ny telefon från HTC. Jag har kört med HTC Diamond, HTC Desire och nu HTC One S och är helnöjd med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Men om man ansluter telefonen till en extern skärm/tv så kommer väl telefonen fortfarande bara kunna som max leverera sin egen upplösning eller?
I sådant fall är det ju rätt användbart att ha högre upplösningar för att få märkbar kvalité på externa skärmar

Njaa, vet inte hur det är med android men med tex nokia 808 som har 640x360 skärm så kan man visa fullhd material via hdmi.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sannolikt en LG skärm då de presenterade en sådan skärm tidigare i år.

Nej jag tror det är Sharp som står för panelen... Tror det finns en viss "koppling" till denna nyheten
http://www.sweclockers.com/nyhet/15945-sharp-borjar-masstillv...

Sharp börjar masstillverka 5,0"-skärm i 1080p för mobiltelefoner

Japanska Sharp meddelar att företaget inleder massproduktionen av en ny skärmpanel för smarta mobiltelefoner. Den nya modellen klämmer in 1 920 x 1 080 pixlar på endast fem tum.

Stora mobiltelefoner är i ropet. Japanska Sharp, som för övrigt fyller hundra år, rider på vågen och meddelar att företaget drar igång massproduktionen av en ny skärmpanel för smarta mobiltelefoner på 5 tum – en udda storlek som snuddar på gränslandet till surfplatta.

This LCD panel employs CG-Silicon technology*2, a new pixel design, and an innovative production process to achieve the same number of pixels in a smartphone-size screen as there are in a full-HD LCD TV.

Den ny skärmpanelen är dock inte vilken femtummare som helst utan innehåller cirka 2,07 miljoner pixlar och klarar därmed av att visa fullfjädrade 1080p. Det innebär att punkttätheten kliver upp till skyhöga 443 ppi, vilket kan jämföras mot Apples Retina-display i Iphone 4 och senare på 326 ppi.

Sharp avslöjar dock inte exakt vilka produkter som den nya skärmpanelen är avsedd för, men konstaterar att den kort och gott ska användas i "morgondagens mobiltelefoner".

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Kul med lite mobilnyheter om en taiwanesisk telefon som ska släppas i Japan.
Undrar när det skrivs om dom månadsgamla nyheterna om nordiska telefoner som skall släppas i Sverige...

Vad har land med saken att göra?
Nyheten var skärmen inte att den lanseras i japan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Jo du bör vara en hårdvarufantast för att passa in här eftersom det är ett forum tillhörande en specifikt hårdvaruinriktad tidning.

aj fan!
Får nog avregistrerar mig då

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |