Hjälp med Matte E, facit har fel :(

Permalänk
Medlem

Hjälp med Matte E, facit har fel :(

hittat svaret

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Nej. Posta svaret här och vad som krånglade. Jag behöver fräsha upp min E.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av excepto:

hittat svaret

Hade du eller facit fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Hade du eller facit fel?

hade satt ett tecken fel Så facit var fel på ett visst sätt

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Nej. Posta svaret här och vad som krånglade. Jag behöver fräsha upp min E.

räknade med en triangel i det komplexa talplanet och hade glömt byta - till +, vilket gjorde att jag hade en sida med negativ längd när jag skulle köra pytagoras satts som gav svaret 2^0.5 istället för 4^0.5 som hypotenusan

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Skrivet av excepto:

räknade med en triangel i det komplexa talplanet och hade glömt byta - till +, vilket gjorde att jag hade en sida med negativ längd när jag skulle köra pytagoras satts som gav svaret 2^0.5 istället för 4^0.5 som hypotenusan

Får man fråga vad du får ut av att ta bort din fråga? Nu säger iofs. trådnamnet inte så mycket, men tänk på alla gånger man googlat ett problem och sen har idioten till trådskapare hittat en lösning men bara sagt "Jag har funnit en lösning!" och inget mer.

Klart trevligare utan svordomar, se §1.
Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg ovan redigerat*

Svordomar behövs sällan.

Tillbaka till trådens ursprungsfråga: jag tittar i spåkulan och ser att du räknat absolutbelopp på ett komplext tal. Definitionen av absolutbeloppet av det komplexa talet z = a+ib är |z| = √(a²+b²), så iom kvadraterna på både a och b så kan man inte få teckenfel om man gör rätt enligt definitionen.

Vad du säkerligen har gjort är att du skrivit |z| = √(a²+(ib)²), och då fått negativt tecken på andra termen i roten. Detta ger konstiga resultat som att längden av vektorn 1+i√2 i det komplexa talplanet skulle bli √(1²+(i√2)²) = √(1‒2) = i, vilket är så kallat "nonsens" .

Pythagoras sats håller även i det komplexa talplanet, men längden på sidan som motsvarar imaginäraxeln är just b, och inte ib.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.