Apple släpper Imac 2012 med ny design

Permalänk
Medlem

Folk får nog ha lite i åtanke att mobila grafikchip som tex GTX 675M/680M är ganska dyra. Man får dessutom ha i åtanke att det är en minimalistisk designprodukt och att man därför får betala därefter också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zalice:

Haters are welcome, men...JAG VILL HA EN! DEN VAR JU SNYGG!!!!

Så ytlig man kan vara!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Fy fan va snygga dom är...

Har precis suttit och knåpat ihop en stationär dator till en kompis som inte vet om han ska köpa nya ASUS-laptoppen (Denna: https://www.inet.se/produkt/1969549/asus-zenbook-u500vz-15-6-...) eller en stationär samt en Ipad.

Problemet är att han vill ha en snygg dator, inklusive skärm!

Hur stort är utbudet på snyggt designade skärmar? Samsung (TN-paneler som går bort) samt... Apple vilka kostar runt 9000 kr i 27" och har endast TB-ingång.

Samsung har en MVA-skärm som ser hyffsad ut: https://www.inet.se/produkt/2203376/samsung-tft-27-c27b750-mv...
Det är dock långt ifrån en homerun. EDIT: Såg nu att den har 1920x1080... går bort....

När vi såg nya iMacen så tänkte vi direkt -"Varför i helvete kan inte andra tillverkare fatta biffen?". För den datorn är SNYGG! Självklart är dom dyra när dom inte har någon konkurrens alls. Det här sa jag för 4 år sedan också och ingenting har hänt.

Datorer är så otroligt centrala i våran vardag idag så tillverkarna måste fatta att dom måste göra dom som möbler. Datorerna står inte längre enbart i ett kontorsrum och samlar damm... folk vill ha dom, eller måste ha dom (pga små lägenheter), framme för fan!

Någon som har något tips på en riktigt snygg 27" skärm utan TN-panel och med ett pris på max 5000 kr?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

När ska vissa fatta att många är villiga att betala för en snygg slimmad designad dator i ett skal?! Och de finns de som inte spelar spel och därmed inte är i behov av spelprestanda!

Jobbigt att hela tiden läsa mellan raderna på vissas inlägg att datorn inte klarar bf3 på ultra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

När ska vissa fatta att många är villiga att betala för en snygg slimmad designad dator i ett skal?! Och de finns de som inte spelar spel och därmed inte är i behov av spelprestanda!

Jobbigt att hela tiden läsa mellan raderna på vissas inlägg att datorn inte klarar bf3 på ultra!

Dom fattar nog den dagen dom själv skall inreda en lägenhet eller hus och själva har råd.

EDIT: Eller skaffar sig en designmedveten flickvän

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Var det inte AMD som inte fick använda namnet Fusion? Varför skulle apple få använda det nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Var det inte AMD som inte fick använda namnet Fusion? Varför skulle apple få använda det nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Fusion Drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Design ja, kvalitén är lika bra som en väl-byggd stationär burk..

Jag kan faktiskt inte komma på ett enda välbyggt chassi från en datortillverkare. Dell, HP osv är alla en massa plast-dekaler m.m.. Det finns Ultrabooks som håller samma kvalité som Macbook Air, men då kostar dom ungefär lika mycket. Vill dock ha en stationär dator i kvalité så får man se till att bygga en egen dator, vilket kanske 1 av 1000 har lust att göra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej det är desktop processorer. Grafiken är mobile.

Har dock lagt märke till att dom använder 2500S och 2600S. Inte för jag vet vad det är för skillnad med S och utan, men det går exempelvis inte att köpa 2500S eller 2600S på säg Inet, bara utan "S" :P.

Den nya iMacen ser trevlig ut. Förstår varför folk lägger en slant för att få en stilren allt-i-ett-dator som är kraftfull nog att göra det mesta.

Permalänk
99:e percentilen

Jag som tycker att den platta kanten på förra generationens iMac är snygg (precis som kanten på första iPaden). Detta ser bara löjligt ut när man ser den ur en vinkel där dess puckel framträder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av suffix:

Har dock lagt märke till att dom använder 2500S och 2600S. Inte för jag vet vad det är för skillnad med S och utan, men det går exempelvis inte att köpa 2500S eller 2600S på säg Inet, bara utan "S" :P.

Den nya iMacen ser trevlig ut. Förstår varför folk lägger en slant för att få en stilren allt-i-ett-dator som är kraftfull nog att göra det mesta.

Alpha Suffix Description Example
K Unlocked i7-3770K/i5/3570K
QM Quad-Core Mobile i7-3820QM/i7-3720QM
S Performance optimized lifestyle i7-3770S/i5-3550S
T Power optimized lifestyle i7-3770T/i5-3570T

Edit: Påpekas att du kan köpa S varianter
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223051
http://www.dustinhome.se/product/5010544367/intel-core-i5-240...
http://www.dustinhome.se/product/5010611124/intel-core-i7-260...

Permalänk
Medlem

Den var snygg, men usb osv på baksidan var väldigt idiotiskt, kan dom inte få in det i foten.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran är skit jämfört med priset, det jag har i min Sign byggde jag för 14.000kr... En snabb jämförelse som flög i mig.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt sugen på att testa en iMac får jag lov att säga. Verkar som en trevlig upplevelse. Sen att det var den snyggaste burken jag sett gör inte saken sämre ^^

Permalänk
Medlem

Från att ha gått från en skärbräda modell större monterad på ett ställ så har vi nu fått en serveringsbricka monterad på ett ställ. Det är som om Bang & Olufsen hade designat skiten.

Skrivet av kenny88g:

När ska vissa fatta att många är villiga att betala för en snygg slimmad designad dator i ett skal?! Och de finns de som inte spelar spel och därmed inte är i behov av spelprestanda!

Jobbigt att hela tiden läsa mellan raderna på vissas inlägg att datorn inte klarar bf3 på ultra!

Ok. Att begära att en snyggt slimmad dator som kommer paketerad som om det vore en designer handväska ska kunna köra BF3, och den inte kan det, det är lite hårt.

Can it run Crysis on Ultra?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Den var snygg, men usb osv på baksidan var väldigt idiotiskt, kan dom inte få in det i foten.

Det är tänkt att du ska kunna plocka av foten för att fästa på vägg eller i bordsstativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hårdvaran är skit jämfört med priset, det jag har i min Sign byggde jag för 14.000kr... En snabb jämförelse som flög i mig.

Kompakta du din hårdvara på en volym motsvarande en tunn skärm och kom tillbaka sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

När ska vissa fatta att många är villiga att betala för en snygg slimmad designad dator i ett skal?! Och de finns de som inte spelar spel och därmed inte är i behov av spelprestanda!

Jobbigt att hela tiden läsa mellan raderna på vissas inlägg att datorn inte klarar bf3 på ultra!

Det förstår nog folk, går dock inte bortse från att man kan få en grymt mycket bättre dator för priset man betalar. Men ja, alla har olika behov och det får man acceptera. Sålänge alla andra förstår att alla inte vill köpa en produkt som ser hemsk ut och kostar betydligt mer än den borde. Nej, alla har inte samma smak och jag tycker Apples design är riktigt tråkig tyvärr :/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hårdvaran är skit jämfört med priset, det jag har i min Sign byggde jag för 14.000kr... En snabb jämförelse som flög i mig.

Att säga att hårdvaran är skit för priset är väl att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kompakta du din hårdvara på en volym motsvarande en tunn skärm och kom tillbaka sen.

Nog så är Apples produkter så kompakta men vad har det egentligen med saken att göra?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hårdvaran är skit jämfört med priset, det jag har i min Sign byggde jag för 14.000kr... En snabb jämförelse som flög i mig.

Men hela din dator sitter inte i en display heller

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hårdvaran är skit jämfört med priset, det jag har i min Sign byggde jag för 14.000kr... En snabb jämförelse som flög i mig.

Ursäkta, men det var då sannerligen ett menlöst inlägg.

Som att jämföra spritsorter enbart på alkoholprocent. Min är starkare OCH billigare, därmed är den bättre... Jo, det är den om det enda du är ute efter är att bli så full som möjligt för så lite pengar som möjligt. Vilket jag förstår...

Tvivlar dessutom på att du har lika vass skärm eftersom du inte skrivit ut den... Bara skärmen går på 9000 kr om du köper Apple. För 5000 kr kan du kanske få en skärm med liknande bildpanel... i ett paket som ser ut som en påse skridskor.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av suffix:

Att säga att hårdvaran är skit för priset är väl att ta i.

Apple har inte sagt något om komponeterna, annat än GPU: som är en GeForce 675. Något som sitter i laptops.

Om vi ska komponenterna för sig från inet och bygga en dator för samma prislapp så får vi ju bättre grejer.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Designen, och sen är kvalitén man får väldigt hög på Macdatorer.

Det är inte högre kvalitet på en dator bara för den råkar ha ett halvt äpple på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ursäkta, men det var då sannerligen ett menlöst inlägg.

Som att jämföra spritsorter enbart på alkoholprocent. Min är starkare OCH billigare, därmed är den bättre... Jo, det är den om det enda du är ute efter är att bli så full som möjligt för så lite pengar som möjligt. Vilket jag förstår...

Huh? Ditt inlägg får mig att tro att du går på olagliga substanser.

Gör om. Gör rätt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Koreaskärmar med exakt samma lg-panel ligger på ca 2200-3500kr (+frakt). Nog för att stödet och ramen är mycket sämre men det kostar ju inte 7-8 tusen och även om de gör det får du inte med det när du köper en imac. Så 13.000kr om du räknar 4000kr på skärmen vilket är lite mer rättvist.

*Utan garanti. Sen innehåller ju koreaskärmarna vad jag vet A- -paneler jämfört med LGs och Apples skärmar som har A/A+ -paneler.
Är iofs rätt välkänt att få märkestillverkare tar i närheten av vad det faktiskt kostar att tillverka - allra minst Apple.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nog så är Apples produkter så kompakta men vad har det egentligen med saken att göra?

iMac i likhet med laptopar är framtagna för att maximera utrymmet i små chassin. Tror man att det är billigt att få fram kretskort och kyllösningar samtidigt som man ska trycka in hårdvara som ger 500 fps i Crysis så är man högst naiv.

Permalänk
Medlem

Where is da SSD???

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag inte tyckte designen var ett steg frammåt, från sidan ser den ju knasig ut, som om den skulle gå av.

Permalänk
Medlem

Ja iMac är lite av en lyxpryl som kostar mer än vad det smakar men det innebär inte att prylen är dålig som vissa verkar vilja få det till.