Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men du vet inte om den håller 3 år, 1år, 3 månader, 2 veckor.
Better safe then sorry

than*

Sen kan man fråga sig varför man bör vara överdrivet försiktigt, om man har råd med hårdvara för X antal tusen kan man nog ha råd med att en prolle dör:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Men du vet inte om den håller 3 år, 1år, 3 månader, 2 veckor.
Better safe then sorry

Det vet ingen än, med tanke på hupass ny IB är ..

Permalänk

Tror ni det kommer hjälp på en i7 3820?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Tror ni det kommer hjälp på en i7 3820?

Nej, då det är SB-E vilket inte har problemet med taskig montering(kylpasta) av heatspreadern.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hoppas man inte fått någon att tro att det är lugnt att köra 1.4 och uppåt i vCore...
Förhoppningsvis säger väl tempen ifrån för dem innan något annat händer.
Siffrorna jag länkade till är från xtremesystems och mer riktade åt folk som benchar, inte för 24/7.

Extremt vetenskapligt testat så ser det ut som att denna 3770 gör ungefär:
1,28v = 4700 primestabilt.
1.35v = 4800 primestabilt.
1.45v = 4900 Ser ut att vara stabilt...
1.55v = 5000 primestabilt, i typ de 20minutrarna jag orkade eller vågade?

Innan modden fick jag temps som tog sig över 80c när man passerade 1.3vCore.
Nu håller den sig på dryga 70c med 1.35vCore, (varmaste kärnan).

Kommer definitivt köra på 1.35 och 4800MHz där den går tyst och svalt.
Men man blir lite nyfiken på hur den skulle må av 1.55v för 24/7 användning, men det kan man prova på när man tröttnat på cpu'n om ett tag.

Dem enda dödsfallen man hör om är nästan uteslutet vid LN2 benching och vCore över typ 1.8!
Cpu'er som dör av hög vCore hos 24/7 användare skrivs det aldrig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

Hoppas man inte fått någon att tro att det är lugnt att köra 1.4 och uppåt i vCore...
Förhoppningsvis säger väl tempen ifrån för dem innan något annat händer.
Siffrorna jag länkade till är från xtremesystems och mer riktade åt folk som benchar, inte för 24/7.

Extremt vetenskapligt testat så ser det ut som att denna 3770 gör ungefär:
1,28v = 4700 primestabilt.
1.35v = 4800 primestabilt.
1.45v = 4900 Ser ut att vara stabilt...
1.55v = 5000 primestabilt, i typ de 20minutrarna jag orkade eller vågade?

Innan modden fick jag temps som tog sig över 80c när man passerade 1.3vCore.
Nu håller den sig på dryga 70c med 1.35vCore, (varmaste kärnan).

Kommer definitivt köra på 1.35 och 4800MHz där den går tyst och svalt.
Men man blir lite nyfiken på hur den skulle må av 1.55v för 24/7 användning, men det kan man prova på när man tröttnat på cpu'n om ett tag.

Dem enda dödsfallen man hör om är nästan uteslutet vid LN2 benching och vCore över typ 1.8!
Cpu'er som dör av hög vCore hos 24/7 användare skrivs det aldrig om?

Dom flesta 24/7 användarna kan undvika det genom att inte överdriva med volten

@Sheik, det finns väldigt många som inte har råd att en prolle dör, även om de har lagt ner 15k+ i den.

Permalänk
Medlem

Får jag låna tråden till en relaterad fråga?

Om man i omappliceringsproceduren vill limma tillbaka värmespridaren igen, vilket lim borde man kunde använda? Kan någon rekomendera ett värmebeständitg och småelastiskt ett?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Efter en ommontering av H80 så insåg jag att detta är problemet efter jag hittat tråden, skall göra detta inom 2 veckor iaf, hoppas inget går sönder

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Dom flesta 24/7 användarna kan undvika det genom att inte överdriva med volten

@Sheik, det finns väldigt många som inte har råd att en prolle dör, även om de har lagt ner 15k+ i den.

