Permalänk
Skrivet av sassa46:

Jag såg en youtube video på någon som använde en kylskåps-någonting-del, som processorkylare kan se om jag kan hitta den.

edit: hittade http://www.youtube.com/watch?v=OWKG4F8ANu4

dagens kylskåp kan nog kanske klara av att kyla bara CPU'n ett tag, men som tidigare påpekat så är de inte gjorda för att stå på konstant.

Vi pratade dessutom om att ha alla komponenter inuti ett kylskåp om jag fattade saken rätt, inte göra egna kylblock till de varma komponenterna..

Gör man eget kylblock till CPU'n och GPU'n kan man lika gärna bara köra med vattenkylning hela vägen..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Gör man eget kylblock till CPU'n och GPU'n kan man lika gärna bara köra med vattenkylning hela vägen..

Nja, kompressorkylning kan ge minusgrader vilket inte vanlig vattenkylning med radiatorer kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

dagens kylskåp kan nog kanske klara av att kyla bara CPU'n ett tag, men som tidigare påpekat så är de inte gjorda för att stå på konstant.

Vi pratade dessutom om att ha alla komponenter inuti ett kylskåp om jag fattade saken rätt, inte göra egna kylblock till de varma komponenterna..

Gör man eget kylblock till CPU'n och GPU'n kan man lika gärna bara köra med vattenkylning hela vägen..

Nu tyckte jag att den passade in i tråden då det var det närmaste kylskåpskylning jag har sett.
Och jag tror inte att varken TS eller killen i videon gjorde/tänkte göra det för att det är effektivt, utan för att det är en kul sak att bygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Förklara, jag väntar.
Fast det spelar ingen roll, jag har rätt.

Skrivet av Zache_:

När den varma luften (som avges av datorn) som kan hålla mycket fukt kyls ner tappar den sin förmåga att hålla fukten till viss del, och den fukt som inte längre kan hållas i luften lägger sig på ytor, däribland dina komponenter.

Och var ska den varma luften få sin fukt ifrån ? Trolla fram den ?

Det som händer när datorn värmer upp den kalla kylskåpsluften är att daggpunkten sänks ytterligare i den varma luften då den relativa luftfuktigheten minskar med ökad temperatur och absolut fuktighet.

EDIT: Jag skrev fel, såhär är det:
När den kalla luften värms upp i datorn så sänks den relativa luftfuktigheten ytterligare, daggpunkten bevaras på samma nivå som innan uppvärmningen då den absoluta luftfuktigheten är oförändrad, om det inte finns fukt i datorn som luften kan lösa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Pfft bullshit

Det är en definitions fråga.. oftast så utgår man från människan.
fryser människan ja då är det helt enkelt kallt.. sedan kan du kalla det *mindre varmt eller vad som helst*
-20C har en väldig avsaknad av värme om du jämför med +20C.

Det roligaste jag hört på veckor

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Jag såg en youtube video på någon som använde en kylskåps-någonting-del, som processorkylare kan se om jag kan hitta den.

edit: hittade http://www.youtube.com/watch?v=OWKG4F8ANu4

Konceptet med kompressorkylning (eller phase change cooling om du vill googla mer) är något som använts länge av seriösare överklockare, dock kräver dagens komponenter helt annan effekt än vad en liten kompressor från en kyl klarar leverera. Finns tex ett par riktigt häftiga byggen på

Med bland annat en kille som byggt ett system baserat på en kompressor till ett 300m^3 stort kylrum till någon form av fartyg, kommer inte ihåg värdena nu men tror han nåde -70 grader i load eller nått sånt tillslut.

Slutligen finns det även färdiga system att köpa tex på http://www.ldcooling.com/shop/14-phase-change

Permalänk
Medlem

Kompressorkylda system är inte nytt och fanns att köpa färdigbyggda i handeln för länge sedan.

Bl a ett system som kylde ner en AMD Slot A så den kunde klockas en bit och var bland det vassaste o köra från handeln på sin tid.
(när AMD kickade Intel:s ASS)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Jag såg en youtube video på någon som använde en kylskåps-någonting-del, som processorkylare kan se om jag kan hitta den.

edit: hittade http://www.youtube.com/watch?v=OWKG4F8ANu4

Det där är så jävla fränt! undrar va problemen ligger då det inte säljs som tillbehör.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.