Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ignostic:

Ska dom inte sätta en piratskatt på el också?

Finns redan. Kallas olovlig kraftavledning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Pengarna går till ett privat företag som inte på något sätt behöver redovisa vad de använder pengarna till, möjligtvis kommer lite av pengarna till svenska upphovsrättsinnehavare.

Det är precis som allt annat idag ska man tjäna pengar idag så ska man mygla och blåsa folk tydligen. Ta bara alla telefonförsäljare, byggfuskare osv. Och nu även Copyswede.

Jag hoppas fler svenskar handlar utomlands hädanefter. Fler kommer förlora jobben. Men hoppas våra politiker kan lära sig något av det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Nä FYY FAAN. Detta ogillas starkt.
Slåss mot piraterna istället för att straffa folket!

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Kommer endast att handla från utlänska sajter efter detta, tex tyska Wesellcd. Som har 1-2 dagars leveranstid. Hur som helst så hoppas jag att våra svenska handlare registrerar och skickar hårddiskarna från utlandet bara för att jävlas.

copysweds avgifter ingår i företag som säljer till Sverige... maila å fråga

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Det måste betyda att det är lagligt att ladda ner eftersom man numera betalar för det?

R,T,F,M !

du e inte första och inte sista heller

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Vem/vilka står bakom cirkusen på "copyswede" då? Löjlig idé och ännu löjligare namn.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Ett fantastiskt incitament till att lagligt organisera familje- och vänkretsens gemensamma inköp. Jag har faktiskt inte varit så bra på det tidigare, men inser nu att Mattias Åkerlind uppmuntrar till mer kooperativa initiativ.

Citat:

- Det är väldigt glädjande att vi fått detta positiva besked idag eftersom det innebär att rättighetshavare får den ersättning som de är berättigade till när deras filmer och musik privatkopieras på USB-minnen och externa hårddiskar, säger Mattias Åkerlind, vd för Copyswede.

Och jag tycker det är sorgligt att troligen ingen av de artister jag väljer att köpa alster av kommer att få någon ersättning. Det där med berättigande ser suspekt subjektivt ut. Mest glad tror jag Mattias är för att Copyswede säkrat en ny inkomstkälla som troligen kan skapa utrymme för en löneförhöjning.

Permalänk

Införs det samtidigt ett förbud mot kopieringsskydd så att den privatkopiering vi betalar för blir genomförbar?

Permalänk
Medlem

Piratkopiering, är inte det egentligen samma sak som privatkopiering? Man lånar någons original och gör en kopia för eget bruk.

Permalänk
Medlem

Slipper jag att betala för skivor/filmer/serier mm nu när bolagen får sina pengar genom beskattning av mina lagringsmedium? Antar att det blir fritt fram att ladda ner material gratis nu?

Vill gärna stödja svensk industri men jag kommer definitivt att vända mig utomlands vid köp av lagringsmedia framöver. Hoppas att de inser hur mycket de straffar våra svenska datoråterförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Piratkopiering, är inte det egentligen samma sak som privatkopiering? Man lånar någons original och gör en kopia för eget bruk.

Pirat är att dela till många okända.

Privat är att dela till få kända.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Många snackar om att börja handla diskar från utlandet men privatkopieringsersättning existerar i väldigt många länder så det kan lika gärna vara påslag på de varor ni handlar från utlandet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Piratkopiering, är inte det egentligen samma sak som privatkopiering? Man lånar någons original och gör en kopia för eget bruk.

Nej, om du köper en film så har du rätta att göra en kopia och ge till din syster. Man kan säga att det räknas som tv-licensen, den betalar man bara 1 gång per hushåll.

Permalänk
Medlem

Återigen, det här är så absurt att det inte finns ord! Hur fan kan en privat organisation få ta ut en straffskatt på en helt annan branschs produkter?!

Om de nu förlorar sådana enorma pengar på den privatkopiering de tekniskt hindrar oss att göra, så får de självklart ta ut avgiften på SINA produkter. De får höja försäljningspriset på musikalbum och filmer med x kr, men nej, denna bransch har fått en gräddfil till politikerna och alltså fått införa en straffskatt som drabbar andra företag i en helt annan bransch. Helt jävla otroligt!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Trevligt, en privat organisation som tar upp skatt (ska bara staten få göra) som de själva godtyckligt bestämmer storleken på, det ska vara olagligt i en vettig stat. Om sådant här är tillåtet, varför ska inte stöld vara lagligt?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Slipper jag att betala för skivor/filmer/serier mm nu när bolagen får sina pengar genom beskattning av mina lagringsmedium? Antar att det blir fritt fram att ladda ner material gratis nu?

Så länge du laddar det av din bästa kompis eller din mamma som har köpt filmen/serien/spelet är det helt ok. Annars inte.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

om jag har förstått detta rätt. Så måste man nu alltså betala pengar (som nån sorts skatt?) för hur mycket GB man har på sina hårddiskar? Och meningen med detta är för att det finns så många som laddar ner så att ("rättighetshavare får den ersättning som de är berättigade till när deras filmer och musik privatkopieras på USB-minnen och externa hårddiskar.") Men detta känns mer som att dem som inte laddar ner kommer börja ladda ner nu när dem ändå måste betala försånt som dem inte laddar ner?! Allt det här blir ju bara fel!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

Ja det är väl tur att man har en mobil man kan använda som usb-lagring, ett par usb-stickor och ett gäng hårddiskar liggandes. För några nya dylika produkter kommer ALDRIG att köpas(i det här landet iaf). Jävla svineri, jag kan inte förstå hur de kan få genom det här! Det är skandal helt enkelt.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Nu är upprorsstämmingen från förra året tillbaka!

Kommer aldrig köpa en 'färdig' extern disk. Avgiften finns inte på interna diskar och/eller externa USB chassin för hårddiskar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Och jo, det är faktiskt mer idioti på gång:
EU-kommissionen öppnar för avgift på molntjänster

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Varför kan artister inte bara sluta slänga iväg pengarna och sluta se royaltys som sin pension?
Ne, dom ska leva som kungar för att dom kan göra musik/sjunga/spela bättre än genomsnittet? Dom får nog med pengar ändå utan att copyswede måste lobba för ännu mer deg åt "Stackarna"....

Hade hellre sett att de 80:- gick till nån hemlös stackare än nån känd oekonimisk idiot -.-

Intressant frågeställning. Idag kan man vid 18-års ålder komma in i sveriges riksdag, vid 26 (två mandatperioder) kan man lämna den och vara försörjd för resten av livet utan att lyfta ett finger, de flesta som jag talat med tycker att det är helt fel.

Är det rimligt att en artist skall kunna leva gott resten av livet på en skiva hur bra denna skiva än är utan att lyfta ett finger och bygga vidare på konceptet med nya låtar etc. ? Själv tycker jag inte det. Den stora inkomsten måste ju vara de första åren så ett bäst före datum kanske vore på sin plats, efter det blir verket public domain.

Om man släpper en skiva som blir succé så har man sitt på det torra även om copyrighten bara räcker i 6 år, förutsatt att man sköter sina kort rätt. Dit räknas inte att snorta koks och leva på gamla meriter.

Permalänk
Medlem

amazon.co.uk blir de väll då.

Passande nu då priserna på hårdiskar börjar normaliseras så ska copyswede börja jävlas.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förklara exakt vad privatkopiering är? Är det privatkopiering att dela med sig till de närmaste vännerna?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

http://www.nordichardware.se/lagring/44034-copyswedes-vd-matt...

Det är fan skandal, läs kommentaren ovan...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

Princip sak

Skrivet av Fronix:

Men snälla nån det är inte många kronor det kommer höjas!!!!
Är ni seriöst så snåla att ni inte kan ge 100kr extra för en hårddisk.. Troligtvis kommer affärerna att sänka sina priser så att dom kostar exakt lika mycket som innan...

Detta är en princip sak, jag ger inte bort mina pengar till privata bolag!.
Kommer aldrig mer att köpa en extern hårddisk, det svär jag på.

Permalänk

Maffiametoder helt enkelt

Permalänk
Medlem

Att folket ens är förvånat?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Om nu hela svenska folket ska straffas för att piratkopieringen existerar, oavsett om man piratar eller inte, borde inte denna avgiften göra att företagen som får sina alster piratkopierade nu får ersättning för detta genom Copyswede, och det borde därmed bli helt onödigt att jaga folk som piratkopierar? Blir man haffad så är det ju bara hävda att man redan betalat för att få kopiera fritt. Annars är ju denna nya lagen helt meningslös.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Nej klart det inte gör, ni muppar vill ju att det ska vara lagligt att få kopiera andras saker och göra vad ni vill med det.

Det finns inget principiellt fel med att ha åsikten att det varken är hållbart eller önskvärt att i dagens samhälle dela ut godtyckliga och statligt sanktionerade monopol till enskilda individer, så att de på bekostnad av övriga människors fri- och rättigheter ska få möjligheten att "äga" vad som inte kan ägas. Att de med hjälp av statens våldsmonopol, stödda av en illegitim och omodern lagstiftning, får möjlighet att bedriva 2000-talets häxjakt på vanliga människor, och allt detta i ett försök att vinstmaximera med minsta möjliga ansträngning. En lyx som företag i andra branscher saknar.

Permalänk

Pengarna lär väll knappast gå till de "stackars" artisterna utan skivbolagen, tycker bolagen kan vara glada över sina många år av monopol. Vi behöver knappt bolagen längre alla kan släppa sitt själva idag ändå.