Avast varnar för blockering av websida.

Permalänk
Medlem

En gammal artikel
http://techielobang.com/blog/2010/05/02/avast-releases-intern...

Avast bygger på insamlad data via communityIQ. Analys över sidor som besöks och dess potentiella hot. All insamlad data behandlas enligt en policy där ingen personlig information samlas in. Sedan hur den processen går till är svårt att hitta någon direkt information över. Artikeln som jag har postat vet jag ej hur pålitlig den är. Alla som använder Avast ingår i CommunityIQ.

Orkar inte intressera mig mer över det här ämnet just nu.
Vi har gått utanför ämnet för länge sedan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Antivirus-program finns för att skydda ens dator mot malwares, genom att blockera dem. Det är ju bra att avast! åtminstående gör det, men det ska även disinfektera filen i fråga. Inte göra så att det dyker upp popup-rutor titt som tätt, som vad det gjorde för zabera. Ett riktigt antivirus-program enligt mig, är att det både blockerar hotet och desinfekterar filen. Om hotet inte kunde tas bort, ta då bort filen efter användarens order.

Jag vet inte vad din erfarenhet utav avast är (om du har någon alls), men i verkligheten fungerar det mycket bra. Det kommer inte upp popup-rutor titt som tätt om man inte medvetet håller på med mycket skumma filer titt som tätt.

Jag skulle i alla fall inte vilja ha ett antivirus-program som börjar ta massa egna beslut, det skulle åkt i papperskorgen direkt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Självklart! Det jag reagerade på, var att avast! (enligt buddaz) enbart blockerar hoten och lägger dem i karantän, inte tar bort dem per automatik. Jag hoppas verkligen att det finns en inställning för det i programmet, precis som i Kaspersky.

Du känns ju precis helt insnöad.. Du läser inte vad vi skriver och bara tittar med skygglappar på ditt antivirus.

Den feature som du reagerar på är oerhört bra att ha, enligt mig och många andra.. Det borde du förstått om du läst vad vi skrivit.
Det händer nämligen emellanåt att man får sk. "false positive" hot, som är filer man absolut inte vill bli av med.
Enligt dig så borde antivirusprogrammet ta bort dessa filer så fort den upptäcker dem.. Om du vill ha ett sådant antivirus är ju upp till dig, men jag och många andra vill inte det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nä. Jag är inte helt insnöad i mitt egna antivirus-program. Jag tycker bara att Kaspersky gör ett bra val med att låta användaren själv bestämma vad man vill och inte vill göra med ens infekterade filer. Så borde andra antivirus-program också ha.

Min erfarenhet av avast! är vad andra har sagt om det här på SweClockers och även den lilla tiden (12-24 timmar - för kort tid) som jag gav programmet för några år sedan. Jag ska inom kort installera det igen fast på min bärbara dator och testa det fullt ut.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nä. Jag är inte helt insnöad i mitt egna antivirus-program. Jag tycker bara att Kaspersky gör ett bra val med att låta användaren själv bestämma vad man vill och inte vill göra med ens infekterade filer. Så borde andra antivirus-program också ha.

Alltså har Kaspersky också en karantän.. eller låter det AV-programmet det härja fritt efter att det upptäckt hotet tills du väljer vad du vill göra?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Jag tycker bara att Kaspersky gör ett bra val med att låta användaren själv bestämma vad man vill och inte vill göra med ens infekterade filer. Så borde andra antivirus-program också ha.

Vilket är precis den funktion som en karantän uppfyller. Vilket också råkar vara den funktion som du verkar tycka är dåligt, ironiskt nog.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alltså har Kaspersky också en karantän.. eller låter det AV-programmet det härja fritt efter att det upptäckt hotet tills du väljer vad du vill göra?

Alla antivirus-program har en karantän. Jag kan i Kaspersky välja om programmet ska skicka de infekterade filerna direkt till karantän utan att ta bort filerna, eller om jag vill att de infekterade filerna ska tas bort per automatik. Om du tittar på bilden som jag visade på sida 1 i den här tråden, så ser du vad jag menar.

