Permalänk
Medlem

Identifiering genom IP-adress

Hej vänner, nu vill jag höra vad ni tycker om följande:

Då hacktivister, fildelning och andra intressanta saker idag sitter på tapeten, så är det mycket som alltid kopplar en till IP-adresser.

I dagens läge är det många fildelare som åkt fast genom att polisen kollat upp ens IP-adress, åkt hem till personen och kollat igenom datorn om det finns något material som är iögonfallande. Hittar Polisen något åker personen i fråga oftast dit direkt.

Sedan har vi, som säkert många av er känner till, hacktivister från Anonymous och liknande rörelser. Eller bara en "hemmafifflare" som tycker om att DDoS:a för nöjes skull.

Många har åkt dit genom att de floodat företag/personer utan att ha döljt sin IP-adress. Om ni har sett filmen "We are Legion" som är en dokumentär om Anonymous, så har ni varit med om att en person i denna dokumentär gjort just detta - DDoS:at utan att veta vad han gjorde. Han använde sig av "Low Orbit ION-Cannon" som är ett användarvänligt och simpelt program att flooda/utföra en DDoS med. Efter det kom Polisen hem till honom och han fick fängelse i ett år. Dem hade helt identifierat honom genom hans IP-adress.

• Borde en IP-adress verkligen räcka för att man skall kunna identifiera en person?

• Vem som helst skulle ju kunna vara inne på ditt nätverk och leka?

Jag vill höra vad just DU tycker om det här.

Tack för mig,
TrueType.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1. Det registreras hos leverantören som har den adressen men det kan vara flera olika användare på samma så nej.
2. Nej inte det heller, vem somhelst kan inte använda mitt trådade nätverk. Nu har jaf WiFi men poängen..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TrueType:

I dagens läge är det många fildelare som åkt fast

Öhh, va?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Varför inte? Jag köper inte riktigt det där med att "det kan vara flera på mitt nätverk".
DU som ägare av ett internetabonnemang är ansvarig för vad som sker på ditt nätverk genom denna anslutning.

Visst, man kan inte alltid knyta något till en specifik person. Är det personer du inte känner som är inne på ditt nätverk är det ett brott i sig, men vem har 2012 inte en stark kryptering med ett starkt lösenord?
Det brukar alltid vara ett färdiggenererat lösenord från tillverkaren av router/utrustningen du får av din ISP.

Är det personer du faktiskt känner så får man reda ut det personligen om det nu skulle vara någon olaglig verksamhet som försiggår.

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Varför inte? Jag köper inte riktigt det där med att "det kan vara flera på mitt nätverk".
DU som ägare av ett internetabonnemang är ansvarig för vad som sker på ditt nätverk genom denna anslutning.

Visst, man kan inte alltid knyta något till en specifik person. Är det personer du inte känner som är inne på ditt nätverk är det ett brott i sig, men vem har 2012 inte en stark kryptering med ett starkt lösenord?
Det brukar alltid vara ett färdiggenererat lösenord från tillverkaren av router/utrustningen du får av din ISP.

Är det personer du faktiskt känner så får man reda ut det personligen om det nu skulle vara någon olaglig verksamhet som försiggår.

Svårt att alltid ha ansvar för vad som händer på sitt nätverk vid intrång. Alla kan inte vara utbildade på extrem nätverkssäkerhet.

Likaså skulle det kännas taskigt om något bröt sig in i ditt hus och tände en brasa som bränner huset till grunden, som försäkringsbolaget sedan vägrar ersätta för att du har ansvar för allt som händer i ditt hus.

Har man såndär pinkod aktiverad på sin router (för enkel anslutning till starkt krypterade nätverk) tar det säkert inte mer än 5 minuter på vissa routrar att ta sig in. Säg då en lägenhetsgranne, som kan sitta och knäcka i flera år...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hucke:

men vem har 2012 inte en stark kryptering med ett starkt lösenord?

Dom flesta har inte någon säkerhet 2012 anser jag. För bara något år sedan hittade man alltid ett par öppna trådlösa nätverk var man än var, nu är det lite bättre ställt, men tror knappast att medelsvensson har pluggat kryptering och hur man sätter upp ett säkert wlan. Vill man så lovar jag att man med stor enkelhet kan googla reda på lite "haxxa wlan guider" och sniffa paket o komma åt sina grannars nätverk. Lägg till lite exploits i Windows och diverse webbläsare och man kan få åtkomst.

Så att bli dömd endast pga sin IP adress är ju helt galet. Men visst en skärmdump verkar ju räcka långt i det svenska rättssystemet så varför inte?
Men jag hoppas att man kräver mer bevis än så i nuläget, men som ensamt bevis hoppas jag verkligen att det inte räcker.

Men man tar väl den misstänktes dator/datorer, kollar vad som faktiskt har installerat och sparats, och tittar kanske även om personen har ett gäng brända DVD filmer i hemmet. Har personen ett wlan utan skydd och ingen egen torrent/ftp/usenetklient och man inte lyckats återskapa några filer på den misstänktes dator så hoppas jag att man går fri, bara en IP adress får inte räcka, det är högst rättsosäkert. Bara för att en bil syns i samband med ett bankrån på en viss plats betyder inte att ägaren till bilen är skyldig, samma borde gälla vid "internetbrott", eller fildelning som det också kallas (oavsett om den är laglig eller inte)

Men med FRAs spaning, datalgringsdirektivet och IPRED borde göra rättsläget säkrare för oss medborgare, amiright?

Permalänk
Medlem

Om man säger så här att man som jag kör VPN mot usa utav olika skäl. Hur mycket mer skyddad är jag om jag kör igång en torrent?
Jag har ju annan ip-adress etc när jag ansluts till min VPN.

Jag menar, jag vet att de vill undersöka och hacka mig och skicka scanners för att se vad jag håller på med. Har fått en hackerattack som stoppades(?) eller i alla fall upptäcktes utav f-secure client security från franska myndighet(någon organisation) efter att jag gav mig in på fransk fildelning, dom håller jag mig borta från idag.

Permalänk
Medlem

I dagens läge så tycker jag personligen att ordet fildelare missbrukas väldigt flitigt- Oscar 19, Södertälje: Tankar olagliga styck saker från diverse siter regelbundet och kallar sig fildelare.

Helt helt helt fel, en som gör det är ingen fildelare enligt min mening, mer en distributör för just de användarna som är på den diverse siten.

En fildelare enligt min mening är den som ser till att det ens kommer dit den i slutändan hamnar till en "fildelare", och jag kan ju påpeka att en riktig fildelare åker inte "dit" för dem har inget som binder en till brottet. Visst man må ha all kontroll för användarnamnet som utför spridningen, men om du kollar från polisens perspektiv IP osv så faller det aldrig tillbaka på personen i fråga. Om det nu skulle vara så att en "fildelare" skulle "åka dit", så är det oftast pga av en med mycket insider information säger ett eller annat om personen i fråga för att undgå straff.. Och så kommer dem med en husrannsakan och ställer fram förslaget efter ett par förhör och självklart för att slippa eventuella straff så avslöjar den nästa personen någon annan.

Hade kunnat utveckla detta till en bok, men det hör inte hemma här.

Och vem som gör första slaget för att komma åt en person i kedjan, är ju dessa olagliga aktivister som ponten & co, så att sitta o säga att "polisen" sätter dit någon, troligtvis inte. Ska dem sitta och infiltrera sådana verksamheter på det sättet att det ska vara lagligt, så kostar hutlösa summor..

Får ursäkta att jag gled ifrån ämnet lite, men blir så nedrans irriterad när folk nämner saker som inte ens är sanna. Vill verkligen poängtera att jag syftar inte på TS, utan mer i allmänhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hucke:

Så vitt jag vet är detta inte provat i domstol, men rent generellt så kräver svensk lagstiftning att man bevisar VEM som begått ett brott.

Tex så räcker det inte med att ta reda på vem det är som äger en bil för att sätta dit någon för fortkörning. Polisen måste kunna påvisa vem som körde, för det är den som körde som har begått brottet.

Så nej, du är inte som ägare av ett internetabonnemang automatiskt ansvarig för vad som sker på ditt nätverk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet är detta inte provat i domstol, men rent generellt så kräver svensk lagstiftning att man bevisar VEM som begått ett brott.

Tex så räcker det inte med att ta reda på vem det är som äger en bil för att sätta dit någon för fortkörning. Polisen måste kunna påvisa vem som körde, för det är den som körde som har begått brottet.

Så nej, du är inte som ägare av ett internetabonnemang automatiskt ansvarig för vad som sker på ditt nätverk.

Jag formulerade mig kanske dåligt, men det var alltså min åsikt och inget jag har laga stöd för.

På tal om din liknelse med fortkörning så tycker jag inte att det skulle vara något konstigt att dela ut bötern till ägaren och så få ägaren betala på vilket sätt han finner passar. Om det är personen som körde för fort eller ägaren borde inte spela någon roll.

Om man nu inte har anmält bilen stulen dvs.

Permalänk

Så länge de inte har skäl att misstänka mig för brott så har de inte att göra med vad jag gör på min dator. Att de tar låtsas-hackers är ju bra, men det finns många saker som kan vara både lagliga och "okej" att göra, men som man borde få göra utan att någon annan kan se det.

http://www.youtube.com/watch?v=HJWbTvr5R2Q
Det där om att vad som är lagligt kan ändras osv är jag inte helt med på, men jag håller helt med om att jag borde få ha vissa saker för mig själv, även på internet. Och nej, det handlar inte om att jag vill ladda ner musik gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag formulerade mig kanske dåligt, men det var alltså min åsikt och inget jag har laga stöd för.

På tal om din liknelse med fortkörning så tycker jag inte att det skulle vara något konstigt att dela ut bötern till ägaren och så få ägaren betala på vilket sätt han finner passar. Om det är personen som körde för fort eller ägaren borde inte spela någon roll.

Hur skulle det vara om du lånade ut en DVD-film till polaren, han rippar den och lägger ut den på nätet.
Känner du verkligen att du som ägare är skyldig då också?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Om de hittar vilken IP som tex har ddosat någon, men det finns flera som använder den IPn (familjen). Hur gör de då? Om alla ställer sig i en ring och skyller på den till höger, så kan de väl inte ha något bevis för vem som gjorde det?

Skrivet av Hucke:

Så du menar att ägaren och han som lånade bilen borde få slåss om det eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Haha va är det för sätt att tänka?!

Om min bil blir stulen och jag inte hinner märka detta förrän polisen knackar på och personen som stulit bilen har hunnit köra för fort, kört på en gammal tant och kört på en annan bil under dessa timmar. Då menar du att det JAG som ska få böterna för att jag inte sitter och har 100% koll på min bil dygnet runt även om jag kan bevisa att jag inte var i närheten av min bil vid dessa lagöverträdelser?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Hej vänner, nu vill jag höra vad ni tycker om följande:

Då hacktivister, fildelning och andra intressanta saker idag sitter på tapeten, så är det mycket som alltid kopplar en till IP-adresser.

I dagens läge är det många fildelare som åkt fast genom att polisen kollat upp ens IP-adress, åkt hem till personen och kollat igenom datorn om det finns något material som är iögonfallande. Hittar Polisen något åker personen i fråga oftast dit direkt.

Sedan har vi, som säkert många av er känner till, hacktivister från Anonymous och liknande rörelser. Eller bara en "hemmafifflare" som tycker om att DDoS:a för nöjes skull.

Många har åkt dit genom att de floodat företag/personer utan att ha döljt sin IP-adress. Om ni har sett filmen "We are Legion" som är en dokumentär om Anonymous, så har ni varit med om att en person i denna dokumentär gjort just detta - DDoS:at utan att veta vad han gjorde. Han använde sig av "Low Orbit ION-Cannon" som är ett användarvänligt och simpelt program att flooda/utföra en DDoS med. Efter det kom Polisen hem till honom och han fick fängelse i ett år. Dem hade helt identifierat honom genom hans IP-adress.

• Borde en IP-adress verkligen räcka för att man skall kunna identifiera en person?

• Vem som helst skulle ju kunna vara inne på ditt nätverk och leka?

Jag vill höra vad just DU tycker om det här.

Tack för mig,
TrueType.

En IP kan peka ut en adress och ett avtal. Därmed kan den peka ut vem som har tecknat avtalet och vilka som rimligen kan befinna sig på adressen.

Men en IP kan omöjligen peka ut vem som har t.ex fildelat.
Man kan t.ex omöjligt peka ut vem som gjort vad i en familj. Alla i familjen har tillgång till både IP och adressen där IP't finns.
Om min IP (ja då menar jag IP'n som min familjs router har lånat) dyker upp i ett abuseärende kan man omöjligt säga vem som gjort vad.
Det kan vara jag, det kan vara min fru eller det kan tom vara min datanörd till son. Eller min inneboende.

Om man dessutom har en AP utan kryptering så kan det vara någon av mina 50 grannar som olovligen har lånat min access och IP.
Möjligen gör jag mig skyldig till avtalsbrott mot min ISP eftersom jag underlåtit att skydda min AP.
Men det blir nog väldigt svårt att döma mig i en domstol för tex upphovsrättsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Nej så det absolut inte. Du blandar ihop äpplen och päron.

Ett brott är avtalsbrottet mot din ISP.
Och ditt avtalsbrott kan på sin höjd innebära att de häver avtalet och stänger av ditt bredband för du lånat ut ditt bredband olovligen.

Ett helt annat brott är det som den som lånat din IP gör sig skyldig till. Det är den som fildelar som gör sig skyldig till fildelning. Det är den som utför en dos-attack som är skyldig till dos-attacken.

Du är som avtalstecknare INTE ansvarig för vad någon annan gör när de lånat/stulit ditt bredband.

Dra gärna en parallell med tex ett knivmord i din lägenhet och med din kniv. Det är den som använt kniven som är skyldig - inte ägaren till kniven eller den som bor i lägenheten. Möjligen kan du bli vräkt för att din hyresvärd tycker att dina fyllefester (och tillhörande mord) bryter mot ert avtal. Men aldrig för mordet.

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt att i många fall peka ut en person med en ip-adress. Men något måste ju användas för att identifiera en person som gör en olaglig handling.

Om ispn är skyldig att lämna mac-adress på den enheten som har ip't? Då kan man på den vägen i många fall identifiera vad för enhet det är. Första halvan av adressen är tillverkarens om jag inte minns fel och sedan borde tillverkaren köra något system som skiljer nätverkskort från en router exempelvis. Där ser man ju om det är en dator eller inte. Sedan kontrollera om det trådlösa är öppet eller stängt. Är det en dator så tycker jag ägaren är skyldig, på samma sätt som du är skyldig när du lånar ut bilnyckeln till någon som inte har körkort. Så du kan inte skylla på att du lånade ut den, fast här finns ju inget registrerat som det gör med en bil.

Hur ser kraven ut på husransakan/beslagtagning av dator? Har man ip't och sedan kunden så tar man ju och kontrollerar datorerna bakom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Hur skulle det vara om du lånade ut en DVD-film till polaren, han rippar den och lägger ut den på nätet.
Känner du verkligen att du som ägare är skyldig då också?

Just filkopiering är ju väldigt svårt. Att göra kopieringen är ju i sig inte olagligt per definition (privatkopiering) men sedan vad som händer med kopian blir ju svårt att kontrollera.

Skrivet av _MmattiasS_:

Om de hittar vilken IP som tex har ddosat någon, men det finns flera som använder den IPn (familjen). Hur gör de då? Om alla ställer sig i en ring och skyller på den till höger, så kan de väl inte ha något bevis för vem som gjorde det?

Så du menar att ägaren och han som lånade bilen borde få slåss om det eller något?

Nej givetvis ska man inte ta till våld.

Skrivet av Fronix:

Haha va är det för sätt att tänka?!

Om min bil blir stulen och jag inte hinner märka detta förrän polisen knackar på och personen som stulit bilen har hunnit köra för fort, kört på en gammal tant och kört på en annan bil under dessa timmar. Då menar du att det JAG som ska få böterna för att jag inte sitter och har 100% koll på min bil dygnet runt även om jag kan bevisa att jag inte var i närheten av min bil vid dessa lagöverträdelser?

