Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Men vänta nu. Människan är en art och i denna art finns urskiljbara grupperingar, ordet ras är inte PK att använda inom människoarten men det är klart att det finns skillnader såväl fysiska som mentala båda inom en ras och mellan raserna.

För övrigt så har det ju alltid gått åt pipan när man byggt imperium, det vill säga packat in olika nationer i samma land. Reaktionen i USA där röster höjs i vissa delstater för att lämna unionen och bilda egna nationalstater är ett tecken på detta, liksom nationalstaternas frigörelse från Sovjetunionen, liksom Romarrikets kollaps och uppdelning.

Jag tror och hoppas att vi kommer se imperialismens tillbakagång, att EU går om intet och att vi kan återskapa självstyre i våra nationer. Varför eftersträva det motsatta?

Som det är nu har du givetvis rätt i att folk idag på olika platser på jorden och tom Europa är alltför olika för att det ska bli vettigt att slå ihop länder i större unioner som tex EU (som ju verkar vara nära sammanbrott pga alltför olika kulturer). Det jag pratar om är en framtida utveckling på mycket lång sikt, kanske många hundra eller tom tusen år. Desto mer globaliserad världen naturligt blir desto mindre blir skillnaderna mellan folk i olika länder och desto mer naturligt blir det med gemensamt styre.
Den utvecklingen har ju ständigt ägt rum genom historien där mindre regioner slagits ihop till större länder.
Det motsatta sker naturligtvis också när man har ett större imperium som romarriket och olika delar börjar få olika värderingar och kultur och vill bryta sig ur. Dock torde detta minska mer och mer pga det större kulturutbytet vi har idag genom de allt bättre kommunikationerna mellan folk världen över.
Jag tror att att vi om, säg 1000 år, om vi finns kvar då har en världsregering som tar hand om de globala frågorna, lokala regeringar kanske på kontinentnivå som tar hand om frågor på den nivån osv.

Dagens länder är ju heller ingenting som är av gud givet. Det är bara godtyckliga gränsdragningar som råkat formas så genom historien.
Varför stanna just där om man gillar att små regioner ska ha självstyre, varför inte dela in Sverige i självständiga landskap, eller tom kommuner ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Som det är nu har du givetvis rätt i att folk idag på olika platser på jorden och tom Europa är alltför olika för att det ska bli vettigt att slå ihop länder i större unioner som tex EU (som ju verkar vara nära sammanbrott pga alltför olika kulturer). Det jag pratar om är en framtida utveckling på mycket lång sikt, kanske många hundra eller tom tusen år. Desto mer globaliserad världen naturligt blir desto mindre blir skillnaderna mellan folk i olika länder och desto mer naturligt blir det med gemensamt styre.

Men den globalisering du nämner innebär ju en kommersialisering av de värden som knyter samhällen samman och bildandet av en enda kreolkultur, jag tycker att det är något av det mest ondskefulla som sker idag. Naturligtvis har du rätt i din analys - utvecklingen mot världsmedborgaren pågår. Frågan är bara om inte vårt biologiska arv kommer att stoppa den till sist. Skapandet av Sovjetmänniskan misslyckades ju till sist, trots massiva folkomflyttningar och propaganda. De identifierade sig fortfarande Ukrainare, Ryssar, Tjetjener, Georgier, Judar osv.

Skrivet av JesperT:

Den utvecklingen har ju ständigt ägt rum genom historien där mindre regioner slagits ihop till större länder.
Det motsatta sker naturligtvis också när man har ett större imperium som romarriket och olika delar börjar få olika värderingar och kultur och vill bryta sig ur. Dock torde detta minska mer och mer pga det större kulturutbytet vi har idag genom de allt bättre kommunikationerna mellan folk världen över.
Jag tror att att vi om, säg 1000 år, om vi finns kvar då har en världsregering som tar hand om de globala frågorna, lokala regeringar kanske på kontinentnivå som tar hand om frågor på den nivån osv.

Vilka tror du kommer finnas i världsregeringen?

Skrivet av JesperT:

Dagens länder är ju heller ingenting som är av gud givet. Det är bara godtyckliga gränsdragningar som råkat formas så genom historien.Varför stanna just där om man gillar att små regioner ska ha självstyre, varför inte dela in Sverige i självständiga landskap, eller tom kommuner ?

