Gigabyte Z77X-UD3H "Flash update is failed"

Permalänk
Medlem

Gigabyte Z77X-UD3H "Flash update is failed"

Hej

Min dator har helt plötsligt börjat krångla vid uppstart då den startar om sig själv flera gånger inom ett intervall på 20-30 sekunder. Efter några omstarter så går datorn igång och funkar helt normalt. Jag hittar inga märkvärdiga fel i Loggboken i mitt windows 7. Det började med att den gjorde såhär någon enstaka gång men nu krånglan den nästan vid varje uppstart.

När jag har startat datorn så har jag tagit mig en titt på debug-LEDen som finns på korten och oftast innan den stänger av sig själv står det db, vilket enligt manualen betyder "Flash update is failed", det har även förekommit att den stängt av sig själv när koden 51 har stått på skärmen, vilket verkar vara någon minnesrelaterat, men det har bara hänt en gång.

Jag har verkligen ingen aning om varför jag får detta meddelande och jag har försökt att googla men har inte fått några bra resultat. Är det någon bios uppdatering som har gått snett kanske? En annan liten detalj som jag har tänkt på är att när jag pluggar in sladden till datorn så lyser tangentbordet, utan att själva datorn är på. Men om jag stänger av datorn är tangentbordet strömlöst, ingen aning om det är relevant, men lite underligt är det allt.

Ska man kanske clera CMOS eller vad det heter? Vilka bieffekter får det i så falll? Är inte alls kunnig om bios och moderkort så det här problemet är lite obehagligt för mig. Så all hjälp uppskattas!

Tack i förhand// TheDeJeY

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z77X-UD3H Grafikkort: Powercolor Radeon HD 6970 Processor: Intel i7 3770K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U12P PSU: Fractal Design 600W Chassi: Fractal Design R4 Hårdiskar: Intel SSD 520 120g & Western Digital Caviar Black

Permalänk
Medlem

Du kan testa att ändra till den andra BIOSen och se om det blir samma sak, eftersom det moderkortet har 2. Men jag vill säga att jag aldrig gjort det själv så jag vet inte om det har några andra effekter, men det borde det väl inte ha.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xphome:

Du kan testa att ändra till den andra BIOSen och se om det blir samma sak, eftersom det moderkortet har 2. Men jag vill säga att jag aldrig gjort det själv så jag vet inte om det har några andra effekter, men det borde det väl inte ha.

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Helt klart något jag borde undersöka. Däremot kommer det antagligen inte lösa problemet :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z77X-UD3H Grafikkort: Powercolor Radeon HD 6970 Processor: Intel i7 3770K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U12P PSU: Fractal Design 600W Chassi: Fractal Design R4 Hårdiskar: Intel SSD 520 120g & Western Digital Caviar Black

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget som vet någonting? Får väl skicka ett mail till deras support. Har dock märkt nu att problemet sker bara när man startar upp datorn efter sladden har varit utdragen. Det vill säga om man aldrig drar ut sladden till själva datorn så uppför den sig helt normalt, mycket underligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z77X-UD3H Grafikkort: Powercolor Radeon HD 6970 Processor: Intel i7 3770K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U12P PSU: Fractal Design 600W Chassi: Fractal Design R4 Hårdiskar: Intel SSD 520 120g & Western Digital Caviar Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDeJeY:

Fortfarande inget som vet någonting? Får väl skicka ett mail till deras support. Har dock märkt nu att problemet sker bara när man startar upp datorn efter sladden har varit utdragen. Det vill säga om man aldrig drar ut sladden till själva datorn så uppför den sig helt normalt, mycket underligt.

Då kanske jag också har det "problemet", när jag bytte moderkort och CPU så startade den om 1-2 gånger första gången jag startade. Jag har inte dragit ut kabeln sedan dess. Dock var det inom 3-8 sek

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS versionen osv? Låter ju som att något gått galet under en bios Flashning enlight felkoden? Som tidigare snubbe sa, testa det andra bioset och kör en clear CMOS på båda. Har inga bieffekter mer än att alla inställningar som du gjort i BIOS blir återställda till sina default värden.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jaha okej. Ska testa imorgon och se om det funkar. Annars är det inte så farligt att låta sladden vara i, inte så miljövänligt dock eftersom den kommer dra lite ström hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z77X-UD3H Grafikkort: Powercolor Radeon HD 6970 Processor: Intel i7 3770K 3,5GHz Kylare: Noctua NH-U12P PSU: Fractal Design 600W Chassi: Fractal Design R4 Hårdiskar: Intel SSD 520 120g & Western Digital Caviar Black