Permalänk
Medlem

Asus Drivers funkar inte!

Ominstallerade nyss mitt system (Windows 7 64-bit) och nu har det uppstått ett problem...

Använder just nu ett Asus P8Z68-V Pro/Gen3 moderkort och varje gång jag laddar ner de senaste drivers som finns tillgängliga och försöker installera dem så fungerar det ej. Istället så kommer det upp en varning: "Does not support this Operating System : WNT_6.1H_64_MCE"

Använder just nu default drivers från skivan som kom med moderkortet vid köpet.

Vad är felet?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluuZ:

Ominstallerade nyss mitt system (Windows 7 64-bit) och nu har det uppstått ett problem...

Använder just nu ett Asus P8Z68-V Pro/Gen3 moderkort och varje gång jag laddar ner de senaste drivers som finns tillgängliga och försöker installera dem så fungerar det ej. Istället så kommer det upp en varning: "Does not support this Operating System : WNT_6.1H_64_MCE" :S

Vad är felet?!?!

varifrån laddar du ner drivrutinerna? asus hemsida?

se till att du väljer win7 64 bit ur listan i så fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

varifrån laddar du ner drivrutinerna? asus hemsida?

se till att du väljer win7 64 bit ur listan i så fall.

Precis vad jag gjort... gick in på Asus hemsida, valde min modell och operativsystem (Windows 7 64-bit), började ladda ner nya drivers för Chipset, LAN, USB, Audio etc..

Har nämligen laddat ner samma drivers innan och då har de fungerat.. men i samband med ny hårddisk och grafikkort valde jag att installera om windows. Och helt plötsligt fungerar det ej
Kan det vara fel på Moderkortet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluuZ:

Precis vad jag gjort... gick in på Asus hemsida, valde min modell och operativsystem (Windows 7 64-bit), började ladda ner nya drivers för Chipset, LAN, USB, Audio etc..

Har nämligen laddat ner samma drivers innan och då har de fungerat.. men i samband med ny hårddisk och grafikkort valde jag att installera om windows. Och helt plötsligt fungerar det ej
Kan det vara fel på Moderkortet??

hehe, nä det tvivlar jag på.

att du skulle kunna få igång windows, men att alla drivrutiner samtidigt skulle vara oinstallerbara pga att moderkortet var trasigt är högst osannolikt.

är du bombis på att du har 64 bitars windows nu då?
du kanske råkade installera 32bitars.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Gå direkt till kretstillverkarna för drivrutiner. De flesta moderkortstillverkarna är dåliga på att tillhandahålla de senaste.

intel.com
realtek.com.tw
...osv

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

hehe, nä det tvivlar jag på.

att du skulle kunna få igång windows, men att alla drivrutiner samtidigt skulle vara oinstallerbara pga att moderkortet var trasigt är högst osannolikt.

är du bombis på att du har 64 bitars windows nu då?
du kanske råkade installera 32bitars.

Japp, under system i kontrollpanelen står det i alla fall "systemtyp: 64-bitars operativsystem"

Permalänk
Medlem

Hade massvis med problem när jag skulle installera drivrutiner till mitt Asus Xonar DX, det löste sig efter att ha formaterat om så försök med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Gå direkt till kretstillverkarna för drivrutiner. De flesta moderkortstillverkarna är dåliga på att tillhandahålla de senaste.

intel.com
realtek.com.tw
...osv

Detta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.. gick till intel's hemsida och laddade ner de senaste drivrutinerna