[Hjälp/fråga] Installation av Windows 8 Dreamspark (MSDNAA)

Permalänk
Medlem

[Hjälp/fråga] Installation av Windows 8 Dreamspark (MSDNAA)

Hej sweclockers!

Var nyligen inne på MSDNAA, mjukvara för studenter, där man alltså kan tanka ned Windows 8 Dreamspark (antar att dreamspark är ett 'coolt' namn för studentversion?). Såg till min förvånan att Windows 8 inte var tillgängligt ännu, står "currently not available".

Hur som helst, tänkte passa på med några frågor under min väntan:
1. Vad är egentligen Dreamspark?
2. Kan man ladda ned språk efter installationen?
3. Sitter i dagsläget på Windows 8 consumer preview, kan jag uppgradera OS'et direkt till Windows 8 Pro eller måste jag wipea hela datorn?
Om jag uppgraderar, förlorar jag då prestanda på det? (har för mig det var så för exempelvis uppgradering av Vista)
4. När kan man egentligen ladda ned Windows 8 via MSDNAA?

Permalänk

2. Svenska versionen fanns bara för mig om jag inte minns fel.

4. Den har funnits ett tag nu kom väl i början av september tror jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Som sagt Win 8 på MSDNAA har funnits där ett tag, jag kör det i en VM sedan en månad tillbaka. De som fanns på mitt konto var om jag kommer ihåg rätt bara engelska versioner (däremot skiljer de på UK och US english, förmodligen får man ny key för varje ). Om det är som på Win 7 skall det dock gå att ändra i efterhand till vilket språk man än vill ha.

Permalänk
Medlem

Win 8 på dreamspark premium ligger nere för tillfälligt, de behöver väl all bandbredd till betalande kunder en dag som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Win 8 på dreamspark premium ligger nere för tillfälligt, de behöver väl all bandbredd till betalande kunder en dag som denna.

Tack! Då vet jag varför det inte är tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Hade varit super om någon kunde svara på tredje frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hade varit super om någon kunde svara på tredje frågan!

Svaret är nej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Svaret är nej!

Hur kan svaret vara nej?
Frågan avslutas ju med "...eller måste jag wipea hela datorn?" och består av två frågor.

"svaret är nej"

Permalänk
Medlem

Om det är Windows 8 Pro så kan man ändra språk. Gjorde just det precis.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hur kan svaret vara nej?
Frågan avslutas ju med "...eller måste jag wipea hela datorn?" och består av två frågor.

"svaret är nej"

Nej, det går inte att uppgradera en "Consumer preview".

Permalänk
Medlem

Jag kan ladda ner filen men det står att den inte går att packa upp. Någon mer med det felet?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Jag kan ladda ner filen men det står att den inte går att packa upp. Någon mer med det felet?

Packa upp? (Iofs gör man ju det) Men för att förtydliga så bränner du den till en skiva eller USB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Nej, det går inte att uppgradera en "Consumer preview".

Konstigt, gjorde det precis. Funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Konstigt, gjorde det precis. Funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Om det har fungerat, så är det inget Microsoft rekommenderar att man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Packa upp? (Iofs gör man ju det) Men för att förtydliga så bränner du den till en skiva eller USB minne.

Det står iaf så när den laddat ned 100%. Vet inte varför då jag som du säger brände ut win7 till skiva.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Livar upp tråden lite. Jag har ett dreamspark konto och har laddat ner windows 8 och windows 7. Men när jag ska installera så står det att min nyckel inte stämmer med versionen. Är det nån som varit med om nåt liknande? Jag har testat flera gånger så jag är säker på att det är rätt nycklar. Ska nämna att jag har laddat ner 64 bit versionerna men nycklen måste väl funka ändå?

Visa signatur