Vilka chipsets fungerar med Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem

Vilka chipsets fungerar med Ivy Bridge?

Hej!
Bara en snabb fråga, mycket möjligt att den redan har ställts här, menmen.
Det är så att jag funderar över vilka chipsets som egentligen fungerar tillsammans med en Ivy Bridge CPU (i5 3450). Jag vet att Z77 ska funka, men vilka mer? Är det kanske så enkelt att det är alla som heter x7y?

Och innan ni bombar mig med svar som "använd google" och "använd sökfunktionen i forumet" osv, så kan jag berätta för er att det har jag. Inte så mycket här på forumet, men en hel del på google utan några vettiga resultat. Har sökt fraser som "which chipsets work with Intel Ivy Bridge", "Ivy Bridge chipset", "vilka chipset fungerar tilll Ivy Bridge" och ja ni fattar.

Tack!

EDIT: menar då som går direkt från start, har ingen sandy bridge hemma. Vad jag menar med x7y är de som har en 7 som första siffra. De chipsets jag kunde hitta på prisjakt var Z/H/Q77 och Z/B75. Undrar också vad skillnaderna mellan dessa är.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155#Ivy_Bridge_chipsets

Många äldre chipsets fungerar med en BIOS uppgradering med.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Egentlige behöver man nog mest kolla på vilken sockel moderkortet har är det 1155 så har tror jag alla chipset stöd för ivy, men betyder inte atomatiskt att påtänkt moderkort har stöd för ivy, även om chipset har det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandayoyo:

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155#Ivy_Bridge_chipsets

Många äldre chipsets fungerar med en BIOS uppgradering med.

Ja men där ser man så enkelt det var Tackar tackar!
Då tror jag att jag klara mig själv ett tag

Jo jag vet men som jag skrev så har jag ingen sandy hemma, och vet inte om jag kan få tag på någon heller. Men det skrev jag till någon minut senar eså mycket möjligt att det inte stod där när du började svara