Permalänk
Medlem

Coilwhine från moerkort?

Hade tidigare en jävla massa PIIIIiPIPIPiPIPIPPIIIIP från mitt nätagg så jag bytte ut skiten. I dag hörde jag det igen och tänkte, fan inte det här agget också! Men det visade sig komma ungefär från baksidan av moderkortet om du tänker på "baksidan av kylaren". Det märks absolut ingenting när man har headset på sig, men varför är det så här? Är det kanske AMD komplett värdelösa stockkylare som är boven i dramat? Den låter ju som en lövblås i övrigt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

har samma problem med mitt gigabyte z77 ud3 b3 moderkort, har dock ej orkat bry mig om att skicka in det.
hör det bara om jag är nära datorn med örat annars så hörs det ej men det är ändå väldigt störande

Permalänk
Medlem

Sant. Jag tänker nog inte lämna tillbaka det heller. För att ens höra var det kom ifrån fick jag ta bort den högra sidopanelen och lyssna i hålet på moderkortsplåten. Men det stör mig något.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Sant. Jag tänker nog inte lämna tillbaka det heller. För att ens höra var det kom ifrån fick jag ta bort den högra sidopanelen och lyssna i hålet på moderkortsplåten. Men det stör mig något.

håller med, det märks bara om man är nära fast om man vet att det är där stör det än ganska mycket

Permalänk
Medlem

Händer det konstant, dvs även under uppstart/i bios eller är det när allt har startat upp?

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte! Jag har den där Asus samrt doctor (Datorn är rejält mycket tystare om man sätter den på auto!) och när jag skruvade upp den till high performance började det där jäkla pipandet igen!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Faktiskt inte! Jag har den där Asus samrt doctor (Datorn är rejält mycket tystare om man sätter den på auto!) och när jag skruvade upp den till high performance började det där jäkla pipandet igen!

Stäng av CE1 support i bios eller liknande c-states.

Permalänk
Medlem

Som Baku nämnde, så är det mycket troligt orsakat av C-state eller C1E

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är det?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vad är det?

Det är inställningar du hittar i BIOS. Referera till ditt moderkorts manual, om var du hittar det. Brukar ligga under CPU options.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja men ad gör själva inställningen?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Nu avaktiverade jag någon core c6 state mojisgrejs. Och jag hör faktiskt inte fanskapet längre. Gött!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

hade samma problem på mitt intel-mobo. finns nåra leds som konstigt nog blinkar i takt med pipandet, helskumt!

min flickväns dator har en AC kylare som oxå skapar dessa ljud. extremt tyst övrigt men AC kylare är verkligen hemsk