Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Finns risk för att det blir en massa statisk elektricitet i luften du trycker ut, en polare gjorde rent sin dator på jobbet där dom har tryckluft i väggarna, sen funkade den inte längre.
Samma gäller dammsugare.

Jag skulle rekommendera att du bara köper tryckluft på burk, det är till för elektronikrengöring och det är en torr och inert gas som inte blir laddad när man blåser med den. Lämnar ingen kondens.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ti...
100 kr på biltema, räcker länge

Jösses, hur i friden vet du att det var just det som fick datorn att sluta fungera? Det är ju inte luften som blir laddad utan munstycket på antingen kompressorpistolen eller dammsugaren, om du sedan i misstag rör med dessa i någon komponent så hoppar ju laddningen mellan dessa, därav risken. Luft är en utmärkt isolator så själva luften du blåser med kan inte skada dina komponenter så länge du inte använder allt för höga tryck.

Själv har jag rengjort mina datorer i åratal med kompressor - vår, sommar, vinter och höst, utomhus och inomhus - ingen har slutat fungera eller betett sig konstigt hittills.
Mars SSX, du kan lugnt köpa en kompressor och använda den till rengöringen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Haha jag har i alla år rengjort mina datorer med fuktig disktrasa, sen låtit de torka lite innan jag startar igen

Permalänk
Medlem

Jag kan också säga att det är lätt värt med en kompressor, har en gammal dell dimension 8300 från 2004 som har rengjorts av en kompressor och den går än utan problem än idag och jag rengör även min ny dator utan att det har blivit några problem, så att det här med att en kompressor skulle orsaka några problem tror jag inte är så stor.

Så köp en om du har råd och att du kommer göra rent datorn ofta. Sen som någon skrev här du kan använda den till annat också som att puppa deck osv.