Microsoft Windows 8 är här

Permalänk

Har bu kört Windows 8 i ett par dagar och tycker att den är rolig att jobba i. Den nya startmenyn tycker jag att man en bra bild på vad man har installerat. Prismässigt så är det helt ok att köpa. Om man har licens på Windows 7 så får man köpa en uppgradering för 279kr direkt på deras hemsida och den tar till och med skapar en ISO fil så man kan ha en fysik kopia.

Allting fungerar än så långe. Fick dock installera om vissa drivrutiner och program men det är ingen biggie

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Skrivet av moparlinke:

Tycker det är hur bra som helst.
Tycker de borde ha tagit bort desktop helt.
Bara fult och onödigt nu.

Du verkar lite mer bevandrad i det, hur gör man saker som att flytta filer i Metro? Eller ha uppe flera fönster samtidigt på ett vettigt sätt? Eller ens stänger ner ett program?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Hur buggigt är det ni som testat ? En del av mig är sugen medans en annan del av mig bävar. Jag jobbar vid datorn 8 timmar om dagen. Jag kör kalkylprogram inkscape samt pdf filer så det skvätter om det. Alla drivers till saker som ati samt alienware settings mus m.m finns allt detta att ta hem till w8? Om jag uppdaterar så kommer jag köra stardock eller classic Shell för sättet jag jobbar funkar nog inte i Metro. Kanske är rent Waste?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Du verkar lite mer bevandrad i det, hur gör man saker som att flytta filer i Metro? Eller ha uppe flera fönster samtidigt på ett vettigt sätt? Eller ens stänger ner ett program?

Stänger ett program gör du genom att, om du är i ett annat program/desktop, dra musen till top-left corner och sedan högerklickar. Om du vill stänga programet du är i börjar du på samma sätt men istället för att högerklicka drar du musen neråt längs kanten och sedan högerklickar på det du vill stänga.

Skrivet av Don_W:

Hur buggigt är det ni som testat ? En del av mig är sugen medans en annan del av mig bävar. Jag jobbar vid datorn 8 timmar om dagen. Jag kör kalkylprogram inkscape samt pdf filer så det skvätter om det. Alla drivers till saker som ati samt alienware settings mus m.m finns allt detta att ta hem till w8? Om jag uppdaterar så kommer jag köra stardock eller classic Shell för sättet jag jobbar funkar nog inte i Metro. Kanske är rent Waste?

Det enda jag hade problem med var Razer Synapse till min mus men de släppte en uppdatering när W8 "blev GA" (General Availability).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem

Jag passade också på att utnyttja erbjudandet när det handlade om så lite pengar. Faktiskt positivt överraskad. Metro ser bra ut och jag kan förstå vad man vill få ut av det. Däremot är det inte särskilt effektivt på en vanlig hemdator så jag personligen finner ingen anledning att nyttja det. I överlag har jag inga som helst strul med programvaror eller drivrutiner. Aktivitetshanteraren är förövrigt det sexigaste jag sett på bra länge. Helt underbar.

Permalänk
Medlem

Använder tillsammans med Start8 nu, tycker att allting fungerar riktigt nice, flyter på fint och snabb uppstart. Får se om man springer på några hinder. Men än så länge gillar jag det skarpt!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Handlar nog bara om att anpassa sig.

Såg ingen som helst anledning att ens fundera när det var så billigt och smidigt!

Känns bra än så länge.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Ni som använder Windows 8 med Metro, hur står ni ut? Att göra enkla saker tar ju bara mycket längre tid. Gillar Win8 skarpt men tycker att det är i ett fullständigt obrukligt skick utan Start8.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Okej för vad jag läst så arbetar man med dator bör man avvakta pga av alla buggar. Datorn måste fungera felfritt för kan inte riskera att mina kunder ska bli drabbade för att windows inte fungerar med tanke på vad vi debiterar dom. Enda hårdvaran jag använder externt är en razer mus.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ni som använder Windows 8 med Metro, hur står ni ut? Att göra enkla saker tar ju bara mycket längre tid. Gillar Win8 skarpt men tycker att det är i ett fullständigt obrukligt skick utan Start8.

