Fel på postens SMS-avisering

Permalänk
Medlem

Fel på postens SMS-avisering

Vet inte om det är rätt forumdel att posta i...

Tänkte bara meddela att det är strul med postens sms-avisering. Jag och en polare som köpt lite delar via komplett och inet har båda haft problem. Våra leveranser har legat på postubudet i 4-5 dagar utan att vi fått någon avisering. Detta gäller alltså både ordrar från Inet och Komplett och oss båda.
Ringde ner till respektive utbud och kunde lösa det utan aviseringen.

Tänkte bara om det är folk som undrar var deras leveranser är.

Fortsatt trevligt dag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går lika bra att hämta ut utan kollinummret ändå så det är väl inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Går lika bra att hämta ut utan kollinummret ändå så det är väl inga problem.

Nja har du varken kollinummer eller avisering blir det ju problem. Jag kan iaf. inte övertyga mitt serviceställa att leta upp paket utan varken avi eller kolli.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min samsung 830 jag beställde från inet idag utan problem. Fick sms'et som jag skulle.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja har du varken kollinummer eller avisering blir det ju problem. Jag kan iaf. inte övertyga mitt serviceställa att leta upp paket utan varken avi eller kolli.

Har alltid kunnat hämta ut mitt paket bara jag har kollinummer och legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Vet inte om det är rätt forumdel att posta i...

Tänkte bara meddela att det är strul med postens sms-avisering. Jag och en polare som köpt lite delar via komplett och inet har båda haft problem. Våra leveranser har legat på postubudet i 4-5 dagar utan att vi fått någon avisering. Detta gäller alltså både ordrar från Inet och Komplett och oss båda.
Ringde ner till respektive utbud och kunde lösa det utan aviseringen.

Tänkte bara om det är folk som undrar var deras leveranser är.

Fortsatt trevligt dag...

Detta va ingen nyhet direkt, posten har haft mycket strul med deras sms avisering osv. skickar/hämtar mycket paket så haar hänt mig många gånger.

EDIT: Dock behöver jag inget kolli id/sms avi osv längre för att hämta ut mina paket. så stör inte mig
Men vet hur irriterande det kan va.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kontakta dem som ni handlat av, de bör ha ett kollinummer. Står på posten pacsoft att man den 24/9 haft problem med sms aviseringar..

Permalänk
Medlem

Den fyrsiffriga kod du får på sms är de sista fyra siffrorna i kollinumret. Så har du kollinumret och vet att paketet kommit fram är det bara att uppge de sista fyra siffrorna. Har gjort det flera gånger utan problem.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Går lika bra att hämta ut utan kollinummret ändå så det är väl inga problem.

Tror du får läsa inläggen en gång till...

Skrivet av Thornblom:

Våra leveranser har legat på postubudet i 4-5 dagar utan att vi fått någon avisering. Detta gäller alltså både ordrar från Inet och Komplett och oss båda.
Ringde ner till respektive utbud och kunde lösa det utan aviseringen......

Skrivet av Extrapaj:

Går lika bra att hämta ut utan kollinummret ändå så det är väl inga problem.

Dvs. nu har TS varken kolli id eller avisering, eller skrev du fel?

Skrivet av Kent:

Nja har du varken kollinummer eller avisering blir det ju problem. Jag kan iaf. inte övertyga mitt serviceställa att leta upp paket utan varken avi eller kolli.

Skrivet av Extrapaj:

Har alltid kunnat hämta ut mitt paket bara jag har kollinummer och legitimation.

Ja?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Samma problem här när jag köpte från Webhallen, fick inget kollinummer eller någon avi trots att det stog att det var skickat den 17e, skrev till webhallens kundservice som fick ge mig kollinummret.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide Air 240 MOBO: EVGA x99 MICROCPU: i7 5820k @ 4.5GHzCooling: Fractal Kelvin S24GPU: EVGA GTX Titan X RAM: Corsair 16GB 2800MHz Platinum SSD: Samsung 850 512GBStorage: Samsung 840 256GBPSU: EVGA Supernova 750 G2Keyboard: Ducky Shine 3 TKL, Das Keyboard Mouse: Steelseries Sensei, Logitech G600 Monitors: ASUS PB278Q,ASUS SWIFT PG278Q, Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tror du får läsa inläggen en gång till...

Dvs. nu har TS varken kolli id eller avisering, eller skrev du fel?

Ja?

Utan avi ska det såklart stå

Permalänk
Medlem

Man behöver egentligen inget kollinummer heller bara du har leg. Problemet blir om personaren inte kan/orkar leta upp ditt paket. På mitt ställe skiter de i koden och frågar var paketet kom ifrån (T.ex Inet, Adlibris)

Permalänk
Lego Master

Uppenbarligen beror det helt på utlämningsställe. På min uppväxtort (litet svensson-samhälle) var det inga problem att knalla in utan vare sig kollinummer eller legitimation. Folk visste vem man var, bara att säga sitt personnummer så systemet fick sitt, sen letade han upp paketet på frihand, man visste ju ungefär hur det skulle se ut.

Där jag bor nu känner jag inte personalen (än), så där är det kinkigare. Jag har dock för vana att se till att få kollinumret från leverantören direkt, typ som senast när jag beställde skärm från Inet. Hade kollinumret och kollade upp det på postens hemsida ett par gånger om dagen för att se vart det tog vägen. Tog en sväng inom utlämningsstället på vägen hem från jobb utan att ha fått vare sig SMS eller nån postavisering. Sista fyra siffrorna i kollinumret duger utmärkt, samma som står i SMS-aviseringen.

Kontentan är alltså; ta för vana att snoka reda på kollinumret från leverantören. Det gör dig oberoende av postens avisering.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mitt hämtningsställe är stenhårda på det, har du inget koll-id så har du inget där att göra.

Däremot så vet jag att många mailar med koll-id i mailet man får där det står att paketer har skickats. CDON gör så bland annat.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller hämta ut ifrån posten om jag inte har något nummer. Dom kan inte söka på namn tydligen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Även om man inte får SMS-avi med de fyra siffror posten vill ha är dessa fyra siffror alltid detsamma som de fyra sista siffrorna i kolli-id:t man får per mail för att spåra paketet. Har själv hämtat paket innan sms-avin hinner komma på det sättet

Permalänk
Medlem

Kanske inte har med saken att göra men i Postens system står en blänkare om att folk som uppdaterar till IOS6 riskerar att förlora meddelanden, men det förutsätter som sagt att man redan mottagit meddelandet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Reckie:

Kanske inte har med saken att göra men i Postens system står en blänkare om att folk som uppdaterar till IOS6 riskerar att förlora meddelanden, men det förutsätter som sagt att man redan mottagit meddelandet.

Det är IOS nya "feature" som blockerar meddelanden från vissa avsändare, om de inte kan bekräftas, vad nu det betyder. Väldigt flummigt om du frågar mig. Inte Postens fel, men bra att de gör folk uppmärksamma på det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag har beställt grejer på Dealextreme och dom skickade paketet för länge sedan, det har alltid tagit längre tid än vad DX brukar ta. Kan jag kontakta på Posten på något sätt? Kan tänka mig att det är posten som ligger bakom, vill inte att mina saker skickas tillbaka till Kina. :/