Nytt moderkort, processor och minnen!

Permalänk

Nytt moderkort, processor och minnen!

Börjar bli dags och uppgradera den gamla maskinen, som hittills bara fått nytt grafikkort sedan den inhandlades -09. Kör den med ett DX50SO moderkort, en i7 920 och Kingstone DDR3 6g. Så funderar kring en i7 3770k eller en i7 3820, osäker på vilken. Nya RAM blir nog några: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126087-corsair_xms3_v.... Ett moderkort som passar till detta, för antar att mitt nuvarnde moderkort inte kommer vara kompatibelt, har någon egna erfarenheter av någon av dessa processorer, och slutligen, hur märkbar kommer skillnaden i prestanda bli?

Permalänk

Vad ska du använda det till? spel, video redigering m.m ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilaCreaper:

Börjar bli dags och uppgradera den gamla maskinen, som hittills bara fått nytt grafikkort sedan den inhandlades -09. Kör den med ett DX50SO moderkort, en i7 920 och Kingstone DDR3 6g. Så funderar kring en i7 3770k eller en i7 3820, osäker på vilken. Nya RAM blir nog några: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126087-corsair_xms3_v.... Ett moderkort som passar till detta, för antar att mitt nuvarnde moderkort inte kommer vara kompatibelt, har någon egna erfarenheter av någon av dessa processorer, och slutligen, hur märkbar kommer skillnaden i prestanda bli?

Som ovan, vad ska du ha den till? Ska du spela så köp ett nytt grafikort istället. Du kommer märka större skillnad på det!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Främst spel men kanske någon redigering ibland, har redan uppgraderat till ett GTX 590 och känner att det fortfarande står sig rätt så bra, men de delar jag funderar på att byta ut är trotts allt inköpta årskiftet till 2009, så de börjar ju bli ganska gamla.

Permalänk

Om du är köpsugen så vill jag att du ska tänka två gånger. Din processor och 6gb borde räcker rätt bra till dagens spel om du nu inte är kräsen så att säga. Om du spelar bland annat Battlefield 3 och vill maxa det så gör det inte, du kommer inte få över 60 fps konstant. Jag hade sparat pengarna och åkt på en tripp med kompisarna.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LilaCreaper:

Främst spel men kanske någon redigering ibland, har redan uppgraderat till ett GTX 590 och känner att det fortfarande står sig rätt så bra, men de delar jag funderar på att byta ut är trotts allt inköpta årskiftet till 2009, så de börjar ju bli ganska gamla.

Skrivet av tednasadator:

Om du är köpsugen så vill jag att du ska tänka två gånger. Din processor och 6gb borde räcker rätt bra till dagens spel om du nu inte är kräsen så att säga. Om du spelar bland annat Battlefield 3 och vill maxa det så gör det inte, du kommer inte få över 60 fps konstant. Jag hade sparat pengarna och åkt på en tripp med kompisarna.

Processorn går utan problem att överklocka till 3.2GHz. Fungerar fin fint för polarn.
Finns de som har lyckats med 4-4.2GHz med lite tur och skicklighet. Det står sig BRA idag.
GTX590 står också sig bra.
Det maxar BF3 ska ni se.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Processorn går utan problem att överklocka till 3.2GHz. Fungerar fin fint för polarn.
Finns de som har lyckats med 4-4.2GHz med lite tur och skicklighet. Det står sig BRA idag.
GTX590 står också sig bra.
Det maxar BF3 ska ni se.

Tack för tipsen, kanske struntar i det då. BF3 går okej, men antar att processorn samt grafikkortet skulle kunna klockas lite, tyvärr är jag inte en av dessa skickliga individer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LilaCreaper:

Tack för tipsen, kanske struntar i det då. BF3 går okej, men antar att processorn samt grafikkortet skulle kunna klockas lite, tyvärr är jag inte en av dessa skickliga individer

Finns många bra tutorials för detta
http://www.sweclockers.com/recension/6125-intel-core-i7-920/5...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

http://www.overclock.net/t/538439/guide-to-overclocking-the-c... Har klockat till 3.4 ghz, kan förhoppningsvis närma mig 4 med denna guide samt min scythe mugen II fläkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fattar verkligen inte hur du vågar överklocka:P Själv sitter jag på en i7 860 och spelar finfint. Dock är jag sugen på att överklocka men som sagt vågar inte:p. Uppgraderade mitt gamla GTX 285 till ett GTX 670 och spelen flyter på finfint!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Fattar verkligen inte hur du vågar överklocka:P Själv sitter jag på en i7 860 och spelar finfint. Dock är jag sugen på att överklocka men som sagt vågar inte:p. Uppgraderade mitt gamla GTX 285 till ett GTX 670 och spelen flyter på finfint!

Ibland blir jag lite kräsen, men kan oftast inte klaga på spelupplevelsen, testet kommer nu med Far Cry 3, det ska nog gå bra, lägger istället 800 kr på en SSD, då kommer man kunna se en skillnad i laddningarna Hur kommer det sig att du inte vågar överklocka? Om det inte behövs så behöver du såklart inte, men att överklocka några hundra MHz innebär sällan en spänningshöjning, tror jag skulle klarat min nuvarande klockning på orginalfläkten till intel, bara att hålla koll på tempen i början!

Skickades från m.sweclockers.com