Hur lång tid tar det att växla mellan olika Core speeds (Cool n Quiet osv)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Hur lång tid tar det att växla mellan olika Core speeds (Cool n Quiet osv)?

Ja, se trådrubriken, men för att utveckla lite. Jag har en Phenom II 955 som hoppar mellan 800 Mhz, 2000 Mhz och 3200 Mhz när arbetsbelastningen är lite varierande. Jag vet inte hur sånt här går till för processorn, men spontant känns det som att det borde gå åt lite tid att varva upp och ned, upp och ned. Är det här något som kan påverka prestandan i spelande osv? Visst, om spelet är tillräckligt CPU-krävande så kör den väl på i max-kapacitet hela tiden och behöver inte byta, men jag vet inte hur många spel som verkligen använder CPU:n fullt ut. I synnerhet inte eftersom jag har ett GFX 460-kort, så det är väl där flaskhalsen i så fall ligger.

Så, mm, för att formulera frågan lite annorlunda, borde jag stänga av Cool n Quiet och låta processorn tuffa på i maxhastighet när jag spelar..? Eller spelar det ingen roll, går växlingen på så kort tid att det inte märks? Eller går CPU:n automatiskt upp så mycket som det behövs..? Hum..

Tacksam för eventuella insikter ni kan bjuda på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Det är ingenting som påverkar spelandet då processorn kör uteslutande i högsta klockhastighet vid spel, det krävs inte maxbelastning för att den ska hoppa upp till högsta klock.

Nej du behöver inte stänga av Cool n Quiet under spelandet då processorn som sagt redan klockat upp sig, skiftningen mellan hastigheterna är inte märkbart.

2600K • 1050 Ti • 8 GB • 128 + 250 GB SSD • ­1,5 TB HDD • Huawei Pitten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Snabbare än lucky luke drar sin puffra

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Okt 2009

Jag fick en del egendomliga effekter när jag körde GRID på min gamla q9550 med SpeedStep aktiverat. Varje gång klockfrekvensen ändrades gick spelet antingen i slowmotion eller toksnabbs någon sekund... Slomo effekten gjorde inte så mycket, men när cpu:n klockade upp i en kurva kunde det bli lite knepigt...

Min rekomendation är att låta Cool n Quiet vara på, så länge du inte märker av några problem dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Human_Metal:

Jag fick en del egendomliga effekter när jag körde GRID på min gamla q9550 med SpeedStep aktiverat. Varje gång klockfrekvensen ändrades gick spelet antingen i slowmotion eller toksnabbs någon sekund... Slomo effekten gjorde inte så mycket, men när cpu:n klockade upp i en kurva kunde det bli lite knepigt...

Min rekomendation är att låta Cool n Quiet vara på, så länge du inte märker av några problem dock.

Jag har upplevt något liknande som du i vissa spel, t ex Diablo 3, men tills alldeles nyligen har jag avfärdat det som hårddisk-lagg. Efter en tids spelande har det gått över, dvs när animationerna har laddats en första gång. Lustigt nog så tror jag att jag leddes på rätt spår tack vare att jag sänkte en massa grafikfunktioner, bl a sådana som har med CPU:n att göra, för efter det började jag märka små oförklarliga pauser utan att hårddisken laddade, och efter att de aktuella animationerna redan hade laddats tidigare. Tidigare med högre belastning på CPU:n så höll den kanske klockfrekvensen mer konsekvent.

Hursomhelst, nu körde jag precis D3 med Cool n Quiet avstängd, och jag kollade att processorn tuffar på i 3200 Mhz utan något arbete alls, och bortsett från hårddisk-laggen ovan så flöt allt som en dröm. Sånt här kan ju vara rätt subjektivt, men jag tycker även att datorn rent allmänt känns rapppare.

Med Cool n Quiet på så försöker CPU:n hela tiden gå ner till 800 Mhz, med små korta hopp till 2000 och 3200 Mhz, den hoppar verkligen hela tiden, så jag kan inte låta bli att tänka att CnQ är.. skit. När det gäller strömspareffekten så är den också ganska marginell enligt någon artikel jag läste, den stora ändringen kommer först vid full belastning, men vid full belastning ska ju processorn ändå gå i 3200 Mhz, så..

Hum, jaja, pga råden i tråden så måste jag väl överväga att jag mest inbillar mig nu, men jag kommer nog inte slå på CnQ i första taget iaf.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag vet inte i detalj hur själva cpun funkar, men specen till strömförsörjningen till am3+ säger att den ska kunna ändra effekt/spänning med 3,4Mhz, medans am3 skulle klara det med 400Khz, det kan väl ge en fingervisning om vad som händer i cpuerna, det ger iallafall en maxgräns för hur ofta man kan ställa om cpuns effektförbrukning.
Har man dessutom en "T" cpu så blir det ännu mer komplicerat, men "snabbt" är väl ett lätt svar

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.