AMD minus 157 miljoner dollar – 1 700 anställda får gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Texas Instrument lade ju ner sin satsning på smarta mobiler

Whoa, var inte alls medveten om detta. Synd, kommer ihåg när deras OMAP 2 slog allt annat som fanns på marknaden.

Och Nokia N9, vilket jag anser är fortfarande världens bästa mobil tack vare Meego, använder sig av det nu gamla OMAP 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

lite svårt när intel satsar mer än hela deras omsättning på forskingen....felet ligger som vanligt i att kunderna föredrar ett annat märke....Märkes människor strävar efter monopol så bra det är med fanboys!!! Verkligen...

Å andra sidan förstår man att folk inte vill köpa en sämre produkt för samma pris.
Det är ju knappast fanboysens fel, utan enbart AMD's.

Väldigt väntat detta, om dom inte haft GPU delen hade AMD nog legat i graven vid det här laget.

Permalänk

Har bara haft amd grafikkort senaste tiden och aldrig haft blåskärm eller grafik drivrutinen har slutat eller liknande utan har funkat super. Haft både intel och amd genom tiderna i cpuer och båda har även där funkat super. Dock kan jag hålla med om att deras nya cpuer är sämst och att dom behöver få ner förbrukningen och upp prestandan lite så kommer dom funkar bra dom med.

Jag hoppas verkligen att dom får fart på cpuerna och får ett bra rykte så oem köper iaf 60% intel och 40% amd men bäst hade vart 50/50 om den kommer ens hända.

Sen får vi hoppas på deras trinity att mer oem bärbara mm köper upp detta.

Jag själv har en a8 i en bärbar och är helnöjd köpte den för en billig peng och det är dubbla kort mm i den och funkar hur bra som helst i spel som tex diablo 3.

Nej fick skriva av mig detta är bara en önskning!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att amd kommer till backa och konkurrerar med intel så kan man få billiga processorer från både intel och amd eller svin dyra

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Å andra sidan förstår man att folk inte vill köpa en sämre produkt för samma pris.
Det är ju knappast fanboysens fel, utan enbart AMD's.

Väldigt väntat detta, om dom inte haft GPU delen hade AMD nog legat i graven vid det här laget.

En bulldozer 8120 räcker lång för en vanlig gamer och den kostar ju ca 400kr mindre än intels motsvarighet, varför köper de ändå intel för att få typ 5-10% mer prestanda i tester och i vanliga spel skiljer det typ 1-2FPS !? snacka om fanboyism där asså...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sorgligt... hoppas det kan bli någonslags återhämtning för AMD, uppköp av IBM eller Intel eller något sådant. Dom har iallafall en hel del patenter som gör de attraktiva för att köpas upp. Jag håller tummarna på IBM i detta fallet faktiskt, kanske vi får se dom på konsumentmarknaden igen... men fallet är väl tyvärr inte så troligt.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esseboy:

En bulldozer 8120 räcker lång för en vanlig gamer och den kostar ju ca 400kr mindre än intels motsvarighet, varför köper de ändå intel för att få typ 5-10% mer prestanda i tester och i vanliga spel skiljer det typ 1-2FPS !? snacka om fanboyism där asså...

jag köpte tex intel 3570k för att jag ville ha det modekoret Z77-I-Delux och AMD har inget liknande tex men bulldozer kan du inte klocka lika högt och den sprider mer värme.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

jag köpte tex intel 3570k för att jag ville ha det modekoret Z77-I-Delux och AMD har inget liknande tex men bulldozer kan du inte klocka lika högt och den sprider mer värme.

För att inte tala om energiförbrukningen, det är 400 kr du sparar in på elräkningen ganska så snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Arazand:

För att inte tala om energiförbrukningen, det är 400 kr du sparar in på elräkningen ganska så snabbt.

det tror jag också även fast jag inte bryr mig om det men drar mindre ström är ju bättre för miljön

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kaya:

Är det här samma nyhet som ni postade för typ en vecka sen där ni sa att 20-30% kanske måste bort eller är det här ytterligare uppsägningar?

Den första nyheten var ett starkt rykte som nu bekräftades officiellt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

De ligger ju som flera skrivet efter ofantligt på CPU-marknaden där Intel säljer som smör. De måste ju se till att släppa processorer som är likvärdiga i prestanda som en Intel. Sedan att de tagit över ATI grafikkorten som också säljer sämre eftersom de förmodligen är sämre gör väl inte saken bättre?