Jag har alltid överdrivit volten i 24/7-system och jag har aldrig slitit ut en CPU.
Visst kan temperaturer skada processorn, och visst "nöter" säkert hög spänning på CPU:n, men så länge CPU:n hålls i en lämplig temp och vcore inte är på gränsen till när folk brukar dräpa dem (>1,8?) borde det inte vara någon större fara.
Om folk hade slitit ut sina prollar vid 1,55V så hade det nog funnits en och annan tråd om det.

Dock är det ju precis som du säger, det KAN hända.
Men är man orolig för vad som kan hända vid 1,55 vcore så ska man nog inte börja skära i HS, för där är riskerna för död garanterat högre.

If you ain't livin' on the edge...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Vilka kylpastor rekommenderas att lägga mellan kärna och IHS ? inte hängt med när det gäller kylpastor, så vilka är top notch för ett sådant här jobb och mellan kylare och ihs ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderar också på kylpastan.
Har Arctic Silver 5 och Thermalright Chill Factor hemma nu.

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Limmade du fast IHS:en igen eller la du bara dit den vid montering?

Skulle också vilja ha svar på frågan ovan.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Vilka kylpastor rekommenderas att lägga mellan kärna och IHS ? inte hängt med när det gäller kylpastor, så vilka är top notch för ett sådant här jobb och mellan kylare och ihs ?

Skrivet av qMetal:

Funderar också på kylpastan.
Har Arctic Silver 5 och Thermalright Chill Factor hemma nu.

Coolaboratory Liquid Pro brukar rekomenderas till denna modden. Denna pasta liknar flytande metall och många har fått väldigt bra resultat med den.

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610247

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Avstängd

Känns som the old days när sånt här kommer upp! häftigt mannen kul att se...

Balls of steel och tummen rätt i handen en annan hade väl skurit sönder både cpu och fingrar så klantig som jag är.

Men i alla fall 10 poäng av mig.

Permalänk
Hjälpsam

Som när det konstaterades att en del s939 dualcore hade konvexa heatspreaders. Där var det papperskniven fram och köra H2O på naket chip, tider det

Grattis till en lyckad operation TS!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Limmade inte tillbaka IHS'n.
Funderade på tanken men såg själv inga fördelar utan endast en risk för sämre kontakt om det blev knas med limmet.
(Socket bygeln pressar fast IHS'n tillräckligt bra).

Kul att folk uppskattar experimentet!

Ska man prova på detta så få en bra bild utav var kärnan sitter så ni inte skär i den eller att bladet skär väldigt snett, om det nu är möjligt att skada kretsbanor under den gröna ytan på det viset?
IHS'n sitter skapligt bra ända tills allt limm är bortskuret, så se upp när sista biten släpper!
Lycka till och tänk på att garantin ryker efter detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som när det konstaterades att en del s939 dualcore hade konvexa heatspreaders. Där var det papperskniven fram och köra H2O på naket chip, tider det

Grattis till en lyckad operation TS!

http://dribbble.s3.amazonaws.com/users/68296/screenshots/6785...

Ja det var tider det!
Upptäckte att min core2:a var likadan, men där nöjde jag mig med att slipa HS:en.

Slipade även min gamle thunderbird och 1700+, men där var det ingen HS utan direkt på kislet med 1200 våtslippapper.
Det var hardcore!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

Limmade inte tillbaka IHS'n.
Funderade på tanken men såg själv inga fördelar utan endast en risk för sämre kontakt om det blev knas med limmet.
(Socket bygeln pressar fast IHS'n tillräckligt bra).

Kul att folk uppskattar experimentet!

