UPDATE 12/12 -2012
Hallå!
Först och främst vill jag ta och presentera min senaste samarbetspartner. Det är ett välkänt företag och ni har säkerligen stött på deras namn många gånger och kanske till och med använt deras produkter.
Låt mig presentera:
Gigabyte
Gigabyte kommer att förse mig med ett monstruöst moderkort, deras topmodell för socket 1155, vid namn GA-Z77X-UP7.
Detta moderkorts färgtema kommer lämpa sig perfekt till mitt projekt då jag kommer använda mig av de varma färgena - Gul, Orange och Röd.
Att GA-Z77X-UP7 dessutom ger möjlighet för QUAD SLI/CF (fyra grafikkort), har dubbla 8pin till CPU och håller världsrekordet för överklockning på "Intel Ivy Bridge" processor (7.102GHz).
Mer information, unboxing, review, överklockning, fotografier och användning av produkten i min modifikation kommer när jag får moderkortet från Gigabyte. Tills dess får vi nöja oss med spänningen att vänta på det!
Vidare till dagens uppdatering då!
___________________________________________________________________________________
Handling:
Här kommer jag med en uppdatering som kommer handla om:
BitFenix Prodigy
Denna update kommer innehålla produkt från:
Låt oss ta en titt på chassit!
Nu när vi har sett hur chassit ser ut, låt oss tömma det!
Börjar med att ta bort den övre hårddiskburen. Väldigt enkelt gjort då den sitter fast med "clips", små handtag man trycker ihop och så går den att dra ut. Väldigt smidigt och tar en enstaka sekund, inget behov av skruvar och liknande. Även vaggorna där hårddisken sitter är gjorda på samma sätt, busenkelt!
För att ta bort den undre hårddiskburen krävs det att vi vänder på chassit och låssar på ett par skruvar. Inte allt för svårt det heller.
Efter båda hårddiskburar är borttagna så plockar jag av frontpanelen på chassit. Detta är lätt gjort med ett par "clips" som sitter på insidan av chassit i fronten. Det gället att peta på dessa åt rätt håll och det lossnar. Det är totalt 4st.
Jag vill även få bort 5.25" platsen då jag inte använder någon optisk enhet (jag är en USB'are!) samt att den är i vägen för modifikationen. Simpelt gjort med ett antal skruvar på utsidan i fronten och ett par på insidan.
Chassit ser ganska dumt och löjligt ut utan frontpanelen, så vi får se till att inte tappa bort det!
Jag plockar därefter ut de två medföljande fläktarna. Jag antar det är ett par 120mm Spectre.
På toppen av chassit så sitter där ett "fläktgaller" där man undertill kan fästa 2x 120mm fläktar, eller en hel 240 radiator för vattenkylning. Denna plockar vi bort!
Sådär, nu är chassit relativt tomt! Det som återstår är moderkortsplåten för m-ITX moderkortet som sitter innuti chassit på ett ganska unikt sätt. Detta är en ganska enorm plåtbit som sitter fast. Den ska även den bort!
Denna moderkortsplåtbit sitter fast med ganska många popnitar. Popnitar får man enklast bort genom att borra sönder dem, rakt igenom det. Då lossnar "huvudet" och popniten släpper. Detta görs som sagt lättast med en skruvdragare, men då jag inte har någon sådan för tillfället så löser jag med hjälp av en dremel/multifunktionsverktyg och ett borr.
Ibland händer det dock att borret fastnar, så en skruvdragare är att rekommendera.
Såhär ser plåtbiten ut när det är uttagen ur chassit och lagd på skrivbordet. Att få bort den var en pina, dels för jag hade fel verktyg men även för att min hund fick damp och skälde något oehört mycket av ljudet av verktyget.
Nu är chassit, BitFenix Prodigy, helt tomt från innehåll och själva "stommen" och fötterna är det som är kvar. Detta ger mig möjlighet att påbörja min modifikation som kommer ske framöver.
Chassit kändes oehört mycket lättare efter att det tömdes, vilket är ganska förklarligt. Som vi ser på bilden nedan så var det ganska mycket som togs ut, allt från moderkortsplåt till hårddiskburar, fläktar, frontpanel, sidopaneler m.m.
Jag kommer imorgon att spela in ett videoklipp och förhoppningsvis göra en update. Där kommer jag visa prototypbilder om hur jag tänkt att chassimodifikationen ska se ut, samtidigt som jag i videoklippet visar det "live".
Vi kan då med hjälp av prototypbilderna föreställa oss hur det kommer se ut och på så sätt veta hur det kommer bli med den färdiga produkten!
Jag är extremt taggad och ser fram emot detta något enormt!
Har ni frågor eller funderingar, eller bara kritik, skriv gärna i denna tråd!
Tack för att ni läser.
På återseende,
Med Vänliga Hälsningar
Nikola Pantic