Upplösningen 4K blir Ultra High Definition

Permalänk

vet inte om detta har skrivits innan men borde de inte kallas
HD 720p
HD 1080p
HD 2160p
osv

hade varit mycket lättre i framtiden (ju högre tal ju bättre kvalité)
istället för:
HD ready
Full HD
ultra HD
blir ju en jävlar massa att hålla reda på till sist

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Jag hörde att Boxer börjar sända hela marknätets utbud i UltraHD på torsdag.

Ultra-Mega-HD kan nog bli lite tungrott i marknätet. Kanalerna ligger ju idag indelade i muxar som måste dela på den gemensamma banbredden i muxen vilket betyder att när en kanal kräver mer bandbredd så kan dom andra i muxen behöva komprimeras hårdare vilket går ut över kvaliten. Man har ju inte heller samma bandbredd att leka med som i till exempel kabel-tv nätet. Det kräver nog en del omarbete av marknätet om man ska leverera Ultra-Mega-HD på alla kanalerna utan att komprimera sönder kvaliten fullständigt.

Behöver vi verkligen marksänd tv? Bor man i lägenhet kan man väl få antingen kabel-tv eller IPTV och bor man i villa så kan man väl sätta upp en parabol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

vet inte om detta har skrivits innan men borde de inte kallas
HD 720p
HD 1080p
HD 2160p
osv

hade varit mycket lättre i framtiden (ju högre tal ju bättre kvalité)
istället för:
HD ready
Full HD
ultra HD
blir ju en jävlar massa att hålla reda på till sist

Du har helt klart en poäng där, många kan inte hålla koll på termerna men är det bara högre siffror som gäller så blir det ju enklare.

Permalänk
Medlem

Folk lägger inte siffror på minnet. Om de ser en TV med 1080P så kanske de inte ens minns att 2160P existerar. Men de minns lättare Ultra HD. Och vad är skadan? Det är ju knappast så att upplösningen kommer fördubblas många gånger framöver.

Permalänk

Ganska efterblivet eftersom man inte ens kan se 1080p idag. Vi är låååååååååångt ifrån den dagen då vi kan kolla på 1080p TV.
Jag pratar alltså om TV sändningar.

Om man har en svindyr 1080p TV idag så kollar man på TV sändningar i 720p kvalité, för ingen normal människa orkar titta på 1080i (suger get pung).

Föreställ er om man har en svindyr 4K TV då.. som man har ställt in på 720p. Snacka om waste of money.

Permalänk
Medlem

8K kommer väl kallas för ULTRA EXTREME DEATH HIGH DEFINITION eller något sånt. Även jag tycker att detta är fånerier. :s

Permalänk
Medlem

Vilken är bättre, full HD eller Ultra HD? Jag skulle tro full HD, eftersom den är full, dvs. det går inte att bli högre, den är maxad. Men det konstiga är att jag har sett full HD redan länge, och ultra HD låter som något nytt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Varför skulle inte tekniken vara här idag? 1080p kräver väl runt 10Mbps, kanske lite mer beroendes på kvalitet. Men 4k 4 gånger högre? Skulle ge 40 Mbps? Inga problem för varken kablar eller WIFI borde också fungera, åtminstone med 5 GHZ bandet?

Nej pratar vi om Bluray filmer så ligger det på 40-50mbit så om du ska streama 4K så kommer tom en 100mbit lina få det svettigt i den kvaliten.
Även om h265 används så lär det nog ligga på minst 100mbit. Så det är en bra bit kvar innan streaming kan ersätta Bluray och kommande 4K.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ganska efterblivet eftersom man inte ens kan se 1080p idag. Vi är låååååååååångt ifrån den dagen då vi kan kolla på 1080p TV.
Jag pratar alltså om TV sändningar.

Om man har en svindyr 1080p TV idag så kollar man på TV sändningar i 720p kvalité, för ingen normal människa orkar titta på 1080i (suger get pung).

Föreställ er om man har en svindyr 4K TV då.. som man har ställt in på 720p. Snacka om waste of money.