Ska man prova på detta så få en bra bild utav var kärnan sitter så ni inte skär i den eller att bladet skär väldigt snett, om det nu är möjligt att skada kretsbanor under den gröna ytan på det viset?
IHS'n sitter skapligt bra ända tills allt limm är bortskuret, så se upp när sista biten släpper!
Lycka till och tänk på att garantin ryker efter detta

Nu blev jag väldigt sugen på att göra detta själv! Kommer upp i alldeles för höga temps, redan i stock-frekvens på en Antec 920. Förvisso med långsamma fläktar, men ändå.
Dessutom är jag så sugen på en rejälv överklock med high end-kylning, så då får jag väl ge mig på en sån här operation

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

En simpel modd som är enkel bara man är försiktig. Har gjort modden på 3st 3570K och alla funkar galant med fina temps. Jag personligen rekommenderar ett rakblad med en rygg, enklare att hålla och inte så svajig. Börja med hörnen först och sedan arbeta dig runt försiktigt. Jag kör med liquid pro som dom flesta använder.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

En simpel modd som är enkel bara man är försiktig. Har gjort modden på 3st 3570K och alla funkar galant med fina temps. Jag personligen rekommenderar ett rakblad med en rygg, enklare att hålla och inte så svajig. Börja med hörnen först och sedan arbeta dig runt försiktigt. Jag kör med liquid pro som dom flesta använder.

Är det bara Liontech som säljer den i Sverige, hittar inte den någon annanstans.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag bara älskar sånt här. Jag kommer också ihåg mina ihs-borttagningar på AMD-prollarna. Sen även dom som kom utan.
Aj aj aj säger jag bara. En rök för mig kommer jag ihåg, lite kraaaasch under kylaren och så var den i cpu-himlen. En liten fin nagg i kanten.

Ja jävlar vilka minnen.

Bra jobbat där i alla fall.

Go Jul på er alla också, nu är det inte långt kvar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fränt, var ett tag sen man såg såna här mods nu

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Är det bara Liontech som säljer den i Sverige, hittar inte den någon annanstans.

Jag köpte min där, inte sett nån annan som säljer i sverige

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Då kan jag rapportera att jag sänkte min temp i full load från c:a 70 till c:a 55 grader efter att jag demonterade värmespridaren och monterade om den med Liquid pro!

Så i min bok bör man göra denna mod om man vill få en svalare processor och inte är rädd för att skrota garantin
Man måste dock vara lite händig och försiktig och vara beredd på att om man inte är försiktig kan man förstöra sin fina processor!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad har du för kylning på processorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Cool (fattar ni, cool? ^^) tråd! För lite av denna vara senaste åren imo. Detta får mig att fundera på om jag ska göra detta på min i7 3770K, men jag är inte överdrivet händig, är väldigt försiktig av mig med allt handhavande av datorkomponenter... Så antagligen är det inte för mig ändå, inte nu till en början iaf.

Målet för mig är att minst få upp den till 4,5 GHz 24/7 stabilt med högsta core på 75c under 100% stresstest och då bör man vid vanligt användande inte komma över 70c, om ens 65c. Skulle detta skita sig pga temperaturer så kanske jag överväger att göra modden och hoppas på det bästa

Hur som helst så vill jag tacka TS för en bra och intressant trådstart! Det börjar likna SweClockers när jag själv blev medlem för 7 år sedan hehe!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Kul läsning! häftigt att nån vågar visa lite old school swec anda som totalt är som bortblåst!

Tack i alla fall för denna läsning och coola bilder.
Gott nytt år på dig och keep up the good work..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

Det stämmer nog att Phobyas kan vara bäst. Det var mest att jag blev övertygad i någon text att liquid pro inte skulle bli sämre med tiden. (Även om den kanske skulle vara en grad sämre eller så i någon mätning). Vad jag kan se har folk testat med många olika kylpastor och det har alltid blivit bättre än innan modden.

Spännande, modigt och tydlgt resultat!

1. Var köper man Liquid Pro nuförtiden?
2. I sweclockers test från 2007 säger dem att man inte ska använda den ihop med aluminium då den reagerar med detta material. Är IHS'en av koppar?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

vad har du för kylning på processorn?

Jag kör med Antec 920 med två Scythe GT @ 1150 RPM .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Spännande, modigt och tydlgt resultat!

1. Var köper man Liquid Pro nuförtiden?
2. I sweclockers test från 2007 säger dem att man inte ska använda den ihop med aluminium då den reagerar med detta material. Är IHS'en av koppar?

Liontech. Eller coolerkit.dk

Nej, den är inte av koppar.

Se www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-ivy-bridge-club

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]