Skrivet av Newklear:

Vilket är precis den funktion som en karantän uppfyller. Vilket också råkar vara den funktion som du verkar tycka är dåligt, ironiskt nog.

Japp, men vad jag har förstått det som, så flyttar avast! bara filen till karantän och det är det enda som händer, eller har jag förstått allt fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den lägger det enbart i karantän och därifrån kan man sedan välja hur man vill göra.

Däremot om du får in en trojan eller något annat riktigt elakt är det enbart boot-time som kan ta hand om problemet. Systemet är gjort på det viset.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Japp, men vad jag har förstått det som, så flyttar avast! bara filen till karantän och det är det enda som händer, eller har jag förstått allt fel?

Ja, och därifrån kan man bestämma vad som ska hända med filerna... Kaspersky har inte kommit någon magisk lösning som löst problemet med oönskad kod. I princip alla konsumentprogram löser det antagligen på samma sätt, men namngiver och marknadsför det på olika sätt.

Jag förstår inte varför du (låter det som) tror att Avast bara skulle flytta filerna till en karantän och sen låsa in dem där, och inte låta användaren bestämma vad som ska hända med dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja, och därifrån kan man bestämma vad som ska hända med filerna... Kaspersky har inte kommit någon magisk lösning som löst problemet med oönskad kod. I princip alla konsumentprogram löser det antagligen på samma sätt, men namngiver och marknadsför det på olika sätt.

Jag förstår inte varför du (låter det som) tror att Avast bara skulle flytta filerna till en karantän och sen låsa in dem där, och inte låta användaren bestämma vad som ska hända med dem...

När Kaspersky upptäcker ett hot, läggs det en triangel-ikon på Kaspersky-ikonen längst ner vid klockan. Samtidigt visas en popup-ruta som säger att den filen är infekterad och vad som hände när Kaspersky försökte oskadliggöra filen. Om man klickar på "Detaljer..." i popup-rutan, får man se detaljerat vilket objekt (fil) som blev infekterad, vad som hände och vad för malware filen är/var infekterad med, när Kaspersky detekterade hotet och sökvägen till den infekterade filen. Bilderna nedan visar när jag lekte med EICAR-testfilen under flera tillfällen, utan att röja undan i "hot detekterades"-listan.

Om programmet inte kunde göra något med filen, får man 2 eller 3 valmöjligheter; fixa (desinfektera eller ta bort), lägg till i undantag, ignorera, öppna sökvägen och beskrivning om hotet Att enbart låsa den infekterade filen (flytta den till karantän) och bara visa en popup-ruta med lite information och inget mer (som på trådskaparens bild), är inte bra! Man ska kunna klicka på någon länk i popup-rutan för att få veta mer om filen och därifrån välja om man vill ta bort den eller ignorera. Men som sagt, jag ska installera avast! på den bärbara datorn senare ikväll.

Nu säger jag dock som buddaz sa - den här tråden har spårat ur. Om ni vill diskutera vidare om detta med mig, skicka då ett PM till mig.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag leker för tillfället med avast! på min bärbara dator och jag kan inte välja om programmet ska försöka ta bort den infekterade filen automatiskt eller inte. Jag fick dock en ruta som vägrar att döljas, så jag skriver detta nu medan rutan är synlig. Otroligt störande! Hur som helst. avast! hittade en harmlös rootkit efter att jag hade avinstallerat TuneUp Utilities 2013. Tjänsten må vara gömd, men den är inte skadlig, så där har avast! på sätt och vis en brist. Jag väljer dock att ta bort den (jag ska ju ha bort TuneUp Utilities 2013 ändå så), vilket även rekommenderas.

Det där var dock en liten onödig information. För att förhindra fler eventuella off-topics, lämnar jag den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skummade igenom FAQ för Avast virus chest

Det man gör är att gå in i expertinställningar för varje shield.
Till exempel: Filsystemskydd - expertinställningar- åtgärder- välj alternativ karantän/radera och så vidare
Grundalternativet för varje shield är karantän. Vilket innebär att man måste själv ändra ifall man vill ha något annat.

Inte varje dag jag är inne i expertinställningarna.