AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk
Medlem

Blev riktigt positivt överraskad! Trodde aldrig den skulle toppa tabellen. Ända nackdelen är väl strömförbrukningen, men det är skönt med lite värme i huset

Mycket möjligt att de blir en 8320

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Att den hade skyhög effektförbrukning gör ju inte så mkt då många sitter på alldeles för starka nätaggregat för riggen ändå:)

Skickades från m.sweclockers.com

handlar mera om att det kostar som satan med el idag. o det blir dyrare 300W konstant extra i ett år är väldigt mycket pengar...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hjälpsam

Effektförbrukningen är ett mindre problem än man tror, dess idleförbrukning är riktigt bra och det är sällan den får gå för fullt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

När det kommer ett mITX moderkort gör am3+ köper jag denna

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du verkligen bör sätta in en processor med den där värmeutvecklingen i ett mITX chassi

I övrigt håller jag med de flesta andra, eloge till AMD för att de ha lyckats hämta upp lite, men arkitekturen lämnar fortfarande mer att önska mot Intels stenhårda konkurrens.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Medlem

Väldigt väntade resultat, trodde dock att amd skulle köra en klassiker och sätta prislappen alldeles för högt. Nej detta känns väldigt bra. Varför sålda jag mitt am3 moderkort?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Effektförbrukningen är ett mindre problem än man tror, dess idleförbrukning är riktigt bra och det är sällan den får gå för fullt.

jo du har så sant... förutom folding då? de tar väl en hel del vecka efter vecka

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Blev rätt sugen att köpa en Vishera.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ett litet steg för AMD, men ett stort hopp för mänskligheten

Det ser ju ganska bra ut, bättre än jag hade hoppats på. Den är uppe å sniffar Intels dyrare prollar i ändan, och tar sig ibland förbi. Den vill dock ha en hel del ström, men det passar kanske nu när vintern närmar sig. (Trots att det inte brukar bli mkt till vinter här nere i Skåne)

AMD har förbättrat prestanda/watt och högre IPC, så det är en bra produkt. Helt korrekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Entusiast

Effektförbrukning hit och dit, de flesta sitter ändå med överdimensionerade nätaggregatet och vem bryr sig om ett par hundralappar extra om året? Tycker amd är med i matchen igen med vishera, nu får vi hoppas att den säljer bra och dessutom så får intel kanske tom sänka sina priser tack vare vishera? En välkommen förändring på cpu-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Då blir det ett köp av denna prolle! Förhoppningsvis en skön uppdatering från min Phenom II 945

Permalänk
Snusfri

Fortfarande hästlängder efter Intel, vilket iofs inte var så oväntat.
Min 2600K hänger fortfarande med riktigt bra, vilket känns trevligt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Drygt 10% högre IPC och drygt 10% högre frekvens. Inte helt fel. Om den går att undervolta bra så är det ett givet köp till flickvännen.

Skrivet av Marticus:

Att den hade skyhög effektförbrukning gör ju inte så mkt då många sitter på alldeles för starka nätaggregat för riggen ändå:)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MrAdde:

Effektförbrukning hit och dit, de flesta sitter ändå med överdimensionerade nätaggregatet och vem bryr sig om ett par hundralappar extra om året? Tycker amd är med i matchen igen med vishera, nu får vi hoppas att den säljer bra och dessutom så får intel kanske tom sänka sina priser tack vare vishera? En välkommen förändring på cpu-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om elräkning eller nätaggregat. Det handlar om värme, har du 200W extra värme när du klockat så blir det en jävla massa att kyla bort. Inget du har i ett mATX-chassi utan att tänka efter ordentligt först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Effektförbrukning hit och dit, de flesta sitter ändå med överdimensionerade nätaggregatet och vem bryr sig om ett par hundralappar extra om året? Tycker amd är med i matchen igen med vishera, nu får vi hoppas att den säljer bra och dessutom så får intel kanske tom sänka sina priser tack vare vishera? En välkommen förändring på cpu-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

För att mer effekt är svårare att kyla, ljudligare system med större problem med hotspots kommer inte vinna några designvinster så de få exemplaren som säljs kommer vara till AMDs minskande skara fans.

