Fungerar alla spel i Windows 8?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2012

Fungerar alla spel i Windows 8?

Tjena!
Undrar om alla program, spel och sånt fungerar i Windows 8 som i Windows 7?
Tack!

Black Ops 2 steam key säljes! (400kr via paypal)

Datan: Force GT120 | HDD 500GB | i7 3770K | SSD 120GB | ATI Radeon HD 4870 | 16GB | AX750 | Razer Deathadder | Razer Lycosa | BenQ 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Ja de är i grunden Windows 7 i båda fallen.

Det är oftast vid installation av program och drivrutiner som kontroll av Windows typen görs, där man jämför koden för Windows 8 mot en lista av koder. Eftersom koden kan saknas för "Windows 8" så kan installationen komma att avbrytas.

T.ex.: AsusSetup.exe "Does not support this Operating System : WNT_6.2P_64" där Windows 7 hade godkänts med sin kod:
(WNT_6.1P_64_MCE = Win7_64 ; Ultimate (64 bit))

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2012

De flesta spel funkar, vissa mindre speltitlar kanske inte funkar vad jag har hört. Men som svar på din fråga, ja.
Program och drivrutiner bör också funka, vissa funkar inte i skrivande stund men dem lär eventuellt göra det.

"Helghan belongs to the Helghast!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Fungerar spelet i windows vista och windows 7 så ja. Tänk på om du körde det i 32bit eller 64bits läge på dit gamla os.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Waxinator:

Ja de är i grunden Windows 7 i båda fallen.

Det är oftast vid installation av program och drivrutiner som kontroll av Windows typen görs, där man jämför koden för Windows 8 mot en lista av koder. Eftersom koden kan saknas för "Windows 8" så kan installationen komma att avbrytas.

T.ex.: AsusSetup.exe "Does not support this Operating System : WNT_6.2P_64" där Windows 7 hade godkänts med sin kod:
(WNT_6.1P_64_MCE = Win7_64 ; Ultimate (64 bit))

Man kan ofta komma förbli det genom att högerklocka på filen start filerna och välja compatibilty mode eller run as administror. Och har faktiskt inte kollat i w8 rtm men har för mig att det var som i w7 på w8 dev. Att om man återaktiverar administrator kontot så har den högre rättigheter än andra konton. Även om de andra kontona också ligger i administation group.

Gjorrde en fuling i w7 för att gå i gång gamla c&c genarals. Aktiverade administrator. raderade installations kontot. Sen gick jag in och tog bort gruppen users från administrator. Sen tvingades alla program att ha superadmin rättigheter. Det verkar vara fixat i w8. Men bör gå att göra det där också men litte andra kommandon för det misstänker jag. Det mästa går. Men så länge man inte blandar ihopp filer brukar det fungera.

Edit:
Off topic: Vill du ha drvs från asus Waxinator går det mycket fortare att skriva support.asus.com än att stara på www.asus.com

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Flera spel som inte fungerar i Steam till Windows 8. Testade senast Resident Evil 5 som vägrar starta.

Edit: Resident Evil 5 fungerar utmärkt om man bara laddar ner senaste Games for Windows Live: http://www.xbox.com/en-US/LIVE/PC/DownloadClient. Blev tipsad om det i forumet på Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av hACmAn:

Man kan ofta komma förbli det genom att högerklocka på filen start filerna och välja compatibilty mode eller run as administror. Och har faktiskt inte kollat i w8 rtm men har för mig att det var som i w7 på w8 dev. Att om man återaktiverar administrator kontot så har den högre rättigheter än andra konton. Även om de andra kontona också ligger i administation group.

Gjorrde en fuling i w7 för att gå i gång gamla c&c genarals. Aktiverade administrator. raderade installations kontot. Sen gick jag in och tog bort gruppen users från administrator. Sen tvingades alla program att ha superadmin rättigheter. Det verkar vara fixat i w8. Men bör gå att göra det där också men litte andra kommandon för det misstänker jag. Det mästa går. Men så länge man inte blandar ihopp filer brukar det fungera.

Edit:
Off topic: Vill du ha drvs från asus Waxinator går det mycket fortare att skriva support.asus.com än att stara på www.asus.com

Det är väl ingen bra ide att köra alla program i Admin läge specielt inte i SuperAdmin....

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2011

Jag har en hel bunt spel på Steam som inte fungerar utan att fulpatcha sina köpta spel. DRM eller vad det nu är. Att ta bort och ominstallera Games for Windows Live hjälper inte mig. Konstigt att det bara gäller spel på Steam. Jag har nu övergivit den plattformen helt när jag köper nya spel. Origin, Uplay och GameFly gäller för mig nu.

Vad har jag gjort som inte Steam/spelen gillar:
Bytt opperativ
Bytt Processor och Moderkort
Bytt grafikkort
Bytt hårddisk och flytta över spelen dit.

Jo, Ubisoft-spel har en hake. Kan inte installera spelen på en diskpool. Måste vara en fysisk hårddisk eller fler spannade. Gäller gamla som nya spel.

Höghastighetsfiber är livet :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Många program och spel som inte fungerar. Mitt sämsta köp i år var nog windows 8 men hoppas på att det börjar fungera som det ska om några månader.

Kan inte se 3D filmer nå mer många 3d fixar till spel som inte fungerar heller.