Webbhalen Bärbar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Webbhalen Bärbar

Tjenare! För drygt ett år sedan så köpte jag en ASUS G53-SV (relativt säker på SV delen) ifrån Webbhallen, sedan dess har den crashat helt en gång (kort och gott så startade den inte upp), och lämnade då in den på reparation och fick den åter efter några veckor. Nu har exakt samma fel hänt igen, och undrar då om ni har någon erfarenhet utav Webbhallen. Tänkte ifall att dom kunde ge någon typ av kompensation då samma fel uppståt två gånger nu på en produkt som ligger i 7000-kronors klassen. Eller, om man skulle kunna lägga till någon mellanskillnad och uppgradera sig? Vore tacksam för svar!

-Kim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Du får skicka in den på service igen, vad gjorde de med den förra gången? Du kommer inte få någon kompensation och "uppgradera" kommer du bara kunna göra om det visar sig att datorn är behäftad med ett tillverkningsfel som inte går att reparera.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Efter tredje gången med samma fel kan det bli tal om att häva köpet och få pengarna tillbaka eller omleverans. Efter andra reparationen har du inga formella rättigheter som kund (det skadar dock inte att fråga - hoppas på lite goodwill).

och det måste vara samma fel tre gånger. duger ej med samma fel två gånger sen ett ytterliggare fel efter det, då har du bara rätt att får varan reparerad igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Bara att lämna in igen, 3dje gången brukar man, som redan sagts, få häva köpet, dock står det ju i konsumentköplagen att du har rätt att kräva att få häva köpet efter det är fel första gången.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Ah, där ser man. Men det låter ju inte helt hopplöst isf! Sist den var inne på lagning (för problemet att den inte kunde starta upp överhuvudtaget) så stod det i informationen att dom bytte ut pekdonen, vilket känns lite fel. Speciellt med tanke på att pekdonen inte fungerar 5 dagar utav veckan sedan dess hah.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Lasergurka:

Bara att lämna in igen, 3dje gången brukar man, som redan sagts, få häva köpet, dock står det ju i konsumentköplagen att du har rätt att kräva att få häva köpet efter det är fel första gången.

Klippt från Konsumentverkets sida.
Glöm inte att läsa till slutet.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Ocato:

Klippt från Konsumentverkets sida.
Glöm inte att läsa till slutet.

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
•kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
•kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
•kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
•häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
•hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Var någonstans står det något om att man efter 3dje gången har rätt att häva köpet? Det de menar är att man kan häva köpet om säljaren inte lyckas fixa felet.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Det är branchpraxis att man reparerar två ggr, undersöker en tredje (för att säkerställa att felet kvarstår) och sedan omlevererar eller återköper. Typ en oskriven regel de flesta håller sig till, men det finns så klart undantag, både bra och dåliga.

I det här fallet skulle jag vänt mig direkt till ASUS. Fick grymt bra service av dem på min G74SX för ett par veckor sedan, snabbt som tusan och inget knussel. Jag skulle inte vänta mig nån kompensation, men man ska aldrig säga aldrig.

Tänk på att sista punkten från KKL, hålla inne med betalningen, oftast är ett tomt hot. Många återförsäljare använder sig av en tredje part för fakturaköp och/eller avbetalning, tex Klarna eller Resurs Bank. I det fallet har återförsäljaren (typ Inet eller Komplett) inga krav mot dig, utan de har överlåtit det mot en annan part som du då inte kan hålla inne betalning mot, eftersom banken i fråga redan har levererat sin "tjänst" till dig, dvs gett dig möjlighet att betala köpet senare.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Shudnawz:

Tänk på att sista punkten från KKL, hålla inne med betalningen, oftast är ett tomt hot. Många återförsäljare använder sig av en tredje part för fakturaköp och/eller avbetalning, tex Klarna eller Resurs Bank. I det fallet har återförsäljaren (typ Inet eller Komplett) inga krav mot dig, utan de har överlåtit det mot en annan part som du då inte kan hålla inne betalning mot, eftersom banken i fråga redan har levererat sin "tjänst" till dig, dvs gett dig möjlighet att betala köpet senare.

Fel! Detta sägs i KKL:

Förhållandet till säljarens borgenärer

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587).

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

M a o så kan du hålla inne betalningen om du köpt varan utav en av säljaren angiven kreditgivare men inte om du lånat pengarna av ett självständigt bolag utanför säljarens krets.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av olirc:

Fel! Detta sägs i KKL:

Förhållandet till säljarens borgenärer

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587).

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

M a o så kan du hålla inne betalningen om du köpt varan utav en av säljaren angiven kreditgivare men inte om du lånat pengarna av ett självständigt bolag utanför säljarens krets.

Spännande. Det bör man upplysa bankerna om, de brukar använda argumentet jag nämnde ovan.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av olirc:

Fel! Detta sägs i KKL:

Förhållandet till säljarens borgenärer

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587).

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

M a o så kan du hålla inne betalningen om du köpt varan utav en av säljaren angiven kreditgivare men inte om du lånat pengarna av ett självständigt bolag utanför säljarens krets.

Skrivet av Shudnawz:

Spännande. Det bör man upplysa bankerna om, de brukar använda argumentet jag nämnde ovan.

Ja, det är oerhört intressant! Hur ofta blir konsumenten omkullpratad trots att de har rätt enligt lagen? :annoyed:

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *