Microsoft Windows 8 är här

Permalänk

Väldigt mysigt operativsystem!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joshoa:

Haha roligt skämt, hoppas du inte jobbar på en ITavdelning om du är så rädd för att pröva på nyheter...

Brukar inte IT-avdelningar vara väldigt konservativa?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Brukar inte IT-avdelningar vara väldigt konservativa?

Typ jo.... Man ska inte byta saker som fungerar

Permalänk
Skrivet av knaz_88:

Hur fungerar det med 3 skärmar?

Någon som testat?

Är sugen på detta, men jag blir osäker hur de kommer fungera med mina 3 skärmar...

Nya gränssnittet och dubbla skärmar funkar inte bra. Här tycker jag det märks att Microsoft inte haft detta i åtanke när man byggt Windows 8. Startskärmen är exempelvis något av ett lotteri när man kör dubbla skärmar, vilket jag gör när jag sitter vid mitt skrivbord. Ett tryck på Windowsknappen gör ibland att startskärmen hamnar på bärbara datorns skärm, ibland på den stora externa skärmen. Det här sker till synes helt utan logik."

Läste det här nyss. Tycker du om lotto kan det vara något för dig.

Permalänk
Medlem

Mycket av problemet är att kritiken tar sig lite uttryck av ett drev, där det finns en stor risk att felaktigheter används som bas för kritiken som tex fallet med kontrollpanelen som stöts och blöts i ett flertal trådar. Vi har sett medlemmar som hävdat att det tar mycket längre tid att komma åt den i windows 8 fastän man gör på i stort sett exakt samma sätt som i windows 7, enda skillnaden är att man använder höger och inte vänster musknapp för att komma åt menyn.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av jonte44444:

Väldigt mysigt operativsystem!

Haha, jag hoppas du skämtar.. du försöker allafall provocera, det är ganska tydligt
W8 är det vidrigaste operativsystemet som nånsin existerat, allt pga. Metro som Microsoft vägrar göra valfritt.

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Haha roligt skämt, hoppas du inte jobbar på en ITavdelning om du är så rädd för att pröva på nyheter...

Jag trodde det va en fördel .. landstinget använder väl fortfarande ms dos när man kollar på deras skärmar .. elgigantens säljsystem ser dosbaserat ut .. .. och långt in på 2000-talet hade många företag kvar windows 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Nya gränssnittet och dubbla skärmar funkar inte bra. Här tycker jag det märks att Microsoft inte haft detta i åtanke när man byggt Windows 8. Startskärmen är exempelvis något av ett lotteri när man kör dubbla skärmar, vilket jag gör när jag sitter vid mitt skrivbord. Ett tryck på Windowsknappen gör ibland att startskärmen hamnar på bärbara datorns skärm, ibland på den stora externa skärmen. Det här sker till synes helt utan logik."

Läste det här nyss. Tycker du om lotto kan det vara något för dig.

Fast är inte det där något gammalt sen RP eller ännu äldre releaser av Windows 8? I Retail fungerar det iaf utmärkt med multiple screens.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Typ jo.... Man ska inte byta saker som fungerar

Vanligt sunt förnuft, alltså.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att de tagit bort valfriheten. Jag inser att det finns många som gillar Metro och inte kommer sakna startmenyn, men vi är en ganska stor skara som tycker att de borde ge oss valfriheten. Det hindrar ju inte att folk använder Metro, menar jag... Så jag avvaktar och kör vidare på 7an, men det grämer mig då jag gillar allt, förutom just då att metro inte går att välja bort och att startmenyn är borttagen. Tredjepartsalternativen känns inte tillräckligt robusta i dagsläget.

Hur menar du med "inte robusta"? Jag har det och W8 använder jag (i virtualbox) precis som jag använder W7, inga konstigheter, men inte värt att uppgradera från W7 dock från Vista/XP skulle vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hur menar du med "inte robusta"? Jag har det och W8 använder jag (i virtualbox) precis som jag använder W7, inga konstigheter, men inte värt att uppgradera från W7 dock från Vista/XP skulle vara värt.

Viss funktionalitet saknas och det ser smått ihophafsat ut, men det blir säkert bättre med kommande versioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

har pratat med några IT kompisar och det är inte alls som om dom bunkrat upp med windows 7 nycklar och fått godkänt att använda start8 inte alls >_>

annars så är det bara och vänta tills microsoft har tränings kurser för windows 8 som företag kan köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Haha roligt skämt, hoppas du inte jobbar på en ITavdelning om du är så rädd för att pröva på nyheter...

Det var inget skämt och jag skrev ju även att jag redan har testat det.
Utveckling och nyheter är såklart det bästa med IT-världen.

