Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2012

Amd eller Intel? För Gaming!

Jag har bara en enkel fråga jag har inte så mycket pengar så jag undrar om man ska köpa AMD Processor eller Intel Processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

AMD för mindre budgets, Intel för större budgets.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Ja.

Nämen, det beror helt på smak, vad har du kört tidigare? Fungerade det bra?
Fortsätt med det då

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2012

Tack! Jag ska bygga en dator för första gången så jag vet inte jag har väll haft en sumpig intel processor på min laptop!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Intel ger mer kräm men det är dyrare.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2011

Beror på hur mycket pengar du kan spendera
Finns många vänliga personer här som brukar fixa olika kundvagnar åt folk om du säger din budget

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Vill du skruva ihop den själv eller få den ihopskruvad?

Vad har du för budget och vad skall du spela? Jag tror du kan få en hel del hjälp i stationära datorer - köpråd med att få ett bra balanserat system för just din budget och dina behov

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Det viktigaste verkar vara att man kommer upp i över 4GHz nånstans annars flaskar en del GPUer. Har ingen exakt siffra men utgår från egna erfarenheter.

Spel: Ryzen 7 1800x, MSI 1080 ti, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan TobbeBajen1337,

Ge lite pengar till båda företagen!
Köp Intel CPU och AMD GPU!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan TobbeBajen1337,

Ge lite pengar till båda företagen!
Köp Intel CPU och AMD GPU!

Men utifrån hur AMD har haft det så borde man bara köra AMD, intel börjar nästan kännas lite som Apple... (notera att Apple är ett ondsint företag som vill förstöra världen )

Mobilt: Acer Aspire TimelineX 5820TG (HD5650m, i5-450m 2.4GHz, 2*2GB 1066MHz)
Fatboy: i5 2500k 4,3GHz || Antec KÜHLER H₂O 620 || Corsair XMS3 Vengeance 2*4GB 1600MHz || ASUS EAH7950 Direct CUII || Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS || Corsair HX 750W || NZXT Phantom (vit) || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair SSD Force Series 3 60 Gibibyte + Verbatim 128 Gibibyte + ett antal mekaniska totalt 5.75 Tibibyte ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Amd ger mycket för pengarna. Dock skulle jag rekomendera Intel om du har mycket pengar att lägga ut.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2

Det verkar som om AMD är på väg att förlora även "prist per prestandaenhet" -racet.
Det AMD har kvar idag, är den kraftfulla integrerade GPU-delen i sin Fusion -serie.

Skall man använda ett kraftfullare grafikkort istället för integerarad grafik, finns det idag ingen anledning att köra en AMD-processor.
Intels processorer är både snabbare och billigare i alla katageorier.
AMD måste fortfarande dumpa priserna för att återta sin "Pris per prestanda" tron igen.

Jag själv har alltid förespråkat AMD i deras pris/prestanda koncept, men jag kan inte rekommendera en AMD processor idag. Undantaget om man är intresserad av den ingegrerade GPU-delen i Fusion-serien

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av SysGhost:

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2

Det verkar som om AMD är på väg att förlora även "prist per prestandaenhet" -racet.
Det AMD har kvar idag, är den kraftfulla integrerade GPU-delen i sin Fusion -serie.

Skall man använda ett kraftfullare grafikkort istället för integerarad grafik, finns det idag ingen anledning att köra en AMD-processor.
Intels processorer är både snabbare och billigare i alla katageorier.
AMD måste fortfarande dumpa priserna för att återta sin "Pris per prestanda" tron igen.

Jag själv har alltid förespråkat AMD i deras pris/prestanda koncept, men jag kan inte rekommendera en AMD processor idag. Undantaget om man är intresserad av den ingegrerade GPU-delen i Fusion-serien

Bättre test

http://www.anandtech.com/bench/CPU/40

Använder kärnorna bättre.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Pimpim666:

Bättre test

http://www.anandtech.com/bench/CPU/40

Använder kärnorna bättre.

hehe, jo när en Phenom II x6 presterar sämre än en Phenom II x4 så borde man tänka efter lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gällivare
Registrerad
Mar 2007

Som många har skrivit så funkar amd helt okey om du ska bygga ett budget system, men om det fins dom extra slantarna att klämma ur så kör på en intel.

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jan 2012

Sen så är kvalitétsmoderkort för 1155 (den är det va?) dyrare än AM3+ dito.

Aerocool DS Cube|AMD Ryzen 5 1600X|Hd 7950|MSI B350M Mortar Arctic|16 GB RAM|Kingston 120GB SSD|2 TB Lagring|Deepcool Captain 240EX|Plexgear 600W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Yooriitzz:

Kanske men för de flesta går det lika bra med ett budget moderkort.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Amazoth:

Ja.

Fortsätt med det då

Beror på smak? Det är inget färgval TS frågar om...

Som sagts tidigare, har du en låg budget, köp AMD CPU. Har du en hög budget köp Intel CPU.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
44°45'38.5"N 17°11'19.4"E
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Marticus:

Beror på smak? Det är inget färgval TS frågar om...

Som sagts tidigare, har du en låg budget, köp AMD CPU. Har du en hög budget köp Intel CPU.

