[Projekt]: Big Bro' Prodigy [BitFenix Prodigy Mod]

Permalänk

ÅÅÅÅÅÅ jag såg denna på OCN för ett tag sedan! Glömde att följa, och har letat jättemycket utan att hitta den igen. Och så ligger den överst i projektloggar när jag bara klickar på första bästa hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

ÅÅÅÅÅÅ jag såg denna på OCN för ett tag sedan! Glömde att följa, och har letat jättemycket utan att hitta den igen. Och så ligger den överst i projektloggar när jag bara klickar på första bästa hurra!

Tack så mycket, dina ord värmer! Kul du hittade tillbaka till projektet!

Dock är jag lite fundersam! Jag har inte uppe mitt projekt på OCN (overclock.net)
Jag har det uppe på OC3D (Overclock3D) ifall det var det du menade? haha

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Tack så mycket, dina ord värmer! Kul du hittade tillbaka till projektet!

Dock är jag lite fundersam! Jag har inte uppe mitt projekt på OCN (overclock.net)
Jag har det uppe på OC3D (Overclock3D) ifall det var det du menade? haha

Haha det förklarar att jag inte hittade det i så fall Hade för mig att det var overklock.net

Permalänk
Medlem

Går det något framåt?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Gratis till MotM nomineringen, och quizz_kid också då förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Haha det förklarar att jag inte hittade det i så fall Hade för mig att det var overklock.net

Haha, men bra du hittat tillbaka. Välkomnar dig varmt!

Skrivet av Galarix:

Går det något framåt?

Inte på siståne tyvärr! Som jag skrev i min förra update så har jag varit "Testpilot" med en Padfone 2 vilket har tagit upp en del tid: se länk; http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1195112-ni...

Dock borde jag komma igång efter nästa vecka och då kör jag för fullt med projektet! Har kursavslut nästa vecka så en del plugg att göra då, men efter det så kör vi!

Skrivet av Kryll:

Gratis till MotM nomineringen, och quizz_kid också då förstås

HAH! Tack för du talade om det. Jag hade ingen aning försen jag kikade nu XD
Andra månaden i rad jag blir nominerad (med olika projekt), vilken ära om jag får lov att uttrycka det så
Förra månaden var det med "G5 Unlocked" samtidigt som du var nominerad
Jag gratulerar dig till förra månadens vinst! Hur kändes det?

Som sagt, så fort kurserna är avslutade så påbörjar jag jobbet igen!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

UPDATE 08/04 2013

UPDAAAAAAATE!

Sågning i chassit och montering av moderkortsplåten. - 08/04 -2013

UPDATE 08/4 - 2013

Hej kära läsare!

Long time no see som de säger borta i Amerikatt. Skämt å sido, nu är jag back on track efter en paus från projektet på cirka en månad. Men nu är jag här för att ta allt med storm och jag hoppas ni är redo!

Så vi må alla undra vad det kommer att handla om denna gången?
Förra updaten var en unboxing av GIGABYTE z77x-UP7 medan denna gången kommer det vara modifikationsrelaterat!

Jag visade denna bilden tidigare i tråden för att demostrera hur det ser ut när moderkortet är innuti chassit. Dock var moderkortet bara instoppat för att se så det får plats, inga modifikationer gjorda:

Nu har jag dock kommit till momentet där moderkortsplåten faktiskt ska sättas fast i chassit, annars gör det ju ingen nytta! Så det var bara att vända upp och ner på hela lägenheten och börja modifiera! (sambon är ivägrest annars hade det aldrig kunnat se ut som det gör hemma hos mig nu, hah!)

Så ja, updaten kommer handla om hur jag lyckas montera moderkortsplåten med hjälp av att såga i chassit. Enjoy!

Här har vi en bild liknande ovanstående, alltså en bild på hur moderkortet och moderkortsplåten ser ut när det är instoppad i själva chassit (ingen modifikation gjord)
Det är tight som tusan, men samtidigt är det halva grejen, kompakt!

Jag ägnade många timmar åt att provmontera och mäta en massa för att ta reda på vart jag ville ha moderkortsplåten exakt! Med tanke på att jag trycker in ett E-ATX moderkort i ett m-ITX chassi så kan det bli ganska tight om plats, allt kommer bli kompakt
Hur som helst, efter många timmar mätande, så kom jag fram till att jag ville att det skulle vara monterat exakt såhär, använde hålen i bottnen på chassit som mätpunkter:

Själva I/O och PCI delen av moderkortsplåten, sett bakifrån. Såhär vill jag ha det monterat.

Det jag fick göra då, eftersom jag inte kan såga på insidan av chassit, var att vända på chassit så att bottnen pekade uppåt. Därefter kunde jag, med hjälp av mätpunkterna jag bestämt, sätta ut plåtbitarna på samma plats som om de vore på insidan.
Detta gjorde det möjligt för mig att lägga upp markeringar för vart jag ville såga. Eftersom jag har, bokstavligt talat, milimetrar att leka med i tolerans så var det ett väldigt noggrant jobb

Markeringar gjorda så nu är det rock 'n' roll!

Jag kallar på min kära vän som ska hjälpa mig igenom denna tjocka metall

Börjar såga och det går hyffsat bra! Blir svårt att svänga emellanåt men då får man dra till med lite olika metoder. Har slut på klingor till min dremel så sticksågen får gör all jobb!
Här är hur det ser ut när I/O-hålet håller på att bli uppsågat.

Aaaaand it's gone!

Sätter återigen dit moderkortsplåtens delar för att se så allt matchar och ligger på sin plats. I/O-hålet är nu utsågat och PCI-hålen återstår, so far so good!

Efter att jag kontrollerat att allt ligger rätt till så fortsätter jag såga enligt mina markeringar och tar även hjälp av att hålla vissa delar på plats.

Sådär ja! Efter många minuters planerande och sågande är hålet färdigt! Härnäst kommer det läskiga som vid varje gång man sågar något, blev det bra?

För att kontrollera så allt fungerar så tänkte jag provmontera plåtarna genom att ha ena plåtbiten på insidan av chassit och den andra på utsidan. Jag hade extremt tur då det fanns ett skruvhål i chassit (markerat med röd pil) som var i exakt position till moderkortsplåtens skruvhål. Vad är oddsen?! Kunde därför montera en skruv för att se hur det blev

Vänder på chassit för att se hur det ser ut från insidan, och damn! Jag blev otroligt nöjd över resultatet på insidan, sjukt snyggt (utsidan (undersidan) ska jag jobba lite till på). Tycker själv det ser väldigt stilrent ut.
Har även tänkt färga moderkortsplåten svart så det inte sticker ut så mycket. Kommer nog bli fränt!

Och då kommer den stora frågan, hur ser det ut med moderkortet innuti? Kommer det få plats, kommer allt vara enligt mina mått?
Ärligt talat, allt blev perfekt Precis som jag önskade, är sjukt nöjd och glad över det
Moderkortet passar perfekt och nu är alla portar åtkomliga på undersidan av chassit!

Som ni säkert förstår var detta en stor del av modifikation, att såga i chassit för att få alla portar åtkomliga. Ursäktar om jag säger det igen, men jag är så glad över resultatet
Vad tror ni om detta resultat? Hör gärna vad ni tycker och tänker!

Kommentera eller fråga gärna, blir glad när folk skriver!
Tack för ni läser och följer!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk
Medlem

Grymt projekt! Om jag hade haft kunskapen och tiden att utföra något sånt här så hade det definitivt blivit något i samma stil som ditt fast vattenkylt!

Permalänk
Medlem

Skulle den inte vara smart att ha CPUn i fronten

Snyggt som vanligt bro!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Damn that's tight

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Äntligen en update!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Grymt projekt! Om jag hade haft kunskapen och tiden att utföra något sånt här så hade det definitivt blivit något i samma stil som ditt fast vattenkylt!

Tack så mycket!
Det kanske blir vattenkylt, vem vet? hehe

Skrivet av iSw3de:

Skulle den inte vara smart att ha CPUn i fronten

Snyggt som vanligt bro!