Länderna existerar ju på mer eller mindre starka grunder, jag tycker att Sverige är en tämligen stark statsbildning då vi till stor del delat ras, historia, språk och kultur. Det är givetvis så att linjerna på kartan inte är det absolut viktigaste och någonting som kan förändras. Frågan om hur stort ett land ska vara beror mycket på hur pass homogen befolkningen som bor där är - finns det stora etniska konflikter och flera etniska utgrupper i konkurrens är det troligen för stort och bör delas upp. Nu är det inte så enkelt utan det brukar sluta med krig och så vidare innan det är klart, men rent teoretiskt. Sen är jag för en viss decentralisering och folkligt inflytande på lokal nivå, organiserad så att den inte splittrar nationen givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Men vänta nu. Människan är en art och i denna art finns urskiljbara grupperingar, ordet ras är inte PK att använda inom människoarten men det är klart att det finns skillnader såväl fysiska som mentala båda inom en ras och mellan raserna.

Nja, det handlar inte bara om att det är PK eller inte, det handlar också om att det helt enkelt är rätt felaktigt.

Citat:

Förr användes begreppet i mening av de karaktäristiska skillnaderna människor emellan, då man mätte dessa skillnader genom indelning av människor utifrån hudfärg, hårstruktur, kranieform och så vidare. Men genom nya möjligheter att undersöka arvsmassan på DNA-nivå finns det numera bättre metoder för att på strikt vetenskaplig grund fastställa olika befolkningsgruppers genetiska släktskap. När DNA-sekvenserna hos två obesläktade människor jämförs finner man att de är till 99,9 % identiska, oberoende av varifrån individerna kommer.

Men då ras inte har någon bestämd definition vare sig i biologin eller i lingvistiken så kan man så kan man använda det bäst man vill.
Fast det man pratar om är då helt enkelt hudfärger eller andra mer ytliga skillnader vilket säger väldigt lite om andra skillnader. Vilket mest går ut på att sortera in människor i födomsfulla fack på det sättet som vår hjärna tycker om att organisera saker på.

Skrivet av Klingon:

Jag tror och hoppas att vi kommer se imperialismens tillbakagång, att EU går om intet och att vi kan återskapa självstyre i våra nationer. Varför eftersträva det motsatta?

Nationer är ett ganska modernt påfund, varför inte gå tillbaka till andra saker?
Nationer har i sig varit minst lika problematiska som imperium, många nationer idag har varit imperium tidigare.

Sen tycker jag du framstår som oerhört okunnig då du blandar in imperium med internationella samarbeten och gränslöshet...

EDIT: Jag är förövrigt fortfarande nyfiken på vilka media du konsumerar för att bilda dig din världsuppfattning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nja, det handlar inte bara om att det är PK eller inte, det handlar också om att det helt enkelt är rätt felaktigt.

¨

Nej.

Skrivet av Kilroy:

Men då ras inte har någon bestämd definition vare sig i biologin eller i lingvistiken så kan man så kan man använda det bäst man vill. Fast det man pratar om är då helt enkelt hudfärger eller andra mer ytliga skillnader vilket säger väldigt lite om andra skillnader. Vilket mest går ut på att sortera in människor i födomsfulla fack på det sättet som vår hjärna tycker om att organisera saker på.

Men skillnaderna finns på fler plan.

Skrivet av Kilroy:

Nationer är ett ganska modernt påfund, varför inte gå tillbaka till andra saker?

Förklarade lite innan hur jag ser på landet eller nationalstaten kontra mindre enheter med viss autonomi inom denna.

Skrivet av Kilroy:

Nationer har i sig varit minst lika problematiska som imperium, många nationer idag har varit imperium tidigare.

Det tycker jag stödjer min tes. Napoleon skapade ett imperium, det föll sönder till nationer. Utan nationell gemenskap tenderar det att bli slitningar och problem.

Skrivet av Kilroy:

Sen tycker jag du framstår som oerhört okunnig då du blandar in imperium med internationella samarbeten och gränslöshet...

Jag tycker att det är naivt att se EU som ett internationellt samarbete. Det är ett överstatligt projekt och i förlängningen, när nationerna tappar alltmer självständighet, ett imperium. Dagens imperiebyggande utförs inte av legionärer eller conquistadorer, utan storbanker och byråkrater.

Skrivet av Kilroy:

EDIT: Jag är förövrigt fortfarande nyfiken på vilka media du konsumerar för att bilda dig din världsuppfattning.

Läser såklart bara gamla nummer av Der Sturmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jo, som jag skrev.
Visst är inte wikipedia den bästa källan så om du känner att du vill ha en bättre källa för att bli övertygad så får jag anstränga mig lite mer för det.

Skrivet av Klingon:

Men skillnaderna finns på fler plan.

Beror på hur du menar, men överlag nej.
För att göra den rasindelning du verkar vilja göra så behöver spridningen, fördelningen, medel och medianer osv skilja sig mer mellan raser än inom raserna.
Så är inte fallet, därför är rasindelning du verkar vilja göra på andra egenskaper rent vetenskapligt felaktig.

Skrivet av Klingon:

Läser såklart bara gamla nummer av Der Sturmer.

Jag förutsätter att du skämtar men då du verkar undvika frågan så sorterar min fördomsfulla hjärna in dig i facket där du typ menar avpixlat och liknande när du pratar om källkritiska nya medier som skildrar den riktiga verkligheten bättre än t.ex. Aftonbladet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Beror på hur du menar, men överlag nej.
För att göra den rasindelning du verkar vilja göra så behöver spridningen, fördelningen, medel och medianer osv skilja sig mer mellan raser än inom raserna.
Så är inte fallet, därför är rasindelning du verkar vilja göra på andra egenskaper rent vetenskapligt felaktig.

Median- och medelintelligensen skiljer sig mellan raser liksom könshormonsnivåer. Att två svenskars intelligens kan skilja sig mer än en svensks och en västafrikans förändrar inte att det är skillnad på den genomsnittliga nivån mellan grupperna.

Skrivet av Kilroy:

Jag förutsätter att du skämtar men då du verkar undvika frågan så sorterar min fördomsfulla hjärna in dig i facket där du typ menar avpixlat och liknande när du pratar om källkritiska nya medier som skildrar den riktiga verkligheten bättre än t.ex. Aftonbladet.

Skämt åsido är det en blandning av internationell media som The Occidental Observer, nationalistisk media, och judemedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Median- och medelintelligensen skiljer sig mellan raser liksom könshormonsnivåer. Att två svenskars intelligens kan skilja sig mer än en svensks och en västafrikans förändrar inte att det är skillnad på den genomsnittliga nivån mellan grupperna.

Källa på det?
Det stämmer nog om man tar till ovetenskapliga metoder där man inte räknar med alla andra faktorer utöver ras, som kultur, klass, kost, utbildning osv som är mycket mycket mycket större faktorer.

Skrivet av Klingon:

Skämt åsido är det en blandning av internationell media som The Occidental Observer, nationalistisk media, och judemedia.

Ok, du är en okunnig, rasistisk foliehatt och jag känner inte att jag har mer med dig att prata om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Men den globalisering du nämner innebär ju en kommersialisering av de värden som knyter samhällen samman och bildandet av en enda kreolkultur, jag tycker att det är något av det mest ondskefulla som sker idag. Naturligtvis har du rätt i din analys - utvecklingen mot världsmedborgaren pågår. Frågan är bara om inte vårt biologiska arv kommer att stoppa den till sist. Skapandet av Sovjetmänniskan misslyckades ju till sist, trots massiva folkomflyttningar och propaganda. De identifierade sig fortfarande Ukrainare, Ryssar, Tjetjener, Georgier, Judar osv.

Tror egentligen inte att vi har så olika uppfattning här, även om det verkar som vi har rätt motsatta åsikter.
Idealet tycker också jag att det är statsbildningar med såpass homogena grupper att man inom landet kan känna en samhörighet.
Tvingar man helt olika kulturer inom samma statsbildning, som tex inom Sovjetunionen som du nämner eller inom EU så bäddar det för instabilitet och problem. Om man däremot slår ihop regioner med väldigt lika värderingar så kan man tjäna på det (mindre handelshinder, mer samarbete inom landet).

Tvingar man däremot ihop länder med våld som i Sovjet eller Romarriket så är det ju däremot upplagt för konflikter när de olika kulturerna vill göra sig självständiga.

Skrivet av Klingon:

Vilka tror du kommer finnas i världsregeringen?

