Windows 8 upgrade = oem

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad från §7-relaterade frågor och svar*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu försökt använda "139 kr" erbjudandet på 2 av mina Windows 7 Ultimate 64/32 bits licenser som jag fått från MSDN sen tidigare men den säger att dessa inte är berättiga till erbjudandet. Så det talar för att MS ändå har koll på runt när licenserna skickades/aktiverades.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Funkade prima för mig att köra på 139:- varianten på en nybyggd maskin till morsan.

Installerade först en kopia av W7 Ultimate med tvivelaktig licens utan att aktivera den (kanske onödigt?), uppgraderade sedan från USB-sticka och det gick som smort.

Det lilla jag hann leka med operativsystemet vettefan om jag gillade, svårt att se nyttan med Metro. Men det är väl en vanesak som allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Funkade prima för mig att köra på 139:- varianten på en nybyggd maskin till morsan.

Installerade först en kopia av W7 Ultimate med tvivelaktig licens utan att aktivera den (kanske onödigt?), uppgraderade sedan från USB-sticka och det gick som smort.

Det lilla jag hann leka med operativsystemet vettefan om jag gillade, svårt att se nyttan med Metro. Men det är väl en vanesak som allt annat.

Fick du ange licens nyckeln för att få rabatten? Är ni licens nyckel aktiverad på senare tid (efter utsatt datum för erbjudandet)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Fick du ange licens nyckeln för att få rabatten?

Nix, behövde inte ange någon nyckel för kampanjkoden från http://www.windowsupgradeoffer.com

Skrivet av SnowJim:

Är ni licens nyckel aktiverad på senare tid (efter utsatt datum för erbjudandet)?

Menar du licensen jag uppgraderade ifrån? Ingen aning, den är som sagt minst sagt "tvivelaktig" ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Nix, behövde inte ange någon nyckel för kampanjkoden från http://www.windowsupgradeoffer.com

Vilket land valde du där då ?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av roadspig:

Nix, behövde inte ange någon nyckel för kampanjkoden från http://www.windowsupgradeoffer.com

Menar du licensen jag uppgraderade ifrån? Ingen aning, den är som sagt minst sagt "tvivelaktig" ..

Enligt microsoft & sedemera även goggle så var mitt win7 ultimate likaså av oren härkomst. Tack vare er & denna tråd så sitter jag nu, märkbart smugg, inför ett skinande blankt windows 8 pro (vad nu Pro innebär) med nyinstallerat medicenter & iprincip alla program & inställningar intakta från min gamla installation.

Tack hörnini, tack internet, tack världen.
Jag vill även tacka livet.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Helt vansinnig jämförelse enligt mig... Det jävla Vista var en stor trög bajskorv!

nja det funkade ok efter sp1 uppdateringen kom ut.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vilket land valde du där då ?

Sverige

Permalänk
Medlem

Tack DilluTioN, ditt tips fungerade utmärkt för mig! Snart är skiftet slut då ska jag hem o leka med mitt nya Windows 8

En sak som fick mig att klia håret en minut var efter första delen av installationen, alltså efter att jag bootat från den brända DVD-skivan och Windows 8 installerats, alltså första rebooten. Då kastades jag in i BIOS. Där var mina boot options plötsligt borta.. fick ställa in hårddisk och dvd-spelaren igen. Varför blev det så tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Aha, ja det där fungerar inte längre iallafall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha, ja det där fungerar inte längre iallafall.

Vad är det som inte fungerar längre ? Nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Vad är det som inte fungerar längre ? Nyfiken.

Att använda 139 kr erbjudandet på en Windows version som är äldre än utsatt datum (detta gick tidigare).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag sitter i en lite annorlunda situation, och undrar om någon av er som har "uppgraderat" har någon idé för hur jag kan komma över en Windows 8 nyckel och ladda ner de installationsfiler jag behöver för att göra en ren installation från ett USB-minne.

Jag hade en gång i tiden en numer skrotad dator med Windows XP och har således en oanvänd Windows XP licens. Därför tycker jag att jag borde få uppgradera denna till Windows 8 enligt M$ erbjudande som går ut sista Januari. Jag har dock ingen som helst lust att installera windows XP i min nya dator, för att ladda hem uppgraderings-verktyget, och vill inte köra igång detta program på någon av mina andra datorer heller.

Är det någon som vet om det finns något smidigt sätt att köpa en windows 8 nyckel och få 64-bits installationsfilerna för windows 8 utan att göra en extra onödig installation av windows XP på min nya dator?

Permalänk
Skrivet av Nemodus:

Hej,

Jag sitter i en lite annorlunda situation, och undrar om någon av er som har "uppgraderat" har någon idé för hur jag kan komma över en Windows 8 nyckel och ladda ner de installationsfiler jag behöver för att göra en ren installation från ett USB-minne.

Jag hade en gång i tiden en numer skrotad dator med Windows XP och har således en oanvänd Windows XP licens. Därför tycker jag att jag borde få uppgradera denna till Windows 8 enligt M$ erbjudande som går ut sista Januari. Jag har dock ingen som helst lust att installera windows XP i min nya dator, för att ladda hem uppgraderings-verktyget, och vill inte köra igång detta program på någon av mina andra datorer heller.

Är det någon som vet om det finns något smidigt sätt att köpa en windows 8 nyckel och få 64-bits installationsfilerna för windows 8 utan att göra en extra onödig installation av windows XP på min nya dator?

Har lite samma problem, ska köpa/bygga ny burk.
Vill kunna köpa och tanka ner Win 8 innan så att jag kan fixa en färdig USB-sticka att installera ifrån när nya datorn kommer.
Men nej.

Edit:
Har läst runt lite på forumet nu.
Kan någon rätta mig om jag har missuppfattat det här fel.

Jag har för tillfället en Win 7 licens som är hårdvarubunden (det utgår jag iaf att den är - den är uppgraderad ifrån en OEM Vista licens).
Ska bygga helt ny burk i veckan. kan jag bara uppgradera det OS jag har till Win 8 (som då blir bundet till min person?), tanka ner ISO och sedan bygga en USB-sticka med det. Sen när jag byggt min nya burk kan jag installera Win 8 från den USB'n.
Men min gamla burk kommer inte längre ha ett lagligt OS.

Ja/Nej?

Permalänk

Orka krångla och bry sig om 100kr slog till på 278kr då det helt klar vart värt det var bara köpa och uppgradera funkar utan några problem.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kullendorff:

Har lite samma problem, ska köpa/bygga ny burk.
Vill kunna köpa och tanka ner Win 8 innan så att jag kan fixa en färdig USB-sticka att installera ifrån när nya datorn kommer.
Men nej.

Edit:
Har läst runt lite på forumet nu.
Kan någon rätta mig om jag har missuppfattat det här fel.

Jag har för tillfället en Win 7 licens som är hårdvarubunden (det utgår jag iaf att den är - den är uppgraderad ifrån en OEM Vista licens).
Ska bygga helt ny burk i veckan. kan jag bara uppgradera det OS jag har till Win 8 (som då blir bundet till min person?), tanka ner ISO och sedan bygga en USB-sticka med det. Sen när jag byggt min nya burk kan jag installera Win 8 från den USB'n.
Men min gamla burk kommer inte längre ha ett lagligt OS.

Ja/Nej?

Du kan köpa och tanka W8 på din W7 dator. Efter du har tankat filerna och fått din USB iso avbryter du install.
Om det inte går att installera W7 på nya burken och aktivera W7 där. Så kan du bara installera W8 direkt o helt rent. För man kan köra install en gång till som Emil berättar om swec. podcast så går det aktivera en 279 kr W8 (upg). Även om det inte finns något os tidigare. Fast det är ful vägen. Vill du vara vit som snö så uppgraderar du ett tidigare os. Annars köper du bara en icke upg version av W8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nemodus:

Hej,

Jag sitter i en lite annorlunda situation, och undrar om någon av er som har "uppgraderat" har någon idé för hur jag kan komma över en Windows 8 nyckel och ladda ner de installationsfiler jag behöver för att göra en ren installation från ett USB-minne.

Jag hade en gång i tiden en numer skrotad dator med Windows XP och har således en oanvänd Windows XP licens. Därför tycker jag att jag borde få uppgradera denna till Windows 8 enligt M$ erbjudande som går ut sista Januari. Jag har dock ingen som helst lust att installera windows XP i min nya dator, för att ladda hem uppgraderings-verktyget, och vill inte köra igång detta program på någon av mina andra datorer heller.

Är det någon som vet om det finns något smidigt sätt att köpa en windows 8 nyckel och få 64-bits installationsfilerna för windows 8 utan att göra en extra onödig installation av windows XP på min nya dator?

Ja, butikerna på nätet har fin fina W8 OEM licenser med 64-bit skivor och allt. Det är både smidigt och bra.
Men vill du tjäna dessa extra hundralappar så blir det till att jobba för det. Några andra smidiga lösningar finns inte direkt.:)

Permalänk

Jag försökte köpa OEM versionen till min nya stationära från Microsofts hemsida, men det verkar ju inte gå. Har Win8 på min laptop så jag gjorde en iso från den installationen och installerade sedan på min stationära (angav en install key som ej är aktiverad). Efter allt är klart kan man aktivera windows för 549kr (det kom upp när jag försökte lägga till media center.
Snål som jag är testade jag även en annan variant. Jag installerade en gammal win 7 pro iso av tvivelaktig karaktär och körde sedan win 8 installern från microsofts hemsida. Det fungerade och nu har jag en windows 8 pro licens för 279kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Jag försökte köpa OEM versionen till min nya stationära från Microsofts hemsida, men det verkar ju inte gå. Har Win8 på min laptop så jag gjorde en iso från den installationen och installerade sedan på min stationära (angav en install key som ej är aktiverad). Efter allt är klart kan man aktivera windows för 549kr (det kom upp när jag försökte lägga till media center.
Snål som jag är testade jag även en annan variant. Jag installerade en gammal win 7 pro iso av tvivelaktig karaktär och körde sedan win 8 installern från microsofts hemsida. Det fungerade och nu har jag en windows 8 pro licens för 279kr.

Fram till den siste får man väl media center gratis dessutom ??

Jag fick iaf en key till win 8 media center gratis på mailen från M$ så nu har jag windows 8 pro med media center för 139kr eller vad det nu var uppgraderingspriset var när dom hade erbjudande på det

EDIT:

Plockade fram mailet från M$ och saxade detta därifrån:

Skrivet av Microsoft:

Windows 8 Media Center Pack kan endast hämtas kostnadsfritt under en begränsad tid från kampanjsidan på Windows.com. Om du hämtar Windows 8 Media Center Pack från någon annan plats kan du behöva betala. Erbjudandet gäller från 26 oktober 2012 till 31 januari 2013 och gäller endast en produktnyckel per e-postadress. Nyckeln kan endast användas på en dator. Du är kvalificerad för kampanjen om din dator har Windows 8 Pro. Ytterligare maskinvara kan krävas för att du ska kunna titta på och spela in live-tv. Du måste ange en giltig e-postadress för att kunna få din produktnyckel till Windows 8 Media Center Pack. Kampanjen slutar den 31 januari 2013 och din produktnyckel måste ha aktiverats senast den 1 februari 2013. Microsoft kommer endast att kontakta dig på den angivna e-postadressen för att skicka produktnyckeln och för att påminna dig om när aktiveringsperioden för produktnyckeln håller på att ta slut.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/