AMD har större marknadsandel på grafikkort än Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

För att inte tala om energiförbrukningen, det är 400 kr du sparar in på elräkningen ganska så snabbt.

Det blir ju värme i huset!

Permalänk
Medlem

Tycker synd om AMD och de berörda :'(

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av martin_opell:

Har bara haft amd grafikkort senaste tiden och aldrig haft blåskärm eller grafik drivrutinen har slutat eller liknande utan har funkat super.

Jag har ett klockat 7970 och kan inte aktivera MSAA oavsett övriga inställningar. Jag skulle mycket hellre köra Medium med MSAA än Ultra utan MSAA, men det går inte, för då ligger jag mellan 40 och som bäst 50 fps (med de förstnämnda inställningarna).

Dessutom hänger sig BF3 ibland och ibland fryser hela datorn, men jag kan inte med säkerhet säga att det är grafikkortets fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Gör mitt bästa för att stödja AMD, har 3 datorer med AMD cpuer och AMD gpuer i två av dem. Vill inte stödja ett företag med den usla affärsmoral som Intel har oavsett om deras produkter är bättre.

Permalänk

Gör mitt bästa jag med, köper en Trinity nu.

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Jag har ett klockat 7970 och kan inte aktivera MSAA oavsett övriga inställningar. Jag skulle mycket hellre köra Medium med MSAA än Ultra utan MSAA, men det går inte, för då ligger jag mellan 40 och som bäst 50 fps (med de förstnämnda inställningarna).

Dessutom hänger sig BF3 ibland och ibland fryser hela datorn, men jag kan inte med säkerhet säga att det är grafikkortets fel.

märkligt :S har ett gammal 6950 2gb som jag kör på high utan några problem alls kans pela hur länge som helst utan medelanden.

Men naturligtvis kan jag inte dra på med alla häftiga inställningar för det klarar den inte inte ultra heller för den delen

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Tror det är försent för länge sen. Det AMD borde gjort är att satsa på mindre budget system och inte high end. APU processorerna tror jag vore deras framtid. Nu kommer ju Hashwell och lär säkert alla gånger gå om AMD på den fronten också. AMD har missat många tåg på sistone liksom.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Skaffade nyss ett Crosshair V moderkort. Blir en FX-8350 när de släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tror de gjort det ett bra tag. Men om folk tror sig att de kommer förbi är det bara drömmar. De kan bara vinna där de har IP dvs grafikdelar och APU. Att folk tror att det är bara för Bulldozer lever i en bubbla och tror verkligen att Highend segmentet är där pengarna ligger.

AMD har alldrig haft övertag mot intel som alltid varit större. AMD64 var där de slog till där de kunde och Intel tryckte ner dom mot marken med att få marknaden och OEM inte köpa AMD. Dåliga rykten och AMDs otroligt dåliga PR hjälper inte saken. AMD gör också förlust affären med ATI och köper deras grafikkort vilket kan vara det som räddar dom nu om de fixar till sin PR och verkligen börjar satsa där.

De har fortfarande äganskap i GF vilket ger säkert inkomst det också. AMD har get upp kampen i high end segmentet så det är bara att acceptera det specielt med en konkurent som Intel.

for now..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Synd om AMD och de drabbade... :'(

Köpte en A10-5800k nyligen och den fungerar riktigt bra! Synd att det inte är fler som kör AMD...

Permalänk

Jag funderar på en FX-8320, hoppas mest på lägre elförbrukning. Kommer förmodligen klocka upp den till FX-8350 nivå

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Så Intel stannar på samma resultat som förra året, dvs dom går varken + eller - detta år
"Processortillverkaren Intels omsättning stannar på 13,5 miljarder dollar, oförändrat från föregående kvartal"

Medans AMD går med brakförlust? var ju inte direkt oväntat men man får väll hoppas AMD rycker upp sig ur graven som dom grävt och tar upp kampen igen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBassplayer:

Synd om AMD och de drabbade... :'(

Köpte en A10-5800k nyligen och den fungerar riktigt bra! Synd att det inte är fler som kör AMD...

