Permalänk
Skrivet av SörenKarlsson:

Nedan följer en bild tagen med min 85mm f1,4. Vilken slutare och ISO som var inställt mins jag inte.

Tackar, det ser ju kanon ut. Bra bild förresten!

Jag tycker bilderna har förvånansvärt lite rörelseoskärpa för att ha relativt långsamma slutartider som 1/320s? Men det är klart att det är svårt att gå högre om det är så mörkt. Där lär ju ditt 1.4 ha en fördel om du får in fokus på ansiktet och kan köra stor bländare och kanske ha snabbare slutare?

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Tackar, det ser ju kanon ut. Bra bild förresten!

Jag tycker bilderna har förvånansvärt lite rörelseoskärpa för att ha relativt långsamma slutartider som 1/320s? Men det är klart att det är svårt att gå högre om det är så mörkt. Där lär ju ditt 1.4 ha en fördel om du får in fokus på ansiktet och kan köra stor bländare och kanske ha snabbare slutare?

Vissa tillfällen har jag gått ner till 1/250s, det ger en del rörelseoskärpa och det kan bli det på 1/320 med, men att gå på högre slutare är inget roligt i de mörka miljöer som fins i en sporthall. Jag har hållt mig till 1/320 och 1/250 med 1,4 på 85an och 2,8 på 70-200, det enda som jag ändrat är ISO. Sen kör jag alltid cenervägd ljusmätning då jag upptäckt att fullt inte funkar så bra i hallen då jag faktiskt skiter i om väggen eller publiken är rätt exponerad. Att fota med 1,4 på snabbt rörandes mål är en utmaning, det är många bilder som skrotas.

Permalänk
Skrivet av SörenKarlsson:

Måste bara få ta och grattulera till det goda valet av lins! Vist är 85mm helt underbart!

Jo underbar brännvidd, mer användbar än jag befarat. Sen har jag blivit förtjust i det korta skärpedjupet också. Extremt isolering gör mycket för bilden.

70-200 är säkerligen ett fantastiskt objektiv men så pass mycket tyngre och dyrare. En anledning till att jag gillar 85 är att den är LÄTT och man får extremt kort och fint skärpedjup och ljuskänslighet och ändå en hyfsat långt brännvidd som gör den till ett extremt bra budget alternativ vid många tillfällen.

Skrivet av SörenKarlsson:

Att fota med 1,4 på snabbt rörandes mål är en utmaning, det är många bilder som skrotas.

Jo fast så länge tillräckligt många bilder blir desto bättre så det väl helt ok.

Jag fortsätter att provocera mitt objektiv så fort jag kan med utmaningar men hittils tycker jag AF och allt fungerar mycket fint. Initialfokus är såklart inte blixtsnabbt men å andra sidan begränsar det inte så mycket i praktiken om man kör AF-C. Jag sett flera kommentarar om folk som tycker objektivet är helt odugligt för sport pga slö AF men jag får mer och mer en känsla av att det beror på att de använder en teknik vid fotograferingen som är anpassad för objektiv med raketsnabb inital AF. Men anpassad teknik tycker jag det går kanon.

Permalänk

Min granne, några träd bort från mitt hus i Höllviken.

flickr länk fungerade inte
Permalänk
Medlem

Lite höstbilder.

Permalänk
Medlem

Höst var det ja

Untitled by mangobike, on Flickr

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Josef by netzanette, on Flickr

Mushroom by netzanette, on Flickr

Långängarnas naturreservat (Explore #350 121018) by netzanette, on Flickr

Larsängsviken by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Brudslöjan by NeXur, on Flickr

Brudslöjan by NeXur, on Flickr

Brudslöjan by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Snygga bilder, jag gillade sista bilden mest! Tror jag gillar att man inte ser så mycket av kvistar & löv/skräp utan det blir mer fokus på vattenfallen typ "in i dimman"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Snygga bilder, jag gillade sista bilden mest! Tror jag gillar att man inte ser så mycket av kvistar & löv/skräp utan det blir mer fokus på vattenfallen typ "in i dimman"

Tack! Då det var så mycket vatten i fallet var det inte lätt att komma intill. Sen vill/kan man ju inte röja undan allt för mycket heller
(orkar inte heller klona bort det i efterhand då jag är lat av mig)

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Höstpromenad

Fint höstväder idag. Inte supervarmt i luften med fin värmande sol.

Permalänk
Medlem

Nu har älven frusit, får se om det håller

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

A visit to a butterfly house! by attila96, on Flickr

A visit to a butterfly house! by attila96, on Flickr

Handhållningstest på 70-200mm 2.8 utan bildstabilisering. 1/60 och 1/80sec visserligen med stöd mot en stolpe, men iaf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag och farsan var ute till den sydligaste spetsen på Hammarö.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

.

Jag lär hitta nåt annat ställe att ha bildera än Flickr. Eller ligger hemligheten i storleken på bilderna man laddar upp? Ty deras mindre varianter blir överskärpta och 'blackbox'vyn (dynamisk storlek) blir alltid märkbart suddigare, och lite suddigare än ens original.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ring5 by philipslotte, on Flickr

ring4 by philipslotte, on Flickr

ring3 by philipslotte, on Flickr

Ring by philipslotte, on Flickr

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Superfina bilder! Särskilt nr2!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Superfina bilder! Särskilt nr2!

Tack ska du ha!
Det var dessutom första gången jag testade på att använda långa slutartider till vatten! Tycker själv att jag lyckades ganska bra

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Skrivet av slotte:

Tack ska du ha!
Det var dessutom första gången jag testade på att använda långa slutartider till vatten! Tycker själv att jag lyckades ganska bra

Jag tycker också det var bra bilder! Jag gillar nog 1:an mest!

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga fotografier! Vad för kamera och eventuell utrustning använder du?

Jag lägger samtidigt upp några som jag tog tidigare i dag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Riktigt snygga fotografier! Vad för kamera och eventuell utrustning använder du?

Tack! Båda är tagna med Canon EOS 5D. Första med EF 50mm f/1.4 USM och andra med EF 16-35mm f/2.8L USM II.

Permalänk
Medlem

Några ifrån gårdagens tripp:

Moon 30/10-12 by NeXur, on Flickr

St. Hallesjön by NeXur, on Flickr

Oliden by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Happy Halloween! by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

Hallowen, jädrar vad jag blev sugen på att göra pumpamarmelad. Det var säkert 7 år sedan jag gjorde pumpasalsa en största pumpan jag hittade, hälften fick jag äta upp själv och andra hälften möglade i kylen.

Ett par soliga höstbild från Västerås station, vad jag nu hade där att göra av alla ställen men det förtäljer inte historien.

Permalänk

Missat att vi övergått till hösttråden nu

Stockholms första snöfall för denna vinter:

*bild readerad pga grovt inkompetent fotohantering*

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jättefin solnedgångsbild, men ooo vad jag stör mig på det svarta i vänsterkanten...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marie96:

Jättefin solnedgångsbild, men ooo vad jag stör mig på det svarta i vänsterkanten...

ja jävlar, det har jag inte ens märkt fören nu. Cropade direkt ner den till skrivbordsbakgrund, och där måste den delen ligga utanför

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*