Microsoft Windows 8 är här

Permalänk

Jag är redo att viga halva min fritid åt att förgöra Windows 8....
och få Microsoft att tvingas lägga tillbaka startmenyn i service pack 1 till Windows 8.

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Går det alltså att göra en helt ren installation utan win 7 skiva i botten? Ngn. som testat?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Förstår inte att folk orkar gnälla.
Metro eller vad man nu kallar det behöver man ju inte se mer än några sek när man startar.

Tycker w8 känns klockrent.

Nästan så jag ångrar att jag köpte en Note 2 istället för en Nokia 920

Permalänk

hur är det med ljud kort...specielt soundblaster...X-Fi Xtreme gamer...fungerer nåt sb kort i win8..:(

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nexus3132:

hur är det med ljud kort...specielt soundblaster...X-Fi Xtreme gamer...fungerer nåt sb kort i win8..:(

Det verkar finnas Windows 8-drivrutiner för både x86 och x64 till de flesta modernare Soundblaster-kort. Kika på Creatives webbplats, välj "Beta Driver".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Win 7 för mig

Så länge man måste komma till från början "metro" så måste jag nog välja win 7 vill gärna se en startmeny i inställningarna vill även att metro ska vara ett program och att skrivbordet som jag kommer använda mycket är en app =(
hoppas på förbättring om ett år då jag kanske byter då det förmodligen (hoppas jag) lagt in valmöjligheter,
finns hax för win8 som jag kanske kan använda är orolig för att de slutar fungerar vid uppdateringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mofasa:

Märkligt att så många gnäller på Metro. Framförallt kan jag inte förstå hur folk vågar påstå att UI:t med startknappen är mer användervänligt än Metro. Bara det faktumet att det står "start" på en knapp pekar på att det är en gammal kvarleva från en tid då ingen kunde något om datorer, och framförallt en tid då det inte existerade någon MDI-forskning. Metro är ett gränssnitt till stor del baserat på MDI-forskning, likt gränssnittet i Office 2007 och 2010. Det är med all sannolikhet objektivt bättre än UI:t med en startknapp. När det väl kommer pubika MDI-studier på Metro skall ni se!
Det är dumt att bestämma sig för att inte gilla Metro innan man ens har testat det. Sluta vara så konservativa, öppna upp sinnet och ge det en ärlig chans

Är din PC en pekplatta?Min är iaf inte det! Obotligt korkat upplägg!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moparlinke:

Förstår inte att folk orkar gnälla.
Metro eller vad man nu kallar det behöver man ju inte se mer än några sek när man startar.

Tycker w8 känns klockrent.

Nästan så jag ångrar att jag köpte en Note 2 istället för en Nokia 920

http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/klockrent-ar-ett-riktigt-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats med gestures på pekplattan? Hade varit vansinnigt skönt att kunna swipa från höger och få upp charms.

Hmm. Gjorde en ren installation precis. Sen var det ju det där med aktivering...Windows update reverterade precis de uppdateringar jag skulle installerat..Har väl kanske med aktiveringen att göra....

Edit: Gick ej aktivera via kontrollpanelen...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Är din PC en pekplatta?Min är iaf inte det! Obotligt korkat upplägg!

Lära en gammal hund att sitta är inte alltid lätt

Gjorde en ren installation nu och känns mycket trevligt. Att installerade samma grafikdrivrutiner tar typ dubbelt så snabbt på W8 som på W7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Lära en gammal hund att sitta är inte alltid lätt

På vilket sätt hjälper åldersdiskriminerande kommentarer 8 att vinna över fler användare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt hjälper åldersdiskriminerande kommentarer 8 att vinna över fler användare?

Hört talas om ordspråk?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_ordspr%...

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du skojar.

Hursomhelst handlar det inte om ordspråk eller eller inte, utan att användningen i det här sammanhanget bär ett tydligt drag av "ni gamla rävar vill inte ha något nytt och har svårt att lära nytt".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag antar att du skojar.

