matte läraren ger mig fel fast jag påstår att jag har rätt

Permalänk

matte läraren ger mig fel fast jag påstår att jag har rätt

hej !!
tänkte börja med att skriv upp uppgiften : en musikspelare har ett mennie på 8GB.
hur många MB är det??
hon säger att svaret är 8000 å vägrar ge sig medans jag säger att svaret är : 8192
om tråden ligger fel kan någon snäll flytta den

Permalänk
Medlem

Prefixen "kilo", "mega", "giga" och så vidare är skrivna i bas 10. Med andra ord så bör 8 GB = 8000 MB.

Det råder allmänt kaos på det här området, tyvärr. Det finns åtminstone sedan slutet av 90-talet/år 2000 en standard för prefix med bas 2 ämnad att underlätta i sammanhang som dessa (d.v.s. används bas 2 eller 10?). De prefixen heter "kibi", "mebi" och "gibi". Då blir 8 GiB (gibibyte) = 8192 MiB (mebibyte).

Jag tycker dock inte att du ska ha fel. Om ni inte specifikt diskuterat det här, förstås. Då gäller det att kunna särskilja prefixen. I övrigt är det sådan förvirring gällandes det här så om man inte känner till det sedan tidigare - och är "datorvan" - så räknar man nog automatiskt med bas 2.

Finns lite mer på Wikipedia om bland annat Mebibyte: http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte

Ett "det" för mycket...
Permalänk
Medlem

Beror på hur man räknar. Hårddisktillverkare/minnestillverkare räknar 8GB = 8000 MB. Windows räknar annorlunda så därför så ser det ut som man får mindre än man betalar för

Permalänk
Skrivet av 'porre[SWE:

;12806067']hej !!
tänkte börja med att skriv upp uppgiften : en musikspelare har ett mennie på 8GB.
hur många MB är det??
hon säger att svaret är 8000 å vägrar ge sig medans jag säger att svaret är : 8192
om tråden ligger fel kan någon snäll flytta den

På min tid satt vi och räkna på MB och kB och då hade vi exakt samma diskussion. Svaret är att båda har rätt. 8GB kan både betyda 8000MB och 8192MB. Om inget annat specificeras så kan båda godtas. Du borde alltså kräva detta med hänvisningar till Wikipedia om och endast om det har betydelse för en poänggräns. Inget vits att kaxa mot lärarna annars. Låt dem vinna.

Ett kort hon skulle kunna dra är regeln om antal värdesiffror. Om uppgiften gavs med envärdesiffra borde också svaret ges med en värdesiffra. dvs 8192 ~ 8GB. Men det behöver ju inte du ta upp i din förhandling.

Permalänk
Avstängd

Fast dock, idag har man enats om ki-prefixen så båda är faktiskt inte rätt längre. 8 GB = 8000 MB, 8 GiB = 8192 MiB, 8 GB = 7812,5 MiB. Matteläraren har rätt, men hon måste förstås vara medveten om kibi-systemet och därmed vara nådig, kan man tycka.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Vilken årskurs går du i? Tvåan i lågstadiet eller? För när fick man lära sig att prefixen k står för tusen?

Det jag funderar på är i vilket sammanhang som läraren gav dig fel, jag tror liksom inte just denna frågan var på ett prov utan att läraren då mycket väl visste om vad den gjorde och det tydligt hade framgått vad läraren önskade för svar.

Om läraren bara valde enheten GB på måfå och det är grundskola, så är min rekommendation för henne att använda enheten lumen när de ska lära ungdomar multiplikationstabellen utantill. 8 ficklampor med vardera 9 lumen blir totalt hur många lumen då?

*edit*
Jag blandade nog ihop lumen med något annat, det verkar visst gå att addera. Min poäng är att man ska undvika områden som man inte behärskar då man gör prov bara för att området "låter roligt".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Vilken årskurs går du i? Tvåan i lågstadiet eller? För när fick man lära sig att prefixen k står för tusen?

Det jag funderar på är i vilket sammanhang som läraren gav dig fel, jag tror liksom inte just denna frågan var på ett prov utan att läraren då mycket väl visste om vad den gjorde och det tydligt hade framgått vad läraren önskade för svar.

Om läraren bara valde enheten GB på måfå och det är grundskola, så är min rekommendation för henne att använda enheten lumen när de ska lära ungdomar multiplikationstabellen utantill. 8 ficklampor med vardera 9 lumen blir totalt hur många lumen då?

hehe går faktiskt ettan på gymnasiet

Permalänk
Skrivet av 'porre[SWE:

;12808178']hehe går faktiskt ettan på gymnasiet

Nå på vilket sätt sa läraren du hade fel, alltså ur vilket sammanhang?

Var det ett prov där denna fråga var med? Detta tror jag inte, speciellt inte om ni inte innan på någon lektion hade diskuterat detta tidigare.
Var det bara något som kom upp på en lektion och läraren sa vad den ansåg var rätt, detta tycker jag är mycket mer troligt. Sedan betvivlar jag att det finns någon gymnasielärare i matematik idag som inte känner till varför prefixer missbrukas i datorsammanhang.

*edit*
Jag minns när jag läste 1an på gymnasiet och diskussioner kom upp när vi ej fick använda mer värdesiffror än vad vi hade underlag för, vi fick dessutom kraftiga poängavdrag om vi gjorde detta. Många tyckte det var så fel och vi drog ena halmgubben efter den andra om vad läraren hade sagt, som att 10/4 är likamed 3 etc. Något liknande misstänker jag också är i ditt fall. Alltså att läraren sa varför 1GB är 1000MB.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Nå på vilket sätt sa läraren du hade fel, alltså ur vilket sammanhang?

Var det ett prov där denna fråga var med? Detta tror jag inte, speciellt inte om ni inte innan på någon lektion hade diskuterat detta tidigare.
Var det bara något som kom upp på en lektion och läraren sa vad den ansåg var rätt, detta tycker jag är mycket mer troligt. Sedan betvivlar jag att det finns någon gymnasielärare i matematik idag som inte känner till varför prefixer missbrukas i datorsammanhang.

*edit*
Jag minns när jag läste 1an på gymnasiet och diskussioner kom upp när vi ej fick använda mer värdesiffror än vad vi hade underlag för, vi fick dessutom kraftiga poängavdrag om vi gjorde detta. Många tyckte det var så fel och vi drog ena halmgubben efter den andra om vad läraren hade sagt, som att 10/4 är likamed 3 etc. Något liknande misstänker jag också är i ditt fall. Alltså att läraren sa varför 1GB är 1000MB.

Märks att du inte gått i gymnasiet på ett tag. Vad gymnasielärarna kan och inte kan är inget du kan ta för givet. Jag hamna en gång i diskussion med en svenskalärare om att boken En apelsin med urverk på fullaste allvar inte existera utan bara fanns på film.(men på de stora hela var faktiskt mina lärare bra skämtåsido)

Värdesiffrors betydelse har medvetet betonats ner ordentligt. Felberäkning är inget som lärs ut etc.

Skrivet av MBY:

Fast dock, idag har man enats om ki-prefixen så båda är faktiskt inte rätt längre. 8 GB = 8000 MB, 8 GiB = 8192 MiB, 8 GB = 7812,5 MiB. Matteläraren har rätt, men hon måste förstås vara medveten om kibi-systemet och därmed vara nådig, kan man tycka.

Har fortfarande aldrig hört någon använda kibi utanför Sweclockers och Linuxvärlden. Skulle vilja påstå att båda systemet existerar i stunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeMisanthrope01:

Har fortfarande aldrig hört någon använda kibi utanför Sweclockers och Linuxvärlden. Skulle vilja påstå att båda systemet existerar i stunden.

Förvisso, det skulle jag också påstå. Men rätt ska vara rätt.

Det finns dock en komplicerande faktor, det hela är kontextberoende. En musikspelare som påstås ha 8 GB har med största sannolikhet verkligen 8192 MB minne helt enkelt eftersom det är ett flashminne som är "random access" och adresseras via en buss. Konceptuellt är minnet därför mer besläktat med ett primärminne som RAM än med ett cykliskt- eller linjärt minne så som en HDD eller en bandspelare.

Historiskt har sekundärminnen beskrivits i termer om bit-tiopotenser (exempelvis 10⁹ bitar) eftersom vare sig byte eller jämna multipler av två har något med kapaciteten att göra. Det är här som begreppsförvirringen har börjat, man har anammat prefixen för sekundärminnen och för att hålla det konsekvent med primärminnen har 1k blivit till 1024. Det har dock *alltid* varit fel, dubbelfel i fallet med sekundärminnen. Så har man dock definierat "kibi"-systemet. Förvirringen kring sekundärminnen har givit upphov till en del myter, speciellt kring diskrepansen mellan HDD-tillverkarnas GB och filsystemets GB. För ett filsystem är något helt annat än ett sekundärminne, i ett filsystem mappas saker med fördel i 1024-kompatibla block (liksom sektorer på hårddiskar). Förklaringen varför operativet visar mindre kapacitet än tillverkaren beror således både på de dubbla systemen och filsystemets förluster (metadata). Lite off-topic, men jag har sett så många "förklaringar" på skillnaden förut som inte tar hänsyn till hela bilden förr, så jag passade på att ta upp det.

Kruxet är, att man inte kan säga att endera (HDD-tillverkaren eller OS-tillverkaren) gör "fel". Riktiga prefix är det enda vettiga för minnen som inte adresseras via en buss och 1024-prefix är naturligtvis det enda som är förnuftigt vad beträffar random access-minnen, oavsett typ.

Så, läraren har helt rätt i att 8 GB = 8000 MB, men missar totalt att varje musikspelare med flashminne som har "8 GB" i själva verket med allra största sannolikhet har 8 GiB med minne! Eftersom "i" var utelämnat, bestämmer alltså kontexten att det är kibi-systemet som används och därmed har trådskaparen ändå rätt!

All denna förvirring skulle upphöra om vi bara lärde oss kibi-systemet samt basala kunskaper i när det ska och inte ska användas.

porre[SWE]: Ta gärna upp detta jag just skrev med din lärare. Hon kanske kan övertalas. Poängtera just att ingen musikspelare med flashminne kommer ha 8 000 000 000 bytes med minne, utan 8 589 934 592 byte. Varav inte allt kan användas för musik (på grund av filsystemet). Fast, flashminnen är inte lika fint uppdelade som RAM, det finns udda storlekar och udda pagestorlekar (t.ex. 9 kiB), men sammanhanget bestämmer ändå att är minnen av denna typ, ja då är prefixbasen 1024 och inget annat. Det är läraren som gjort fel genom att skriva GB där det skulle vara GiB! (Men hon har fortfarande rätt i att 8 GB = 8000 MB rent förutsättningslöst, utan kontext). Jag anser för övrigt att hårddiskar ska anges i tiopotenser av bits, det är det enda icke feltolkningsbara måttet och precis vad hårddiskar "är" - bits lagrade cirkulärt/cykliskt. Idag när databussar knappast ä 8 bitar (1 byte) breda är det frågan om inte RAM också skulle behöva ett vettigare kapacitetsmått.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."