Förhoppningsvis några av de mest kunniga från världens alla hörn.
Exakt hur de nu väljs, om detta skulle bli verklighet, är mycket svårt att ens sia om. Någon sorts "demokrati" av den form vi har idag tex i USA med smutskastning och IQ befriade vulgärkampanjer hoppas jag att det har försvunnit vid det laget.
Jag är för någon form av styre där de mest kompetenta styr (dock inte som envåldshärskare eller så. Gick det att välja representanter som både var kunniga och hade folkligt stöd så vore det idealet, tycker jag).

Skrivet av Klingon:

Länderna existerar ju på mer eller mindre starka grunder, jag tycker att Sverige är en tämligen stark statsbildning då vi till stor del delat ras, historia, språk och kultur. Det är givetvis så att linjerna på kartan inte är det absolut viktigaste och någonting som kan förändras. Frågan om hur stort ett land ska vara beror mycket på hur pass homogen befolkningen som bor där är - finns det stora etniska konflikter och flera etniska utgrupper i konkurrens är det troligen för stort och bör delas upp. Nu är det inte så enkelt utan det brukar sluta med krig och så vidare innan det är klart, men rent teoretiskt. Sen är jag för en viss decentralisering och folkligt inflytande på lokal nivå, organiserad så att den inte splittrar nationen givetvis.

Jo, där håller jag väl egentligen med. Hur stora statsbildningar man har bör avgöras av hur stora områden som delar kulturella värderingar, gärna med regionalt självstyre så att inte det "högre" styret lägger sig i lokala frågor i onödan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Median- och medelintelligensen skiljer sig mellan raser liksom könshormonsnivåer. Att två svenskars intelligens kan skilja sig mer än en svensks och en västafrikans förändrar inte att det är skillnad på den genomsnittliga nivån mellan grupperna.

Skämt åsido är det en blandning av internationell media som The Occidental Observer, nationalistisk media, och judemedia.

judemedia för att du vill känna dina fiender gissar jag på

äckligt!

Permalänk
Medlem

Lustigt nog har jag nog blivit mer patriotisk sedan jag flyttade till norra Sverige. Här möter jag människor som flyttar från sina hem för att gruvorna ska kunna expandera och därmed bibehålls jobben. Man äter på Max för det kommer minsann från norr och personer jag träffar här är stolta över sina hemorter på ett sätt jag inte mött på tidigare. Det här är kanske mer lokalpatriotism än enbart patriotism i och för sig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Klart jag är.

Att vara stolt och säker på sig själv sitt ursprung och sitt land är grunden för att acceptera andra länder/kulturer.
Att sedan blanda ihop patriotism med främmlingfientlighet är bara korkat och bör endast göras av ungar som tror sig ska ändra världen med skeva/romantiserade ideal och vänsterfolk som aldrig växte ifrån det.
För ska man ta det lite längre så är ju patriotism kärlek/stolthet till sitt land och dess intressen. Vilket i Sverige är ett strävan om ett multikulturellt samhälle. Vilket även finns med i grundlagen Så de självutnämnda antirasister eller vad de nu kallar sig borde hysa den största patriotism då man får anta att de är mäkta stolta över Sveriges intressen och ideal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Källa på det?
Det stämmer nog om man tar till ovetenskapliga metoder där man inte räknar med alla andra faktorer utöver ras, som kultur, klass, kost, utbildning osv som är mycket mycket mycket större faktorer.

Plockar lite smått och gott. Generellt kan man säga att intelligens inte är helt ärftligt (vilket vore helt omöjligt) men det är naturligtvis inte helt beroende på miljö vilket marxistisk teori hävdar. Att du menar att miljöfaktorer är "mycket mycket mycket" viktigare antar jag är grundat på politisk tillhörighet eller obehag inför tanken på att begåvning går i arv. Har jag fel i detta antagande får du gärna förklara mer.

Minnesota Transracial Adoption Study är en välkänd studie som kompenserar för miljöfaktorer: http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_S...