Hursomhelst handlar det inte om ordspråk eller eller inte, utan att användningen i det här sammanhanget bär ett tydligt drag av "ni gamla rävar vill inte ha något nytt och har svårt att lära nytt".

Jag gjorde en glad gubbe efter för att förtydliga att det var på skoj.

Permalänk

Jag sitter och funderar om jag ska uppgradera mig. Det som är avgörande för mig deaktiveras ens Windows 7 nyckel när man har aktiverat erbjudandet 279kr ? . ifall jag tycker att Windows 8 är så pass dåligt att jag vill installera windows 7 igen.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha sin dator formaterad, måste man först installera om w7 och sen uppgradera till w8?

tack i förhand

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag antar att du skojar.

Hursomhelst handlar det inte om ordspråk eller eller inte, utan att användningen i det här sammanhanget bär ett tydligt drag av "ni gamla rävar vill inte ha något nytt och har svårt att lära nytt".

Anledningen till att jag lade mig i överhuvudtaget är att jag tycker att ordet diskriminering gapas alldeles för ofta nuförtiden, och upplever detta som ett sådant exempel. Uttrycket betyder väl trots allt ungefär att "det är svårt att ändra ett invant beteende/mönster"? Att Windows 8 ser väldigt annorlunda ut mot tidigare Windows-versioner och på grund av detta möter ett stort motstånd är väl ett klockrent* exempel på detta?
Och är det inte din högst personliga uppfattning att användningen av ordspråket "bär ett tydligt drag av 'ni gamla rävar vill inte ha något nytt och har svårt att lära nytt'"?

Skrivet av leafbranch:

Jag gjorde en glad gubbe efter för att förtydliga att det var på skoj.

Uppenbarligen var det inget försök till åldersdiskriminering (vad det nu egentligen innebär) utan bara användning av ett ordspråk, som i alla fall jag tycker passar bra in.

*Tack, men jag klarar mig bra utan länkar till gamla kulturkrönikor som diskuterar ordets betydelse då jag tror att gemene man förstår vad ordet betyder.

Nog om det, tillbaks till topic:
Jag tycker att det är vågat och ganska modigt av Microsoft att försöka hålla en formstandard mellan alla plattformar som Windows finns på, och samtidigt att det är helt rätt. Utan att diskutera detaljer så tror jag personligen på att denna form av "standardisering" är rätt väg att gå nu när gränserna mellan olika typer av enheter suddas ut.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk

kan inte får ner windows fler som har promblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenic:

Om man vill ha sin dator formaterad, måste man först installera om w7 och sen uppgradera till w8?

tack i förhand

Eller installera W8 och uppgradera till...W8. Jag fick göra så iaf. Förhoppningsvis kommer det bättre lösningar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

finns det något lösning för catalyst-paket till gamla kort, som t.ex. HD2600

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imperator Caesar:

Jag sitter och funderar om jag ska uppgradera mig. Det som är avgörande för mig deaktiveras ens Windows 7 nyckel när man har aktiverat erbjudandet 279kr ? . ifall jag tycker att Windows 8 är så pass dåligt att jag vill installera windows 7 igen.

Jag har bränt backup DVD.s av min Windows 7 installation och det var inget problem att installera Windows 7 igen efter att ha testat 8.
Har beställt Windows 8 professional med en DVD och totalpriset blev 310 kr med frakt.

Väntar ett tag innan jag går över helt till Windows 8.

Permalänk
Medlem

Finns bra start knappar till win 8 sitter själv med ClassicShellSetup_3_6_1 sen var det bara att peta in en svensk fil i mappen och starta om vips den på svenska gratis var den med Hittade den på sweclokers sidan har utvärderingen på win 8 .
Men jag köper inte win 8 win 7 är stabil kör med den några år till

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kan man trycka win följt av högerpil följt av enter för att stänga av datorn (eller sätta i viloläge beroende på default-action) fortfarande?
Vad är kommandot för att söka efter allt? (Alltså, om jag skriver "Rapport" så vill jag att den hittar Rapport.docx och dokumentX.pdf som innehåller ordet "Rapport")

Jag är en ganska flitig användare av startmenyn i det avseendet. En sak till, går ribbons i Explorer att dölja?

