Mystiskt beteende efter BIOS-uppgradering

Permalänk
Medlem

Mystiskt beteende efter BIOS-uppgradering

Tjo!

Nyligen uppgraderat burken, och skaffade ett Asus P8Z77-V. Uppgraderade igår BIOS till senaste versionen som fanns på deras supporsida. Då visade sig en märklig egenhet:

Jag har på första (nedersta) SATA-kontakterna satt min gamla Corsair Force 80 SSD samt DVD'n. På tre av fyra mittenportar sitter det vanliga Western Green-diskar. De två översta 6gbps-portarna är tomma.

Alla diskarna finns med i BIOS, men endast en av Westerndiskarna (vet inte vilken på rak arm) och DVD'n finns att välja som boot-enheter. Märkligt då de som jag fattar det sitter på olika kontrollrar.

Det skumma är att den väldigt snabbt och flinkt bootar på SSD'n precis som den ska. Igår gjorde jag en bootbar XP-installation på ett USB till jobbet, som jag testade på min för att se om den bootade på den - när USB't satt i fick jag disc boot failiure. Funkar dock att starta på USB't i en annan burk. Sen fick jag disc boot failure ett par gånger när jag bara resetade. När jag inte tryckte på reset utan de facto stängde av den och starta den igen, då funkade det igen.

Det jag märker är att den bootar förbannat mycket fortare nu än innan BIOS-uppdateringen, och så visas aldrig något SATA-BIOS. Förut försvann Asus-startskärmen och visade SATA-BIOS'et för att sen byta tillbaka till Asusskärmen och det höll på rätt många sekunder där. Nu (när jag förvisso stängt av Asus-bilden) så är det svart på skärmen till dess att Windows startar, och det tar inte många sekunder.

Nån som varit med om liknande? Känns rätt ostabilt att inte kunna välja boot-disk manuellt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Du har kanske flashat till fel BIOS/UEFI, från en annan P8Z77-modell?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det tror jag ej. Brukar väl vara stört omöjligt dessutom då flash-programmet (eller i det här fallet det inbyggda på moderkortet) brukar vara jäkligt petigt med vilka versioner det är.

Pratade med Alina och de hade bara biosreset som förslag.. Vetefan om jag vågar det... Det funkar ju som det gör... Men det verkar ju inte vara nåt vanligt förekommande fenomen iallafall.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Du har inga fler val i uefi där du väljer vad som ska bootas först? Efter att jag av någon anledningen drog ut strömkablen till datorn när jag skulle iväg ett par dagar så kom jag hem och då bootade inte windows, gick in i uefi och då fanns inte min ssd med os på med på listan, men alla andra enheter, tyckte det var lite skumt så jag bläddrade igenom uefi och hittade en "annan" boot meny och där fanns den med. har ett asus z77 deluxe mb

Permalänk
Medlem

Jag har hittat "två" platser iallafall. Dels den på startsidan i basic-menyn, där man bara kan ändra ordning på de valda. Dels en annan där man kan välja vilka (tre olika är det tror jag?) som ska finnas att välja på. På 1st boot device får man en drop downmeny där man kan välja bland alla tillgängliga enheter osv. I den listan finns det bara DVDn och en Western med. Antar att det är den du syftar på Psychadeaelic eller finns det ett tredje ställe?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Jag har hittat "två" platser iallafall. Dels den på startsidan i basic-menyn, där man bara kan ändra ordning på de valda. Dels en annan där man kan välja vilka (tre olika är det tror jag?) som ska finnas att välja på. På 1st boot device får man en drop downmeny där man kan välja bland alla tillgängliga enheter osv. I den listan finns det bara DVDn och en Western med. Antar att det är den du syftar på Psychadeaelic eller finns det ett tredje ställe?

Ja det stämmer nog, är inte hemma just nu så kan inte kolla upp det men jag är rätt säker på det var där jag menade