Frågor inför uppgradering till Windows 8

Permalänk
Medlem

Frågor inför uppgradering till Windows 8

Sitter och tittar lite på vad det kostar att uppgradera till Windows 8 och inser att det bara är ynka 279 kr. Jättebra, tänker jag. Men, hur fungerar det här med uppgradering från tidigare version?

Om jag senare vid göra ominstallation. Måste jag då först installera 7 Home premium och sedan 8 Pro? Eller får jag en ny licensnyckel så att jag bara kan installera 8 Pro direkt när jag behöver göra en ominstallation av systemet om säg ett år?

Permalänk
Korsordsguru

När du har köpt Win 8 och laddat ner det kan du välja att göra en ISO av installationen eller skriva till ett USB-minne, och du får en nyckel i mailen som går att använda vid installation. Det går att göra en helt ren installation även fast du kör uppgraderings-applikationen också, man får välja hur man vill ha det i installationensprocessen. Jag har visserligen inte testat att göra en helt ren installation själv från USB-minne med nyckeln som jag fick, men borde ju gå rimligtvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar samma, ska göra detta ikväll, vill ju inte ha kvar massa skit från windows disken

Permalänk
Medlem

Du behöver en Windows version installerad för att uppgradera, du kommer inte runt det.

Du kan dock välja att göra en ren installation så du behöver inte behålla något av den gamla installationen.

Men som sagt va nästa ominstallation krävs att du installerar windows 2 ggr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du behöver en Windows version installerad för att uppgradera, du kommer inte runt det.

Du kan dock välja att göra en ren installation så du behöver inte behålla något av den gamla installationen.

Men som sagt va nästa ominstallation krävs att du installerar windows 2 ggr.

Bra, men då borde det bara vara att installera windows 7 snabbt sen installera win8 direkt när man kommer ut på nätet igen.

Permalänk
Medlem

Jag har en snabb fråga...

Om man äger en piratkopierad kopia av Windows 7, går det då att uppgradera till en köpt Windows 8 Pro?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hej

Jag undrar om man köper upgraderingen av Windows 8 hur gör man ifall man behöver återställa datorn. Läste lite igår att man behöver skapa recovery av windows 7. Eftersom jag inte har det utan använder en "spegling". Kan man då spegla Windows 8 och använda sig av det i fall det händer något.

Har inte tänkt köpa det just nu utan mer en fundering inför framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du behöver en Windows version installerad för att uppgradera, du kommer inte runt det.

Du kan dock välja att göra en ren installation så du behöver inte behålla något av den gamla installationen.

Men som sagt va nästa ominstallation krävs att du installerar windows 2 ggr.

Det låter ju väldigt omständigt. Det innebär att jag måste spara ISO-filerna för båda 7an och 8an.

Permalänk
Medlem

Köper man en uppgradering verkar det fungera såhär

  1. Du använder XP/Vista/7 när du laddar ner win 8, i samband med det kollar den att du har en äkta licensnyckel av ditt gamla windows.

  2. Du betalar, får din lisensnyckel och börjar ladda ned.

  3. När det är klart har du två möjligheter.
    1. Du kan välja att låta den automatiskt uppgradera(och delvis behålla program och dokument, beroende på om du har XP/Vista/7).
    2. Alternativt kan du istället spara windows8.iso på skrivbordet och bränna till skiva(eller ett usb minne).

  4. Om du då väljer den manuella vägen så fungerar det precis som vilken windows installation som helst. Du puttar i skivan/usb minnet i valfri dator och väljer att starta från enheten. Du kan då konfigurera partitioner osv.

  5. När installationen är klar så kvarstår dock ett problem, windows är inte aktiverat. Enda sättet är att "uppgradera" Windows 8 till Windows 8 uppgraderingen.

  6. Öppna skivan/USB/iso filen med windows 8 och starta "setup.exe"(kan heta något liknande).

  7. Välj att uppgradera windows, du kommer bedjas mata in produktnyckeln och "uppgraderingsprocessen" borde inte ta så lång tid(då du redan har windows 8!).

  8. Nu har du en fullt fungerande windows 8 version.

OBS!
Jag har endast läst mig till detta och baserar det på en snabb underökning jag gjort samt av tidigare installationer jag utfört.
Kan också tilläggas att jag sitter på windows 8 RP och gjort det ett bra tag nu.

Källor
http://www.pcauthority.com.au/News/320816,boxed-copies-of-win...
http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

EDIT: Snabbskrev så blev allmänt rörigt och gott om stavfel

Visa signatur
Permalänk
Lego Master
Skrivet av SuperSverker:

Jag har en snabb fråga...

Om man äger en piratkopierad kopia av Windows 7, går det då att uppgradera till en köpt Windows 8 Pro?

Mvh

Din befintliga Win7-licens kontrolleras, för att sedan uppgraderas. Så svaret är med stor sannolikhet nej.
Om du redan har en äldre windows-licens (typ XP eller Vista) till datorn du sitter på så installera om den, och uppgradera den lagliga licensen istället så kommer Win8 funka bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det fick bli att köpa Windows 8, trots allt som verkar kunna bli omständigt med installationen..

Tar heller inte så lång tid att ladda ner, ser jag. Cirka 4 minuter!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Det fick bli att köpa Windows 8, trots allt som verkar kunna bli omständigt med installationen..

Tar heller inte så lång tid att ladda ner, ser jag. Cirka 4 minuter!

Tack för hjälpen!

Du får gärna lägga till info till min "guide" eller säga om något var felaktigt.
Både för mitt eget och andras intresse

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En annan lösning för att aktivera Windows 8 uppgraderingen postades av piGGen i en annan Win 8 tråd. Jag har inte testat men det här men ni får gärna prova det för jag föstod det som att det funkade för honom/henne:

Instruktioner saxade från piGGen´s post:

"1. Öppna regedit och gå till "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup\OOBE" och ändra värdet för "MediaBootInstall" från 1 till 0.

2. Öppna en "command prompt" som administratör och kör "slmgr -rearm"

3. Starta om datorn

4. Tryck windows knapp + R och skriv in "slui 3". Här skriver du sedan in din inköpta nyckel och windows borde bli aktiverat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Du får gärna lägga till info till min "guide" eller säga om något var felaktigt.
Både för mitt eget och andras intresse

Det kommer nog att ta ett tag! Det vill inte fungera i min Macbook Pro så lär behöva bränna ut på DVD först. Meddelar senare!

Permalänk
Avstängd

Uppgraderade från en ren installation av Windows 8 RC. Alltså köpte och installerade. Gick utmärkt men har haft både Vista och Windows 7 aktiverat innan på datorn och kanske det är det som gäller?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Köper man en uppgradering verkar det fungera såhär

  1. Du använder XP/Vista/7 när du laddar ner win 8, i samband med det kollar den att du har en äkta licensnyckel av ditt gamla windows.

  2. Du betalar, får din lisensnyckel och börjar ladda ned.

  3. När det är klart har du två möjligheter.
    1. Du kan välja att låta den automatiskt uppgradera(och delvis behålla program och dokument, beroende på om du har XP/Vista/7).
    2. Alternativt kan du istället spara windows8.iso på skrivbordet och bränna till skiva(eller ett usb minne).

  4. Om du då väljer den manuella vägen så fungerar det precis som vilken windows installation som helst. Du puttar i skivan/usb minnet i valfri dator och väljer att starta från enheten. Du kan då konfigurera partitioner osv.

  5. När installationen är klar så kvarstår dock ett problem, windows är inte aktiverat. Enda sättet är att "uppgradera" Windows 8 till Windows 8 uppgraderingen.

  6. Öppna skivan/USB/iso filen med windows 8 och starta "setup.exe"(kan heta något liknande).

  7. Välj att uppgradera windows, du kommer bedjas mata in produktnyckeln och "uppgraderingsprocessen" borde inte ta så lång tid(då du redan har windows 8!).

  8. Nu har du en fullt fungerande windows 8 version.

OBS!
Jag har endast läst mig till detta och baserar det på en snabb underökning jag gjort samt av tidigare installationer jag utfört.
Kan också tilläggas att jag sitter på windows 8 RP och gjort det ett bra tag nu.

Källor
http://www.pcauthority.com.au/News/320816,boxed-copies-of-win...
http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

EDIT: Snabbskrev så blev allmänt rörigt och gott om stavfel

Tack, det där fungerade för mig!

Jag gjorde en clean install på en helt ren disk. Lite omständig procedur blev det, men billigare än OEM eller Retail.

Permalänk
Medlem

Gamla win 7 tar massa plats. Ska det vara kvar? Trodde man fick win 8 bara.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Det är så trevligt att se hur ni lyckas med era aktiveringar trots nyinstallation. I mitt fall har jag lyckats få in det smärtfritt i min Macbook Pro efter många försök om hur man gör det rätt (det blev lite speciellt om man har Mac).

I steget att aktivera går jag dock bet. Där går det sig inte alls. Det gick däremot bra på en PC. Så, jag antar att det är något med oss utstötta Mac-användare.

Permalänk

Kan man installera om flera gånger med uppgraderingslicensen? Om windows skulle gå sönder någon gång i framtiden?

Permalänk

Hur blir det med drivare till tex graffekort o moderkort å de om man uppdaterar till w8.
Måste de installeras på nytt igen. Och hur bra funkar bf3 i w8 vill inte att det ska knostra.
För det funkar så bra nu i w7 för mig. Är det värt tro att byta tycker ni som vet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

måste man skapa ison på samma dator som man senare installerar den på? om man gör en ren installation

Permalänk
Medlem

För mig gick det bra att ladda ner den på en dator och installera det på en annan.
Men oturligt nog så på den datorn som jag köpte licensen och hade jag bara ett 32bit windows på. Så installationen av W8 blev 32bit.
Vet någon vart man kan få tag på en 64 bitars version? eller man måste köpa den igen för att få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

måste man skapa ison på samma dator som man senare installerar den på? om man gör en ren installation

Nej, du kan välja att spara till skrivbordet.
Du får då .iso filen, och det är fritt att putta över till usb eller cd för att använda till vilken dator som helst

Skrivet av maskh:

Det är så trevligt att se hur ni lyckas med era aktiveringar trots nyinstallation. I mitt fall har jag lyckats få in det smärtfritt i min Macbook Pro efter många försök om hur man gör det rätt (det blev lite speciellt om man har Mac).

I steget att aktivera går jag dock bet. Där går det sig inte alls. Det gick däremot bra på en PC. Så, jag antar att det är något med oss utstötta Mac-användare.

Kan du förklara mer vad som händer(eller snarare inte händer)?
Har du testat att göra enligt mina "instruktioner"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Nej, du kan välja att spara till skrivbordet.
Du får då .iso filen, och det är fritt att putta över till usb eller cd för att använda till vilken dator som helst

Kan du förklara mer vad som händer(eller snarare inte händer)?
Har du testat att göra enligt mina "instruktioner"?

Det går inte riktigt att förklara vad som händer.

Uppgraderingsprocessen startar, den startar om ett par gånger där det bl.a. står "Förbereder" och räknar procent under logotypen. Sedan startar den om igen och då ramlar den in i ett felmeddelande om "IRCQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" och så startar den om och återställer hela processen och skickar tillbaka till den icke-uppgraderade versionen av Windows 8 Pro. Du vet, Windows är inte snällt om felrapporter. Slutsatsen är att den lilla uppgraderingsprocessen (Windows 8 > Windows 8) inte fungerar på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiders:

För mig gick det bra att ladda ner den på en dator och installera det på en annan.
Men oturligt nog så på den datorn som jag köpte licensen och hade jag bara ett 32bit windows på. Så installationen av W8 blev 32bit.
Vet någon vart man kan få tag på en 64 bitars version? eller man måste köpa den igen för att få det?

Detta vill jag också veta, om någon har koll på hur man kan gå tillväga så vore det väldigt uppskattat!

Sitter fast på en windows 7 32bit och vill nu uppgrader till windows 8 64 bit, men den idiotiska "upgrade assistant" har inget val för att ladda ner 32 bits versionen.

Har dock hört att det automatiskt blir 64 bits nedladdning om man sitter på en dator med 64 bit, så blir väl att dra till en polare och installera det om jag inte hittar något annat sätt :/

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Detta vill jag också veta, om någon har koll på hur man kan gå tillväga så vore det väldigt uppskattat!

Sitter fast på en windows 7 32bit och vill nu uppgrader till windows 8 64 bit, men den idiotiska "upgrade assistant" har inget val för att ladda ner 32 bits versionen.

Har dock hört att det automatiskt blir 64 bits nedladdning om man sitter på en dator med 64 bit, så blir väl att dra till en polare och installera det om jag inte hittar något annat sätt :/

Sitter i samma sits Borde finnas någon som vill dela med sig av sin 64 bit version.. Kan inte vara olagligt tycker jag.

Vill inte leta på dom skumma sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masa69:

Sitter i samma sits Borde finnas någon som vill dela med sig av sin 64 bit version.. Kan inte vara olagligt tycker jag.

Känns inte som det och att de inte lagt till en "advanced option" i upgrade assistant där du kan välja vilken version du vill gå till är ju helt idiotiskt, speciellt eftersom de försöker fasa ut 32 bit system

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Avstängd

Så här ligger det till: Första gången en uppgraderingslicens aktiveras eller installeras krävs en aktiverad installation av tidigare Windows. Du kan fortfarande välja mellan att uppgradera den installationen eller göra en nyinstallation, gör du en ny så sparas den gamla som Windows.old så du kan komma åt dina filer. När du väl aktiverat uppgraderingen en gång så fungerar den precis som en annan licens och du kan alltså installera den på en annan dator utan att behöva installera någon tidigare version eller liknande, dock kan du förstås bara ha licensen aktiverad på en dator i taget.

Att installera en ren version utan att aktivera den och sen uppgradera den med samma ISO var ett knep som fungerade på Windows 7 och tydligen så fungerar det också på åttan. Om det är enklare än att först installera över sjuan och aktivera åttan och sen bara göra en nyinstallation som du kan placera vart du vill låter jag vara osagt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Så här ligger det till: Första gången en uppgraderingslicens aktiveras eller installeras krävs en aktiverad installation av tidigare Windows. Du kan fortfarande välja mellan att uppgradera den installationen eller göra en nyinstallation, gör du en ny så sparas den gamla som Windows.old så du kan komma åt dina filer. När du väl aktiverat uppgraderingen en gång så fungerar den precis som en annan licens och du kan alltså installera den på en annan dator utan att behöva installera någon tidigare version eller liknande, dock kan du förstås bara ha licensen aktiverad på en dator i taget.

Att installera en ren version utan att aktivera den och sen uppgradera den med samma ISO var ett knep som fungerade på Windows 7 och tydligen så fungerar det också på åttan. Om det är enklare än att först installera över sjuan och aktivera åttan och sen bara göra en nyinstallation som du kan placera vart du vill låter jag vara osagt.

Så det räcker med att uppgradera sin tidigare version en gång, bränna ut ison på en DVD, spara den nya key:n och sedan fungerar den som vilken licens som helst? Skulle du kunna länka en källa? Jag tror dig, men det vore skönt att få läsa det själv!

För vad jag förstått så blir den gamla licensen man har ogiltig när man uppgraderar, så det vore ju dåligt om det inte gick att använda uppgraderingen till en ny dator sen. Vid nybygge eller hårddiskbyte etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara dela med mig av min erfarenhet från igår. Körde in Windows 7 Ultimate 64bit utan att registrera cd-key, så det blev ju en 30 dagars testversion.

Laddade därefter ner Windows 8 Upgrade Assistant och köpte Pro för 279 kr. Valde att skapa ett installationsmedium av en USB-sticka och formaterade genom den min Windows 7-partition.

Skrev in min Windows 8-nyckel där det behövdes i installationsprocessen, och sen var det inte mer med det. Det står att mitt Windows är aktiverat under System i Kontrollpanelen.

Sen vet jag inte om detta sättet stämmer överrens med licensavtalet, men det fungerade i alla fall!