Wintangent + F ? söker efter alla filer i min dator iaf.. ribbons vet jag itne ens vad det är haha.. kör chrome..

och att stänga av datorn utan det snabbkommandot är också okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Bingo. Men tänk utanför sweclockers forum då? Där lär många "n00bs" och äldre även om de försöker ta tiden verkligen inte orka med gränssnittet. Efter Stardocks lösning dök upp forskar jag själv på att införskaffa win8 då det ger en anpassning för "workstations" tillbaka. Men "Metro", det behöver kritiseras för beslutet att köra ett tryckskärmsgränssnitt är korkat från början till slut. Gränssnittet i sig funkar på surfplattor, klockrent. Men helt fel på traditionella datorer. Oavsett hur mycket en viss grupp vurmar för det, det är och för blir en klumpig kompromiss. Hade valet funnits att anpassa för bägge plattformarna hade alla varit lyriska och nöjda. Det spelar ingen roll hur mycket evangelisterna frågar "vad är ditt problem" och försöker förklara. Att ens försöka bemöta kritiken på det sättet är att missförstå problemet.

Håller med dig, men tror inte dom flesta här inne tänker på sin mor och far direkt. Jag tycker personligen att informationen är dålig. När man kommer in till Windows 8 för första gången borde man få upp en lite guide över nyttiga funktioner. Man ska inte behöva leta upp på internet vilka genvägar som kan vara bra att veta om tex.

Men som jag sa, jag förstår att man kanske inte gillar det nya gränsnittet, problemet med många här inne är att dom inte förstår fördelarna, vilket jag tycker är synd.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tekFreP:

Wintangent + F ? söker efter alla filer i min dator iaf.. ribbons vet jag itne ens vad det är haha.. kör chrome..

och att stänga av datorn utan det snabbkommandot är också okej

Explorer och Internet Explorer är inte samma sak. Och ja, det går att dölja ribbons i Explorer.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk

Jag ska ge det en chans, laddar ner det nu.

Jag var lite ful och följde dessa instruktioner: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=174430
Som gav mig en kampanjkod och rabatt trots att jag inte "förtjänade" en. Hurvida det kommer straffa sig i framtiden återstår att se, men jag fick det för 139:- i alla fall.

Edit: Om ni undrar vad jag fyllde i tog jag ett slumpvalt datum (2012) , Inet och någon HP-dator.

Edit2: Usch vad gräsligt. Varför skulle jag någonsin vilja använda Metro på en stationär dator?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk

Tycker det är hur bra som helst.
Tycker de borde ha tagit bort desktop helt.
Bara fult och onödigt nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenix4m:

Jag är redo att viga halva min fritid åt att förgöra Windows 8....
och få Microsoft att tvingas lägga tillbaka startmenyn i service pack 1 till Windows 8.

Haha, ja =). Det är nog den jag kommer sakna mest om jag skulle byta. Köpte precis ett lagligt Windows 7 Ultimate så ett byte till W8 får dröja nu.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Konstigt att win8 är så billigt, dom måste ha fattat att folk inte behöver win 8.
Vista skippa jag helt.. det ska jag göra med win 8 med även om det skulle vara helt gratis.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Slänger nu även in w8 på den stationära. Tycker den nya startmenyn är grym! Dock borde MS sett till att det finns en guide när man startar upp första gången. Och en lista på kortkommandon samt gestures (med musen). 139:- är ju som hittat. (ja, jag kunde med att utnyttja upgraderingserbjudandet, även om 279 också är billigt

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W