Fredagspanelen 46: Windows 8, högre skärmupplösning och mobil-tsunami

Permalänk

Angående särbehandlingen på Gamex

Nu ska jag röra om i grytan, och hänga ut SVT och TT, jag skulle vilja säga att dom som står på sådana event eller mässor ska börja öppna ögonen och se vilka som faktiskt ser på SVT, och TT, för inte är det dom som "gamar" utan det är sömniga tittare som inte ger ett jota för spel, och kommer det ett reportage från mässan på SVT så kommer det att sändas en onsdag mitt i natten, på svt24 eller nåt liknande. Det kommer att vara 15 minuter långt. kanske. Dom som har media genomslag och kan engagera spelare och intressenter (oj många fina ord) men i alla fall, är väl i det fallet ni på Sweclockers, för dom som ni når här är dom som har ett genuint intresse, är "nördar" och verkligen går igång på dessa saker, och är man nu som jag bosatt i den norra landsändan och inte har möjlighet att bara hoppa ner till Stockholm och se detta, så är detta kanske enda sättet att få se vad som händer i den stora världen utanför Sundbyberg.

Men håll igång ert fina arbete, det är en fröjd att se era program, det är en lagom dos, humor, nyheter och framförallt sakligt och faktarätt.

Ta fram underlag för hur många (om det nu går) som har sett ert reportage från Gamex, och be dom titta på hur många som ser ett eventuellt reportage på SVT eller nån annan kanal. Visa detta för dom som stoppade er från att filma och påtala att dom faktiskt missar otroligt mycket gratis PR, även om det nu är så att vi "gamers" tar reda på saker i alla fall, men det är så mycket slöare att bli serverade det på detta viset.

jaja det var mina nattliga tankar om detta ... längtar redan till nästa Podcast och Fredagspanel.

Hälsningar från en grått och blött Norrland som längtar efter den riktiga vintern.

Permalänk
Medlem

Vad gör ni där?! Dra till gamex och fixa CoH klipp

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt ni hade problem med att uppgradera till Win8.
Jag uppgraderade från en pirat Win7 Ultimate, utan några som helst problem. Hade iofs en gammal Win7 Pro nyckel jag köpte för länge sedan, jag annars skulle kunnat använda, ifall det skulle bråka. Men blev inte nödvändigt tydligen.

Gjorde en clean install, från USB minne

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Skärmupplösningen hör väl ihop lite med vad du ska göra.. Ska man spela bf3 mfl spel på en pc så kanske inte 4k e på tapeten då det kräver så mycket mer av hårdvaran. Men sitter man med angrybirds så funkar väl en betydligt högre skärmupplösning...

Dags att spela Angry Birds i 4k upplösning! (bättre än BF3? )

Permalänk
Medlem

Trevlig panel som vanligt!
Vill dock påpeka att jag hade inga problem att köra ren installation utan att knixa med min win 8 pro nyckel för 279 kr :S

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

rakhyvel i 1080p?

Permalänk
Medlem

Var är min efterlängtade Samsung 9 series ultrabook med 2560x1440 upplösning?... på 15 tum ips.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FLHax:

Kul att ni äntligen tar upp lite windows phone och Nokia nyheter! Synd bara att ni hakar på the verge tåget och bara snackar om hur tung den är (185g vilket inte är särskilt tungt med tanke på allt de har lyckats pressa in i telefonen), i stället för att diskutera alla innovativa komponenter och lösningar som nokia lyckats med i Lumia 920. Varför inte prata om Ois, trådlös laddning, Pure motion och pure view för att bara nämna några?!
Orkar man lyfta en sibylla burgare så orkar man lyfta en 920! Om inte, SÖK LÄKARHJÄLP!

Samma sak med Windows 8. Varför återigen ägna lång tid att berätta hur otroligt dålig man tycker att sökfunktionen är?

Jag tycker själv att det är ganska smidigt att den som standard bara söker i program, sällan jag söker efter en inställning eller filer. Gör jag det så klickar jag en extra gång... irriterar mig inte alls faktiskt.

Det är riktigt najs att man kan söka i appar efter att man skrivit in sökordet. Verkligen nytt för oss som levt i skrivbordet sedan 90-talet.

Nä det är som jag alltid har sagt, det blir roligare om man fokuserar på det som är bra! Det gäller allt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MuffinManxD:

Något saknas.. Varför laddar ni inte upp klipp i 1080p?

Skrivet av Ezkit:

MuffinManxD

720p eller 1080p på youtube är inte direkt stor skillnad, i alla fall inte i detta fall då dom bara i stort sätt står framför en kamera nästan helt stilla och pratar osv..

Hade ju vart helt annat om vi snackar film då ser man skillnad

Skrivet av MuffinManxD:

Jag ser skillnad, jo det är sant, men en hemsida som den här borde ha det, tycker jag.
Förstår vad du tänker!
Ha en trevlig kväll!

Skrivet av joshoa:

det har väl inte varit ett problem förut, bilden är bra som den är och man kan inte klaga på ljudet!

Bra jobbat grabbar, nu kan jag äta nattmackan och sova

Trevlig helg Clockers

//joshoa

Jag har förklarat det här innan, i korthet handlar det om större datamängd och mycket längre redigerings/renderingstid utan att få någon större vinst. Man kan se det som behövs även i 720p, speciellt när Youtubues bitrate för 1080p knappast är fantastisk.

Skrivet av FLHax:

Kul att ni äntligen tar upp lite windows phone och Nokia nyheter! Synd bara att ni hakar på the verge tåget och bara snackar om hur tung den är (185g vilket inte är särskilt tungt med tanke på allt de har lyckats pressa in i telefonen), i stället för att diskutera alla innovativa komponenter och lösningar som nokia lyckats med i Lumia 920. Varför inte prata om Ois, trådlös laddning, Pure motion och pure view för att bara nämna några?!
Orkar man lyfta en sibylla burgare så orkar man lyfta en 920! Om inte, SÖK LÄKARHJÄLP!

Nu var det ju dock själva Windows Phone 8 som var grejen, även om Jonas snurrade in lite på viktgrejen - Nokialurarna snackade vi mer om i en tidigare panel precis när de lanserades. Som jag var väldigt ärlig med har jag dessutom dålig koll på detaljerna för det nya systemet, då jag tappade intresset lite efter en sejour med WP7.5. Ska dock absolut försöka testa på under hösten, även om jag fortfarande inte tror WP är för mig.

Skrivet av ParasiteX:

Hmm konstigt ni hade problem med att uppgradera till Win8.
Jag uppgraderade från en pirat Win7 Ultimate, utan några som helst problem. Hade iofs en gammal Win7 Pro nyckel jag köpte för länge sedan, jag annars skulle kunnat använda, ifall det skulle bråka. Men blev inte nödvändigt tydligen.

Gjorde en clean install, från USB minne

Skrivet av Palme_570:

Trevlig panel som vanligt!
Vill dock påpeka att jag hade inga problem att köra ren installation utan att knixa med min win 8 pro nyckel för 279 kr :S

Jo, jag vet att andra fått det att fungera, alla menar dock inte samma sak. Att göra en ren installation genom guiden i uppgraderingsverktyget är inte samma sak vilket var lite förvirrat sist, det jag försökte göra var alltså att installera på en helt tom dator med en enda nyformaterad SSD i - helt utan ett spår av Windows 7.

För mig gick det helt enkelt inte att aktivera den "rena" installationen, fick det här felet (från PC Authority).

Skrivet av strejf:

Samma sak med Windows 8. Varför återigen ägna lång tid att berätta hur otroligt dålig man tycker att sökfunktionen är?

Jag tycker själv att det är ganska smidigt att den som standard bara söker i program, sällan jag söker efter en inställning eller filer. Gör jag det så klickar jag en extra gång... irriterar mig inte alls faktiskt.

Det är riktigt najs att man kan söka i appar efter att man skrivit in sökordet. Verkligen nytt för oss som levt i skrivbordet sedan 90-talet.

Nä det är som jag alltid har sagt, det blir roligare om man fokuserar på det som är bra! Det gäller allt.

Jag använder sökfunktionen väldigt mycket för allt möjligt, och för mig är det den enskilda sak som stör mig absolut mest vid övergången till Windows 8 - enligt mig mer är ett minus för Microsoft än för mig. Att de inte ens erbjuder ett alternativ för att få funktionen beteendemässigt liknande Windows 7/Vista är för mig svårgreppat, då det handlar om ett användarmönster djupt inpräntat hos mig och andra.

För mig illustrerar det tydligt en del av problematiken med Windows 8 - att Microsoft "gör en Apple" där de tar rollen i att berätta för användaren vad som är "rätt metod" och vad som är "fel metod" utan möjlighet till överklagan frånsett tredjepartsmjukvara. Varför inte bara erbjuda ett alternativ, "visa alla sökresultat samlat"? Liknande lösningar är allt jag och många andra begär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag använder sökfunktionen väldigt mycket för allt möjligt, och för mig är det den enskilda sak som stör mig absolut mest vid övergången till Windows 8 - enligt mig mer är ett minus för Microsoft än för mig. Att de inte ens erbjuder ett alternativ för att få funktionen beteendemässigt liknande Windows 7/Vista är för mig svårgreppat, då det handlar om ett användarmönster djupt inpräntat hos mig och andra.

För mig illustrerar det tydligt en del av problematiken med Windows 8 - att Microsoft "gör en Apple" där de tar rollen i att berätta för användaren vad som är "rätt metod" och vad som är "fel metod" utan möjlighet till överklagan frånsett tredjepartsmjukvara. Varför inte bara erbjuda ett alternativ, "visa alla sökresultat samlat"? Liknande lösningar är allt jag och många andra begär.

Ja visst har du rätt i att man kunde haft en inställning för det. Kanske kommer det i framtida versioner. Jag tror dock att normalanvändaren tycker att det är bättre med en uppdelning, det blir inte lika rörigt.

Om jag ska säga vad jag stör mig mest på i Windows 8 så är det att jag saknar möjligheten att automatiskt uppdatera alla Windows Store-appar. Det kanske kommer senare det med. Som det är nu visar Windows Store-tilen nästan alltid att det finns en uppdatering och då kan jag inte låta bli att gå in där och uppdatera hela tiden. Det beror nog på att jag är en sån där "använder alltid det senaste"-nörd som ni kanske redan förstått

Jag tycker dock att ni lyfter fram en ganska liten grej och gör den onödigt stor, men det är min åsikt bara. Speciellt när det finns så mycket annat att prata om.

Det jag och säkert fler skulle vilja se är ett prestandatest av Windows 8. Det här är ändå en site som fokuserar på prestanda, det vore intressant att se om ni anser att dom har lyckats med det. Ni gjorde ju ett prestandatest med Windows 7 mot Vista så varför inte en för Windows 8? Ni var väldigt förberedda sist och hade en artikel om alla nyheter i Windows 7 kl 00:00 dagen det släpptes...

http://www.sweclockers.com/artikel/6187-windows-7-rtm-moter-v...
http://www.sweclockers.com/nyhet/10003-windows-7-officiellt-l...

Kolla det här för lite mer info om sökning i Windows 8. Spola till 23:20.

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2012/1-001

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLHax:

Kul att ni äntligen tar upp lite windows phone och Nokia nyheter! Synd bara att ni hakar på the verge tåget och bara snackar om hur tung den är (185g vilket inte är särskilt tungt med tanke på allt de har lyckats pressa in i telefonen), i stället för att diskutera alla innovativa komponenter och lösningar som nokia lyckats med i Lumia 920. Varför inte prata om Ois, trådlös laddning, Pure motion och pure view för att bara nämna några?!
Orkar man lyfta en sibylla burgare så orkar man lyfta en 920! Om inte, SÖK LÄKARHJÄLP!

Eller så inser de bara att de inte kan ta hype och roadmaps, uttalade planer för givet efter 2 år med Windows Phone och yttrar sig inte fören de fått testa grejerna. De har redan sett att alla evangelister är helt galna och inte använder produkterna de förespråkar på normalt sett eller fungerar som vanligt folk förväntar sig. Nokia har ingen märkvärdig hårdvara, de har själva klagat på Nokia och Microsoft angående informationen om nya produkter innan man får testa dessa osv. Själv tycker jag det är hyfsat hårdvara, vikten är ointressant om man ändå vill ha en stor och robust sak, men Nokia blir fortfarande svikna och rent av förödmjukade av samarbetet med Microsoft. Vilket bland annat är varför OIS och kameran inte är märkvärdig eller varför de inte kan skilja sig från konkurrenterna som får använda Nokia-drivna Bing Maps och turn-by-turn-navigering gratis. Det är helt förödande att de blir tvungna att räkna pekskärmsbaserade Series 40-produkter som smartphones för att kunna ha något att sälja alls på området. Allt för att Symbian och MeeGo inte ska vara större än Windows Phone. Ingen annan anledning.

Hade de fått utveckla egen hårdvara och kunna dra nytta av den hade de kanske haft mer anledning att nämna dem. Annars får de vara ute i kylan och sparka alla sina innan Elop 60 000 anställda. Vem som helst hade insett att samarbetet aldrig skulle gå. Microsoft har aldrig levererat, har inte samma erfarenheter som Nokia och är en helt annan typ av företag som inte ens vill att Windows Phone blir stort nog för att ett företag som Nokia ska kunna leva på de. Windows Phone 7.x var så dåligt att de sysadmins ute på företagen som förut hade givit stöd åt Windows Mobile-lurar inte ens kunde förespråka det. Trådlös laddning har du på var och varannan telefon, t ex Nexus 4. Det är ingen feature det talas varmt om däremot, då blir det svårt att gå till Nokia och förespråka allt som kommer från dem och t ex SGS3 har de fortfarande inte släppt ladd-delen till heller.

SGS3 och några andra enheter har redan MiraCast under bland annat Samsungs Anycast-banner som de inte kommer ihåg namnet på i videon. Det är bra att det kommer bredare stöd där. Det är en feature Nokia inte kan anamma just för Windows Phone också. Jag tycker inte att de ska anamma Googles Android istället, men jag behöver inte tycka de ska göra någonting för de kommer försvinna. De kan inte lyckas bli ett Motorola Mobility med Windows Phone, en skugga av ett gammalt företag med en ny produkt. Ett sådant företagskollaps tar för lång tid och kostar för mycket. Finland borde inse att de inte skulle gett sitt godkännande ansvar borde utkrävas och hela Finland blir fattigare, nu är deras hopp till gamla anställda som startar eget. De kommer inte ha produktionsanläggningar i Finland eller lika mycket forskning dock. Det är bara att gå vidare, Nokias storhet och varumärke betyder ingenting längre efter så dåliga strategiska beslut. Nu har det gått så länge att det inte finns något att se därifrån. Det finns inget Nokia med nuvarande ledning och nuvarande Microsoft-samarbete. Då finns det heller ingen anledning att hypa saker. Man får titta på vad som levereras, när det levereras. Du kan inte förutspå någon storhetstid och uppsving eller förespråka att alla ska köra eller testa deras produkter. Det går inte att rekommendera och förespråka, försöka lyfta upp något innan. Sen är det ju inte Sweclockers fel att hypen lagt sig när det väl finns hårdvara och mjukvara att recensera. Får de inte röra det hela, använda funktionerna och utvärdera det hela när dessa presenteras eller kort där efter så kommer såklart intresset att dö ut även om de är intresserade. Då kan de heller inte säga att den här X telefonen kommer bara bättre på det här Y än telefonen Z. De kan inte tilldela en produkt några styrkor som de inte kan utvärdera själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har de inte entusiasm för en produkt som med Windows 7 så blir det såklart mer att man hänger upp sig skillnader, det är inte för att allt är värdelöst utan för att det inte bidrar med något nämnvärt. Motvilligt är ordet här.

Det är inte för att vara elak. Många Apple-inriktade siter kommer raljera över missade funktioner med OS X-uppdateringar också, men de flesta ser för bi dessa eller anpassar sig pga andra förbättringar och uppgraderar likt förbannat. Nu råkar Windows 8 vara lite större uppgradering än en dialogruta eller liknande däremot. Skulle man ställa Windows 7 mot Windows 8 så blir såklart rekommendationen i många fall att låta bli att uppgradera. Du får ju lägga till de många professionella programmen och företagsanvändarna med Windows. Att Windows 8 inte känns färdigt och kräver udda lösningar hjälper det inte direkt, Metro/WinRT-program är trotts allt inget som någon behöver. Det är större skillnad att gå till Windows 8 än att uppgradera från Vista SP2 till Windows 7 eller XP SP2 till SP3. De flesta funktionerna i Windows 7 fick dock Vista med platform update, DX11, Direct2D/Write och köret.

Värt att notera för att få köra OEM-licensen på egenbyggd dator, Mac med Bootcamp eller virtuell maskin måste man godta separata villkor och i villkoren som följer med EULAn så får du inte installera det på någon egenbyggd maskin. Den licensen får du dock installera på en helt ren disk. Om du inte haft Windows på datorn tidigare det vill säga. Retail finns det EULA för, men det verkar inte säljas. Uppgraderingslicens kanske inte är aktuellt om du t ex sitter på en MacBook. Eller så kanske du vill ha en extra virtuell maskin. Vad vet jag, det går att göra lagligt med OEM iaf.
http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/p...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Har de inte entusiasm för en produkt som med Windows 7 så blir det såklart mer att man hänger upp sig skillnader, det är inte för att allt är värdelöst utan för att det inte bidrar med något nämnvärt. Motvilligt är ordet här.

Det är inte för att vara elak. Många Apple-inriktade siter kommer raljera över missade funktioner med OS X-uppdateringar också, men de flesta ser för bi dessa eller anpassar sig pga andra förbättringar och uppgraderar likt förbannat. Nu råkar Windows 8 vara lite större uppgradering än en dialogruta eller liknande däremot. Skulle man ställa Windows 7 mot Windows 8 så blir såklart rekommendationen i många fall att låta bli att uppgradera. Du får ju lägga till de många professionella programmen och företagsanvändarna med Windows. Att Windows 8 inte känns färdigt och kräver udda lösningar hjälper det inte direkt, Metro/WinRT-program är trotts allt inget som någon behöver.

Så du menar att det har utvecklats mer än 10000 appar för Windows 8 än så länge helt i onödan eftersom att det är inget som någon behöver?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

Jag tycker dock att ni lyfter fram en ganska liten grej och gör den onödigt stor, men det är min åsikt bara. Speciellt när det finns så mycket annat att prata om.

Ja, precis, och min åsikt skiljer sig. För mig är det som tidigare sagt just en sådan detalj som ger stora störningar i totalupplevelsen. Att "Metro" är annorlunda och kräver en tröskel för att komma in kan jag acceptera, likaså andra förändringar som fler ribbons och hot corners. Att något för mig så fundamentalt som den tidigare utmärkta sökfunktionen blir ett irritationsmoment har jag desto svårare för - i mina ögon är det liksom inte på något sätt en förbättring.

Skrivet av strejf:

Det jag och säkert fler skulle vilja se är ett prestandatest av Windows 8. Det här är ändå en site som fokuserar på prestanda, det vore intressant att se om ni anser att dom har lyckats med det. Ni gjorde ju ett prestandatest med Windows 7 mot Vista så varför inte en för Windows 8? Ni var väldigt förberedda sist och hade en artikel om alla nyheter i Windows 7 kl 00:00 dagen det släpptes...

http://www.sweclockers.com/artikel/6187-windows-7-rtm-moter-v...
http://www.sweclockers.com/nyhet/10003-windows-7-officiellt-l...

Det blev inte så den här gången, helt enkelt, andra saker kom ivägen. Vi kommer antagligen inte göra någon direkt prestandajämförelse eller storskalig recension, möjligen när drivrutiner och liknande mognat lite. I dagsläget finns det en hel del annat att ta tag i som hamnar före, och jag tror de flesta kan hitta relevant info i forumet eller på andra sätt.

Skrivet av strejf:

Kolla det här för lite mer info om sökning i Windows 8. Spola till 23:20.

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2012/1-001

Tyvärr är jag rätt ointresserad av att se någon annan berätta hur bra sökfunktionen är, den gör fortfarande inte vad JAG vill att den ska göra. Att kontexten ändras efter appar är givetvis trevligt, men det ändrar inte faktum att grundläggande beteendet från skrivbordsmiljön inte är vad jag förväntar mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hmm konstigt ni hade problem med att uppgradera till Win8.
Jag uppgraderade från en pirat Win7 Ultimate, utan några som helst problem. Hade iofs en gammal Win7 Pro nyckel jag köpte för länge sedan, jag annars skulle kunnat använda, ifall det skulle bråka. Men blev inte nödvändigt tydligen.

Gjorde en clean install, från USB minne

Samma här, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så du menar att det har utvecklats mer än 10000 appar för Windows 8 än så länge helt i onödan eftersom att det är inget som någon behöver?

Nej kvalitén är så urusel och allt värt något har portats från en annan plattform eller "skrivbords"program, dessutom är det enkelt att porta C/C++-kod från Windows Runtime (som runtime/ramverk och således Windows halv-separata Metro-miljö) eller C# och annan kod från .NET (CLR) till "skrivbordet" och gamla Windows API/Win32 samt kraftfullare .NET CLR som de ändå abstraherar med det nya. Det finns så många Windows 7, Vista och XP-användare att programvaru-utvecklare måste göra det. Dessutom kommer allt som kostar mer än 999 dollar ändå inte kunna byggas och säljas som Metro-app. Finns tekniska begränsningar också som många programvaruutvecklare inte kommer komam runt. Microsoft ska inte döda Windows API och alla gamla verktyg, program och apier. En motvillig ändring av startmenyn/skärmen där du kan köra onödiga program som inte fönsterhanteraren hanterar är det du får. Tycker du det är bra är det för att du undviker grejerna i princip

Jag tror inte Emil och andra bryr sig att Prisjakt webbsida integreras med Metro-funktioner och kallas app. Jag menar att du inte förlorar något på att köra på det utvecklarna i huvudsak stödjer. Allt går också utefter att företagsvärlden sitter på plattformen. Vanliga konsumenter har dessutom ofta tillgång till att köra sina nöjes och nyttoprogram på andra plattformar som telefoner eller plattor med Android, iOS osv, som just det inte kommer köra Windows Phone och Windows-miljö. Winsock kanske är trevligt, men jag vet inte direkt om Win32-apier är det jag skulle efterfråga som utvecklare av mobila applikationer. Så jag vågar påstå att du inte behöver miljön. Mindre så än du behöver en enhet från Kanadensiska Research in motion som kommer fortsätta vara en större plattform än WP8. I övrigt förstår jag inte varför Microsoft inte förespråkar deras Touch Mouse (inte wedge) för de som vill sitta i Metro. Metro är ändå inte utvecklat för pekskärm. Vill du ändra UX så visst, det går. De får vara lite smartare och nyttja det lite bredare bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej kvalitén är så urusel och allt värt något har portats från en annan plattform eller "skrivbords"program, dessutom är det enkelt att porta C/C++-kod från Windows Runtime (som runtime/ramverk och således Windows halv-separata Metro-miljö) eller C# och annan kod från .NET (CLR) till "skrivbordet" och gamla Windows API/Win32 samt kraftfullare .NET CLR som de ändå abstraherar med det nya. Det finns så många Windows 7, Vista och XP-användare att programvaru-utvecklare måste göra det. Dessutom kommer allt som kostar mer än 999 dollar ändå inte kunna byggas och säljas som Metro-app. Finns tekniska begränsningar också som många programvaruutvecklare inte kommer komam runt. Microsoft ska inte döda Windows API och alla gamla verktyg, program och apier. En motvillig ändring av startmenyn/skärmen där du kan köra onödiga program som inte fönsterhanteraren hanterar är det du får. Tycker du det är bra är det för att du undviker grejerna i princip

Jag tror inte Emil och andra bryr sig att Prisjakt webbsida integreras med Metro-funktioner och kallas app. Jag menar att du inte förlorar något på att köra på det utvecklarna i huvudsak stödjer. Allt går också utefter att företagsvärlden sitter på plattformen. Vanliga konsumenter har dessutom ofta tillgång till att köra sina nöjes och nyttoprogram på andra plattformar som telefoner eller plattor med Android, iOS osv, som just det inte kommer köra Windows Phone och Windows-miljö. Winsock kanske är trevligt, men jag vet inte direkt om Win32-apier är det jag skulle efterfråga som utvecklare av mobila applikationer. Så jag vågar påstå att du inte behöver miljön. Mindre så än du behöver en enhet från Kanadensiska Research in motion som kommer fortsätta vara en större plattform än WP8. I övrigt förstår jag inte varför Microsoft inte förespråkar deras Touch Mouse (inte wedge) för de som vill sitta i Metro. Metro är ändå inte utvecklat för pekskärm. Vill du ändra UX så visst, det går. De får vara lite smartare och nyttja det lite bredare bara.

COCKTAIL FLOW är ett bra exempel på en väldigt bra kvalitets app. Den passar utmärkt med W8/Metro gränssnittet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Ja, precis, och min åsikt skiljer sig. För mig är det som tidigare sagt just en sådan detalj som ger stora störningar i totalupplevelsen. Att "Metro" är annorlunda och kräver en tröskel för att komma in kan jag acceptera, likaså andra förändringar som fler ribbons och hot corners. Att något för mig så fundamentalt som den tidigare utmärkta sökfunktionen blir ett irritationsmoment har jag desto svårare för - i mina ögon är det liksom inte på något sätt en förbättring.

Vad tror du anledningen till att Microsoft har gjort den ändringen är då? Min teori är att de anser att det blir enklare för normalanvändaren och att det passar bättre ihop med den nya kontextsökningen i Windows Store-apparna. De kan väl knappast ha gjort det bara för att jävlas, eller? Som ni säger har ju vissa recensenter lyft fram det som en fördel.

Citat:

Det blev inte så den här gången, helt enkelt, andra saker kom ivägen. Vi kommer antagligen inte göra någon direkt prestandajämförelse eller storskalig recension, möjligen när drivrutiner och liknande mognat lite. I dagsläget finns det en hel del annat att ta tag i som hamnar före, och jag tror de flesta kan hitta relevant info i forumet eller på andra sätt.

Tråkigt, jag har läst några prestandatester för spel på nätet och det ser lite olika ut. Jag hade gärna fått läsa det i Sweclockers som man litar bättre på. I Sweclockers forum är det lite delade uppfattningar om saken.

Citat:

Tyvärr är jag rätt ointresserad av att se någon annan berätta hur bra sökfunktionen är, den gör fortfarande inte vad JAG vill att den ska göra. Att kontexten ändras efter appar är givetvis trevligt, men det ändrar inte faktum att grundläggande beteendet från skrivbordsmiljön inte är vad jag förväntar mig.

Jag tänkte bara visa på att det kanske finns ett nytänk med sök som ni missat att gå igenom och som kan förklara lite av varför de har ändrat på sökfunktionen. Men jag har förstått att du inte gillar det så vi kanske ska släppa det nu

Det spelar ju faktiskt egentligen ingen roll av vilken anledning de har ändrat funktionen eller om den är bättre på något annat sätt. Du kan inte göra som förut lika snabbt och då är det förstås dåligt för dig då du saknar det gamla.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Man filmar på Gamex ändå. Kompakt kameror och Gopro!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag har förklarat det här innan, i korthet handlar det om större datamängd och mycket längre redigerings/renderingstid utan att få någon större vinst. Man kan se det som behövs även i 720p, speciellt när Youtubues bitrate för 1080p knappast är fantastisk.

Tack för en klargörning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, jag vet att andra fått det att fungera, alla menar dock inte samma sak. Att göra en ren installation genom guiden i uppgraderingsverktyget är inte samma sak vilket var lite förvirrat sist, det jag försökte göra var alltså att installera på en helt tom dator med en enda nyformaterad SSD i - helt utan ett spår av Windows 7.

För mig gick det helt enkelt inte att aktivera den "rena" installationen, fick det här felet (från PC Authority).

http://cdn.i.haymarket.net.au/Utils/ImageResizer.ashx?n=http%...

Jag gjorde också en helt ren installation på en oanvänd ssd från iso. En av diskarna som var aktiva i systemet har haft windows 7 men alla partioner togs bort under partioneringen men du kanske menar att det räcker att ha en windows 7 installation dit för att den ska godkänna?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Vad tror du anledningen till att Microsoft har gjort den ändringen är då? Min teori är att de anser att det blir enklare för normalanvändaren och att det passar bättre ihop med den nya kontextsökningen i Windows Store-apparna. De kan väl knappast ha gjort det bara för att jävlas, eller? Som ni säger har ju vissa recensenter lyft fram det som en fördel.

Det som är bra med den nya sökfunktionen är att den verkar enkel att integrerar med 3:e-parts applikationer, men det känns som om man inte riktigt tänkt på HUR folk använder en sökfunktion.

När du söker på Google: skulle du anse det vara en förbättring om du var tvungen att använda olika URL:er beroende på vad du söker efter? Denna funktion finns, vill du söka på bara bilder så går ju det. Så det är inte tanken i sig att ha kontext-specik sökning som är fel, felet är att man har det som förval när det uppenbart bästa förvalet är att söker på allt och gruppera resultaten (som Spotlight gör) men det ska definitivt vara möjligt att söka bara inom ett visst område i specifika fall (något Spotlight saknar, om man nu ska vara konsekvent och använda det som referens i båda fallen).

Har kört alla versioner av Win8 sedan developer preview och måste hålla med om sökfunktionen, jag hatar den och att jag normalt sett använder OSX där sökfunktionen gör exakt vad jag vill förstorar det upplevda problemet i Win8.

Tycker däremot tekniken kring Win8 (WinRT och Modern UI) ser riktigt trevligt ut, så om/när jag köper min nästa pekplatta så lär det bli en Windows 8 baserad platta!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flodisar:

Hehe, ang "strömförbrukning"...ska vi inte gå tillbaka till definitionen och ta till hjälp Energiprincipen som säger att "energi kan varken skapas eller förstöras (läs: "förbrukas" som i "energiförbrukning" eller just "strömförbrukning"), utan kan endast omvandlas.

I mina öron låter det mer korrekt att säga något i stil med "...högre klockfrekvens men med samma grad av energiomvandlig" istället för "...högre klockfrekvens men med samma grad av energi-/strömförbrukning".

I övrigt, tack för en bra fredagspanel som vanligt!

Strömförbrukning är helt korrekt. Man förbrukar strömmen i bemärkelsen att man sänker potentialen på elektronerna med en vis nivå (Volt) och hastigheten man gör detta på är strömmen (Amper), produkten av dessa två storheter är effekten. Energiförbrukning är däremot rent tekniskt nonsens p.g.a. av första huvudsatsen.

Så det Jonas/Emil sade här var helt korrekt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Det blev ingen cd" finns nu på 5 olika språk

http://www.det-blev-ingen-cd.com

Permalänk
Medlem

Härligt med fredagspanel och bra snack som vanligt från er

Men en fråga? Skulle inte ni göra ett test på UPS system?

Annars är ni bäst som vanligt och är en stolt anhängare.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så inser de bara att de inte kan ta hype och roadmaps, uttalade planer för givet efter 2 år med Windows Phone och yttrar sig inte fören de fått testa grejerna. De har redan sett att alla evangelister är helt galna och inte använder produkterna de förespråkar på normalt sett eller fungerar som vanligt folk förväntar sig. Nokia har ingen märkvärdig hårdvara, de har själva klagat på Nokia och Microsoft angående informationen om nya produkter innan man får testa dessa osv. Själv tycker jag det är hyfsat hårdvara, vikten är ointressant om man ändå vill ha en stor och robust sak, men Nokia blir fortfarande svikna och rent av förödmjukade av samarbetet med Microsoft. Vilket bland annat är varför OIS och kameran inte är märkvärdig eller varför de inte kan skilja sig från konkurrenterna som får använda Nokia-drivna Bing Maps och turn-by-turn-navigering gratis. Det är helt förödande att de blir tvungna att räkna pekskärmsbaserade Series 40-produkter som smartphones för att kunna ha något att sälja alls på området. Allt för att Symbian och MeeGo inte ska vara större än Windows Phone. Ingen annan anledning.

Hade de fått utveckla egen hårdvara och kunna dra nytta av den hade de kanske haft mer anledning att nämna dem. Annars får de vara ute i kylan och sparka alla sina innan Elop 60 000 anställda. Vem som helst hade insett att samarbetet aldrig skulle gå. Microsoft har aldrig levererat, har inte samma erfarenheter som Nokia och är en helt annan typ av företag som inte ens vill att Windows Phone blir stort nog för att ett företag som Nokia ska kunna leva på de. Windows Phone 7.x var så dåligt att de sysadmins ute på företagen som förut hade givit stöd åt Windows Mobile-lurar inte ens kunde förespråka det. Trådlös laddning har du på var och varannan telefon, t ex Nexus 4. Det är ingen feature det talas varmt om däremot, då blir det svårt att gå till Nokia och förespråka allt som kommer från dem och t ex SGS3 har de fortfarande inte släppt ladd-delen till heller.

SGS3 och några andra enheter har redan MiraCast under bland annat Samsungs Anycast-banner som de inte kommer ihåg namnet på i videon. Det är bra att det kommer bredare stöd där. Det är en feature Nokia inte kan anamma just för Windows Phone också. Jag tycker inte att de ska anamma Googles Android istället, men jag behöver inte tycka de ska göra någonting för de kommer försvinna. De kan inte lyckas bli ett Motorola Mobility med Windows Phone, en skugga av ett gammalt företag med en ny produkt. Ett sådant företagskollaps tar för lång tid och kostar för mycket. Finland borde inse att de inte skulle gett sitt godkännande ansvar borde utkrävas och hela Finland blir fattigare, nu är deras hopp till gamla anställda som startar eget. De kommer inte ha produktionsanläggningar i Finland eller lika mycket forskning dock. Det är bara att gå vidare, Nokias storhet och varumärke betyder ingenting längre efter så dåliga strategiska beslut. Nu har det gått så länge att det inte finns något att se därifrån. Det finns inget Nokia med nuvarande ledning och nuvarande Microsoft-samarbete. Då finns det heller ingen anledning att hypa saker. Man får titta på vad som levereras, när det levereras. Du kan inte förutspå någon storhetstid och uppsving eller förespråka att alla ska köra eller testa deras produkter. Det går inte att rekommendera och förespråka, försöka lyfta upp något innan. Sen är det ju inte Sweclockers fel att hypen lagt sig när det väl finns hårdvara och mjukvara att recensera. Får de inte röra det hela, använda funktionerna och utvärdera det hela när dessa presenteras eller kort där efter så kommer såklart intresset att dö ut även om de är intresserade. Då kan de heller inte säga att den här X telefonen kommer bara bättre på det här Y än telefonen Z. De kan inte tilldela en produkt några styrkor som de inte kan utvärdera själva.

Shit, det var en munfull Pessismism! Du verkar hålla dina åsikter om windows phone och nokia hårt så jag ser ingen anledning att puckla på dig om detta...
Men av ren nyfikenhet kan man ju undra vad som fått dig att reagera så starkt på någon som gillar en produkt? Detta är ju ett helt jäkla manifest av verbal söndertrasning av ett samarbete mellan två stora rutinerade företag.

Jag tycker dock att du talar cirklar kring dig själv:

"Nu har det gått så länge att det inte finns något att se därifrån. Det finns inget Nokia med nuvarande ledning och nuvarande Microsoft-samarbete. Då finns det heller ingen anledning att hypa saker. Man får titta på vad som levereras, när det levereras. Du kan inte förutspå någon storhetstid och uppsving eller förespråka att alla ska köra eller testa deras produkter."

"Jag tycker inte att de ska anamma Googles Android istället, men jag behöver inte tycka de ska göra någonting för de kommer försvinna. De kan inte lyckas bli ett Motorola Mobility med Windows Phone, en skugga av ett gammalt företag med en ny produkt. Ett sådant företagskollaps tar för lång tid och kostar för mycket. Finland borde inse att de inte skulle gett sitt godkännande ansvar borde utkrävas och hela Finland blir fattigare, nu är deras hopp till gamla anställda som startar eget. De kommer inte ha produktionsanläggningar i Finland eller lika mycket forskning dock. Det är bara att gå vidare, Nokias storhet och varumärke betyder ingenting längre efter så dåliga strategiska beslut."

Vad är det som gör att du uppenbart har rätten att kunna förutspå en total nedgång av ett företag om jag inte har rätten att kunna förutspå det motsatta? Det kan ingen veta! Man kan ha ett hum om vad som kan komma ske men aldrig veta 100%!
Jag tror på den här produkten och samarbetet. Du gör inte det. Säljsiffrorna och användarfedbacken får avgöra, inte du och jag!

Permalänk
Avstängd

Citat från Fredagspanelen:
Från Jonas. "Jag har sett lite recensioner på nätet nu på Lumia 920 nu. FAN VAD MYCKET DEN VÄGER *Står och stirrar som om det vore VÄRSTA katastrofen*?" Sen sades inget mer om den recensionen.

Seriöst Jonas?. Trollar du?

BTW, kasta vilken telefon som helst i ett fönster. Fönstret kommer gå sönder, såvida det inte är betongglasfönster.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

Det spelar ju faktiskt egentligen ingen roll av vilken anledning de har ändrat funktionen eller om den är bättre på något annat sätt. Du kan inte göra som förut lika snabbt och då är det förstås dåligt för dig då du saknar det gamla.

Det jag är ute efter är valmöjligheten, precis som virtual void här ovan är inne på. Om Microsoft bara gav mig en inställning för att söka i samtliga kontexter (likt Spotlight eller för den delen Windows 7/Vista) skulle jag inte reagera - poängen är just att möjligheten inte finns.

Men, som du säger, vi tycker uppenbart olika. Att respektera och acceptera andras ståndpunkter är halva vägen till fräslning!

Skrivet av Palme_570:

Jag gjorde också en helt ren installation på en oanvänd ssd från iso. En av diskarna som var aktiva i systemet har haft windows 7 men alla partioner togs bort under partioneringen men du kanske menar att det räcker att ha en windows 7 installation dit för att den ska godkänna?

Jag tror det kan räcka, ja. Skulle tro att någon typ av flagga sätts under installationen, typ "japp, här fanns det Windows 7 innan".

Skrivet av skanepiraten:

Härligt med fredagspanel och bra snack som vanligt från er

Men en fråga? Skulle inte ni göra ett test på UPS system?

Annars är ni bäst som vanligt och är en stolt anhängare.

//skane

Någon regelrätt UPS-test har vi inte på gång, däremot kanske vi kan kika närmare på ämnet vid tillfälle och reda ut lite begrepp!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kom äntligen på vem Jonas påminner mig om och har nu insett att han verkligen måste vara ett fan av Viggo Mortensen's tolkning av Lucifer i en av mina absoluta favoritfilmer Gods Army:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det jag är ute efter är valmöjligheten, precis som virtual void här ovan är inne på. Om Microsoft bara gav mig en inställning för att söka i samtliga kontexter (likt Spotlight eller för den delen Windows 7/Vista) skulle jag inte reagera - poängen är just att möjligheten inte finns.

Men, som du säger, vi tycker uppenbart olika. Att respektera och acceptera andras ståndpunkter är halva vägen till fräslning!

Precis

Vill inte dra det här för långt nu men jag kom på en grej som skulle kunna vara något. Troligtvis har Microsoft full koll på hur många som använder söken i Windows 7. Troligtvis har de även koll på hur många av dessa sökningar som resulterar i start av program/inställning eller fil också.

Nu spekulerar jag friskt, men tänk om det är så att 90% av alla sökresultat som sker på Windows 7 resulterar i start av ett program. Det är inte helt otänkbart tror jag.

Det skulle i så fall kunna vara en till anledning till varför de separerat sökningen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...