Kassettband mot renässans i serverhallen

Permalänk
Melding Plague

Kassettband mot renässans i serverhallen

En flodvåg av data från molntjänster och forskningsprojekt ställer nya krav på mer kostnadseffektiva lagringslösningar. Forskare vid Fuji Film och IBM tror att nya former av kassettband kan segla upp som alternativ till hårddiskar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa bandspelare till filservern då kanske!

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser fram emot den specen.

Accesstid: ~10min.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jaha, då kommer de gamla bandspelarna till nytta igen

Permalänk
Medlem

Bandspelare det är riktiga grejer det!

Permalänk
Skrivet av Ezkit:

Bandspelare det är riktiga grejer det!

Så sant, Prima grejer som bara funkar helt enkelt:)!

Permalänk
Medlem

men shit... kan dom inte komma på nått nytt/utveckla dagens BRA tjänster ist för att blicka tillbaka och försöka återuppliva en död ko?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att skaffa sig en Freestyle igen, 35TB mp3:s i fickan blir grymt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

haha f*n vad coolt

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dags att skaffa sig en Freestyle igen, 35TB mp3:s i fickan blir grymt.

http://hothardware.com/newsimages/Item10130/sony-walkman-cass...

Då kan man ha hela spotify i offlinesync då xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Fram med min gamla C64 o skruva lite på tonhuvet igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Ser fram emot bandtrassel i servern

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dags att skaffa sig en Freestyle igen, 35TB mp3:s i fickan blir grymt.

http://hothardware.com/newsimages/Item10130/sony-walkman-cass...

Och du kommer mer eller mindre tvingas att sträck-lyssna på allt och aldrig kunna hitta låten du faktiskt vill ha! Ftw!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Snyft :') flashbacks

Permalänk
Medlem

Pinsamt att de ens tänker tanken.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

men shit... kan dom inte komma på nått nytt/utveckla dagens BRA tjänster ist för att blicka tillbaka och försöka återuppliva en död ko?

Gå och utvecka nya saker själv då om det är så enkelt...Du tror inte det redan spenderas nog mycket pengar på att försöka hitta något nytt?

Permalänk

Hehe, satt precis och funderade på kassettband förra veckan, och egentligen i flera år eftersom jag funderat på vad som är bäst lagringsmedium som håller i massa år utan aktivitet. Tänkte också att det borde kunna lagras rätt mycket på band idag med dagens teknik, så det är kul att se företagen utnyttja tekniken på nytt.

Skrivet av Kent:

Dags att skaffa sig en Freestyle igen, 35TB mp3:s i fickan blir grymt.

http://hothardware.com/newsimages/Item10130/sony-walkman-cass...

Det kan ju bli schysst, lite mindre 10TB-band så man kan byta årtiode med flac-musik eller något. Sen sätta en lite SSD-cache på 64GB eller något som styrs av touchinterfacet på bandspelaren, där man kan sätta nya saker i kö medans man lyssnar klart på nuvarande låt. Klockrent ju

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Och du kommer mer eller mindre tvingas att sträck-lyssna på allt och aldrig kunna hitta låten du faktiskt vill ha! Ftw!

Precis, det är så man bör lyssna på musik ju. Dagens ungdomer bara skippar ena låten efter andra, vad f*n är det för beteende? Hoppas även att musiken, trots den är digital, blir svajig pga. ojämn bandhastighet

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Dom borde göra som alla andra, Göra backup i molnet! xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Minns jag hade register på var olika data låg på banden till min Vic20.. Tänk, tatt dom 35år komma på tanken med robotar som gör det jag gjorde då!
(Har själv haft en IBM bandrobot och Tivoli-backup.. det var 10 år sen det..)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man måste vara motståndare till detta? Bara för att en teknik är gammal innebär det inte att den kan ha fördelar framför andra tekniker i vissa tillämpningar.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Fram med min gamla C64 o skruva lite på tonhuvet igen

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade jag förträngt:-) ,Turboloader som "komprimering"!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Gå och utvecka nya saker själv då om det är så enkelt...Du tror inte det redan spenderas nog mycket pengar på att försöka hitta något nytt?

"gör nått bättre själv då".. Dat comment.. Är du 10 år gammal eller? Får jag inte ha min egna åsikt eller? Visst spenderas det säkerligen mycket pengar, men inte nödvändigtvis på rätt saker.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Menar dom att man ska ha kasetter istället för hårddiskar? Men hur blir det då med accesstider? Eller menar forskaren att kasetterna ska användas i syfte för långtidslagring där accesstider inte har så stor betydelse?

Permalänk
Medlem

Mja men kasettband är ju inte direkt borta i de flesta industrier som jobbar med stora mängder data. Har LTO4-bandare här på jobbet som används för lagring av råmaterial till filmer. Sen så lagras digital video mycket på band, Digital Betacam för SD och HDCAM(-SR) för HD är vad som gäller för sändningsmastrar, även om kanalerna börjar gå mot fil-hållet med mpeg2-streams förpackade i quicktime-filer och liknande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Minns jag hade register på var olika data låg på banden till min Vic20.. Tänk, tatt dom 35år komma på tanken med robotar som gör det jag gjorde då!
(Har själv haft en IBM bandrobot och Tivoli-backup.. det var 10 år sen det..)

Själv sitter man på jobbet och återläser filer med tivoli närmast dagligen. Oh joy! :>

Permalänk
Medlem

Har man slutat använda magnetband som lagring överhuvudtaget? Jag trodde att det fortfarande fanns.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_tape_data_storage

Permalänk

det fins bara en nackdel med att lagra på band, det är ett helvette att hämta informationen från dem....
och de säljs fortfarande i mängder

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Skrivet av Marticus:

"gör nått bättre själv då".. Dat comment.. Är du 10 år gammal eller? Får jag inte ha min egna åsikt eller? Visst spenderas det säkerligen mycket pengar, men inte nödvändigtvis på rätt saker.

Såklart du får ha det. Det har vi alla... Och hans åsikt var att du skulle utveckla något:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Alla verkar missförstå användningsområdet som det ska användas till. Det ska inte direkt användas till YouTube om det är det ni tror, utan typ CERN och liknande där flera terabyte per minut ska sparas. Här är en video där de pratar om hur de gör nu, men med den här tekniken kanske mycket mer kan sparas. http://youtu.be/0mgXNgD3JFU