Intel spikar Haswell till Q2 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vet vi något om hur de designar heatspreadern på haswell? Det var väl i princip den enda nackdelen från sandy till ivy? Och vet vi något kul om styrkretsarna?

Inget fel på Ivys värmespridare. Det är krympningen och Tri-gate som orsakar den högre värmeutvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToKu:

För min del...Tack för den här tiden Bloomfield, och välkommen Haswell!

Blir nog en likadan uppgradering när Haswell släppts för min del. Har en i7 950 och blir fint att få upp prestandan men samtidigt sänka strömförbrukningen.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Vet vi något om hur de designar heatspreadern på haswell? Det var väl i princip den enda nackdelen från sandy till ivy? Och vet vi något kul om styrkretsarna?

Hoppas de inte kör med samma piss-heatspreader.

Själv kommer jag inte uppgradera eftersom det inte finns ett enda bra PC spel på jordklotet.
Kommer köra med min dator tills nånting havererar, om det så tar 60 år.
Fast det är klart, om mänskligheten lyckas producera ett bra PC spel så kommer jag uppgradera direkt.

Permalänk
Medlem

Åh Inte i april-juni!
Jag hade hoppats på lansering tidigare
Behöver en ny laptop ganska så desperat...
Har en snart 4 år gammal MacBook med en 2 GHz C2D och 9400M... Hahaha... Här går det inte snabbt vill jag lova! Och 3 timmars batteritid får jag ungefär... Om jag inte kör ett program i taget...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sitter på en Ivy Bridge, och inte en chans att man byter redan. Det krävs nog minst två generationer till. Men till HTPC är den ett hett alternativ.

Sitter själv på Phenom II X4 955 BE så det kanske är dags när Haswell kommer att uppgradera :=)

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

"Den nya processorfamiljen ska "kvalificeras för försäljning" under det första kvartalet och dyka upp färdiga datorsystem någon gång i det första halvåret 2013"

Allafall jag får intrycket att processorerna kommer börja säljas löst under Q1, och sen i färdiga datorsystem under första halvåret.
Aja jag vet inte.

Jag tror snarare att om de menat att den kommer ut till försäljning Q1 så hade de sagt det istället för att säga att den ska kvalificera för försäljning. Verkar för övrigt som om andra sidor gör en lite annan analys av SweC och enbart tolkar det som att Haswell kommer någon gång under första halvan av 2013.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tror ni att det kommer vara värt att uppgradera om man sitter på Sandybride? Man blir ju bra sugen i alla fall

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Inget fel på Ivys värmespridare. Det är krympningen och Tri-gate som orsakar den högre värmeutvecklingen.

Inte hela sanningen tyvärr, men visst, en liten del.
Finns tyvärr många som har fått väldigt mycket bättre resultat på temperaturen när de plockat av IHSen och kört kylaren direkt mot kärnorna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sampabowie:

Tror ni att det kommer vara värt att uppgradera om man sitter på Sandybride? Man blir ju bra sugen i alla fall

/S

Nej det är helt ovärt det i dagsläget och förmodligen också när Haswell släpps. Däremot kanske det börjar bli dags att överklocka Sandy Bridge-CPU's nästa år för att inte flaska vissa grafikkort men det är ju bara min teori!

Jag hoppas på att min 2700K ska klara sig till nästa tock eller åtminstone generationen efter Haswell

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hoppas på en sådan i Surface Pro!

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Inget fel på Ivys värmespridare. Det är krympningen och Tri-gate som orsakar den högre värmeutvecklingen.

Det har jag väldigt svårt att tro på. Visserligen kan det finnas en poäng med tri-gate eftersom alla transistorer packas tätare, men det är heatspreadern som är boven http://www.techpowerup.com/165882/TIM-is-Behind-Ivy-Bridge-Te.... Finns fler exempel på folk som provar att modda och får bättre temps om du googlar lite

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

"Den nya processorfamiljen ska "kvalificeras för försäljning" under det första kvartalet och dyka upp färdiga datorsystem någon gång i det första halvåret 2013"

Allafall jag får intrycket att processorerna kommer börja säljas löst under Q1, och sen i färdiga datorsystem under första halvåret.
Aja jag vet inte.

Den ska kvalificeras, det betyder inte att den är kvalificerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Hade tänkt byta min stationär (gammal core2duo), förväntas Haswell vara mycket snabbare så man ska vänta?