Ja sen måste man ju betala extra för HD-versionerna av 3, 4 och 5an för att få tillgång till 720p blandat med uppskalat SD-material. Undra om det fortfarande kommer va så när UHDTV finns att köpa för vanliga konsumenter. Sen har ju inte alla operatörer 3, 4 och 5an att välja på ens i dagsläget i HD-kvalite, vet inte om det är nåt problem med avtal eller vad det är som gör att dom inte erbjuder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ganska efterblivet eftersom man inte ens kan se 1080p idag. Vi är låååååååååångt ifrån den dagen då vi kan kolla på 1080p TV.
Jag pratar alltså om TV sändningar.

Om man har en svindyr 1080p TV idag så kollar man på TV sändningar i 720p kvalité, för ingen normal människa orkar titta på 1080i (suger get pung).

Föreställ er om man har en svindyr 4K TV då.. som man har ställt in på 720p. Snacka om waste of money.

Ja men just det. Man köper ju en top of the line TV för att bänka sig framför bingolotto. Eller kan det vara så att man har den till annat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av linus.klang:

4K är absolut förvirrade men hallå... HD-ready, FullHD och dessa kallas av många bara HD fine, men varför alla dessa fjant namn, det är dit jag vill komma'
tänk hur förvirrande det är för alla äldre att förstå vad det är för skillnad, folk vet ju knappt skillnaden på gigabyte, terabyte och gigabt....

det skall vara enkelt, teknik skall vara avancerat men enkelt för den som inte vill förstå men den som vill sätta sig in i skiten så skall man absolut få göra det

2k - 1920 x 1080p FullHD
4k - 3840 x 2160p Ultra HD
5k - 5120 x 2700p Laser/Turbo HD
6K wolf ripped mega Yo Raw HD

båda k värde och p värde tror jag skulle förenkla för äldre människor samt kidsen

http://www.red.com/products/epic

5k

Fast nu är ju 4K även 4096x2160, 4096×2048 och 4096×2160 utöver 3840x2160. P har egentligen inget med upplösningen att göra. Det finns både 1080p och 1080i. Ska du ta med det borde du släpa med dig frame rate också så du får med all information, alltså är det 1080p50 eller 1080p30. Det är därför man ger dem ett bra konsumentnamn. FullHD är enkelt och det är lätt att komma ihåg. Det är inte massa teknikaliteter och konstigheter inbäddat. Därför är Ultra HD ett hyfsat namn för det är tydligt att det är bättre än FullHD och det är inte bara en lång rad obeskrivliga siffror som ingen människa orkar komma ihåg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som vet när det kommer till Dator skärmar ?

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgabro:

Någon som vet när det kommer till Dator skärmar ?

Enligt en tidigare Sweclockers nyhet så skulle dom dyka upp nästa år (enligt Intel tror jag det va). Där fanns det en komplett plan för olika upplösningar i olika segment

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

8K kommer väl kallas för ULTRA EXTREME DEATH HIGH DEFINITION eller något sånt. Även jag tycker att detta är fånerier. :s

Själv väntar jag nog på Super Hyper HD Turbo - Champions Edition.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja men just det. Man köper ju en top of the line TV för att bänka sig framför bingolotto. Eller kan det vara så att man har den till annat?

Va?

Permalänk
Medlem

Även OM det skulle komma TV med 4K till ett vettigt pris inom en relativt snar framtid så måste det väl ändå dröja bra länge till man har någon större nytta av dom!?

Finns väl ingen standard för vilka skivor som skall användas? En vanlig blueray-disk måste väl vara för liten. Dagens datorer är väl det minste problemet, både CPU och GRUer skulle väl kunna spela upp 4K med eventuellt lite modifieringar. Däremot blir det nog tufft för grafikkorten att spela upp 4K på dagens grafikkrävande spel.

Däremot så saknas det nog mycket av standardisering inom media (skivor) och hårdvara likt Blueray-spelare etc. Sedan så måste det vara långt kvar även för uppspelning via datorn från leverantör och digital-tv. Boxer t ex använder väl fortfarande 720p och SVT-play och liknande har väl max 720p fortfarande.

