UPDATE 08/4 - 2013
Hej kära läsare!
Long time no see som de säger borta i Amerikatt. Skämt å sido, nu är jag back on track efter en paus från projektet på cirka en månad. Men nu är jag här för att ta allt med storm och jag hoppas ni är redo!
Så vi må alla undra vad det kommer att handla om denna gången?
Förra updaten var en unboxing av GIGABYTE z77x-UP7 medan denna gången kommer det vara modifikationsrelaterat!
Jag visade denna bilden tidigare i tråden för att demostrera hur det ser ut när moderkortet är innuti chassit. Dock var moderkortet bara instoppat för att se så det får plats, inga modifikationer gjorda:
Nu har jag dock kommit till momentet där moderkortsplåten faktiskt ska sättas fast i chassit, annars gör det ju ingen nytta! Så det var bara att vända upp och ner på hela lägenheten och börja modifiera! (sambon är ivägrest annars hade det aldrig kunnat se ut som det gör hemma hos mig nu, hah!)
Så ja, updaten kommer handla om hur jag lyckas montera moderkortsplåten med hjälp av att såga i chassit. Enjoy!
Jag ägnade många timmar åt att provmontera och mäta en massa för att ta reda på vart jag ville ha moderkortsplåten exakt! Med tanke på att jag trycker in ett E-ATX moderkort i ett m-ITX chassi så kan det bli ganska tight om plats, allt kommer bli kompakt
Hur som helst, efter många timmar mätande, så kom jag fram till att jag ville att det skulle vara monterat exakt såhär, använde hålen i bottnen på chassit som mätpunkter:
Själva I/O och PCI delen av moderkortsplåten, sett bakifrån. Såhär vill jag ha det monterat.
Det jag fick göra då, eftersom jag inte kan såga på insidan av chassit, var att vända på chassit så att bottnen pekade uppåt. Därefter kunde jag, med hjälp av mätpunkterna jag bestämt, sätta ut plåtbitarna på samma plats som om de vore på insidan.
Detta gjorde det möjligt för mig att lägga upp markeringar för vart jag ville såga. Eftersom jag har, bokstavligt talat, milimetrar att leka med i tolerans så var det ett väldigt noggrant jobb
Markeringar gjorda så nu är det rock 'n' roll!
Jag kallar på min kära vän som ska hjälpa mig igenom denna tjocka metall
Börjar såga och det går hyffsat bra! Blir svårt att svänga emellanåt men då får man dra till med lite olika metoder. Har slut på klingor till min dremel så sticksågen får gör all jobb!
Här är hur det ser ut när I/O-hålet håller på att bli uppsågat.
Aaaaand it's gone!
Sätter återigen dit moderkortsplåtens delar för att se så allt matchar och ligger på sin plats. I/O-hålet är nu utsågat och PCI-hålen återstår, so far so good!
Efter att jag kontrollerat att allt ligger rätt till så fortsätter jag såga enligt mina markeringar och tar även hjälp av att hålla vissa delar på plats.
Sådär ja! Efter många minuters planerande och sågande är hålet färdigt! Härnäst kommer det läskiga som vid varje gång man sågar något, blev det bra?
För att kontrollera så allt fungerar så tänkte jag provmontera plåtarna genom att ha ena plåtbiten på insidan av chassit och den andra på utsidan. Jag hade extremt tur då det fanns ett skruvhål i chassit (markerat med röd pil) som var i exakt position till moderkortsplåtens skruvhål. Vad är oddsen?! Kunde därför montera en skruv för att se hur det blev
Vänder på chassit för att se hur det ser ut från insidan, och damn! Jag blev otroligt nöjd över resultatet på insidan, sjukt snyggt (utsidan (undersidan) ska jag jobba lite till på). Tycker själv det ser väldigt stilrent ut.
Har även tänkt färga moderkortsplåten svart så det inte sticker ut så mycket. Kommer nog bli fränt!
Och då kommer den stora frågan, hur ser det ut med moderkortet innuti? Kommer det få plats, kommer allt vara enligt mina mått?
Ärligt talat, allt blev perfekt Precis som jag önskade, är sjukt nöjd och glad över det
Moderkortet passar perfekt och nu är alla portar åtkomliga på undersidan av chassit!
Tack för ni läser och följer!
Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop