Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Moderkort for OC

Hur spelar egentligen moderkortet in för OC av cpu och grafikkort? Blivit tillsagt att det finns saker i BIOS settings man måste ta hänsyn till. Köper snart en i5-3570K och en HD7970 och kommer vilja overclocka båda så gott det går. Finns det några direkta specifikationer annat än chipset man måste ta hänsyn till? Jag har inget behov av massa dumheter som wifi kontroll eller 50 olika usb portar och vill såklart använda så lite pengar som möjligt.

Vad ska man kolla på? Och om det är får svårt; några förslag på kort som ni vet kan hantera OC bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norbotten
Registrerad
Jan 2012

Vad har du för budget?

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norbotten
Registrerad
Jan 2012

http://www.inet.se/produkt/1902200/msi-z77a-gd65-atx
Det fungerar bra.
Har även OC genie.
Snyggt.

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av willehawk:

Vad har du för budget?

Tja betalar väl vad som behövs. Men om det blir tusentals kronor för att overclocka den 100mhz till så använder jag nog dom pengarna på en bättre processor isf. Allt jag riktigt bryr mig om är hur den påverkar overclockingen, och att mina saker ska passa. Låt den ligga på samma mhz/krona som processorn liksom