BenQ XL2420T Professional Gaming Monitor bra skärm?

Permalänk
Medlem

120hz spelar roll i fps spel, men verkligen inte i wow. det är väll för känslan i så fall... men wow laggar på alla datorer ändå.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Om du inte kan spela på en 60Hz så tvivlar jag på att en 120Hz hjälper. jag tycker själv att det är en löjlig hype att alla gamers använder 120Hz skärmar vilket ger dem fördelen för att vinna. Själv skulle jag ta bildkvalité före refreshrate vilken dag som hellst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Det finns bättre skärmar, kanske dock dyrare

Samsungs 120hz skärmar och Asus har bättre färgåtergivning och mindre ghosting och S23S700/750D samt Asus 23" är billigare:/

Skrivet av Iwar:

men wow laggar på alla datorer ändå.

Say what? Inget lagg här och jag kör det mesta på ultra förutom shadows, jag har även SSAO avstängt.
Droppar sällan under 60 FPS med mitt GTX 570, i5 2500k, 8gb 1600mhz ram.
Eller jo, är man vid tex Galeon och det är 100+ pers vid spawn platsen så går man ner ganska lågt.

Skrivet av grafit:

jag tycker själv att det är en löjlig hype att alla gamers använder 120Hz skärmar vilket ger dem fördelen för att vinna.

Exakt, det roliga är att Fnatic som spelar på elit nivå använder Eizo foris s2333 ips skärmar.
XL2420T har fått vidrigt mycket uppmärksamhet av unga gamers pga att det gamla NiP laget har sina så kallade "game modes" i den.

Permalänk
Medlem

http://www.benq.com/product/monitor/xl2411t

den här verkar ju både ha bättre gtg tid och mindre ghosting enligt Benq själva.

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Såg att denna skärm har mer ghosting än en Dell IPS skärm på tftcentral.

Vad är ghosting då? att bilden släpar?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Man blir lite Lack när de pratar skit om skärmen. Jag vet att det säkert finns bättre skärmar men det är ingen skit skärm det finns ips skärmar som är värre tro mig jag vet. Jag prövade minst 10 olika skärmar innan jag köpte BenQ både tn ips o allt vad det heter. Valet föll på ja ni vet vad jag ångrar mig inte.

Jag är nöjd med den. Tack för ordet det var en trevlig kväll grabbar. Har inte garvat så gott på länge.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Vad är ghosting då? att bilden släpar?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Man blir lite Lack när de pratar skit om skärmen. Jag vet att det säkert finns bättre skärmar men det är ingen skit skärm det finns ips skärmar som är värre tro mig jag vet. Jag prövade minst 10 olika skärmar innan jag köpte BenQ både tn ips o allt vad det heter. Valet föll på ja ni vet vad jag ångrar mig inte.

Jag är nöjd med den. Tack för ordet det var en trevlig kväll grabbar. Har inte garvat så gott på länge.

Jag säger inte att BenQ skärmen är dålig, den är en av de bättre 120Hz skärmarna med lightboost men jag tycker att man får en bättre skärm om man köper IPS. Det har bevisats att de flesta inte märker någon skillnad mellan 120Hz och 60Hz, 120Hz sätter vissa krav på datorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklo:

http://www.benq.com/product/monitor/xl2411t

den här verkar ju både ha bättre gtg tid och mindre ghosting enligt Benq själva.

Klart att dom inte säger något negativt om sin egna produkt, det är inte bra för försäljningen.

Skrivet av Gunner357:

Har inte garvat så gott på länge.

Hoppas du hade en spegel framför dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Jag säger inte att BenQ skärmen är dålig, den är en av de bättre 120Hz skärmarna med lightboost men jag tycker att man får en bättre skärm om man köper IPS. Det har bevisats att de flesta inte märker någon skillnad mellan 120Hz och 60Hz, 120Hz sätter vissa krav på datorn också.

Menar du generellt eller i spel? Om det är i spel så måste man fan ha väldigt dåliga ögon för att inte se den enorma skillnaden. (Med antagandet att man faktiskt spelar i 120fps på den skärmen och att personen i fråga är den som spelar och då samtidigt kan känna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Menar du generellt eller i spel? Om det är i spel så måste man fan ha väldigt dåliga ögon för att inte se den enorma skillnaden. (Med antagandet att man faktiskt spelar i 120fps på den skärmen och att personen i fråga är den som spelar och då samtidigt kan känna)

http://www.youtube.com/watch?v=yWEpIwNDeCA&feature=plcp
Till exempel denna video bevisar en del samt har jag själv också provat 120Hz skärmar i spel och måste säga att jag inte såg någon betydlig skillnad och skulle ta bildkvalité eller upplösning istället.

Permalänk

Läs texten under Fazit : http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-benq-xl2420...
"BenQ XL2420T is the first TN panel monitor that has been able to achieve the highest rating in our test"
"Overall rating: VERY GOOD"

Så jag antar att skärmen inte är fullt så usel som aXa vill få den att framstå !

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Läs texten under Fazit : http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-benq-xl2420...
"BenQ XL2420T is the first TN panel monitor that has been able to achieve the highest rating in our test"

Så jag antar att skärmen inte är fullt så usel som aXa vill få den att framstå !

Äntligen en som fattar +1 till dig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

Verkar ju endast vara folk som har skärmen som blir upprörda när någon säger emot dem.
(Lite som med folk som köper Beats lurar!)
Vad har ni haft för skärmar innan er 2420T? En vanlig 990 krs TN panel!?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk
Medlem

Den är inte usel för att vara en 120Hz skärm men som jag gång på gång sagt så får man en skärm med mycket bättre bildkvalité med en IPS skärm eller t.o.m. en 1440x2560 skärm, vilket du märker konstant olikt 120Hz som märks marginellt vid snabba spel.

Permalänk
Skrivet av grafit:

http://www.youtube.com/watch?v=yWEpIwNDeCA&feature=plcp
Till exempel denna video bevisar en del samt har jag själv också provat 120Hz skärmar i spel och måste säga att jag inte såg någon betydlig skillnad och skulle ta bildkvalité eller upplösning istället.

Kan säga att jag lirade cs 1.6 på rätt hög nivå för länge sedan, och minns att man såg en klar skillnad mellan 60 hz och 120 hz, dock var det på crt skärmar med 0 ms, kanske spelar in? Men skillnad var det i alla fall, inget med inbillning att göra. Tror man kanske måste komma upp på en hög nivå i gaming där millisekunder spelar roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Missade du "As a gaming monitor, the XL2420T makes an outstanding impression and earns itself an extremely narrow "very good"."?
Jag sa aldrig att den var dålig för spel, den har låg input lag och 120hz, men har man det minsta kravet på bra färgåtergivning så är den värdelös.
Riktiga gamers som det gamla NiP teamet som var med och gjorde sina profiler för skärmen bryr sig inte om färger och kvalité, dom vill kunna se allt och det tillåter black equalizer som finns i skärmen.
Går du tillbaka och läser vad jag har skrivit så ser du att jag pratar om färger och ghosting samt att dom andra 120hz skärmarna på marknaden levererar bättre på dessa punkter för ett billigare pris.
Tror ni inte på det så kolla på dom mätningar som har gjorts med riktiga kalibrerare, dessa ljuger inte.
Eller ännu bättre, ställ en samsung eller asus 120hz brevid en xl2420t efter OSD kalibrering så ser ni själva skillnaden.

Med största sannolikhet.

Kan säga att jag lirade cs 1.6 på rätt hög nivå för länge sedan, och minns att man såg en klar skillnad mellan 60 hz och 120 hz, dock var det på crt skärmar med 0 ms, kanske spelar in? Men skillnad var det i alla fall, inget med inbillning att göra. Tror man kanske måste komma upp på en hög nivå i gaming där millisekunder spelar roll.

Visst märker man skillnad, det blir ett lite extra flyt men när det kommer till ren prestation i spel så handlar allt om responstid och detta finns det IPS skärmar som kan leverera.
Ta Eizo foris fs2333 som exempel, den ska vara den snabbaste ips skärmen på marknaden och att hela Fnatic använder den säger ju en del.
Även denna har en funktion lik benq's black equalizer där man "ser allt", det lyser upp mörka områden med andra ord.

Permalänk

Tycker det låter märkligt när folk säger att responstiden inte spelar någon roll, "The response time measured is extremely short at both 60 Hz and120 Hz" från

Respondstid måste ju vara viktigare än hz eller har jag fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är korrekt, läs mitt inlägg ovan.

Permalänk

Ah såg det nu, snacka med lite folk i wow å alla påstår att dem ser skillnad på när folk stremar på en 60 eller 120hz skärm?

Finns det nu platta skärmar som har 0 ms i respons, det var det som var grymt med crt 0 ms... Kanske skulle kolla på en ny crt då lol om dem nu tillverkas...

Visa signatur

Permalänk

Verkar ju endast vara folk som har skärmen som blir upprörda när någon säger emot dem.
(Lite som med folk som köper Beats lurar!)

har haft 7st innan denna : 4st samsung,Viewsonic,Dell,LG alla med TN panel JA !.. pris när det begav sig 3000kr-4000kr ,om det var så intressant att veta.

Permalänk
Avstängd

har haft 7st innan denna : 4st samsung,Viewsonic,Dell,LG alla med TN panel JA !.. pris när det begav sig 3000kr-4000kr ,om det var så intressant att veta.

Varför så många?

Visa signatur

Permalänk

gillar att byta , och det har även varit många olika storlekar. nästa lär ju bli en PLS baserad 2560x1440 27"

Permalänk
Medlem

Ah såg det nu, snacka med lite folk i wow å alla påstår att dem ser skillnad på när folk stremar på en 60 eller 120hz skärm?

Finns det nu platta skärmar som har 0 ms i respons, det var det som var grymt med crt 0 ms... Kanske skulle kolla på en ny crt då lol om dem nu tillverkas...

Det låter konstigt. Jag kollar själv en hel del streams och jag vet ett par som streamar i 60 fps men inte mer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Folk måste ha starr på knapparna om man inte kan se skillnad på 60 120hz.
Ts undrar om det är en bra skärm för spel och det är den. Han undrade inte om färgerna på den.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Folk måste ha starr på knapparna om man inte kan se skillnad på 60 120hz.
Ts undrar om det är en bra skärm för spel och det är den. Han undrade inte om färgerna på den.

Ja, men både asus och samsung skärmarna är bättre och billigare, eller ja, dom som är 23".
Varför? Bättre färgåtergivning och mindre ghosting, klarar man dock inte av en högblank yta så finns det inte så mycket alternativ, då är acern, xl2420t och asus 27" dom enda alternativen.

Permalänk
Medlem

To be fair, hur noga behöver färgerna vara för en gamer som spelar mest och surfar lite Benq skärmen har väldigt låg input och det är ju viktigast imo. Sen asus och samsung s700 säljs ju inte längre från några trovärdiga försäljare. S750 har bara dp.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter märkligt när folk säger att responstiden inte spelar någon roll, "The response time measured is extremely short at both 60 Hz and120 Hz" från

Total respons är intressant. Det spelar roll. Det anges aldrig.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

120hz spelar roll i fps spel, men verkligen inte i wow. det är väll för känslan i så fall... men wow laggar på alla datorer ändå.

Nej det gör det inte, och 120hz i wow är apskönt. Speciellt om man är melee och måste vifta runt med kameran så får du bättre känsla för vad som händer runt ikring dig vilket är A och O i pvp

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Xl2420t är en bra skärm den har lågt inputtlagg, färgerna är dock dåliga. Jag har sänkt det mesta till 0 ljus m.m får ändå ont i ögonen denna skärm har annorlunda ljus än andra skärmar starkt och irriterande för ögonen kan va att jag har känsliga ögon