Snarare så att Haswell kommer vara för snabb.. GPU:n kommer att börja flaska alt. att spelen inte kräver nog mycket från GPU/CPU att du kommer inte att märka några astronomiska summor mellan säg en Sandy bridge och en Haswell.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Nej det är helt ovärt det i dagsläget och förmodligen också när Haswell släpps. Däremot kanske det börjar bli dags att överklocka Sandy Bridge-CPU's nästa år för att inte flaska vissa grafikkort men det är ju bara min teori!

Jag hoppas på att min 2700K ska klara sig till nästa tock eller åtminstone generationen efter Haswell

Jag tror som du, men det gör det ändå inte mindre intressant att uppgradera Kör dock min 2500k i 4,5Ghz 24/7 så antar att det tar ett tag innan de andra komponenterna blir så pass bra så att processorn blir "flaskhalsen" i systemet.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Inget fel på Ivys värmespridare. Det är krympningen och Tri-gate som orsakar den högre värmeutvecklingen.

Nej, den utvecklar inte mer värme, isåfall skulle den inte dra mindre ström. Det är också omöjligt att kislets värmeledningsegenskaper skulle försämras så markant av trigate. Sanningen är den att chippet utvecklar mindre värme, men värmen har svårare att ledas ut till flänsen. Det är både bevisat och logiskt att det är ledningsförmågan mellan chip och IHS som gör detta.

EDIT: Självklart utvecklar IB lite mer värme per mm², men sådant har man sett i alla tider utan att det gett sådana här resultat.

Skrivet av Welroos:

Sitter själv på Phenom II X4 955 BE så det kanske är dags när Haswell kommer att uppgradera :=)

Uppgraderade från en Phenom II 940BE, Och insåg att det inte gjorde någon skillnad alls med mina användarvanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Hoppas de inte kör med samma piss-heatspreader.

Själv kommer jag inte uppgradera eftersom det inte finns ett enda bra PC spel på jordklotet.
Kommer köra med min dator tills nånting havererar, om det så tar 60 år.
Fast det är klart, om mänskligheten lyckas producera ett bra PC spel så kommer jag uppgradera direkt.

Du bör testa Dishonored

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

yeeeee jag sitter fortfarande på en skrållig core2duo e6750 men nu börjar det verkligen bli dags att uppgradera, men vi får se vad amd kommer med småning om.

Vill inte vara en partypooper. Men jag hittade en en dator med en e6750 på återvinningen häromdan xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vill inte vara en partypooper. Men jag hittade en en dator med en e6750 på återvinningen häromdan xD

.... Fungerande?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Du bör testa Dishonored

Tack för tipset, ska kolla upp det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rydisen:

Inte hela sanningen tyvärr, men visst, en liten del.
Finns tyvärr många som har fått väldigt mycket bättre resultat på temperaturen när de plockat av IHSen och kört kylaren direkt mot kärnorna.

och du lär alltid få bättre resultat utan heatspreader eftersom du tar bort ett gränsskikt med ledningsmotstånd så det i sig bevisar inte så mycket. Att värmefluxet har ökat är uppenbart och trivialt att räkna fram. Högre flux betyder större krav på kylaren. Sen är det svårt att avgöra hur stor del de olika faktorerna står för men att bara skylla på heatspreadern är fel. Speciellt när temperatursensorerna verkar spöka en del också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

.... Fungerande?

Javisst. Satt på ett mATX moderkort.
Jag hittade 2 datorer faktiskt. Den andra hade en e8400.

Har man ögonen på skaft kan man hitta riktigt fina saker. Det är otroligt vad vissa slänger bort!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Nej, den utvecklar inte mer värme, isåfall skulle den inte dra mindre ström. Det är också omöjligt att kislets värmeledningsegenskaper skulle försämras så markant av trigate. Sanningen är den att chippet utvecklar mindre värme, men värmen har svårare att ledas ut till flänsen. Det är både bevisat och logiskt att det är ledningsförmågan mellan chip och IHS som gör detta.

EDIT: Självklart utvecklar IB lite mer värme per mm², men sådant har man sett i alla tider utan att det gett sådana här resultat.

Uppgraderade från en Phenom II 940BE, Och insåg att det inte gjorde någon skillnad alls med mina användarvanor.

Jodå, kislets ledningsförmåga kan mycket väl ändras med annan design. Läste för ett tag sedan om problemen med att bygga nya RAM-minnen med högre densitet där de staplar flera transistorlager på varandra. Tror de kallade konceptet för minneskuber. Men det var problematiskt eftersom det var så svårt att kyla. Sen är jag lite nyfiken på att se det där beviset du pratar om för det cirkulerar nämligen bevis för alla hypoteser för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det finns en jäkla massa trådar på en jäkla massa forum där en jäkla massa folk har bytt kylpastan under IHS och de har fått klart bättre temps.
Lär bli ännu bättre temps om man kör helt utan TIM, alltså med fluxless solder från fabrik.
Det finns ingenting att diskutera, det är ett faktum att det är såhär.

Permalänk
Medlem

Kanske ska satsa på en snabb ssd och mer ram som uppgradering istället om inte annat billigare om det inte gör så mkt i skillnad /:

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk

Ja min i7a 920 ska nog få lugna sig då så blir det haswell eller? Den som lever får se känns inte riktigt som att den flaskar redan men den har ju gått ganska mycket nu.

Men ni som sitter på Sandy/ivy vad gick ni från för system innan och varför byta dom till haswell egentligen?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Javisst. Satt på ett mATX moderkort.
Jag hittade 2 datorer faktiskt. Den andra hade en e8400.

Har man ögonen på skaft kan man hitta riktigt fina saker. Det är otroligt vad vissa slänger bort!

....vad i helvete...
Vad fan är det för fel på folk --.--

Jag sitter med en E8400.. Min dator klarar allt jag slänger på den...

Tog du vara på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förutom att jag definitivt vill testa att skriva lite program för TXS (instruktioner för transaktionsminne som kommer med Haswell) så kommer det bli spännande att se hur mycket/lite effekt en ökning från 6 till 8 exekveringsportar + fördubbling av bandbredd mot L1 och L2 cache kommer att göra. Tyvärr så är jag rätt övertygad om att det knappast finns speciellt mycket mer parallellism att plocka ur instruktionsströmmen (vi har nått "the ILP wall"), däremot så kommer nog detta leda till att effekten av den andra HT kommer öka en hel del.

Skulle gissa på att en ökning av cache bandbredd med 100% och antal exekveringsportar med 33% kommer ge <20% bättre enkeltråd-prestanda vid en viss klockfrekvens.

Och behöver inte gissa att vi kommer se massor med kommenterar här på SWEC som hävdar att IPC inte ökar därför att Intel saknar konkurrens

Oavsett så blir det inköp av min första "ultrabook" så fort Haswell finns på marknaden. Sen får vi se om det blir i form av "surface pro" eller som gammel-laptop.

Får nog läsa ett antal datorkurser innan jag fattar något av de du skrev...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5758:

Ja min i7a 920 ska nog få lugna sig då så blir det haswell eller? Den som lever får se känns inte riktigt som att den flaskar redan men den har ju gått ganska mycket nu.

Men ni som sitter på Sandy/ivy vad gick ni från för system innan och varför byta dom till haswell egentligen?

Samma här, jag tror att med Haswell så blir det lagom att uppgradera från min 920.

Surt bara att det blir som vanligt: byter man propp får man byta moderkort eftersom det är ny sockel, byter man moderkort får man byta till nya minnen då jag har 3 minnesstickor idag...

That's life!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Fan, alla med i7 920: sluta säg att ni kommer uppgradera till Haswell
För snart blir jag också sugen, även fast jag inte behöver det eftersom jag inte vet nåt bra spel som man kan lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hade tänkt byta min stationär (gammal core2duo), förväntas Haswell vara mycket snabbare så man ska vänta?

10-20% förbättring är väl det man ser numera från generation till generation. Fokus ligger snarare på att minska energiförbrukningen och höja grafikprestandan i processorn OCH bygga in fler funktioner i processorn = Läs MOBILA enheter.

Personligen tror jag att dom snabbaste processorerna idag kommer hålla väldigt länge till. i7-3770k tex har jag svårt att se hur kraften skall kunna ta slut på väldigt lång tid. Hur mycket kraft förbrukar man på att spela upp en film i 1080p? Nästan ingenting skulle jag vilja säga. Kontorsprogram likt office händer det inte så mycket med. Spel är väl mest grafiken det händer. Finns väl dessutom inga spel idag som kräver en 4-kärnig?

En överklockad i7-3770k bör väl räcka till 4K och beyond och då är vi väl kanske 7-8 år fram från nu. Eller vad tror ni?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport