Permalänk
Medlem

har åkt snowboard i över 2 veckor nu, känns inte som höst här heller

Permalänk
Medlem

Grimace by attila96, on Flickr

Inte nytaget, men nyredigerat i jakten på julklappsframkallningar...

Visa signatur
Permalänk

Bilderna är tagna med en Nikon D3100.

Permalänk
Medlem

Lite snö och lite konsert

First snow by mangobike, on Flickr

Wild Nothing by mangobike, on Flickr

Wild Nothing by mangobike, on Flickr

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

Ett par av lördagens vardagsbilder

(Promenad på stan)

(Juljippon på köpcentrum)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Musikälskare

http://www.nordfoto.se/index.php/Main/991.jpg?action=big&size...

Camera Model: Canon EOS 5D
Lens: EF50mm f/1.4 USM
Focal Length: 50.0mm
Aperture: f/5.6
Exposure Time: 0.020 s (1/50)
ISO equiv: 100

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kanske dax för en vinter-tråd nu?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Kanske dax för en vinter-tråd nu?

Ja inte fasen var det höstväder i helgen iallafall... kallt som tusan, i morse var det -17.. sirap i växellådan.

söndagens shoppingbild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ja inte fasen var det höstväder i helgen iallafall... kallt som tusan, i morse var det -17.. sirap i växellådan.

söndagens shoppingbild:
http://img201.imageshack.us/img201/5841/dsc15542.jpg

Precis ^^ Riktigt snyggt fotografi

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Två bilder från Överåsparken i Göteborg.

DSC_0696 by boye81, on Flickr

DSC_0703 by boye81, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ja inte fasen var det höstväder i helgen iallafall... kallt som tusan, i morse var det -17.. sirap i växellådan.

söndagens shoppingbild:
http://img201.imageshack.us/img201/5841/dsc15542.jpg

Snyggt! Skulle varit en julkrubba istället för Plantagen, då var´t man religös

-15 degrees.. by attila96, on Flickr

breath by attila96, on Flickr

Det ångar rätt bra om korna nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fler i strömmen

Ul. Dluga, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ja inte fasen var det höstväder i helgen iallafall... kallt som tusan, i morse var det -17.. sirap i växellådan.

söndagens shoppingbild:
http://img201.imageshack.us/img201/5841/dsc15542.jpg

Reklambild ^^

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Det ångar rätt bra om korna nu...

Kanonbilder med röken! Hoppas kossorna får nåt extra gott och snaska på nu när det är så kallt?
Står de i en kall ladugård eller har de ingen värme?

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Kanonbilder med röken! Hoppas kossorna får nåt extra gott och snaska på nu när det är så kallt?
Står de i en kall ladugård eller har de ingen värme?

Nu är jag ingen bonde på något vis, men jag har hört att kossor och hästar alstrar så mycket värme att de värmer själva upp ett stall.

Permalänk
Skrivet av ChristerZ:

Nu är jag ingen bonde på något vis, men jag har hört att kossor och hästar alstrar så mycket värme att de värmer själva upp ett stall.

Aha mycket möjligt. Tur jag inte är bonde då, för då hade det nog stått en kupevärmare per kossa. Fast kanske lite riskabelt med ev gräs i ladugården, sen hade det väl blivit dyrt också. Brukar väl vara rätt dålig isolering i ladugårdar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Nu är jag ingen bonde på något vis, men jag har hört att kossor och hästar alstrar så mycket värme att de värmer själva upp ett stall.

Det beror väl på hur många kor/hästar och hur stort stallet är, såklart. Jag vet inte om kor/hästar utvecklar lika mycket värme per kg kroppsvikt som en människa gör (ca 1W/kg vid vila), men om de gör det så borde en ko utveckla 500-600W. Har man då en 30 kor, vilket potentiellt ger18kW borde det, beroende på stallets storlek och isolering osv, mycket väl kunna bli hyfsat varmt, tycker man.

För sakens skull:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Nu är jag ingen bonde på något vis, men jag har hört att kossor och hästar alstrar så mycket värme att de värmer själva upp ett stall.

Skrivet av Aristotele:

Aha mycket möjligt. Tur jag inte är bonde då, för då hade det nog stått en kupevärmare per kossa. Fast kanske lite riskabelt med ev gräs i ladugården, sen hade det väl blivit dyrt också. Brukar väl vara rätt dålig isolering i ladugårdar?

Skrivet av dumbo:

Det beror väl på hur många kor/hästar och hur stort stallet är, såklart. Jag vet inte om kor/hästar utvecklar lika mycket värme per kg kroppsvikt som en människa gör (ca 1W/kg vid vila), men om de gör det så borde en ko utveckla 500-600W. Har man då en 30 kor, vilket potentiellt ger18kW borde det, beroende på stallets storlek och isolering osv, mycket väl kunna bli hyfsat varmt, tycker man.

För sakens skull:
http://motljus.no-ip.org/var/albums/flora/_DSC1754.jpg?m=1354...

Utan att ha siffror på det skulle jag tro att kor och hästar alstrar mer värme/kg kroppsvikt än människor. De har högre kroppstemperatur och allmänt högre metabolism. Kyla är inget problem för de här djuren. Fukt är mkt värre.

Våra mjölkkor, 250 till antalet, går i hallar med 3 väggar. Den 4e väggen är öppen och där finns den foderkrubba de står å ångar över på bilderna ovan.
Bilden nedan visar hallen med dess liggbås. Foderkrubban är här till vänster.

Visa signatur
Permalänk

Dagens första försök med att ta sig till jobbet:

Dags för en vintertråd snart?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dagens första försök med att ta sig till jobbet:

http://farm9.staticflickr.com/8060/8247498630_9567e0266c_b.jp...

Dags för en vintertråd snart?

Det är väl dags nu

Permalänk
Medlem

Gick frivilligt ut för att fota idag, tänkte ta lite bilder på tågen som far förbi. Fast det gjorde dom ju inte idag...

Skägg på vintern är awsum

Permalänk
Medlem

Underbart vinterväder idag så det blev en härlig promenad där jag passade på att ta en bild på vägen hem.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Fortsättning här:
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1167048-fototrad-vi...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||