Val av moderkort till I5 3570K och ett GTX 680 DIRECTCU II TOP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Feb 2010

Val av moderkort till I5 3570K och ett GTX 680 DIRECTCU II TOP

Tjena!

Sitter och försöker välja ut ett moderkort och har lite beslutsamhetsångest... Det är ju en djungel där ute. ATX? M-ATX?
Ska bygga i ett Define R4 och ska även ha i en ANTEC KÜHLER H2O 620. Ramen är low profile.

Har sett på följande:

ASRock Z77 Extreme4
ASROCK Fatal1ty Z77 Performance
ASUS MAXIMUS V GENE

Än så länge blir det bara ett grafikkort i den men kanske blir ett till i framtiden. Får två såna kort plats på ett M-ATX eller måste jag köra ATX isf?
Något annat att tänka på?

Tacksam för alla råd/tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2008

Vad har du för budget? Några speciella funktioner som du behöver ha med? Krav på utseende?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

MSI Z77A GD-65 är ett till bra alternativ.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av X-oiL:

Vad har du för budget? Några speciella funktioner som du behöver ha med? Krav på utseende?

Budgeten ligger på 1200-1300 kr. Kraven är att det ska tåla att klockas men utseendet är egentligen inte viktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Devil May Cry:

MSI Z77A GD-65 är ett till bra alternativ.

3 stk PCI Express x16 var ju riktigt trevligt! Innebär det att det är plats för två GTX 680 med direct CU kylaren tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011

Skulle gå på extreme4 för lite över tusenlappen. Svårt att hitta något likvärdigt i samma budget. Klockar bra, snabb uppstart , mycket portar och bra biosfunktioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av shauni:

Skulle gå på extreme4 för lite över tusenlappen. Svårt att hitta något likvärdigt i samma budget. Klockar bra, snabb uppstart , mycket portar och bra biosfunktioner.

Kan inte annat än hålla med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av shauni:

Ja det är bra pris på det, absolut! Hur tror du det funkar med SLI på det kortet? Får det plats?

*Edit*

ATX varianten då eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jun 2008

SLI får du plats med utan problem. Dock skulle jag inte rekommendera att köra ASUS GTX 680 DIRECTCU II TOP i SLI pga värmeproblem som kan uppstå. Beror självklart hur väl ventilerat chassi du har i övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

köpte ett fatal1ty performance nyss till min 3570K och kan inte säga annat än att jag är hel nöjd
mängder av inställningar och finesser så det räcker och blir över

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av pumba-kung:

köpte ett fatal1ty performance nyss till min 3570K och kan inte säga annat än att jag är hel nöjd
mängder av inställningar och finesser så det räcker och blir över

Det ser också nice ut men har bara en PCI Express x16 så vitt jag har förstått? Är det något som du tror du kommer sakna?

Har du fått testat vad det tåler av klockning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av X-oiL:

SLI får du plats med utan problem. Dock skulle jag inte rekommendera att köra ASUS GTX 680 DIRECTCU II TOP i SLI pga värmeproblem som kan uppstå. Beror självklart hur väl ventilerat chassi du har i övrigt.

Är ingen stress med SLI än så länge då jag bara kör i 1920 x 1080 men funkar det möjligtvis att sätta in ett kort med originalkylare som inte är klockat lika hårt? Eller blir det samma problem med värmen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av andreasnore:

Det ser också nice ut men har bara en PCI Express x16 så vitt jag har förstått? Är det något som du tror du kommer sakna?

Har du fått testat vad det tåler av klockning?

nja mitt har då 2 st PCI-E x16 platser
men iallafall inget som skulle störa mig man märker ingen skillnad på prestandan mellan 2st x8 eller 2st x16 i varken SLI eller CF
förutom rena tester då förstås

har inte hunnit klocka något värre ännu men ska ge mig på det snart

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

Jag har ingen erfarenhet av Asrock mobos så det är svårt för mig att rekommendera dem. Själv har jag bäst erfarenhet av ASUS och MSI så jag skulle säga ASUS Maximus GENE. Anledningen är att ASUS i dagsläget har en mycket bra överklockningsfunktion som inte kräver ett smack kunnande av användaren, det finns stöd för att uppgradera moderkortet med Thunderbolt samt att moderkortet har alla funktioner man kan tänkas vilja ha.

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 7 1700X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q