Kan du bevisa att du inte var där och även gör en stöldanmälan tycker jag som sagt inte att det är du som står "skyldig". Sen är kanske mord/dråp är en överdriven jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Just filkopiering är ju väldigt svårt. Att göra kopieringen är ju i sig inte olagligt per definition (privatkopiering) men sedan vad som händer med kopian blir ju svårt att kontrollera.

Vi gör det lite enklare då Om ni är två st personer i hushållet, varvid du står som ägare till bredbandsabonemanget. Din partner som du bor
med laddar ned upphovsrättskyddat material ifrån någon torrentsite (utan din vetskap) Skall du då som ägare till abonemanget kunna hållas ansvarig vid en eventuell rättegång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Vi gör det lite enklare då Om ni är två st personer i hushållet, varvid du står som ägare till bredbandsabonemanget. Din partner som du bor
med laddar ned upphovsrättskyddat material ifrån någon torrentsite (utan din vetskap) Skall du då som ägare till abonemanget kunna hållas ansvarig vid en eventuell rättegång?

Självklart inte. De måste bevisa vem som brutit mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Jag har lite svårt att se hur det där scenariot skulle fungera i praktiken.
Om jag som ansvarig blir åtalad och min sambo uppenbarligen är skyldig så kommer givetvis denna person att erkänna detta och därav får stå sitt kast.

Men jag är kanske naiv :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är ju svårt att i många fall peka ut en person med en ip-adress. Men något måste ju användas för att identifiera en person som gör en olaglig handling.

Om ispn är skyldig att lämna mac-adress på den enheten som har ip't? Då kan man på den vägen i många fall identifiera vad för enhet det är. Första halvan av adressen är tillverkarens om jag inte minns fel och sedan borde tillverkaren köra något system som skiljer nätverkskort från en router exempelvis. Där ser man ju om det är en dator eller inte. Sedan kontrollera om det trådlösa är öppet eller stängt. Är det en dator så tycker jag ägaren är skyldig, på samma sätt som du är skyldig när du lånar ut bilnyckeln till någon som inte har körkort. Så du kan inte skylla på att du lånade ut den, fast här finns ju inget registrerat som det gör med en bil.

Hur ser kraven ut på husransakan/beslagtagning av dator? Har man ip't och sedan kunden så tar man ju och kontrollerar datorerna bakom routern.

ISPn får aldrig reda på nån mac-adress annan än den som din router har, då mac-adresser bara används för intern kommunikation inom lan*. När paketet lämnar din router och når din ISP så byts den mot routerns mac-adress istället. Dessutom är mac-adresser lätta att spoofa, dvs byta ut. Då kan nån använda din mac-adress eller så kan du använda en helt random själv.

Trådlöst nätverk är relativt lätt att hacka även om det är stängt och krypterat med ett lösenord (pre-shared key) då handskakningen mellan klient och AP går att snappa upp och sedan brute-forcea offline (har man några grafikkort så går det snabbt) så får man ut lösenordet.

* dvs enbart på layer2, mellan datorer som sitter på samma subnät. En routers jobb är just att koppla samman olika subnät och tillåta kommunikation mellan lan. Förenklat kan man säga att datorer på samma subnät pratar direkt med varandra med hjälp av mac-adress och en switch (och även för att prata med andra layer3-enheter som en router som sitter på samma subnät) och för att prata med enheter på andra subnät används en gateway/router som vet var detta andra främmande subnät finns (antaglien nån stans ute på internet). Men detta svävar kanske iväg lite för långt utanför trådens ämne

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Skrivet av Hucke:

Om jag som ansvarig blir åtalad och min sambo uppenbarligen är skyldig så kommer givetvis denna person att erkänna detta och därav får stå sitt kast.

Det var det du skrev i översta posten jag reagerade på, det med fetstil..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Självklart inte. De måste bevisa vem som brutit mot lagen.

Jo, så tror jag också lagen är skriven

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det skulle inte förvåna mig om de inför en lag i Sverige som ger dem rätt att stänga av folk från internet om de finner att det brutits mot upphovsrättslagen från ett specifikt abbonemang. Finns redan i Frankrike såvitt jag vet och kommer i USA nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hucke:

Kan du bevisa att du inte var där och även gör en stöldanmälan tycker jag som sagt inte att det är du som står "skyldig". Sen är kanske mord/dråp är en överdriven jämförelse.

Du kanske beskriver hur du skulle vilja att det är, men det stämmer i alla fall inte överens med verkligheten. I sverige och många andra moderna länder så är man oskyldig tills man bevisats skyldig. Så du behöver inte bevisa att du inte var på en viss plats eller inte begick en viss handling utan det är polisen som ska bevisa att du var där och att just du är skyldig.

Så bil, bredband eller vad det nu än må vara. Det räcker inte med att äga något för att vara ansvarig och det tycker jag att vi ska vara glada för med tanke på att bilar kan stjälas, nätverk kan hackas osv. osv. Tror du fortfarande inte detta så tycker jag att du ska kolla med en annan källa, t.ex. en advokat.

För övrigt gäller inte erkännande heller som ensamt bevis i en rättegång i sverige. Finns det inte andra bevis som pekar i samma riktning hjälper det inte att du säger att det var du som gjorde något. Jobbigt va!?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

ISPn får aldrig reda på nån mac-adress annan än den som din router har, då mac-adresser bara används för intern kommunikation inom lan*. När paketet lämnar din router och når din ISP så byts den mot routerns mac-adress istället. Dessutom är mac-adresser lätta att spoofa, dvs byta ut. Då kan nån använda din mac-adress eller så kan du använda en helt random själv.

Jo det har jag koll på. Tänker mest på om isp'n är skylldig att logga mac-adressen på enheten som deras switch pratar med på min fysiska port. Utifrån den kan man identifiera vad det är för typ av enhet. Så länge isp'n loggar rätt kan jag ju inte bli skyldig för något grannen gjort.

Skrivet av fisk1n:

Trådlöst nätverk är relativt lätt att hacka även om det är stängt och krypterat med ett lösenord (pre-shared key) då handskakningen mellan klient och AP går att snappa upp och sedan brute-forcea offline (har man några grafikkort så går det snabbt) så får man ut lösenordet.

Inte enligt de här metoderna. Dubbla 6990 och 8 alfanumeriska tecken tar 32 år. vet inte hur det har förbättrats i senaste generationens kort. Iaf inte värt det för att tanka lite olagligt.
http://www.tomshardware.com/reviews/wireless-security-hack,29...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ovan bygger på att polisen gör en husransakan där det kan kolla mac-adress på olika datorer samt kolla om min AP är öppen eller stängd.
Vid husransaken kan de även göra andra fynd, förhöra personer och skaffa sig en bild om vem som har tillgång till vad.
Och på så sätt bygga upp en indiciekedja som kan leda till åtal och dom.

Men med bara ip-logggar så ska det till en rättsskandal för att bli dömd mot sitt nekande.
I alla fall om man är fler som har tillgång till adressen och IP-nummret.

Och självklart räcker det inte med att peka ut ägaren till datorn.
Min arbetsgivare äger min dator - det betyder inte att det är chefen/aktieägarna som är skyldig till upphovsrättsbrott.
Och jag äger datorn som jag lånat ut till min inneboende, men det är bara hen som använder den.
Åklagaren måste BEVISA vem som BRUKADE datorn vid brottstillfället.

Och sluta blanda ihop äpplen och päron.
Om jag lånar ut min bil till någon som inte har körkort så innebär det inte att jag gjort mig skyldig till olovlig körning.
Möjligen är jag skyldig till något annat - men absolut inte olovlig körning. Jag satt inte ens i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Du missar poängen. Din sambo behöver inte erkänna.
Åklagaren måste BEVISA att det är DU som är skyldig.
Vem som råkat teckna avtalet med ISP:en är i sammanhanget helt ointressant.

Och jag förstår inte varför du säger att du är "ansvarig". Vad är du ansvarig för?
Du kan aldrig bli ansvarig för någon annans kriminella handling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Öhh, va?

Du kan inte avsluta en mening mitt i och sedan kritisera, då blir det syftningsfel. Jag skrev att många åkt fast GENOM... etc.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.