Förstår inte vad problemet är? "Metro" temat är det bara start menyn som kör mer eller mindre och där är det bara till att ta bort alla metro appar och lägga vanliga desktop appar där.

Windows 8 är inte omständigare att jobba i, det är bara folk som har svårt att anpassa sig som säger så.

Skrivet av Don_W:

Okej för vad jag läst så arbetar man med dator bör man avvakta pga av alla buggar. Datorn måste fungera felfritt för kan inte riskera att mina kunder ska bli drabbade för att windows inte fungerar med tanke på vad vi debiterar dom. Enda hårdvaran jag använder externt är en razer mus.

Som med alla system så är det inte rekommederat att ta en helt ny version om man jobbar i en kritisk miljö, det säger sig själv. Däremot har iallafall inte jag stött på några buggar under den månad jag kört det men vad jag förstår ska det finnas en och annan (ex inte kunna starta vissa spel och säkert program med).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ni som använder Windows 8 med Metro, hur står ni ut? Att göra enkla saker tar ju bara mycket längre tid. Gillar Win8 skarpt men tycker att det är i ett fullständigt obrukligt skick utan Start8.

Lite intresserad vilka arbetsmoment är du upplever som tar mycket längre tid, för jag har mycket svårt att se hur det exempelvis kan ta längre tid att trycka på windows tangenten för att få upp "metro" och sedan klicka på en ikon för att starta ett program än att först dra musen ner till vänstra hörnet och sen leta reda på programmet i en rullgardinsmeny.
Hade du däremot sagt att du helt enkelt inte gillar utseendet då hade det varit en helt annan sak.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår inte vad problemet är? "Metro" temat är det bara start menyn som kör mer eller mindre och där är det bara till att ta bort alla metro appar och lägga vanliga desktop appar där.

Windows 8 är inte omständigare att jobba i, det är bara folk som har svårt att anpassa sig som säger så.

Som med alla system så är det inte rekommederat att ta en helt ny version om man jobbar i en kritisk miljö, det säger sig själv. Däremot har iallafall inte jag stött på några buggar under den månad jag kört det men vad jag förstår ska det finnas en och annan (ex inte kunna starta vissa spel och säkert program med).

Okej då kanske jag gör bäst i att låta bli . Jag spelar inget på pc längre så det gör detsamma. Men kan inte riskera att program strular eller att hårdvaran för den delen skulle spela mig spratt . Att saker är nytt och man ska lära om är inget problem för mig. Får väl se om någon av mina kollegor hoppar på W8 tåget så kan jag se hur det går för dom.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Okej då kanske jag gör bäst i att låta bli . Jag spelar inget på pc längre så det gör detsamma. Men kan inte riskera att program strular eller att hårdvaran för den delen skulle spela mig spratt . Att saker är nytt och man ska lära om är inget problem för mig. Får väl se om någon av mina kollegor hoppar på W8 tåget så kan jag se hur det går för dom.

Du kan ju prova det i en virtuell miljö först om man vill ha jobbet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du kan ju prova det i en virtuell miljö först om man vill ha jobbet.

Hur då menar du som ett slag addon? Googlade lite på mitt märke och w8 och fick fram massa problem poster om gpu problem m.m . Dell tycks inte skickat uppdates än.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ni som använder Windows 8 med Metro, hur står ni ut? Att göra enkla saker tar ju bara mycket längre tid. Gillar Win8 skarpt men tycker att det är i ett fullständigt obrukligt skick utan Start8.

Jag kör Win 8 nu och undrar då vilka enkla saker du pratar om som tar sån fruktansvärd tid?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det enda problem som jag har är VIA VT2020. Finns ingen driver för Windows 8.
Visst Windows 8 hittar ljud åt en men jag vill kunna slå igång Stereo Mix. Men detta finns ej om man inte installerar officiella driver för ljudkort :/

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Just nu känns det , aldrig mer gå tillbaks till Windows 7.
Windows 8 gör så att Windows 7 känns gammalt och stelt.

Drivrutinerna fungerar mycket bra. Nätverkskort och sådant fungerar vid start vilket det aldrig gjorde med Windows 7 tex.

Generell prestanda är märkbart bättre. Känns stabilare än Windows 7, stora belastningar påverkar inte annat som man håller på med.

Skulle va kul med test W8 vs W7 så vad presstandad skillnaden är vid installationer och sådant.

Permalänk
Medlem

KillaHappy svaret kan låta riktat direkt mot dig men det är mer en allmän åsikt från min sida så ta det inte personligt:)

1. Det låter som du pratar om appar men handen på hjärtat hur stor del av tiden sitter man med appar kontra konventionella applikationer som går i desktop läge och på dessa finns det normala stänga ner applikation's "krysset" kvar uppe i högra hörnet.
2. Tidigare hade man ingen spel applikation i Windows 7, hur är ingen bättre än en som finns även om man personligen inte gillar den?
3. Än en gång en app, nånting som inte fanns i Windows 7 men finns i Windows 8 gör alltså att Windows 8 är sämre?
4. Ingen aning vad det är så du har säkert rätt.
5. Man behöver inte köpa Start8, det finns ett freeware alternativ eller alternativt lär man sig leva med de brister som finns i "Metro".
Hittills tror jag dock bara jag sett en enda medlem på forumet som faktiskt gett skäl till varför Metro är sämre för den specifika användaren.
Tror den mesta kritiken gällande Metro faktiskt egentligen handlar om att man ogillar utseendet och mindre om hurvida den nya startmenyn faktiskt påverkar negativt sett till produktivitet.
6. Kan inte säga att jag använt varken Windows 7 eller 8'as interna bildvisare, 7'an var kass vilket jag antar även 8'an lär vara.
7. Helt klart en poäng, Metro hade tex helt klart tjänat på att vara lättare att modifiera. Men här tycker jag man inte skall rita fan på väggen, vem vet Microsoft kan inser att det finns förbättringar att göra inom detta området.
8. Jepps det är inte helt logisk hur man stänger av datorn tills man lär sig hur det funkar numera. Men är man osäker kan man alltid trycka på strömbrytaren.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Hej,

Kommer tex en läsplatta med win8 komma köra alla windows program? Även spel? Men givetvis då med diverse olika prestandaproblem.
Nån som säkert vet detta? Eller kommer där finnas fler begränsningar i och med att det kommer vara en platta?
Funderar lite halvt på att skaffa en pad när jag kom att tänka på detta. Polares ipads har jag lekt med men dom har ju bara applespel på sina pads som är gjorda för just pads/mobiltelefoner. Det jag funderar på och vill köra är ju att köra samma program på resande fot som jag kör på den stationära där hemma. Tunga spel som man kör hemma klarar man sig utan på resande fot, vill jag tillägga så att ingen feltolkar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,

Kommer tex en läsplatta med win8 komma köra alla windows program? Även spel? Men givetvis då med diverse olika prestandaproblem.
Nån som säkert vet detta? Eller kommer där finnas fler begränsningar i och med att det kommer vara en platta?
Funderar lite halvt på att skaffa en pad när jag kom att tänka på detta. Polares ipads har jag lekt med men dom har ju bara applespel på sina pads som är gjorda för just pads/mobiltelefoner. Det jag funderar på och vill köra är ju att köra samma program på resande fot som jag kör på den stationära där hemma. Tunga spel som man kör hemma klarar man sig utan på resande fot, vill jag tillägga så att ingen feltolkar mig.

Detta har besvarats hur många gånger som helst. Det kommer 2 olika, den billigare kommer endast kunna köra anpassade appar medan den dyrare(troligen runt 10 000 kr) kommer vara mer som en bärbar dator, d.v.s kör vad du vill.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Detta har besvarats hur många gånger som helst. Det kommer 2 olika, den billigare kommer endast kunna köra anpassade appar medan den dyrare(troligen runt 10 000 kr) kommer vara mer som en bärbar dator, d.v.s kör vad du vill.

Okej. Jag har varit så nöjd med win7 och precis börjat intressera mig för win8 så jag har ingen koll.
Stort tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Jag glömde välja att ta en .iso vid installationen. Nån som har en och kan ladda upp? sv+ pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Lite intresserad vilka arbetsmoment är du upplever som tar mycket längre tid, för jag har mycket svårt att se hur det exempelvis kan ta längre tid att trycka på windows tangenten för att få upp "metro" och sedan klicka på en ikon för att starta ett program än att först dra musen ner till vänstra hörnet och sen leta reda på programmet i en rullgardinsmeny.
Hade du däremot sagt att du helt enkelt inte gillar utseendet då hade det varit en helt annan sak.

Sedan jag skrev inlägget har jag experimenterat med metro och lärt in mig alla nya hotkeys och måste säga att jag hade helt fel i mitt förra inlägg. Jag gillar Win8, och jag gillar Metro, skarpt! Start8 avinstallerat.

Ett litet problem jag stött på är att man inte kan få in Google Chromes desktopversion som ikon i Metro-gränssnittet. Söker jag efter Chrome och "pinnar" den, så får jag endast upp metro-appen. Någon som har en lösning?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det skall tydligen finnas en beta av chrome som skall gå att starta i desktop läge, var någon tipsade om det i nån tråd tidigare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det skall tydligen finnas en beta av chrome som skall gå att starta i desktop läge, var någon tipsade om det i nån tråd tidigare.

Jag tror inte jag kör någon beta, 22.0.1229.94m och den kör jag i desktop läge. Jag startar den inte via Metro dock.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det skall tydligen finnas en beta av chrome som skall gå att starta i desktop läge, var någon tipsade om det i nån tråd tidigare.

Tack! Fungerade utmärkt med https://www.google.com/landing/chrome/beta/

Skrivet av Xphome:

Jag tror inte jag kör någon beta, 22.0.1229.94m och den kör jag i desktop läge. Jag startar den inte via Metro dock.

Ja, i desktopläget öppnas det som vanligt, men från Metro öppnas den som ett otympligt Metro-app. Betan länkad ovan fixade det.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Xphome:

Stänger ett program gör du genom att, om du är i ett annat program/desktop, dra musen till top-left corner och sedan högerklickar. Om du vill stänga programet du är i börjar du på samma sätt men istället för att högerklicka drar du musen neråt längs kanten och sedan högerklickar på det du vill stänga.

Det tipset fungerade fint för att stänga program jag inte är i, men programmet jag är i finns inte med i listan.

Känns lite komiskt att jag som ändå är en ganska bevandrad PC-användare inte kan begripa hur jag stänger ett program jag är i. Metro får inga pluspoäng av mig än så länge, men i övrigt gillar jag Win8.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Det skall tydligen finnas en beta av chrome som skall gå att starta i desktop läge, var någon tipsade om det i nån tråd tidigare.

W8 kommer informerar dig om flera webbläsare som de rekommenderar och där gör du ett val, Chrome och då får du både för Metro och vanlig desktop. Tror inte det är Beta...

Rekommenderar appen "Cocktail Flow". Helt suverän!

Permalänk
Medlem

Upptäckte att vid installationen av Win8 flyttade min pagefile tillbaka till windisken, om du hör till dom som kör pagefile på annan disk, kolla upp detta. Flytta page går till på samma sätt som i 7'an.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Håll nere [Windows]-tangenten och tryck en av följande:

C: Öppna sidopanelen till höger
D: Visa Skrivbordet
E: Öppna Utforskaren
F: Sök efter filer och annat
H: Dela saker via sociala nätverk och annat
I: Öppna inställningar
K: Sidopanalen för Enheter
L: Byt användare
M: Minimera fönster om du befinner dig på Skrivbordet
P: Välj skärmvisare (extern skärm, TV, projekter etc)
R: Kör-funktionen.
T: Fokus på Aktivitetsfältet så att du kan växla mellan appar med piltangenterna
U: Öppna Hjälpmedelscenter
W: Sök bland Inställningar
X: Öppna meny för administratörer
Z: Öppna applikationsfältet i Metro
+: Zooma in
-: Zooma ut
.: Fäst en applikation i Metro till panelen
[Enter]: Öppna funktionen för att läsa upp saker på skärmen (för synskadade)
[Tab]: Växla mellan applikationer

Kan man ställa in kortkommandon själv eller är man påtvingad den där skit-uppsättningen?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2