Klart det är synd om de anställda som får gå. Däremot kan jag inte hålla med dig om att fler borde köpa AMD. Det går inte förneka att intel ligger före i princip allt. Skulle jag bygga budget skulle jag köpa intel långväg.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

På jobbet köper vi AMD-grejer för det mesta, men det är
inte mer än ca 20 datorer om året, tyvärr...

Men under nästa år blir det Trinity till jobbet.
och för min del, om jag får byta min dator blir
det en FX-8320 till kontoret.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Vilka produkter förutom Bulldozer, är för dåliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Hela deras prestanda och mellan-prestand segment är obefintligt. Deras processorer ligger flera år efter. De finns bara i lågprestanda segmentet och även där har de problem mot Intel och även Arm.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

lite svårt när intel satsar mer än hela deras omsättning på forskingen....felet ligger som vanligt i att kunderna föredrar ett annat märke....Märkes människor strävar efter monopol så bra det är med fanboys!!! Verkligen...

Skrivet av Esseboy:

En bulldozer 8120 räcker lång för en vanlig gamer och den kostar ju ca 400kr mindre än intels motsvarighet, varför köper de ändå intel för att få typ 5-10% mer prestanda i tester och i vanliga spel skiljer det typ 1-2FPS !? snacka om fanboyism där asså...

Fanboys är ju folk som köper ett märke/produkt och inbillar sig att det är bäst oavsett om det stämmer eller inte. Tar vi tex. 8120 ser den ju rätt så prisvärd ut. 8120 riktar sig ju mot folk som vill ha lite mer prestanda och evt. vill klocka. Problemet är att den drar väldigt mycket energi och en del blir ju till värme. Ska man klocka både en 3570K och en 8120 runt 4.6-4.8Ghz drar en 8120 runt 200 watt extra, vilket kostar ström, bättre cpu-kylare och inte minst ett starkare nätaggregat. Kostnaden för allt detta gör att 8120 känns ganska ointressant. Dessutom presterar den t.om. betydligt sämre.

Givetvis skiljer det inte mer än några få fps när det är grafikkortet som flaskar. Därför har tex. Sweclockers även en graf där man sänker belastningen på grafikkortet och då ser man direkt prestandaskillnaden. Denna graf blir ju aktuell ifall man byter till ett nyare grafikkort eller SLI/CF där det istället blir cpu:n som flaskar (man byter ju inte cpu lika ofta som gpu).

Här kan man jämföra 8150 och 3570K

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle köpa en Ipad 3 för mina studier, men F*ck that.
Blir till att köpa ett FM2 system till bruden tror jag minsann.

Jag har alltid varit en AMD-fanboy, men kunde inte forma mig att kopa nagot annat an Intel sist jag uppgraderade burken.
Nu blir det dock ett FM2 system till bruden, why not.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av martin_opell:

märkligt :S har ett gammal 6950 2gb som jag kör på high utan några problem alls kans pela hur länge som helst utan medelanden.

Men naturligtvis kan jag inte dra på med alla häftiga inställningar för det klarar den inte inte ultra heller för den delen

Ja, ingen hade varit gladare än jag om jag kunde köra på High med MSAA. Jag bryr mig inte om Ultra, för skillnaden är så liten iallafall. Det som spelar roll är MSAA, för utan det flimrar det och rör sig överallt på skärmen hela tiden, vilket gör att man ständigt tror sig se fiendesoldater trots att det bara är antenner, löv eller något annat som inte anti-aliasas.

Så ni som sitter med GTX 670/680 och säger att man inte ska spela för grafiken utan för spelkänslan, testa att slå av anti-aliasing så förstår ni hur det är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkw:

De ligger ju som flera skrivet efter ofantligt på CPU-marknaden där Intel säljer som smör. De måste ju se till att släppa processorer som är likvärdiga i prestanda som en Intel. Sedan att de tagit över ATI grafikkorten som också säljer sämre eftersom de förmodligen är sämre gör väl inte saken bättre?

Att släppa en processor likvärdig Intels är ingen lek, så det är antagligen bättre om AMD istället fokuserar på andra områden (mobilt osv) där de har bättre chans. Icke att förglömma att AMD:s APU:er har groteskt mycket bättre grafikprestanda än Intel förstås...

Att grafikkorten skulle sälja dåligt stämmer väl dock inte - AMD går väl rätt bra i vinst på grafiksidan? Sämre än något annat (Nvidia) är de absolut inte.

Visa signatur

5950X, 3090