Hejsan

Det handlar inte om budgeten, utan vad man tycker mer om. Personligen min budget är bra, jag kan köpa Intel, men jag tycker inte om Intel. Men prestanda mesigt det skiljer sig inte så mycket mellan AMD och Intel, det. Vi får nästa samma PC det är bara att du betalar 10 ggr mer än jag.
Nästan samma sak om köper en Samsung mobil och en Apple mobil.

mvh
Njanja

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB/2X500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Majoriteten av spelen använder tyvärr 4 kärnor som mest, så även Intels i3-processorer spöar AMDs åttakärniga i många spel.
Speciellt i spel som bara använder två kärnor(Starcraft 2, Crysis 1) sackar AMDs processorer efter rejält

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Amazoth:

Ja.

Fortsätt med det då

Va snackar du om?? Det handlar inte om smak, Intel är bättre för spel punkt slut, dock mycket dyrare.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Yooriitzz:

Det är rätt lika. Var diskussion om det här tidigare och då var tom. 100kr billigare för ett 1155.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av njanja:

Hejsan

Det handlar inte om budgeten, utan vad man tycker mer om. Personligen min budget är bra, jag kan köpa Intel, men jag tycker inte om Intel. Men prestanda mesigt det skiljer sig inte så mycket mellan AMD och Intel, det. Vi får nästa samma PC det är bara att du betalar 10 ggr mer än jag.
Nästan samma sak om köper en Samsung mobil och en Apple mobil.

mvh
Njanja

Det där är en grov överdrift och såna kommentarer är anledningen till varför det pågår krig mellan AMD och Intel, AMD och Nvidia, samsung och apple osv. Ta fakta före åsikter.

Personligen valde jag AMD 1100T före Intel 2500K p.g.a den har mer prestanda I mångtrådade program. Och att processor och moderkort landade på ca 3500 kr(inte samma som jag har nu) istället för ca 4000 kr eller mer beroende på moderkort.

I dags läget så är en Phenom II x4 965 tillräckligt för ett grafikkort(vet inte med 690 eller 7990) och för 800 väldigt prisvärd, men är inte speciellt framtidssäker efter att nya konsolerna släpps och mjukvaran börjar göra framsteg igen. En i3 är kanske lite i underkant för spel som kan använda mer än 2 kärnor, och en I5:a landar på 1500 kr men är mer framtidssäker och kommer klara alla grafikkort minst 2år till.

Nu är den delen för riktiga spel alltså inga spel som använder processorn till 80% och grafikkortet knappt spelar någon roll, HoN t.ex. jag får ingen extra prestanda av mina två 7970 då spelet endast använder en tråd. Om du ska spela såna spel så blir processorn mycket viktigare och du får tyvärr offra lite grafikkorts prestanda när du spelar andra spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av TobbeBajen1337:

Jag har bara en enkel fråga jag har inte så mycket pengar så jag undrar om man ska köpa AMD Processor eller Intel Processor?

För gaming är grafikkortet viktigast, så det bör du lägga
mest pengar på. Processorn är sekunder i detta fallet, men
intels processorer är överlag snabbare.

Det hänger på din budget.
Hur mycket kan du lägga på datorn?

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Ta en AMD FX-8150 X8 3,6GHz.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Som någon nämnde så har AMD även tappat budgetsegmentet. Om jag skulle bygga en billig burk idag så skulle den så ut så här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2429246/budget-burk-intel

Sen kan man ju ge och ta lite här och var, t.ex. köpa en i3:a istället så får du hyper threading. Man kan också spara in lite på grafikkortet och köpa ett billigt Radeon 7850 nånstans (de var inte så billiga på Inet, men har sett de för runt 1500:- på andra ställen).

Sen får du lägga till om du vill ha Windows och ihopbyggning, blir väl ca 1900 spänn extra.

Skrivet av saturday_sun:

Den går ju på nästan 1500 spänn, då skulle jag hellre ta en 3570K för ett par hundra extra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av saturday_sun:

Har du 1200kr för en CPU så tar man en AMD FX-8120 X8
Har du 1800kr för en CPU så tar man en Intel 3570k

FX-8150 är inte värt det.

Skrivet av Thomaseron:

För gaming är grafikkortet viktigast, så det bör du lägga
mest pengar på. Processorn är sekunder i detta fallet, men
intels processorer är överlag snabbare.

Det hänger på din budget.
Hur mycket kan du lägga på datorn?

Beror helt på vilken upplösning du kör på.

Ju högre upplösning du kör på ju snabbare kravet på snabbare GPU växer än kravet för snabbare CPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Marquzz:

Som någon nämnde så har AMD även tappat budgetsegmentet. Om jag skulle bygga en billig burk idag så skulle den så ut så här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2429246/budget-burk-intel

http://community.futuremark.com/hardware/cpu/Intel+Pentium+G8...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Pimpim666:

Har du 1200kr för en CPU så tar man en AMD FX-8120 X8
Har du 1800kr för en CPU så tar man en Intel 3570k

FX-8150 är inte värt det.

Beror helt på vilken upplösning du kör på.

Ju högre upplösning du kör på ju snabbare kravet på snabbare GPU växer än kravet för snabbare CPU.

Det är riktigt.
Tänkte 1080 per automatik...

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

8150 är både prisvärd och snabb.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2430887/saturday-s

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.