Tackar!
Näe, efter eftertanke om det vi snackade om kommer jag ihåg varför jag inte hade CPUn i fronten.
Vi kan ta det på Skype

Skrivet av DavidtheDoom:

Damn that's tight

Sure is! Men det som är så underbart också. Varför ha oanvänt utrymme?

Skrivet av Cuge:

Äntligen en update!

Hoppas du gillade den!

MVH
Nikkop

Permalänk
Inaktiv

Kalas!

Tyckte lådan var lite stor för att rymma M-ITX men att du skulle få in ett E-ATX var ju bara fantastiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kalas!

Tyckte lådan var lite stor för att rymma M-ITX men att du skulle få in ett E-ATX var ju bara fantastiskt

Fest!

Lite större än de flesta m-ITX lådorna indeed, men för ett ATX/E-ATX är det på håret att det får plats!
Det som är så underbart också, inget oanvänt utrymme
Tror dock jag kommer bli överraskad över vikten med komponenter i, Prodigy har ganska tjock metall överlag

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikkop:

Sure is! Men det som är så underbart också. Varför ha oanvänt utrymme?

Jag känner att jag har massvis med utrymme i min pågående modifikation
mATX på 13liter någon? =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Härlig update! Ser ut att bli skitbra!
Kommer du skruva eller popnita fast moderkortsplåten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag känner att jag har massvis med utrymme i min pågående modifikation
mATX på 13liter någon? =D

Haha, har kikat in din projektlogg och det ser nice ut!
Dock såg jag att du hade ett m-ITX moderkort, vad hände med mATX?

Skrivet av Bokenbergen:

Härlig update! Ser ut att bli skitbra!
Kommer du skruva eller popnita fast moderkortsplåten?

Tackar så mycket ^^
Blir troligtvis att skruva, känner mig mer stabil med det. Eftersom det kan hända att man måste ta ut moderkortsplåten ifall man vill göra något så känns skruvar bättre än popnitar

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikkop:

Tackar så mycket ^^
Blir troligtvis att skruva, känner mig mer stabil med det. Eftersom det kan hända att man måste ta ut moderkortsplåten ifall man vill göra något så känns skruvar bättre än popnitar

Ligger lite på is pga penga brist.
Planen är väl att sno en AM3 Phenom II så småningom då min polare uppgraderar.
Idag har jag ett mITX som kan flyttas över för just detta projektet. Dock kommer lådan ha stöd för mATX såklart. Skruvhål och allt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Tackar så mycket ^^

finns det möjlighet att få ritningar(om du har sådana och är villig att dela med dig utav dem) ev. att beställa ett moddat prodigy?
Om inte, har du några tipps på bar m-atx/m-itx chssin som man kan modda om till atx med en cpu skylare på 180mm?

annars e detta ett sjukt grymt bygge! 5/5p !

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

finns det möjlighet att få ritningar(om du har sådana och är villig att dela med dig utav dem) ev. att beställa ett moddat prodigy?
Om inte, har du några tipps på bar m-atx/m-itx chssin som man kan modda om till atx med en cpu skylare på 180mm?

Haha, med tanke på hur jag har hört hur Nikko jobbar på sina ideer så finns nog inte mycket på ritningar, eller hur Nikko?

Vad jag har hört är det mest tänka, såga, testa, tänka, såga, testa

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Haha, med tanke på hur jag har hört hur Nikko jobbar på sina ideer så finns nog inte mycket på ritningar, eller hur Nikko?

jo jo men en linjal och 5 minuter fixar mkt! odck känns det lite fel att total rippa en moddning lutar just nu åt att riva upp ett FD mini för att få plats med mina kretsar!
problemet är att cpu max höjden är på håret för min silver arrow och att köpa för att sedan inte kunna nyttja är jag som student inte helt nöjd med!

Visa signatur

Quote Please

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

jo jo men en linjal och 5 minuter fixar mkt! odck känns det lite fel att total rippa en moddning lutar just nu åt att riva upp ett FD mini för att få plats med mina kretsar!
problemet är att cpu max höjden är på håret för min silver arrow och att köpa för att sedan inte kunna nyttja är jag som student inte helt nöjd med!

Kör på vattenkylning

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Kör på vattenkylning

student som sagt aldrig get mig in på det och väntar tills jag har en bra budget måste loopa 2500k med 7970 blir lite klent med en 360mm rad ensam!

Visa signatur

Quote Please

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Hej och tack! Uppskattar du tycker om mitt projekt så pass mycket att du vill ha ett likadant ^^
Hur som helst så har jag inga direkta ritningar utan all idéer och tankar lagrar jag i mitt huvud Sedan provar jag mig fram och ser vad som passar bäst. Det sättet att arbeta på har fungerat väldigt bra för mig! Att göra ritningar och dylikt kan vara bra för att planera men då finns risken att det inte alltid fungerar i verkligheten om man inte testat det först

Så för att besvara din fråga, tyvärr har jag inte ritningar att dela med mig. Menar du att beställa ett moddat Prodigy av mig?
För tillfället är det inget jag har tid för men i framtiden, vem vet?

Tack åter igen och hoppas du lyckas med din mod!

Skrivet av iSw3de:

Haha, du har mestadels rätt! Mycket kommer som sagt från skallen och provar en massa grejer. MEN jag sågar aldrig innan jag är 100% stensäker på att jag har bestämt mig och har allt klart och planerat. Men jo, det blir en del provmonteringar innan ett beslut tas
Dock har jag ju prototyper jag går efter som jag fixat i förväg, men en del är spontant!

Permalänk
Medlem

Tjena!

Hoppas ni alla har det bra
Har fått ett antal förfrågningar om kablar får plats med tanke på att I/O och PCI-portarna är på undersidan av chassit. Får kablarna plats tack vare höjden på fötterna?

Givetvis får de det, annars hade jag inte velat/vågat placera portarna med portarna neråt.

Här är några bilder som visar hur kablarna sitter och att de får plats utan problem - PS/2, USB, DVI, 3.5mm m.m..
Får tillochmed plats med USB-stickor

Så där är de visat för de som undrat!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut!
Ska du göra någon slags kabelkanal i botten eller ska du låta allting vara som det är?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ser riktigt nice ut!
Ska du göra någon slags kabelkanal i botten eller ska du låta allting vara som det är?

Tack så mycket, orden värmer!

Med tanke på att kablarna inte alls syns när datorn väl står på bordet så kommer jag nog inte göra något åt dem då jag vill ha dem enkla att stoppa in/ut vid behov.
Kablarna syns endast om man sätter ögonen i höjd med bordet, så de enda personerna som kommer se kablarna under chassit är de som är runt 1 meter långa, typ 6-åringar, haha!
Men ja, kablarna syns inte alls som på bilden jag tog, kameran är ju i nivå med bordet så därför de syns där

Bra fråga dock!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tack så mycket, orden värmer!

Med tanke på att kablarna inte alls syns när datorn väl står på bordet så kommer jag nog inte göra något åt dem då jag vill ha dem enkla att stoppa in/ut vid behov.
Kablarna syns endast om man sätter ögonen i höjd med bordet, så de enda personerna som kommer se kablarna under chassit är de som är runt 1 meter långa, typ 6-åringar, haha!
Men ja, kablarna syns inte alls som på bilden jag tog, kameran är ju i nivå med bordet så därför de syns där

Bra fråga dock!

MVH
Nikkop

Nu lär du väl kanske inte flytta runt på datorn så väldans mycket.. Men finns ju risk att saker o ting fastnar i sladda/kontakter där under.. Kanske ha nån löstagbar platta mellan fötterna?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Hoppas också att du sätter in några titans eller likvärdiga, på luft då förstås så du demonstrerar möjligheterna!
Ännu en gång, ser riktigt nice ut!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hoppas också att du sätter in några titans eller likvärdiga, på luft då förstås så du demonstrerar möjligheterna!
Ännu en gång, ser riktigt nice ut!

Varför inte några titans på vatten o.O