Men att blint köpa allting utan att använda hjärnan är som sagt otroligt korkat.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk

Uppgraderade för någon timme sedan från Windows 7 Ultimate 64bit. Är mycket nöjd faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Snusfri

Då var Windows 8 köpt och betalat.
Laddas just nu ner, sedan blir det nog installation ikväll med.
139:- är ett förbannat bra pris för ett riktigt bra operativsystem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Försöker lista ut vad fördelarna är för oss som tänker använda Windows 8 på PC:s ... Ser inga alls eftersom att informationen angående Windows 8 mest handlat om gränssnittet, och som jag ser det är gränssnittet i första hand anpassat för surfplattor.

Vad är det som skulle kunna vara så revolutionerande med Windows 8 att man ska överväga att byta till det? Någon som kan argumentera för det till en PC användare??

Permalänk
Inaktiv

Ofan redan köpbart!

Någon som kör med stardock här inne, är det bättre än win 7 o varför isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskan1:

Försöker lista ut vad fördelarna är för oss som tänker använda Windows 8 på PC:s ... Ser inga alls eftersom att informationen angående Windows 8 mest handlat om gränssnittet, och som jag ser det är gränssnittet i första hand anpassat för surfplattor.

Vad är det som skulle kunna vara så revolutionerande med Windows 8 att man ska överväga att byta till det? Någon som kan argumentera för det till en PC användare??

Det finns en hel del som blivit bättre. Tyvärr så drunknar ju övriga nyheter i det kraftiga motståndet mot Metro, och på andra sidan står de som gillar det och skriker minst lika högt.

För mig spelar det ingen roll då världens snabbaste bil inte blir världens snabbaste om den har fyrkantiga hjul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

WIN 8, Thank you BUT no thanks

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Någon som uppgraderat w7 pro-version från msdnaa? Lite sugen att prova på den bärbara...

Går det använda den gamla w7licencen på en annan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att bara för "bilen har fyrkantiga hjul" för dig betyder inte detta den har det för andra, ska jag vara helt ärlig så är jag inte speciellt förtjust i modern ui (precis som jag inte ser nån speciell nytta med en start meny) men jag ser det inte som en så stor nackdel att det uppväger för att inte uppgradera gamla ej uppdaterade versioner av windows tills den senaste för en mycket billig penning.

Det var nån tidigare i tråden som hade uppgraderat en msdnaa licens.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Ser bara ett ändamål som jag kan tänka mig Win 8. Och det är på min HTPC. För där använder man inte mer än vad Metro kan erbjuda.

Men på min spel och arbets burk.. never!

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Cheers

Valde att donera 549kr till Debian Linux projektet istället.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Windows 8 i ungefär 2 månader på 3 av mina 4 datorer. Fungerar klockrent och saknar inte startmenyn alls. Mycket nytt att lära sig och bli van vid, men kommer aldrig snegla tillbaka på windows 7 igen iaf.

Permalänk
Avstängd

Metro kan säkert vara bra på plattor och tablets.
Men jag anser att det inte lämpar sig för desktops och laptops.

Säkert bra för små portabla enheter, men inte på datorer som man vill multitaska med.

Den nya Metro startskärmen suger och det är så jobbigt när hela skrivbordet bara försvinner och man kickas ut till Metro.

Jag gillar inte Windows 8. Metro på desktop är hemskt!

Permalänk
Medlem

Upgraderat ifrån en UK W7 home pro och nu står det "Test Mode Windows 8 Pro Build 9200". Fler med köpt windows 8 som fått samma sak? Irriterande som fan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sparriskrigaren:

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Sweclockers tycker bara ett visst fruktföretag är intressant.... Tråkigt nog :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Inga intressanta nyheter beträffande OS den här veckan iallafall.....

Skrivet av Oskan1:

Försöker lista ut vad fördelarna är för oss som tänker använda Windows 8 på PC:s ... Ser inga alls eftersom att informationen angående Windows 8 mest handlat om gränssnittet, och som jag ser det är gränssnittet i första hand anpassat för surfplattor.

Vad är det som skulle kunna vara så revolutionerande med Windows 8 att man ska överväga att byta till det? Någon som kan argumentera för det till en PC användare??

Aktivitetshanteraren är lite bättre än windows 7, hanteringen i lagring, prestandan kanske är lite bättre, och lite till
Så visst finns det en del trevligt i windows 8.

Men vad hjälper det när resten i nästan allt är fullkomligt käpprätt åt skogen, inklusive "nya desktop"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ska man köpa en Upgrade eller en OEM?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobijjah:

Det var inget skämt och jag skrev ju även att jag redan har testat det.
Utveckling och nyheter är såklart det bästa med IT-världen.

Men att blint köpa allting utan att använda hjärnan är som sagt otroligt korkat.

Jag sa inte att man ska köpa det utan att pröva på, men vi har fått chansen att pröva det nu i ett par månader.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag