Microsoft direktsänder från kvällens Windows 8-lansering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur man fullgott kan navigera Modern UI med mus och tangentbord. Men de vet att de kommer misslyckas med en sådan demo så det är väl därför de låter bli.

Vad är det som du inte klarar av att göra i Modern UI med tangentbord och mus?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Och där var det slut(?)
Dom fega såklart ur

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad är det som du inte klarar av att göra i Modern UI med tangentbord och mus?

Det handlar ju inte om att klara av något.

Jag klarar av att hoppa 1km på ett ben, men inte fan vill jag göra det när det jag alltid haft tillgång till två

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur man fullgott kan navigera Modern UI med mus och tangentbord. Men de vet att de kommer misslyckas med en sådan demo så det är väl därför de låter bli.

Modern UI är ju bara som en stor startmeny. Hur svårt är det att klicka och scrolla?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men herregud. Hur tror du själv att man gör? Räcker det kanske med att klicka på en ikon för att öppna, eller tror du att man måste skriva "I Love Ballmer" med muspekaren på den för att nånting ska hända?

Ingen behövde förklara hur man använde en Win7-burk med pekskärm. För att det är så jävla uppenbart. Hur man använder en likadan dator, med förbättrat pekstöd, är så pass mycket uppenbarare att det bara är löjligt att tjafsa om.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Och där var det slut(?)
Dom fega såklart ur

Skrattar så jag nästan börjar lipa... Fy fan vilken värdelös presentation. Säljsnack och INGA nyheter...

Och eftersom Jag nu fått mina misstankar bekräftade är det väl bara att luta sig tillbaka och invänta rubriker som:

windows 7 fortfarande störst

trög start för windows 8

Microsoft sänker priset på Windows 8

Företagen avvaktar med utrullning av windows 8

Och förhoppningsvis så småningom

Startmenyn tillbaka i Windows 9, metro lever kvar på Windows RT

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså seriöst det är ingen idé att ens försöka dra igång den diskussionen med honom, han kommer iaf aldrig lära sig (se hans 99999 st andra inlägg om hur dåligt win8 är).

När börjar Surface presentationen?

Permalänk

Gillar dessa innovativa "datorer" skarpt!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Skrivet av tattis:

Alltså seriöst det är ingen idé att ens försöka dra igång den diskussionen med honom, han kommer iaf aldrig lära sig (se hans 99999 st andra inlägg om hur dåligt win8 är).

Den börjar 19:30

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Skrattar så jag nästan börjar lipa... Fy fan vilken värdelös presentation. Säljsnack och INGA nyheter...

Och eftersom Jag nu fått mina misstankar bekräftade är det väl bara att luta sig tillbaka och invänta rubriker som:

windows 7 fortfarande störst

trög start för windows 8

Microsoft sänker priset på Windows 8

Företagen avvaktar med utrullning av windows 8

Och förhoppningsvis så småningom

Startmenyn tillbaka i Windows 9, metro lever kvar på Windows RT

Gör du inget annat än att klaga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga.

Om man har Windows 7 och uppgraderar till Windows 8 för 299kr, om jag ska installera om måste jag installera Windows 7 igen sen uppgradera på nytt, eller går det att köra på Windows 8 direkt utan massa latter?

Provade installera Windows 8 RP igår (uppgradering) och typ ingenting funkar nu, ligger på typ 1000-2000 errors i timmen om man kollar loggen, inga "metro" appar funkar öht och program får massa error men startar endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men herregud. Hur tror du själv att man gör? Räcker det kanske med att klicka på en ikon för att öppna, eller tror du att man måste skriva "I Love Ballmer" med muspekaren på den för att nånting ska hända?

Ingen behövde förklara hur man använde en Win7-burk med pekskärm. För att det är så jävla uppenbart. Hur man använder en likadan dator, med förbättrat pekstöd, är så pass mycket uppenbarare att det bara är löjligt att tjafsa om.

Jag håller inte med. Modern UI är designat för att peka, svepa och nypa. De har sedan säkert implementerat mus och tangentbordskommandon som kan göra samma sak, i teorin, men om jag har vant mig vid en bil och sedan tvingas använda en Cykel så tycker jag det är en klar försämring. Det går inte lika snabbt i merto med mus och tangentbord som det gör med touch, även om funktionerna säkert finns där. Det skall gå lika snabbt, annars har de misslyckats enligt mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tattis:

Håller med. Den börjar kl 19.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men de kan inte påstå att det funkar bra med mus och tangentbord utan att visa hur, och det har de inte gjort.

Jag har testat, jag kan förklara hur du gör. Du använder din högra (eller vänstra om du är vänsterhänt) hand och draaaaaaaar musen (även känt som pekdon) åt det håll som du vill förflytta dig inuti "metro". Bagatell enligt vissa, raketforskning enligt andra (uppenbarligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Sa trollet

Tråkigt för hela forumet att hans avstängning är borta. Resterande personer som gillar Win 8 går att resonera med men den där bara angriper alla som inte gillar det. Gilla eller ogilla är vad debatten handlar som så egentligen är hela grejen menlös att debattera. Den lilla grupp som gillar det får köra på med Win 8. Resten av oss gör bäst i att bara låta det vara, avvakta och se hur Win 8 säljer eller inte säljer. Det är då någon form av lösning lämpad för desktops kanske dyker upp. Går ju knappast nöd på någon av oss med Win 7.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Modern UI är designat för att peka, svepa och nypa. De har sedan säkert implementerat mus och tangentbordskommandon som kan göra samma sak, i teorin, men om jag har vant mig vid en bil och sedan tvingas använda en Cykel så tycker jag det är en klar försämring. Det går inte lika snabbt i merto med mus och tangentbord som det gör med touch, även om funktionerna säkert finns där. Det skall gå lika snabbt, annars har de misslyckats enligt mig.

Nej, peka, svepa och nypa är alla designer som gjorts för att efterlikna musrörelser. Precis som dom gör i Nya Start (är det så vi ska kalla det?)
Du använder scrollhjulet för att scrolla, du klickar på saker för att öppna, du drar saker för att flytta. Exakt vad är det du inte förstår hur man gör? Ett litet litet exempel skulle inte skada.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, peka, svepa och nypa är alla designer som gjorts för att efterlikna musrörelser. Precis som dom gör i Nya Start (är det så vi ska kalla det?)
Du använder scrollhjulet för att scrolla, du klickar på saker för att öppna, du drar saker för att flytta. Exakt vad är det du inte förstår hur man gör? Ett litet litet exempel skulle inte skada.

Jag har inte sagt att saker och ting inte går att göra med tangentbord och mus, jag har sagt att det tar längre tid och blir ointuitivt och krångligt. De två sista är subjektiva åsikter, det är jag medveten om, men om något tar längre tid eller inte går att mäta.

Sedan kanske man helst inte vill veta av metro, eller vad det heter, men så fort man trycker Windowstangenten kommer metro upp som en stor blaffa över hela skärmen. Jag tycker det är distraherande.

Jag vet att det finns Classic shell och liknande, men det borde inte behövas. Microsoft tjänar inget på att ta bort startmenyn för de som vill ha den kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom igen nu med tanke på hur mycket tid vissa här lägger ner på att klaga på Windows 8 så kan man kanske fråga sig om inte dom är anställda för att göra det. Det är helt okey att inte gilla Windows 8, modern ui osv men varför investera så mycket tid i frågan om ni redan bestämt er för att operativsystem inte är något för er?

Skulle inte bli förvånad om det visade sig att ett par i den här tråden lagt ner minst 100 poster på att egentligen skriva samma sak, metro är skit, tablet ui osv osv.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Håller med. Den börjar kl 19.

Äsch, typiskt! Skulle vilja se presentationen.
Men när Microsoft lägger presentationen samtidigt som när MoDo möter AIK , så får microsoft skylla sej själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Onödigt med personliga påhopp.... Är du desperat på att sänka MS på något vis eller?

Absolut inte. Det är bara det att han har blivit avstängd ett antal gånger innan, så det är jobbigt att han är tillbaka. Kolla vilka trådar han skriver i... nästan ALLA handlar om Windows 8 och hur bra det är.

Ska man vara petig så kallade han mig för troll, så om det är någon du ska dra hela "personliga påhoppsbiten" med så är det inte mig. Jag bara försvarar mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du någonsin prövat Windows 8? Jag är mycket tveksam på det. Jag har kört Windows 8 i två månader nu och har inga problem att navigera med mus och tangentbord. Kan det vara så att du som vanligt trollar detta forum för att du har ett obefogat hat mot allt nytt? Jag har aldrig läst att du skrivit att du prövat och inte var nöjd utan bara hur uselt allt är nuförtiden. Du är som den motsatta Strejf (som han var i början)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att saker och ting inte går att göra med tangentbord och mus, jag har sagt att det tar längre tid och blir ointuitivt och krångligt. De två sista är subjektiva åsikter, det är jag medveten om, men om något tar längre tid eller inte går att mäta.

Sedan kanske man helst inte vill veta av metro, eller vad det heter, men så fort man trycker Windowstangenten kommer metro upp som en stor blaffa över hela skärmen. Jag tycker det är distraherande.

Jag vet att det finns Classic shell och liknande, men det borde inte behövas. Microsoft tjänar inget på att ta bort startmenyn för de som vill ha den kvar.

Jag förklarade för en annan användare att mus+tgb fungerar på samma sätt som touch, du hävdade att det var skitsnak eftersom dom inte visat det, så jo, det är i princip vad du hävdat.

Sedan att metro över lag inte är det smidigaste att använda på en desktop, det måste man vara ganska envis för att inte hålla med om.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Har du någonsin prövat Windows 8? Jag är mycket tveksam på det. Jag har kört Windows 8 i två månader nu och har inga problem att navigera med mus och tangentbord. Kan det vara så att du som vanligt trollar detta forum för att du har ett obefogat hat mot allt nytt?

Jag har kört Windows 8 på jobbet i en VM sedan Consumer preview. Det har blivit bättre men jag gillar det fortfarande inte.

Vad för mer nytt är det jag har ett "obefogat hat" mot?

Det enda jag mig veterligen uttryckt "hat" mot här på forumen är Windows 8 och upphovsrätten i sin nuvarande utformning. Hur får du det till "allt", och hur får du det till "hat"?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raxxor:

Äsch, typiskt! Skulle vilja se presentationen.
Men när Microsoft lägger presentationen samtidigt som när MoDo möter AIK , så får microsoft skylla sej själv!

LOL exakt, ska se både Modo och presentationen samtidigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På tal om fanatiker och att lägga ner mycket tid på Windows 8. http://www.sweclockers.com/profil/strejf

haha det var faktiskt lite roligt.
En del skapade trådar om windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag förklarade för en annan användare att mus+tgb fungerar på samma sätt som touch, du hävdade att det var skitsnak eftersom dom inte visat det, så jo, det är i princip vad du hävdat.

Sedan att metro över lag inte är det smidigaste att använda på en desktop, det måste man vara ganska envis för att inte hålla med om.

Nej, det går, men de hade fått krångla sig igenom presentationen, och det gillar jag inte.

Det känns som att de gjort metro och sedan tänkt "Ja visst ja... Det finns ju mus och tangentbord också", och sedan krafsat ihop något som funkar med nöd och näppe. Mus+tgb på windows 7 är smidigare än mus+tgb på Windows 8. Det var så jag menade, inte att det var omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers nyheten så börjar Surface presentationen 19:30

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

haha det var faktiskt lite roligt.
En del skapade trådar om windows 8

Och ett antal inlägg i varje tråd.

Han har tydligen också blivit avstängd flera gånger, och då har man inte på formet att göra. Oavsett.

citat
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, det går, men de hade fått krångla sig igenom presentationen, och det gillar jag inte.

Det känns som att de gjort metro och sedan tänkt "Ja visst ja... Det finns ju mus och tangentbord också", och sedan krafsat ihop något som funkar med nöd och näppe. Mus+tgb på windows 7 är smidigare än mus+tgb på Windows 8. Det var så jag menade, inte att det var omöjligt.

Krångla och krångla. hade dom suttit vid ett skrivbord hade det gått exakt lika smidigt att klicka som att peka. Eftersom man gör på precis samma vis. Men touch är helt klart ett smidigare alternativ på en scenpresentation.

Jag tror att deras grundtanke var att få ett gränssnitt som fungerar likadant oavsett vilken hårdvara man sitter på.
Att det inte blev så bra på PC-sidan har nog ingenting med touch att göra, utan att dom helt enkelt glömde bort att desktops har skärmstolekar på över 10"

Själv tycker jag mus + tgb går snabbare på åttan än på sjuan, det handlar helt enkelt om vem man är och hur man använder sin dator.
Det enda som tar längre tid för mig är att klicka mig till "stänga av"-funktionen, nånting jag gjorde kanske vart tionde avstängning i sjuan.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Enligt Sweclockers nyheten så börjar Surface presentationen 19:30

Ah, sorry fel av mig.

Visa signatur