Mer om miljö respektive genetik, tar upp en del som du menar har störst roll.
Standardized Tests: the interpretation of racial and ethnic gaps: http://www.lagriffedulion.f2s.com/testing.htm
"Figure 3 shows how math SAT scores increase with family income for both whites and blacks, confirming Professor Guinier. However, black students from families earning more than $70,000 (1995 dollars) score lower than white students whose families earned less than $10,000. Figure 4 shows more of the same for the verbal SAT. Here too, the wealthiest blacks score below the poorest whites"

J Philippe Rushton om testosteron, ras och beteende: http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02693291?LI=true

När det gäller tankar om rasistiska vita forskare och IQ-rasism kan generellt följande sägas. Forskningen visar på att Östasiater har genomgående högre IQ, lägre testosteronnivåer och färre våldsbrott per capita än vita européer. Ashkenazi-judar brukar för övrigt göra mycket bra ifrån sig på IQ-tester. Ifall IQ-tester skulle ha framtagits för att favorisera vita har man misslyckats kapitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Plockar lite smått och gott. Generellt kan man säga att intelligens inte är helt ärftligt (vilket vore helt omöjligt) men det är naturligtvis inte helt beroende på miljö vilket marxistisk teori hävdar. Att du menar att miljöfaktorer är "mycket mycket mycket" viktigare antar jag är grundat på politisk tillhörighet eller obehag inför tanken på att begåvning går i arv. Har jag fel i detta antagande får du gärna förklara mer.

Minnesota Transracial Adoption Study är en välkänd studie som kompenserar för miljöfaktorer: http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_S...

Mer om miljö respektive genetik, tar upp en del som du menar har störst roll.
Standardized Tests: the interpretation of racial and ethnic gaps: http://www.lagriffedulion.f2s.com/testing.htm
"Figure 3 shows how math SAT scores increase with family income for both whites and blacks, confirming Professor Guinier. However, black students from families earning more than $70,000 (1995 dollars) score lower than white students whose families earned less than $10,000. Figure 4 shows more of the same for the verbal SAT. Here too, the wealthiest blacks score below the poorest whites"

När det gäller tankar om rasistiska vita forskare och IQ-rasism kan generellt följande sägas. Forskningen visar på att Östasiater har genomgående högre IQ, lägre testosteronnivåer och färre våldsbrott per capita än vita européer. Ashkenazi-judar brukar för övrigt göra mycket bra ifrån sig på IQ-tester. Ifall IQ-tester skulle ha framtagits för att favorisera vita har man misslyckats kapitalt.

Testosterongrejen kan jag inte uttala mig.
Men utav det där så läser du vetenskap som fan läser bibeln.
Det framgår ju tydligt i Minnesota undersökningen att dom försökt kompensera men ej lyckats. Som t.ex. att barn till svarta/svarta överlag hade adopterats senare. Och dessutom spelar dom första levnadsåren, eller levnadsmånaderna för den delen, också stor roll, vilket inte togs upp alls i den undersökningen. Intressant på sitt sätt men att påstå att den kompenserar för miljöfaktorer visar enbart på din vetenskapliga okunnighet.

Och vad gäller den andra länken så handlar det åter igen om en enorm mängd övriga faktorer som inte tas med.

Det genetiska arvet har stor betydelse, men det sociala har större.
Utan rätt sociala förutsättningar spelar det ingen roll hur dina genetiska förutsättningar ser ut.
Med rätt sociala förutsättningar kan man komma ganska långt även utan genetiska.

Om det överlag finns olika genetiska förutsättningar så bleknar dom i jämförelse med dom olika sociala.

Men som sagt, du är en okunnig, ovetenskaplig, paranoid rasist med helt störd verklighetsuppfattning och jag tackar dig för pratstunden men har ingenting mer att säga dig.
Jag ville bara inte att dina länkar skulle stå oemotsagda.

Permalänk

Studier av tvillingar visar också att miljön påverkar vilka gener som aktiveras.

Skrivet av Alakai:

Behöver inte finnas några motsägelser alls. Om man tillhör flera nationer så tillhör man flera nationer. Inte så petigt som att man skulle vara 50% svensk, 50% turk och 50% tysk utan helt enkelt 100% av alla nationer där man har medborgarskap. 300% medborgare, i exemplet.
Om man tappar ett svenskt medborgarskap så är man inte svensk längre. Det utan att behöva tappa kontakten med sitt ursprungsland.
Om man är död, född före medborgarskap, född efter medborgarskap eller inte född alls, så är man inte svensk idag. Man var säkert svensk då och senare, men inte idag. Det är en enkel regel som tar laddningen ur egenskapen svensk utan att för den sakens skull nedvärdera't.

Eller för att tala tydligt i detta tankeexempel: Egenskapen svensk medborgare är en delmängd, att vara svensk är mängden.

Tror du själv på din definition? Jag skulle gärna möta den person som ser sig som 100% av två nationer. Du borde inse att din definition inte håller istället för att lappa ihop den. Ens nationalitet är mycket mer än en stämpel i ett papper.

Skrivet av Zotamedu:

Ja och vad spelar gränserna för roll i praktiken?

Vilka värderingar du har, hur din livskvalité ser ut, hur landet styrs, vilka språk du pratar och vad du gillar göra till att börja med.

Citat:

Eftersom du nämner Afrika så har vi ju lysande exempel på totalt godtyckligt dragna gränser som bokstavligt talat är dragna med linjal.

Det var det jag ville säga. Om vi haft denna konversation som Burundier så hade du kunnat säga så men inte nu. Fast om vi hade bott i Burundy hade vi varit upptagna med att vara fattiga och inte haft tid för detta.

Permalänk
Medlem

Nix! Kan inte påstå att jag vurmar mer för en socialt administrativ yta än en annan. Rent känslomässigt gillar jag iofs den svenska skogen och tycker att den tradition av relativ kompromissvilja som vi har i de nordiska länderna (kanske bortsett från danskarna då men de vill ju ändå tillhöra kontinenten) är rätt fin. Dock måste ju sägas att liknande skog kan jag ju hitta både i ryssland, usa, kanada mfl. så det är ju inte mycket att tillskriva just den här plätten land och vad gäller kompromissviljan så finns den nog på betydligt fler platser, jag har bara inte kollat så noga men generellt brukar folk vara trevliga om man är trevlig mot dem.

För att vara lite på tvärs med hela mitt resonemang kan jag ju tillägga att jag är fanatisk fotbollssupporter och är grymt engagerad när svenska landslaget spelar även om AIK betyder ännu mer. Jag skyller dock detta på en mänsklig svaghet för social indoktrinering.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag skyller dock detta på en mänsklig svaghet för social indoktrinering.

Är inte helt säker på att social indoktrinering är att se som en mänsklig svaghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Är inte helt säker på att social indoktrinering är att se som en mänsklig svaghet.

Nej det är sant, det kan ju till och med vara användbart ibland. Den mänskliga svagheten ligger kanske snarare i min dubbelmoral...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Musikälskare

Skulle inte kalla mig patriot då jag hatar det Svenska klimatet och vill bort, har bott i Sverige hela mitt liv men känner ingen direkt koppling att försvara landet i vått och tort

Får se var man befinner sig om 5år, förhoppningsvis inte här

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Nej det är sant, det kan ju till och med vara användbart ibland. Den mänskliga svagheten ligger kanske snarare i min dubbelmoral...

Dubbelmoral är bättre än ingen moral...
(även om många nyliberaler argumenterar för motsatsen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dubbelmoral är bättre än ingen moral...
(även om många nyliberaler argumenterar för motsatsen)

Ja, så länge man har vett att skämmas över den.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det genetiska arvet har stor betydelse, men det sociala har större.
Utan rätt sociala förutsättningar spelar det ingen roll hur dina genetiska förutsättningar ser ut.
Med rätt sociala förutsättningar kan man komma ganska långt även utan genetiska.

Om det överlag finns olika genetiska förutsättningar så bleknar dom i jämförelse med dom olika sociala.

Men som sagt, du är en okunnig, ovetenskaplig, paranoid rasist med helt störd verklighetsuppfattning och jag tackar dig för pratstunden men har ingenting mer att säga dig.
Jag ville bara inte att dina länkar skulle stå oemotsagda.

Vad synd, för det finns mycket att spinna vidare på och det kändes som att vi äntligen började komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Vad synd, för det finns mycket att spinna vidare på och det kändes som att vi äntligen började komma igång.

Jag tycker också det är synd, men när du påstår en sak och sedan anger en källa som säger något helt annat och på andra sätt väljer att se och missförstå fakta så känns det liksom meningslöst att spinna vidare.
Om du åtminstone hade förstått dig på dina egna källor så hade det kanske känns värt att lägga ner energi på att diskutera men nu känns det bara meningslöst och irriterande.