Ingen större nytta av en 4K-TV för relativt mycket pengar om det inte finns hårdvara och standarder för resten

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Enligt en tidigare Sweclockers nyhet så skulle dom dyka upp nästa år (enligt Intel tror jag det va). Där fanns det en komplett plan för olika upplösningar i olika segment

Nej inte 4K nästa år. 1440p skall bli standard nästa år enligt artikeln, men 4K var längre fram, även i premium-segmentet om jag minns rätt.

Själv hoppas jag kunna köpa en 1440p till ett vettigt pris i storleken ca 27" . Tror man skulle kunna känna sig rätt nöjd med en sån....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Enligt en tidigare Sweclockers nyhet så skulle dom dyka upp nästa år (enligt Intel tror jag det va). Där fanns det en komplett plan för olika upplösningar i olika segment

http://www.sweclockers.com/nyhet/15300-intel-planerar-for-4k-...

"Tyska Computerbase rapporterar att Intel räknar med att upplösningen 3840 x 2160 pixlar hittar till skärmstorlekar på 24–30 tum redan 2013. Halvledarjätten har dock siktet inställt högre än så och räknar med att upplösningarna 4096 x 2304 samt 4800 x 2700 pixlar kan vara verklighet i premiumsegmenten inom 2–3 år."

Sen om det verkligen blir så som "Intel räknar med" är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem

Kul. I dagsläget är ju dock 1080p endast bra för BD-filmer och ej till vardags (TV + streaming) så det lär dröja ett ganska bra tag innan 4k blir norm vilket gör det hela ganska mycket mindre upphetsande.

Det mest positiva är mer att det snart blir norm med bildskärmar med högre upplösning och att priserna på de högupplösta då går ner.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Nu får de väl ändå ta och sansa sig. Hur mycket pengar tror de att folk har att bränna på svindyra tvapparater som gör att dina nyköpta HD filmer och kanaler ser ut som SD? Kommer man ens kunna se på nyheterna utan att förfäras över att man ser nyhetsankarets hudceller då HD redan nu visar sådant som man annars inte har tänkt på.

Sansa sig? Snarare på tiden att de händer nått på tv-marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja men just det. Man köper ju en top of the line TV för att bänka sig framför bingolotto. Eller kan det vara så att man har den till annat?

Vem är den där "man" som du pratar om? Du? Vanliga 'svenssons'? Jag tror nämligen att när 4k (aka UHD) väl har lanserats och börjat bli vanligare (läs; mer humana priser) så kommer de flesta köpa en sån TV och använda just till att kolla på... ja, bingolotto bla.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Här är artikeln förövrigt om högre skärmupplösningar på monitorer http://www.sweclockers.com/nyhet/15797-skarmtillverkare-satsa...

Skall jag tolka hur det borde se ut om ett år jämfört med nu så borde upplösningar runt 4k ligga prismässigt där 1440p-skärmar ligger idag. Antar att 1440p skärmar borde ligga där 1080p skärmar ligger idag pratar då om skärmar på 24-30".

Så hoppas att det händer inom ett år. Bara att välja i så fall. 4k för ca 5000:- eller 1440p för 1500-3000:-

Dock fattar jag inte riktigt deras bildförhållanden som inte stämmer med UHD... skumt...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tv4 Sport i 4k??? Ja om sisådär 100 år ... Tyvärr har de fortfarande långt kvar till bra VGA ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ganska efterblivet eftersom man inte ens kan se 1080p idag. Vi är låååååååååångt ifrån den dagen då vi kan kolla på 1080p TV.
Jag pratar alltså om TV sändningar.

Om man har en svindyr 1080p TV idag så kollar man på TV sändningar i 720p kvalité, för ingen normal människa orkar titta på 1080i (suger get pung).

Föreställ er om man har en svindyr 4K TV då.. som man har ställt in på 720p. Snacka om waste of money.

Varför tycker du att 1080i suger?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Alltså bör en 24" datorskärm ha 4K upplösning medan större bör ha mer?

Ja om du sitter 75 cm från din 60tummare så bör du helt klart köpa en skärm som klarar 4K!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Avstängd

är det inte bättre att skita i pixlarna och göra en enda stor pixel som kan visa RGB
då begränsas upplösningen av mjukvaran och hur bra den är på att visa detaljer.

jäkla larv med pixlar alltså

glasskiva som visar bild utan pixlar är framtiden
http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-featur...

problemet är att folk skulle börja spy när dom inte ser om det är verklighet eller ett objekt på en skärm dom kollar på
ordspråket "som att titta ut från en fönster" skulle komma till användning då.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Lite motsägande där, du märker alltså inte skillnad? Att göra dessa bedömningar är mycket komplext då det är flera variabler som spelar in. Det måste ju givetvis vara samma källa, det går ju inte att säga att det finns en skillnad när man mäter en satellitsändning med en bitrate på 5 Mbit med en bluray där bitraten är 30 Mbit.

Men det kan även bli mindre uppenbara skillnader i resultaten som t.ex. tack vare uppskalningen, då med artefakter som uppkommer pga. dålig uppskalning där skillnaden inte hade funnits om native upplösningen var lägre. Även andra faktorer som placebo osv., med tanke på att man vet att det borde vara bättre när det är 1080p.

Det vore minst sagt väldigt roligt att utföra ett grundligt blindtest som verkligen mäter skillnaderna och se hur det faktiskt står till för en personligen.

Unde rnuvarande förutsättningar märker jag skillnad ja. Men jag sade även vad problemet är.
Jag har ej jämfört mellan 720 och 1080 via BD...men gör jag det där komprimeringen är mindre än via sateliten så märker jag troligen ingen skillnad nej.

För jag märker även skillnad på 1080i och 1080p mellan boxen och BD-spelaren med.
Källan bakom signalen är vad som gör skillnaden....hänger du med nu?

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Varför tycker du att 1080i suger?

"On a still picture there wont be any difference in picture quality between 1080i and 1080P. However with a 1080P source on moving images the 1080P will produce more fluid motion and higher resolution."
http://wiki.answers.com/Q/What_is_better_1080P_or_1080i

Och jag föredrar 720p framför 1080i alla dagar i veckan, inte kul att misshandla sina ögon genom 1080i rörelse-oskärpan som uppkommer.

Tror inte att vi kommer få se TV sändningar i 1080p inom de närmsta 100 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Unde rnuvarande förutsättningar märker jag skillnad ja. Men jag sade även vad problemet är.
Jag har ej jämfört mellan 720 och 1080 via BD...men gör jag det där komprimeringen är mindre än via sateliten så märker jag troligen ingen skillnad nej.

För jag märker även skillnad på 1080i och 1080p mellan boxen och BD-spelaren med.
Källan bakom signalen är vad som gör skillnaden....hänger du med nu?

Diskussionen handlade dock om skillnaden där upplösningen är den enda variabeln som skiljer, klart som korvspad att man ser skillnad mellan olika källor. Du kan ju inte säga att du ser skillnad mellan 720p och 1080p när du inte jämför från samma källa. Att du ser skillnad på satellit och BD är helt irrelevant för diskussionen eftersom att det är så pass stora skillnader i bitrate, videochip etc..

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är ju 4K även 4096x2160, 4096×2048 och 4096×2160 utöver 3840x2160. P har egentligen inget med upplösningen att göra. Det finns både 1080p och 1080i. Ska du ta med det borde du släpa med dig frame rate också så du får med all information, alltså är det 1080p50 eller 1080p30. Det är därför man ger dem ett bra konsumentnamn. FullHD är enkelt och det är lätt att komma ihåg. Det är inte massa teknikaliteter och konstigheter inbäddat. Därför är Ultra HD ett hyfsat namn för det är tydligt att det är bättre än FullHD och det är inte bara en lång rad obeskrivliga siffror som ingen människa orkar komma ihåg.

1080i säger inte speciellt mycket heller förutom att man kommer bli besviken på bilden om den rör på sig.
FullHD säger inte heller vilken framerate det är

och upplösningen har inte direkt något med uppspelningsfrekvensen att göra heller.

det jag menar är att varför ska det vara mega Yo namn? varför kan de inte bara skriva upplösningen? alternativt börja döpa skiten till
720p
1080p

eller liknande så att man iaf kan på något sätt kan urskilja vad som är bättre eller sämre?
jag säger itne att jag har problem, det har jag inte, inte äns när det gäller WVGA WXGA osv... vilket också är rättså pantat

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk