Stardock släpper skarpa versionen av Start8 – startmenyn till Windows 8

Permalänk
Inaktiv

Tur att det finns en tredjepartslösning för att fixa till microsoft's designflopp. Good work stardock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Du menar att alla program kört i fullscreen som är totalt skit?

Nu läste du inte vad jag skrev. Jag pratar endast om startmenyn och möjligen live tiles. Jag nämne ingenting om någa fullskärmsprogram (antar att du syftar på metro appar).

Med ditt resonemang om program som kör i fullskärm drog du just i princip alla dagens valiga pc spel över den kanten också... men jag antar att du inte syftade på det.

Du behöver mao inte använda dig utav metro appar bara för att du använder startmenyn. Likt att du in Win 7 inte behöver surfa med IE bara för att du startar den genom startmenyn.

Permalänk
Medlem

Fint men klarar mig utan detta.

Sålänge de inte tar bort möjligheten att lägga till toolbars med mapp med genvägar i så klarar jag mig.
Har sådan för spel, program och adminsaker, editors osv och startar allt därifrån.

Hittade ett exempel på vad jag menar på denna sida.
http://www.walterglenn.com/2006/09/24/create-a-shortcut-toolbar-on-the-windows-xp-taskbar/

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldMasterGollum303:

För jävligt att man måste betala för att få nåt som startmenyn tillbaka!? Skulle inte förvåna mig om stardock och MS gjort lite affärer ihop här!!?

Håller med helt, bara ladda ner RocketDock och/eller AlienwareDock (stardock), finns gratis... Och sen är det inte så svårt att hålla reda på vart man installerar program. För det första kan man ha en separat ssd/hdd till just program, och i den hårddisken så (så gör jag iaf) kan man på ett sätt katalogisera alla program. Ett exempel, ha alla media program m.m i en Mapp (MEDIA), ha alla internet program i en mapp (WWW, INTERNET, WHAT EVER), ETC ETC. Använder bara sök funktionen om jag laddat ner nåt nånstans jag glömt, eller om jag söker efter en specifik system fil som jag inte vet var den ligger, men aldrig för att starta ett program?

Här är mitt skrivbord, har rocketdock uppe för programmen, och alienwaredock nere för spelen... Håller skrivbordet rent och snyggt på samma gång som det är praktiskt... Se hur jag t.om sorterat programmen och spelen i dockprogrammen i sina egna fack, FPS MP spel|FPS SP SPEL|TPS SPEL|RPG|BILSPEL|and so on... rent, snyggt och ordnat, bästa sätt att ha ett bra fungerande system... Och sen även dom mest använda programmen fast på aktivitetsfältet...
http://imageshack.us/a/img22/3918/mydeskk.jpg

Tvivlar på att systemet kraschar bara för att det ligger genvägar och anteckningar spridda över hela skrivbordet...ett skrivbord är till för att användas, det där ser bara sjukligt överpedantiskt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

På vilket sätt skulle genvägar på skrivbordet vara det enda alternativet? Det har man ju oftast inte ens framme utan är gömt bakom fönster.

I W7 är de enkla, relevanta alternativen att fästa program i aktivitetsfältet, eller att skapa kortkommandon (vilket är det klart snabbaste).

Jag tycker att aktivitetsfältet inte ska vara fyllt med genvägar utan där ska program och fönster som är öppna ska vara.
Smaksak antar jag, har häller det gömt i ett skåp än på golven i ett hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Man kan ställa in startmenyn till "Windows Classic", "Windows XP", "Windows Vista/7". Finns även mängder med alternativ och inställningar att leka med.
(edit: min kommentar gäller "Classic Shell" och inte Stardock, bara ett förtydligande )

Det är just det denna gör, fungerar utmärkt till Windows 8.

Finns en pedagogisk film som visar en del av funktionerna på YouTube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P8g9lk...

Tackar för videon, den blir användbar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Nu läste du inte vad jag skrev. Jag pratar endast om startmenyn och möjligen live tiles. Jag nämne ingenting om någa fullskärmsprogram (antar att du syftar på metro appar).

Med ditt resonemang om program som kör i fullskärm drog du just i princip alla dagens valiga pc spel över den kanten också... men jag antar att du inte syftade på det.

Du behöver mao inte använda dig utav metro appar bara för att du använder startmenyn. Likt att du in Win 7 inte behöver surfa med IE bara för att du startar den genom startmenyn.

Sant, var lite otydlig.

Nej, behöver inte använda mig at metro appar. Men hur löser man detta då? Jag har lagt Chrome i Metro. Hur startar jag den utan att få den i Fullscreen? Omöjligt att göra två saker samtidigt, plus att det tar cirka 3 sekunder att starta istället för 0,05s.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Rimligt pris!!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett någon fördel med startmenyn annat än att stänga av/starta om datorn och det sköter Windows 8 nästan lika bra.
Alla program jag använder pinnar jag på aktivitetsfältet. Övriga program kommer jag åt enkelt genom att klick på windows-tangenten och sen börjar skriva rakt upp å ner för att söka efter program/filer/etc.

Vad använder ni er startmeny till?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

''Kul'' att nån kan kapitalisera på något som redan borde vara en självklarhet ännu roligare är dom som särar på skinkorna..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Vad använder ni er startmeny till?

Du vet vad den används till... Och om nu många använder den och sorterar upp hur de har program m.m. i den så är det där bara en spydig kommentar till ingen nytta. Funkar windows 8 för dig (och för några få andra som brukar ställa samma fråga) var glad för det. Vi andra bryr oss inte om hur du använder Windows. Men om Win 8 inte funkar för så många så är förändringen snarare feltänkt från grunden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

tur att man inte använt "startmenyn" i sig på ett tag. för mig är win7 och win8 exakt samma, ner med muspekaren i hörnet, klicka, skriv det du vill ha fram

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Gillar STARKT!!!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Du vet vad den används till... Och om nu många använder den och sorterar upp hur de har program m.m. i den så är det där bara en spydig kommentar till ingen nytta. Funkar windows 8 för dig (och för några få andra som brukar ställa samma fråga) var glad för det. Vi andra bryr oss inte om hur du använder Windows. Men om Win 8 inte funkar för så många så är förändringen snarare feltänkt från grunden.

Jag tänker inte avsluta allt jag skriver med tre smilegubbar för att frågan inte ska uppfattas som spydig. Jag vet mycket väl vad startmenyn används till, men jag ville bara påpeka att sedan Windows 7 har jag (ja, jag inte du) bara använt den till att söka och stänga av / starta om datorn.

Innan Windows 7 såg jag nyttan. Men med aktivitetsfältet i Windows 7 (och 8) känns startmenyn bara redundant.

Eftersom jag inte använder startmenyn så använder jag inte heller den nya "startmenyn" i windows 8 annat än att söka efter program. En funktion som är smidig eftersom det går att börja skriva rakt upp å ner och få resultaten presenterade i en bra överblick.

Så för att sammanfatta. Med MINA användningsmönster ser jag inga nackdelar med Windows 8. Inte heller några direkta fördelar sett till ämnet som tråden handlar om. Och av den anledningen ville jag fråga vad ni använder er startmeny till? Beror det på att ni också är emot det "nya" aktivitetsfältet (windows 7) ?

Jag bjuder väl på en för att inte uppfattas som spydig.

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jag tycker att aktivitetsfältet inte ska vara fyllt med genvägar utan där ska program och fönster som är öppna ska vara.
Smaksak antar jag, har häller det gömt i ett skåp än på golven i ett hörn.

Det var därför jag gav dig två exempel, inte bara ett.

Själv kör jag dock en blandning. På samma sätt som jag inte ställer in min dator i ett skåp när jag slutat använda den, utan den får stå framme eftersom jag använder den ofta. Klicka runt i startmenyn gör jag dock sällan då det är det långsammaste sättet att arbeta, och jag strävar efter att förbättra mig (vilket det finns gott om utrymme för fortfarande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Stardock känns som ett suspekt företag, jag hade inte vågat använda mitt kreditkort mot dem iaf. Varför de använder Windows 7-loggan i Windows 8 kan man fråga sig också.

Nu är det ett bra tag sen jag handlade nåt av dom, men när jag gjorde det så var dom definitivt inte "suspekta".

Stardock (Brad Wardell) började sin bana med att skriva spel till OS/2. Tror faktiskt jag har kvar mitt ex av GalCiv till OS/2 i nån flyttkartong. Om det finns intresse så går det att läsa lite om deras OS/2 historia här.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Stardock har ju länge haft många bra prylar, men det här kommer onekeligen bli en stor hit och kassako för dem. Själv är jag inte så brydd, rätt ny dator som kör windows 7, kommer skaffa nytt operativ vid nästa byte... När Windows 9 är ute typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soulnut:

Jag tänker inte avsluta allt jag skriver med tre smilegubbar för att frågan inte ska uppfattas som spydig. Jag vet mycket väl vad startmenyn används till, men jag ville bara påpeka att sedan Windows 7 har jag (ja, jag inte du) bara använt den till att söka och stänga av / starta om datorn.

Innan Windows 7 såg jag nyttan. Men med aktivitetsfältet i Windows 7 (och 8) känns startmenyn bara redundant.

Eftersom jag inte använder startmenyn så använder jag inte heller den nya "startmenyn" i windows 8 annat än att söka efter program. En funktion som är smidig eftersom det går att börja skriva rakt upp å ner och få resultaten presenterade i en bra överblick.

Så för att sammanfatta. Med MINA användningsmönster ser jag inga nackdelar med Windows 8. Inte heller några direkta fördelar sett till ämnet som tråden handlar om. Och av den anledningen ville jag fråga vad ni använder er startmeny till? Beror det på att ni också är emot det "nya" aktivitetsfältet (windows 7) ?

Jag bjuder väl på en för att inte uppfattas som spydig.

Vilken tur att MS endast tänker på dig och ditt användarmönster när de skapar något

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Sant, var lite otydlig.

Nej, behöver inte använda mig at metro appar. Men hur löser man detta då? Jag har lagt Chrome i Metro. Hur startar jag den utan att få den i Fullscreen? Omöjligt att göra två saker samtidigt, plus att det tar cirka 3 sekunder att starta istället för 0,05s.

Bra fårga, kör själv Chrome och har inga problem med det. Vilken varsion kör du? jag har 24.0.1297.0 dev-m

Permalänk
Medlem

Angående Classic Shell, jag gillar inte riktigt hur själva knappen ser ut, alla är riktigt fula. Det finns en "Custom" knapp i inställningar, försökt med olika storlekar på bilder men inget blir bra.
Är det någon som har en egen Custom startknapp som liknar tidigare Windows eller ser lite bättre ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vilken tur att MS endast tänker på dig och ditt användarmönster när de skapar något

Men svara inte ens om du inte är tillräckligt gammal för att kunna ge ett ordentligt svar..

Jag ställde bara en enkel fråga, utan att ställa mig negativ till varken startmenyn i Windows 7 eller Windows 8 (jag använder båda OS).
Eftersom att jag inte själv använt startmenyn sedan Vista-tiden (annat än vad jag redan nämnt) så var jag intresserad av vad andra använder den till och om den är en del av det dagliga användarmönstret. Eller är det mer en principsak att den ska finnas?

Visa signatur

Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Glöm det jag skrev tidigare! Hittat en perfekt lösning! För alla som vill ha Windows 8 fast med lite W7 look med startknapp/meny ladda först hem Classic Shell sedan gå till denna sidan:
http://www.askvg.com/download-classic-shell-skin-to-get-windo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Bra fårga, kör själv Chrome och har inga problem med det. Vilken varsion kör du? jag har 24.0.1297.0 dev-m

Hej, Jag använder mig av Version 22.0.1229.94. Får bara upp i fullscreen oavsätt hur jag gör. Kommer väl en annan version lite senare då. Din 24.X.... verkar att fungera.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Avstängd

dem som frågar vad vi använder start menyn till

kan säga att jag inte var så förtjust i windows 7's aktivitets fält heller så jag har körd med text och små ikoner (xp/vista) pinnar absolut ingenting och håller hörnet helt fritt måste trycka på pilen för att komma till hörn ikonerna eller "Notification" ikonerna

har en 100% rent aktivits fält för att komma till det jag vill så öppnar jag start menyn och skriver dem 2 första bokstäverna till programmer jag vill åt fungerar underbart kan ha en helt ren start meny på det sättet också då jag bara har firefox och internet explorer visandes (internet explorer visas för att jag tycker en ikon ser ensamt ut)

så jag är helt nöjd med detta sättet att använda "metro" verkar väldigt stökigt har aldrig brytt mig om att testa windows 8 efter att dem tog bort menyn men från det jag kan förstå så har man en enorm start meny som täcker hela skärmen visst "metro" kan fortfarande finnas men som jag har sagt tidigare så kan det fungera som en mer avancerad inloggningsskärm då man inte vill göra något annat än att komma åt ett spel eller liknande tex när man låter datorn vara så går den över till metro istället för en skärmsläckare så när man kommer tillbaka till datorn och vill inget annat än att starta något så kan man enkelt göra det genom metro som sagt avancerad start skärm som en dörr till windows eller inloggningsskärm för att komma åt saker fort

när man har "metro" uppe så täcker det ju hela skärmen man ser inga fönster ingenting friheten försvinner helt

hade en ide tidigare där bakrunden kan vara en interaktig metro där man kan komma åt det man ville direkt i bakrunden man kan ha olika teman egna ikoner etc och om man verkligen inte vill ha aktivitetsfältet alls så kan man gömma det

sen så kan jag acceptera iden om inget aktivitets fält allls om allting kan utan problem gå över metro (metro fungerar som en bakrund helt enkelt) fönster etc men det är en experimentell ide för utseendets skull (man skulle också kunna minimera fönster i botten men istället för en plats där dem går så visar dem sig helt enkelt som ikoner med eller utan text i botten) vet inte om det skulle vara en bra ide men om man kan ha en litet sökfält som visar sig i hörnet när man går ner med musen så skulle det både vara snyggt inte ivägen men samtidigt fungera som en start meny (som jag använder det vilket är enbart firefox ikonen samt sökfältet)

metro behöver inte vara något som går över precis allting tror det är en av anledningarna att alla hatar det fungerar ju som ett spel när man öppnar det ingen frihet alls

tycker om att ha ett rent aktivitetsfält och en fin bakrund vill helst fortsätta ha det så har alltid varit fast vid windows pågrund av att inget annat operativssystem kan erbjuda samma sak det hade samma känsla men blev bara snabbare och snyggare

varför fixa något som inte var trasigt?

mitt problem som sagt med metro är inte metro utan hur det går över precis allt är som en enorm start meny som täcker hela skärmen

tänk xp start menu full med så mycket ikoner att start menyn täcker hela skärmen inkluderat aktivitetsfältet (även om det inte går)

det är så jag tror metro känns för många inkluderat mig har inte testat det men att ha något i vägen flera gånger om verkar irriterande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Baserat på galleribilder och skumläsning på webbsidan ser jag inte om det är riktigt samma sak. Jag såg windows 7 startmeny som en naturlig evolution och jag vill inte gå tillbaka till menyn från windows xp/vista. Kan man ställa in startmenyn att se ut och fungera som windows 7-menyn?

Man kan välja mellan XP, Vista, 7 menyn.
Så kan man få en Metrostylad startmeny också.

Permalänk
Avstängd

min ide på hur jag skulle vilja ha metro (som en interaktiv bakrund)

om bilden är för stor så minskar jag ner den

såå i princip metro som fungerar som en bakrund och det lilla sökfältet lånat från startmenyn resten av start menyn är borttaget

hade fortfarande gett lite klaustrofobisk känsla men hade varit acceptabelt enligt mig men hade tyvärr fått bort möjligheten att ha fina bakrunder om inte man kan göra bakrunder teman interaktiva men det hade nog varit för krävande för att köras hela tiden

här är en lite lättare att förstå bild

att ha bakrunden som metro känns otroligt instängt men denna iden tycker jag är bättre än metro som det är nu (ikonerna går inte att ta bort så ignorera alla ikoner)

ser ganska stökigt ut när jag ser det så här då tycker jag att iden att ha metro som en inloggningsskärm är bättre

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Tvivlar på att systemet kraschar bara för att det ligger genvägar och anteckningar spridda över hela skrivbordet...ett skrivbord är till för att användas, det där ser bara sjukligt överpedantiskt ut

Sade jag nån gång att det är mer stabilt?? Nej. Jag vill ha rent på skrivbordet, gillar inte när det är klottrigt, vi ha ordning, men det är inte pedantiskt, det är så min snurriga huvud ska komma ihåg och veta vart allt ligger, mer en kontrollfreak än pedant. Men smaken är som baken, jag tycker det är snyggt och fräsch och så slipper man leta efter skit bara för man inte har en aning vart skiten ligger... Så fyll du din skrivbord med vad du vill, jag blir bara irriterad med massa genvägar och skit där som ändå är svårt att hitta. Men med dock så har du allt i ordning, allt du behöver, och exakt där det ska ligga... Men så typiskt SweClockers användare som du, kan inte låta andra ha en åsikt utan att ha en jävla åsikt om det :D... Eller typiskt svenskt skulle jag nästan kunna säga..

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Jag förstår inte vad alla ska med startmenyn till räcker ju med att öppna utforskaren så har man allt man behöver där! Jag använder mappen som jag har lagt på taskbaren mer än startmenyn i w7 =p

är jag en mot tusen?

Sökfunktionen är det enda jag använder startmenyn till, men den vet jag inte hur jag ska kunna leva utan.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Avstängd

Jag gillar bäst klassiska start-menyn som kunde fixas i xp/vista. Saknar den.

Varför gillar ni färgen röd? Vad gör färgen röd "bättre" en grön? Kan nån svara på det? Svara på den frågan så har ni svaret på varför vissa föredrar klassiska start mot metro.

Permalänk
Medlem

Köpte Start8 redan i betan
Helt klart ett måste i Win8!!!

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]