Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Vart går denna extra avgift till, statskassan? :S

Pengarna går till ett privat företag som inte på något sätt behöver redovisa vad de använder pengarna till, möjligtvis kommer lite av pengarna till svenska upphovsrättsinnehavare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

jo jag vet att det finns i andra länder frågan är dock om det blir så mycket billigare att beställa från deras norge butik med frakt och allt till Sverige. plus eventuell skatt osv om det skiljer något mellan Sverige och Norge. så ska man beställa från andra länder så är det inom EU som gäller för att slippa massa extra kostnader..

Du får räkna om det dyrare norska priset med + att deras valuta är värd mer och sen kommer frakten på det

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Men detta gäller bara usb-minnen och EXTERNA hårddiskar, right? Alltså ska man kunna köpa case och hur många interna hårddiskar tilll sina case utan någon dum-kostnad?

Det blir i många fall dyrare än att köpa en extern även fast det är 100kr extra

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av chBh:

Ah bra där,
så nu när dom får ersättning så får alla ladda ner upphovsrättsskyddat material eller?

Vad är det för fel på folk...

ÄR DET SVÅRT ATT LÄSA? PRIVAT INTE PIRAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Vad är det för fel på folk...

ÄR DET SVÅRT ATT LÄSA? PRIVAT INTE PIRAT.

Som ironiskt nog är ännu dummare.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Mattias Åkerlind mfl individer på copyswede bör få varsin WD Mybook 6TB disk uppstoppad där solen aldrig skiner. Det vore ett sätt att leverera valuta till konsumenter för alla åtskilliga tusentals kronor de knycker i rent ocker. Kommer aldrig begripa hur denna organisation ens kan få existera. Ta ut avgifter på allt de kan komma på, få rätt till det sen aldrig behöva visa vad det går till eller ens om det är befogat. Varför ska Kent mfl svenska artister få pengar PGA mina släktfoton för? Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

Du får räkna om det dyrare norska priset med + att deras valuta är värd mer och sen kommer frakten på det

vad har det med saken å göra? det jag menade är de att Komplett i Sveriges priser kommer att ökas iom den här extra avgiften och att dom har lager i Norge är inget relevant då dom är ett Svenskt företag

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Men snälla nån det är inte många kronor det kommer höjas!!!!
Är ni seriöst så snåla att ni inte kan ge 100kr extra för en hårddisk.. Troligtvis kommer affärerna att sänka sina priser så att dom kostar exakt lika mycket som innan...

Tror du seriöst att det handlar om pengarna?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Finns redan sen länge en privatkopieringsavgift på interna hårddiskar, cd-r(w) + dvd+r(w)

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

haha, ska alla företag som sysslar med film, musik och spel i Sverige få en ekonomisk kompensation p.g.a. olaglig nerladdning. Hur har de tänkt att detta ska fungera i praktiken?

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig inhandla ett lagringsmedia i Sverige igen. Danke schön Copyswede!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad har det med saken å göra? det jag menade är de att Komplett i Sveriges priser kommer att ökas iom den här extra avgiften och att dom har lager i Norge är inget relevant då dom är ett Svenskt företag

Tolkade det som om man skulle importera, sorry my bad

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

och vem ska få dessa pengar då?

Förhoppningsvis de som förlorar på piratkopieringen? Man kan ju hoppas att det är mindre artister som inte tjänar extremt bra, men i verkligheten får väl Sony och andra horiga produktionsbolag cazhen

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Musikälskare

De har dragit vinnstlotten, stora summor pengar som kommer hamna i deras fickor nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur kan man ta avgift som kompensation för något som är lagligt? Och vi har ju demokrati, så varför inte ha en folkomröstning om frågan? Anledningen till att man har politiker är ju för att de ska representera folket så att man slipper ha folkomröstningar hela tiden och för att de som röstar faktiskt ska kunna något om frågan det gäller, men ändå får jag alltid känslan av att varje gång något gällande upprovshätten ska bestämmas (detta eller acta som till slut lades ner, även om det ändå inte verkar spela någon roll... http://megaupload.com/) så kan inte de som har något att säga till om något alls inom ämnet.

Politiker ska vara representanter som speglar folkets vilja och åsikter, inte några moralkärringar som står över lagen och kan bestämma vad som helst för att de anser sig veta bättre än vanliga dumma medelklassare.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

haha, ska alla företag som sysslar med film, musik och spel i Sverige få en ekonomisk kompensation p.g.a. olaglig nerladdning. Hur har de tänkt att detta ska fungera i praktiken?

Är det inte endast svenska artister och företag som får kompensation?

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

haha, ska alla företag som sysslar med film, musik och spel i Sverige få en ekonomisk kompensation p.g.a. olaglig nerladdning. Hur har de tänkt att detta ska fungera i praktiken?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering

http://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering

Jag blir galen på folk som inte fattar detta, 20% av alla inlägg, varje gång Copyswede skapar rubriker.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mejjan:

Är det inte endast svenska artister och företag som får kompensation?

Vem bestämmer OM de ska få kompensaion, vem bestämmer vad som ska sättas undan och inte betalas ut hmm hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vem bestämmer OM de ska få kompensaion, vem bestämmer vad som ska sättas undan och inte betalas ut hmm hmm

Organisationen i fråga som vi alla ogillar eller har man fel?

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av chBh:

Ah bra där,
så nu när dom får ersättning så får alla ladda ner upphovsrättsskyddat material eller?

Nä, men du får kopiera din inköpta musik/film etc. till hd, USB-minne etc.

Dock stog det på en film jag köpt att jag inte fick kopiera den ens för privat bruk, så jag vet inte varför jag ska betala extra för..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

"Fy på dig, du får inte piratkopiera, för då f*n ska vi stämma dig på allt du äger, men vi ska fortfarande ha betalt eftersom vi antar att du gör det"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CoZalon:

Förhoppningsvis de som förlorar på piratkopieringen? Man kan ju hoppas att det är mindre artister som inte tjänar extremt bra, men i verkligheten får väl Sony och andra horiga produktionsbolag cazhen

Skrivet av Haxk:

haha, ska alla företag som sysslar med film, musik och spel i Sverige få en ekonomisk kompensation p.g.a. olaglig nerladdning. Hur har de tänkt att detta ska fungera i praktiken?

Skrivet av chBh:

Ah bra där,
så nu när dom får ersättning så får alla ladda ner upphovsrättsskyddat material eller?

Det handlar om privat, inte piratkopiering (fast vem går omkring med en extern hårddisk för att dela med sig av musik till sina vänner)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Men då är det fritt fram med lite fildelning nu, då man betalar för att kopiera filer!! Jippy

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Tacka fan vet jag att man inte bor i sverige. Cs tar 80% av stålarna sedan går resten till whateverthefuck.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mejjan:

Organisationen i fråga som vi alla ogillar eller har man fel?

Var en retoriskt fråga eller vad man kallar det haha men ja du har rätt ^^

Det finns ingen kontroll vilket är skrämmande

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Vad är det för fel på folk...

ÄR DET SVÅRT ATT LÄSA? PRIVAT INTE PIRAT.

haha ah förlåt, behöver inte dryga.
Men det är väl ännu konstigare? :S

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem

Aja, de kommer ju iaf att brinna i helvetet ändå.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har Copyswede oerhört dålig transparens kring vad deras företag egentligen gör? Såvitt jag vet så finns det väl inte ens information att tillgå kring vilka som får pengar och hur betalningsplanen ser ut? Det hela känns som att det är någon jäkla parasit som startat ett företag för att snylta åt sig pengar utan att arbeta, kräk.

Det verkar ju som att man kan komma undan med vad som helst bara man står på lobbyisternas sida.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Var en retoriskt fråga eller vad man kallar det haha men ja du har rätt ^^

Det finns ingen kontroll vilket är skrämmande

Och om det vore en kontroll så skulle vi nog se en viss organisation som skulle få feta problem, mest troligt iaf

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Inaktiv

Vem har koll på vad Copyswede gör med pengarna? Dom kanske kör in det i sin egna kassa bara.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mejjan:

Och om det vore en kontroll så skulle vi nog se en viss organisation som skulle få feta problem, mest troligt iaf

Får hoppas på det isf

Loxus: Lagligt sätt har de väll rätt till det? Hmm kanske något som säger att de måste ge ut en viss procent men jag vet inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?