Mycket dåligt för CPU-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggelito:

Då blir det ett köp av denna prolle! Förhoppningsvis en skön uppdatering från min Phenom II 945

Du får gärna PMa mig om du gör så. Brorsan sitter också på en 945a och funderar på uppgradering, så det hade varit bra och höra dina tankar om det.

Permalänk

Det var verkligen bättre än vad jag trodde, roligt! Och för er som klagar på strömförbrukning, se det som en investering för bättre priser och processorer i framtiden för den extra kostnaden av strömförbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

Äntligen lite motstånd!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Bra för oss konsumenter att AMD "kommer med i matchen" Väldigt trevlig läsning.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Effektförbrukning hit och dit, de flesta sitter ändå med överdimensionerade nätaggregatet och vem bryr sig om ett par hundralappar extra om året? Tycker amd är med i matchen igen med vishera, nu får vi hoppas att den säljer bra och dessutom så får intel kanske tom sänka sina priser tack vare vishera? En välkommen förändring på cpu-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

ett par 100lappar?? har du ingen verklighetsuppfattning eller bor du i lägenhet med mamma o pappa som betalar el...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag är positivt överaskad. Tyvärr är de väl så att detta är vad bulldozer borde varit från början... Intel har ett enormt övertag när de kommer till en tråd. Vilket ger prestandafördelar i alla spel och allt som inte är rena beräkningsövningar som rendrering ect. Men tråts detta måste jag säga jag är imponerad av AMD den här gången. Den här processorn är en riktig siffertuggar monster... De kan vara ide för några få att faktiskt välja den här processorn på ren pris prestanda basis. De som håller på med film redigering och rendrering... Men problemet är väl att de som gör detta samtidigt som de inte spelar samt har 100 % koll på både pris och prestanda är ytters få.

Tycker synd om AMD och om oss datorköpare. De är trots allt inte jättelångt efter Intel, och AMD har alltid erbjudit bra pris prestanda. Man fick verkligen mycket för pengarna när AMD kunde tävla med Intel... och nya processorer tävlade de om att få ut.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Köpa och se om man får upp den i 5Ghz.
Förstår inte hur folk kan överklocka utan att ändra volten, jag måste alltid trycka upp volten om jag ska upp 100Mhz bara.
965:an måste ha ~1.54V för 4Ghz.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fortfarande hästlängder efter Intel, vilket iofs inte var så oväntat.
Min 2600K hänger fortfarande med riktigt bra, vilket känns trevligt

Hur lång är en häst?

Så jävla dålig är de inte... Titta på sidan 5, 6 och 7. Men visst vinner Intel... med några noslägnder. Och att din 2600k ligger bra till är bara för Intel inte känner sig pressade att släppa nytt i dagsläget. Så synd för oss alla.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ganska imponerad faktiskt. Om den nu är i princip lika bra i spel i höga inställningar som 3570k men lite starkare på rejält trådade saker och dessutom billigare kan många faktiskt motivera ett köp.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Trevlig läsning så här på tisdagsmorgonen, nu vart man riktigt munter faktiskt. Det ska nog kunna bli en ny cpu och moderkort för min del till jul tänker jag mig, får helt enkelt ta och slå till nu när AMD suktar en så förfärligt.

Hoppas den säljer bra också så att AMD-folket får lite bekräftelse på att de är på rätt väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Detta är ett rejält lyft!

Samtidigt som dom fått upp prestandan så har ändå fått ner förbrukningen(ett par % jämfört med Bulldozer) Vilket faktiskt inte är dåligt med tanke på priset den ligger på vid lansering! 1700Kr är vad 8150 ligger 8120 ligger på 1300~ vilket vi bör kunna se en lägre klockad 8350(8320) för runt 1500~

Tummen upp då denna processorn var stark! Kämpades med 2600K och Ivy modellerna!

Instämmer!

Vill man ha prestanda i flertrådiga applikationer och inte har några problem med värme & effektförbrukning ser vi ju i tabellerna att AMD ligger i topp...
Sen vad det gäller spel och grafik har AMD "alltid" varit med på banan & även där ser vi endast ett par FPS skillnad i många spel, (undantaget Nvidia optimerade spel). Sen finns det andra bra fördelar med AMD & det är "rappheten, responsen & accesstiderna i Windows". Där har AMD alltid presterat bra & dom flesta Mid/High-end AMD system känns alltid rappare än motsvarande Intel system.Tro mig, jag har kört ett och annat system genom åren båda AMD och Intel. Har för övrig tett flertal High-End system både AMD och Intel i dagsläget & ovanstående gäller även där.
Har nog ställt in kikaren på att inhandla en av toppmodellerna och "verkligen" testköra den ordentligt...
Saknar ett flertal punkter i denna recension så som, jämförelser, specifikationer, frekvenser, minnestimings, busshatigheter, HT frekvenser m.m.
Tror nog att det finns många fler användningsområden där dessa nya prollar kommer "piska" Intel-prollarna.
Syntes ju som sagt i ett par av testerna där FX-8350 låg i topp....

Tycker det är intressant & lite LoL-betonat att folk kommenterar till höger & vänster som vanligt & utan att ha nån egentlig koll....
Denna AMD arkitektur kommer visa framfötterna i många tester & applikationer, tro mig....

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ett par 100lappar?? har du ingen verklighetsuppfattning eller bor du i lägenhet med mamma o pappa som betalar el...

Blir väl knappast så mycket om du inte kör folding dygnet runt jämfört med en i5, för surf och annat vanligt drar den inte speciellt mycket. Den stora strömtjyven är ju ändå om du glömmer att stänga av datorn på kvällen när du lägger dig eller liknande, och där drar den inte direkt mer än en Intel.

On topic: årets julklapp blir en FX-8350, 1866 minne samt ett platinum agg ska bara vänta på priserna att sätta sig samt kolla upp hur bra 8320 klockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fortfarande hästlängder efter Intel, vilket iofs inte var så oväntat.
Min 2600K hänger fortfarande med riktigt bra, vilket känns trevligt

Nog dags att ta av Öl-Brillorna & sätta på dom vanliga flaskbottnarna för dig tror jag....
"Hästlängder" efter var ju inte ens nära sanningen i jämförelsen mellan 2600K & FX-8350...
Som tidigare citeringar på detta inlägg Läs igenom hela recensionen & "tänk" till ett slag på det du läser så du verkligen förstår vad det är du läser...

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget som övertygar en gammal 2500k användare.

Fattar inte hur dom gör med strömförbrukningen. En 2 år gammal Intel är bättre än den här för spel så jag tycker knappast att man ska vara positivt överraskad. En stock 4ghz cpu ska inte dra mer än en stock 3.3ghz cpu 4,6 vs 4,75.

Hade hoppats på mer. En 2600k är snäppet bättre än den här med 20% långsammare frekvens, och klockar upp sig 30% utan att ens röra volten i dom flesta fallen. Den här kompisen klockar upp sig 15% innan den drar så mycket ström att man måste ringa sin leverantör innan man startar datorn.

Bra om man gillar att zippa upp 5gb filer.

Permalänk

Kul att se att saker och ting börjar bli som vanligt igen! Hoppas dom kan hålla det här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

handlar mera om att det kostar som satan med el idag. o det blir dyrare 300W konstant extra i ett år är väldigt mycket pengar...

1. Ta och kolla dina siffror en gång till! Skillnaden i load (stock) låg på 120W för Intel 3570K vs 205w på FX-8350...
2. Klockat med stock-spänning ökade load för FX-8350 till 258W, vilket även Intel-3570K % skulle gjort.

Så vad har vi lärt oss av detta då?
Jo, att läsa och förstå vad man läser är rätt viktigt om man dessutom skall kommentera ämnet.
Kan du inte leva med knappa 80-100W skillnad med klockfrekvenser på 4,6Ghz över 8-Kärnor kanske du skall hitta en annan hobby....;)
Som alla vet ska & får en "hobby" kosta lite pengar, så får man några 100-lappar högre elräkning på ett kvartal för att man har en "fet" dator så är det inget att "snyfta" över....

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det billigare priset käkas snabbt upp av el priset. Hade hoppats att dom kunde konkurera på riktigt. Intels processorer piskar amd hårt oh ligger i många fall flera hundra mhz under amds modeller.

Få se om jag byter till and när dom kan sätta imot min 2500k@4.2ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Lovar dig att jag kan piska din lilla 2500K@ 4.2Ghz med en AMD prolle...
BTW 4.2Ghz på en 2500K är väl ändå inte mycket att skryta om..

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150